F-t-M

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

F-t-M

Bericht door Lisa met een S »

Gisteren was ik op een feest, en er was ook een lesbische stel. Een van de vrouwen was zo mannelijk gekleed, en met een kort mannelijk kapsel, dat je haast zou kunnen spreken van travestie. Toen ben ik gaan terugdenken aan andere lesbiennes die ik heb ontmoet. In mijn waarnemen komt dit erg vaak voor. Veel vaker dan bij mannelijke homo stellen in mijn (beperkte) ervaring. Ik vraag mij dus af of dit anderen ook is opgevallen, en of men kan spreken van een andere verband tussen travestie en homoseksualiteit bij vrouwen dan bij mannen.

Wat denken jullie?

Lisa
If all else fails, buy new shoes
adriana
Eredivisie
Berichten: 502
Lid geworden op: zo nov 18, 2001 1:00
Locatie: zuidholland

Bericht door adriana »

Hi Lisa,

ik denk dat bij vrouwen travestie in feite wel voorkomt maar dan is het niet zichtbaar, ze kunnen zich dan ook goed uitleven, in tegen stelling tot ons, die bijna altijd herkenbaar zijn in travestie als de andere sexe die we dan willen voorstellen.
Travestie en lesbienne zijn, denk dat het visuele ongeveer het zelfde "plaatje" opleverd, het verband zoals bij mannen zal hetzelfde zijn alleen het verschil zoals ik al zei is veel minder zichtbaar, het gaat in elkaar over.
Blijft ook dat wij dit zien door de ogen van een man, weet niet ofdat een vrouw een andere waarneming heeft hierover, geloof van wel omdat je nu eenmaal in je eigen sexe het verschil travestie/homosexualiteitdit eerder zal waarnemen.
Dus maar hopen dat in de nabije toekomst de vrouwen :D alle mannenkleding :evil: hebben opgekocht :D dat ons geen andere keus rest dan de dames afdelingen van H&M, C&A, Bijenkorf enz., wie weet :wink:

groetjes, Adriana
Gebruikersavatar
JolandaM
dagelijks aanwezig
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Steenwijk

Re: F-t-M

Bericht door JolandaM »

Hallo Lisa,
Ik vraag mij dus af of dit anderen ook is opgevallen, en of men kan spreken van een andere verband tussen travestie en homoseksualiteit bij vrouwen dan bij mannen.
Hier mijn zienswijze voor wat het waard is:

Om te beginnen blijkt uit de literatuur dat er geen enkel verband is tussen seksuele geaardheid en genderidentiteit. Alle combinaties tussen die twee zijn mogelijk. Opvallend is wel dat mannelijke travestieten vrijwel altijd zich seksueel aangetrokken voelen tot vrouwen dan wel homo zijn. Verder denk ik dat bij een vrouw travestie moeilijk waarneembaar is, omdat een jongensachtig uiterlijk bij vrouwen vaak voorkomt en een geaccepteerde manier van kleden onder vrouwen is. Of het travestie is, is daardoor bij vrouwen aan de buitenkant niet waarneembaar.

Naar mijn mening is de grotere vrijheid van genderexpressie bij vrouwen er zelfs de oorzaak van dat vrouw-naar-man-transsekualiteit veel minder vaak voorkomt dan man-naar-vrouw-seksualiteit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Liefs,
Jolanda
Je kunt het leven slechts vieren wanneer je het als een geschenk aanvaardt
capt haok
Eredivisie
Berichten: 694
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:59

Bericht door capt haok »

Jolanda oet Grunn, doe binst ein schat...tja mit mensen oet het noorden heb ik wat..waarom...mien toentje ligt er...zoals Edel Staal het zo mooi kon verwoorden...doe komst bliekboor oet de stadt en ik een beetje verder... oet Sodom...al ben ik er al joarn weg...ainmaol een grunniger..altied een grunninger..en dit goat met meer ding'n in het leven ...zoals ein maol..... een ..altied een ts.....

het elfje
sharon
ff weer wat posten
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 0:29
Locatie: randstad

Bericht door sharon »

Hoi,

Ik ben van mening dat travestie bij vrouwen bijna alleen maar merkbaar is al de vrouw in kwestie iets van gezichts beharing heeft of een sok in den broek. Vrouwen die mannen kleding dragen is iets wat vaak gebeurd, mischien op een driedelig pak met stropdas na dan. Vaak als ik ga stappen ( ik ga altijd als man op stap ), heb ik er geen erg in.

Groetjes en een knuf van Sharon
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Bericht door simone_v »

Op de middelbare school, heeeeeeeeeeel lang geleden, zaten er bij mij in de klas twee meisjes die werkelijk nooit in een rok of jurk liepen. Zelfs voor een schoolfeest waar dat toch zeer gewenst was deden deze twee daar absoluut niet aan mee. En ik weet van een verkoopster die bij V&D heeft gewerkt die alleen voor haar werk een rok (en pantys) droeg, en later voor haar huwelijk een trouwjurk, maar verder ook absoluut nooit.

Ik geloof van die eerste twee niet dat daar lesbische gevoelens bij zaten, en van die derde weet ik dat zeker. Maar volgens mijn definitie zijn dat wel allemaal vrouwelijke travestieten. Zelf zullen ze dat niet zo zien. Naar hun mening, en die van de gemiddelde nederlander, is het dragen van een pantalon voor vrouwen geen travestie. Ook niet als de dames in kwestie nooit iets anders dragen. Maar als je als man zelfs maar één keer een rok draagt ben je voor de rest van je leven een travestiet.

Het zij zo, en ik ben zo...
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Gebruikersavatar
pinkslipper
ForumFan
Berichten: 326
Lid geworden op: do mei 29, 2003 18:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door pinkslipper »

simone_v schreef:Op de middelbare school, heeeeeeeeeeel lang geleden, zaten er bij Zelf zullen ze dat niet zo zien. Naar hun mening, en die van de gemiddelde nederlander, is het dragen van een pantalon voor vrouwen geen travestie. Ook niet als de dames in kwestie nooit iets anders dragen. Maar als je als man zelfs maar één keer een rok draagt ben je voor de rest van je leven een travestiet.
Das nou het kromme van het verhaal. Keihard gezegd. De vrouwen hebben hun zin gekregen. Ze mogen de broek aanhouden ;)
Think Pink en xxx,
pinkslipper

Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
transcommunity-girl2
ForumFan
Berichten: 369
Lid geworden op: vr feb 28, 2003 15:47

Bericht door transcommunity-girl2 »

gone
Laatst gewijzigd door transcommunity-girl2 op di jul 13, 2004 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
I am proud to be transcommunity girl
Gebruikersavatar
pinkslipper
ForumFan
Berichten: 326
Lid geworden op: do mei 29, 2003 18:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door pinkslipper »

kendra schreef:Hi, Pinkslipper :D

Ik houd die broek ook aan hoor :wink: :wink: anders heb ik a very cold, cold butt the whole day:wink: :wink: :D :D and I hate that!! :wink:
Tja Nederlandse weer hé. Kan het niet meten t.o.v. het weer met Aruba ;) Aan de andere kant. Die Schotse mannen met hun kilts klagen ook niet dat "hun zaakje" bevriest ;)
Think Pink en xxx,
pinkslipper

Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Jolanda schreef:Om te beginnen blijkt uit de literatuur dat er geen enkel verband is tussen seksuele geaardheid en genderidentiteit. Alle combinaties tussen die twee zijn mogelijk. Opvallend is wel dat mannelijke travestieten vrijwel altijd zich seksueel aangetrokken voelen tot vrouwen dan wel homo zijn. Verder denk ik dat bij een vrouw travestie moeilijk waarneembaar is, omdat een jongensachtig uiterlijk bij vrouwen vaak voorkomt en een geaccepteerde manier van kleden onder vrouwen is. Of het travestie is, is daardoor bij vrouwen aan de buitenkant niet waarneembaar.

Naar mijn mening is de grotere vrijheid van genderexpressie bij vrouwen er zelfs de oorzaak van dat vrouw-naar-man-transsekualiteit veel minder vaak voorkomt dan man-naar-vrouw-seksualiteit.
De zienswijze van Jolanda is juist, maar ik wil daarin nog een stap verder gaan. Het blijkt dat jongensachtig gedrag bij vrouwen maatschappelijk geaccepteerd. Het omgekeerde, vrouwelijk gedrag bij mannen is nog altijd omgeven met een zweem van ‘homo-achtigheid’. Vrouwen onder elkaar kunnen lieverd zeggen, elkaar zoenen, intiem zijn. Mannen niet. Omhelzen, zoenen, lieverd zeggen, dat doe je niet als man onder elkaar tenzij je in een homosubcultuur zit of in een kunstenaars-subcultuur. Eigenlijk vind ik dat heel jammer.
Simone schreef: Ik geloof van die eerste twee niet dat daar lesbische gevoelens bij zaten, en van die derde weet ik dat zeker. Maar volgens mijn definitie zijn dat wel allemaal vrouwelijke travestieten. Zelf zullen ze dat niet zo zien. Naar hun mening, en die van de gemiddelde nederlander, is het dragen van een pantalon voor vrouwen geen travestie. Ook niet als de dames in kwestie nooit iets anders dragen. Maar als je als man zelfs maar één keer een rok draagt ben je voor de rest van je leven een travestiet.


Klopt, veel modestukken (blazer, pump, gaatjesschoen, pantalon) zijn van herenkleding afgeleid. Strikt genomen is travestie zelfs wanneer een vrouw een boxershort draagt of een herenbroek dragen. De maatschappelijke acceptatie van het dragen van herendingen door vrouwen staat in geen verhouding in het gebrek van acceptatie wanneer wij in een rok gaan. En wat ik nu vervelend vind is het stigmatiseren van je mag geen T* zijn als man want dan ben je geen echte man. Je komt in een positie terecht dat je je moet verdedigen en dat je per definitie ongelijk hebt totdat je je gelijk hebt bewezen (omgekeerde bewijslast)

Zouden de heren niet met wat meer elegantie vrouwelijke dingen doen, elkaar op een natuurlijke manier lieverd zeggen, zoenen bij nieuwjaar of verjaardag, en toch een keer een stretchbroek of strak T-shirt aantrekken? Of moet dit vanzelf komen?
Laatst gewijzigd door Josette op zo aug 31, 2003 0:14, 1 keer totaal gewijzigd.
liefs, Josette
Gebruikersavatar
pinkslipper
ForumFan
Berichten: 326
Lid geworden op: do mei 29, 2003 18:59
Locatie: Amsterdam

Bericht door pinkslipper »

Joost schreef:Vrouwen onder elkaar kunnen lieverd zeggen, elkaar zoenen, intiem zijn. Mannen niet. Omhelzen, zoenen, lieverd zeggen, dat doe je niet als man onder elkaar tenzij je in een homosubcultuur zit of in een kunstenaars-subcultuur. Eigenlijk vind ik dat heel jammer.
Gek genoeg is het omhelzen/kussen bij mannen wel bij andere culturen. Vooral in de oostbloklanden. Althans ik zie het op TV en op foto's. Mannen die elkaar omhelzen en kussen op de wang geven. Gewoon als teken van vriendelijkheid en vertrouwen. Hier in de Benelux (denk ik) zijn we koude macho kikkers :(

Ik heb een goeie werkrelatie met mijn mannelijke collega's. Naast gewoon hard werken ook een zooitje lol trappen. Tja ik word wel eens lieverd genoemd door mijn mannelijke collega's (met als bedoeling lang leve de lol). Ik noem mijn collega's ook lieverd (het zal mij een worst wezen). Voor nieuwe collega's valt dat weer verkeerd op. Moet je weer gaan uitleggen hoe onze werkcultuur in elkaar steekt.
Think Pink en xxx,
pinkslipper

Van het concert des levens, krijgt niemand het programma.
Plaats reactie