eerste transseksueel in de topsport! jullie mening?

Algemeen

Moderator: Moderators

Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

eerste transseksueel in de topsport! jullie mening?

Bericht door Leonie »

hier staat een link naar het artikeltje!
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=38551

mijn mening is misschien een beetje raar! ergens vind ik het niet helemaal eerlijk omdat ze toch een (klein) lichaamlijk voordeel kan hebben.
aan de andere kant denk ik ook dat zij het recht heeft om mee te mogen doen. en ik vraag me wel af hoeveel voordeel ze na al die jaren nog heeft!

wat is jullie mening over dit onderwerp? en dan met topsport in het algemeen!
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Leonie

Ik vind dat iedereen mee moet kunnen doen.
Of je nou trans bent of niet.
Maar dan wel na het doorlopen hebben van het traject, om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Na jaren al die hormonen genomen te hebben, denk ik niet dat er nog veel verschil zal zijn met niet-transen., En daarbinnen is al een enorme diversteit qua aanleg.

Dus ik vond het een goede opntwikkeling.
Overigens was Renee Richards in het tennis haar jaren geleden al voorgegaan.
Cyn.
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Ik sluit me aan bij Cynthia, en naast Renee Richards in het tennis nog veel recenter in de sport Michelle Dumaresq (Canada).
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
langemeid
is nieuw hier
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 11:29
Locatie: "betuwe"
Contacteer:

Bericht door langemeid »

Nou zo gaat tie goed steeds meer acceptatie stap voor stapje.

Dus ja ben er voor

Moedig voor diegene die die stap durven zetten

Go girl go.
:D
Gebruikersavatar
Denise
dagelijks aanwezig
Berichten: 134
Lid geworden op: ma aug 25, 2003 19:06
Locatie: Drenthe

Bericht door Denise »

Wat een leuk onderwerp...

We moeten toegeven dat er lichamelijke verschillen zijn (skelet structuur b.v.) die een verklaring zijn voor het verschil tussen man- en vrouw- prestaties in topsport...

Daarnaast heb ik zo mijn gedachten als ik sommige vrouwelijke topsporters zie die een vrij mannelijk uitziend lichaam hebben, denk maar eens aan die Oostblok vrouwen uit de koude oorlog tijd (althans diegenen die dat qua leeftijd kunnen doen ..hihi) ... die hadden een lijf dat meer macho was dan het mijne nu ....

Toch vind ik dat het moet kunnen.. je zult zien dat VM transen er net zo over denken... en zouden de mannen het daar moeilijk mee hebben ???

Ben benieuwd wat er nog verder voor reakties komen...

Groetjes,

Denise.
Er is altijd wel een goed moment
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Bekijk nu de alternatieven, en beslis welke eerlijker zijn:

1. Transsen uitsluiten van sporten waarin de seksen gescheiden zijn: denk dat wij allemaal eens zijn dat dit niet eerlijk is.
2. Transsen mee laten doen alleen in de herencompetities: de werking van de hormonen zijn het tegenovergestelde van de trainingen dat mannen normaal zouden doen om hun conditie op peil te houden, dus is ook niet eerlijk. Los van de psychologisch belasting daarvan.
3. Alle sporten worden gemengd: dan hebben doorgaans mannen voordeel.

Dus... is er een andere mogelijkheid?


Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Lisa_met_een_S schreef:
Dus... is er een andere mogelijkheid?


Lisa
Sporten/ competities speciaal voor TG/TS/CD en dan natuurlijk weer aparte onderdelen/competities voor elk denkbare categorie.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Joanna,

Je wilt ons toch niet onderbrengen bij de spelen voor gehandicapten?
Want dat zijn we dus NIET.
Cyn.
Leonie
ForumFan
Berichten: 327
Lid geworden op: vr okt 11, 2002 14:52

Bericht door Leonie »

Lisa_met_een_S schreef:Bekijk nu de alternatieven, en beslis welke eerlijker zijn:

1. Transsen uitsluiten van sporten waarin de seksen gescheiden zijn: denk dat wij allemaal eens zijn dat dit niet eerlijk is.
2. Transsen mee laten doen alleen in de herencompetities: de werking van de hormonen zijn het tegenovergestelde van de trainingen dat mannen normaal zouden doen om hun conditie op peil te houden, dus is ook niet eerlijk. Los van de psychologisch belasting daarvan.
3. Alle sporten worden gemengd: dan hebben doorgaans mannen voordeel.

Dus... is er een andere mogelijkheid?


Lisa
persoonlijk denk ik dat de eerst volgende stap die gemaakt gaat worden is: iedergeval word afzonderlijk bestudeerd en als de transseksueel geen aanwijsbaar groot voordeel heeft dan moet ze mee kunnen doen.
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Cynthia schreef:Joanna,

Je wilt ons toch niet onderbrengen bij de spelen voor gehandicapten?
Want dat zijn we dus NIET.


:D

Zie eerdere reactie
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

joanna_ schreef:Sporten/ competities speciaal voor TG/TS/CD en dan natuurlijk weer aparte onderdelen/competities voor elk denkbare categorie.
Is niet realistisch; daar is de doelgroep te klein voor. En bovendien zou het niet eerlijk zijn om CD's, die hun lichaamshuishouding niet hebben laten veranderen door gebruik van hormonen, te laten meedoen met TS's en TG's die wel via hormonengebruik hun spiersterke heb laten beinvloeden.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Bericht door Josette »

Cynthia schreef:Je wilt ons toch niet onderbrengen bij de spelen voor gehandicapten?
Want dat zijn we dus NIET.
HERE HERE 8) 8) (debatkreet)

Volkomen mee eens, wij horen niet in een circuit thuis. Nooit meer circuit. De beste vorm van integratie is meedoen met het reguliere en trots zijn op wie je bent en dat naar voren brengen. Arrogant? Ja, maar wat wil je anders? in een hoekie. Doe als Mianne uit Australië, al was het alleen maar op een andere manier. Maar niet wezenlijk anders.

Zo, effekes gepassioneerd geschreven.
liefs, Josette
Gebruikersavatar
mara_tv
ff weer wat posten
Berichten: 45
Lid geworden op: vr apr 11, 2003 14:51
Locatie: Den Haag

Bericht door mara_tv »

Iemand die een geslachts operatie ondergaat doet dat niet om er in de sportwereld zijn voordeel mee te behalen. De weg die naar een transitie moet worden doorlopen is zowel geestelijk als lichamelijk dermate zwaar dat e.e.a. nauwelijks met elkaar in verhouding staat.
Wanneer iemand na zijn transitie in de sport dergelijke resultaten scoort is dat naar mijn idee een dubbele topper.
Om in golf taal te spreken heeft deze sportster al genoeg handicaps achter de rug om eindelijk eens als vol te worden beschouwd.
Maar ik geloof dat ik niets nieuws vertel, wilde het alleen even aanstippen.
groetjes
Mara
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Tsja wat zal ik eens zeggen. Heb net alle reacties gelezen bij het artikel en vond geen enkele reactie echt steekhoudende behalve één en dat is toch dat er misschien een nieuwe catgorie T ingebracht wordt. Niet omdat ik vind dat we een nieuw hokje nodig hebben maar gewoon vanwege de fysieke verschillen. Kijk ik ben dan een trans en ben geopereerd en gebruik al vier jaar hormonen. Moet zeggen dat mijn spierkracht behoorlijk achteruit gegaan is maar dat komt niet zo zeer door hormonen maar meer door het gebrek aan training. Toch ben ik nog steeds sterker dan de gemiddelde vrouw die ik ken. Als ik nu aan fitness zou gaan doen of iets dergelijks zou ik ook weer snel sterker worden ben ik van overtuigd. Als ik dus met damessport zou meedoen zou ik mijns inziens zekerwel een voordeel hebben en als ik bij de mannen mee zou doen zekerwel een nadeel. Dus blijft er maar één mogelijkheid over. Bij topsport zal dat volgens mij net zo zijn alleen een stapje hoger qua fysieke fitheid en kracht. Maar helaas zou Mianne dan de ongeslagen koningin van de golf blijven zo in haar eentje op de tee.
Anyway de geschiedenis zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. Op zowel sport als organisatievlak
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Leuk onderwerp, ook de reacties op die site zelf zijn bemoedigend, ik vidn het echt top.

Nu wil ik na de zomer, als het nieuwe dansseizoen ingaat denken aan jazz ballet. Het is niet goedkoop, maar ik zou graag willen dansen, in het begin zal ik nog wel even de mannelijke rol moeten aannemen, maar hoe sneller hoe beter.... being the female dancer :)
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Plaats reactie