Geloof, christendom?

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vragen
daar ben ik weer
Berichten: 14
Lid geworden op: do aug 16, 2012 17:28

Geloof, christendom?

Bericht door vragen »

Hoe ga je om met de Bijbel en transseksualiteit? Het lijkt er op dat Arie Boomsma er geen enkele problemen mee heeft. Hoe moeten we de Bijbel juist interpreteren?
Gebruikersavatar
EvaLvanE
ForumFan
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 18:42
Locatie: Regio Breda
Contacteer:

Re: Geloof, christendom?

Bericht door EvaLvanE »

Er bestaat geen correcte interpretatie van welk religieus boek dan ook. Dat verschilt van plaats tot plaats, van land tot land en soms van huis tot huis. De kerkhervormer Mohammed liet ooit vastleggen dat de Koran alle antwoorden bevatte en geen uitleg nodig had. Inmiddels zijn er honderden kilometers geschriften verschenen waarin wordt uitgelegd hoe je elk vers van de Koran moet interpreteren. Wat zeg je? Ze lijken wel protestanten? Hm. Ja. Klopt wel, denk ik.
Mocht die god bestaan, dan moet JIJ daar mee dealen. Hij (hij?) zal JOU te zijner tijd vragen je te verantwoorden. Achter antwoorden van anderen kun je je dan niet verschuilen. Wees eerlijk. Vooral naar jezelf. Dan kan zo'n eventuele god je in elk geval geen huichelarij verwijten.

Zou die god het accepteren als we een ongelukkig geboren kind levenslang laten lijden terwijl er medische oplossingen zijn? Dat geloof je zelf ook niet. Wel, in feite behoor jij ook tot die groep. Er is iets misgegaan in de baarmoeder. Als dat te verhelpen is en je weigert dat lijkt me dat niet helemaal de bedoeling.

Ik ben ooit streng gereformeerd opgevoed maar heb nooit in zo'n god geloofd. Toch kan ik me de worsteling van sommigen wel degelijk voorstellen, dankzij dat stuk persoonlijke historie. Vanuit die optiek heb ik bovenstaand antwoord gegeven.

Ik wens je moed!
Erger u niet. Verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
Tara
dagelijks aanwezig
Berichten: 172
Lid geworden op: zo jul 17, 2005 0:29
Locatie: Ergens in het Gelderse (Genderse?) land

Re: Geloof, christendom?

Bericht door Tara »

Een duit in het zakje:

Wat is identiteit?
Ofwel: wat is de basis?
Gaat het om het uiterlijk of onze bovenkamer?
Of is het nog lastiger en gaat het om het begrip "geest"? (daar is wetenschappelijk helaas niets mee te beginnen)
De beoordeling door mensen is vaak gericht op het uiterlijk (eerste indruk).
Later volgt het kennen (persoonlijkheid), als dat dan nog aan de orde is.
Ik heb tot nu toe geen uitleg gevonden over de mening van God.
Wie iets weet: kom met je verwijzingen, enz.
Liefst geen meningen, maar iets met onderbouwing.
Ik had het verhaal nog wel langer kunnen maken, maar nu is er een gebrek aan tijd en energie.
Ik wacht de reacties wel af en hopelijk gaat de klok mij wat ruimte geven voor een volgend verhaal.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Jasmijn
is nieuw hier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr apr 27, 2012 19:09

Re: Geloof, christendom?

Bericht door Jasmijn »

Tara schreef: Ik heb tot nu toe geen uitleg gevonden over de mening van God.
Wie iets weet: kom met je verwijzingen, enz.
Zie bijvoorbeeld deze link
Kim Le Clerque
ff weer wat posten
Berichten: 63
Lid geworden op: vr sep 16, 2011 19:15
Locatie: Noord Nederland
Contacteer:

Re: Geloof, christendom?

Bericht door Kim Le Clerque »

Het is wat in het kader van de vorige (haat) paus geschreven allemaal, maar het antwoord van de priester was allicht serieus bedoeld.

De ware leer van de Katholieke kerk zei er 2 jaar geleden nog het volgende over : https://www.facebook.com/VraagDePrieste ... 3277917155
Gebruikersavatar
Dorothy
ForumFan
Berichten: 396
Lid geworden op: za feb 02, 2002 1:00
Locatie: Het Oldambt

Re: Geloof, christendom?

Bericht door Dorothy »

Is het geloof niet uiteindelijk de directe band van jezelf met God (welke dan ook) ?
Ben zelf niet gelovig, maar wat ik van het christelijk geloof heb meegekregen is, dat als je gelooft in God en je houd aan de tien geboden, dan zit het wel snor. Wat de kerk er van vindt, is bijzaak.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Plaats reactie