Gender non-binary

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Gender non-binary

Bericht door Frederique_ »

Hallo,

Toch nog even iets over non-binary. Ik heb zelf sterk het gevoel een non-binary, fluide genderidentiteit te hebben. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, ik zal het proberen uit te leggen. Ik werk in de ICT van een groot bedrijf. Die ICT-afdeling bevat ongeveer 95% mannen en maximaal 5% vrouwen. Ik zit dus vaak als enige vrouw aan tafel, een enkele keer als een van de enige twee vrouwen. Dat heeft gevolgen voor mijn genderidentiteit: op het werk voel ik me mannelijker dan daarbuiten. Ik voel me daar vaak ook meer man dan vrouw, hoewel het gebruik van vrouwentoiletten ook daar beter bij me past dan de mannentoiletten. Ik heb, zeker na een lange dag werken, wel het gevoel dat het vreemd is als iedereen naar het mannentoilet gaat en ik naar het vrouwentoilet.

In het concertgebouw draag ik vaak een lange rok. Dat doe ik op het werk nog maar zelden. Niet omdat het niet mag ofzo, gewoon omdat ik er op het werk minder behoefte aan heb. In het concertgebouw, met dat mooie oude interieur, in die prettige en ontspannen omgeving, voel ik me vele malen meer vrouw dan man. Daar is het voor mij ook volledig vanzelfsprekend om van het damestoilet gebruik te maken.

Hoewel ik erg fluid non-binary ben in mijn genderidentiteit, ben ik niet non-binary/fluid in mijn noodzaak voor behandelingen. Ik gebruik hormonen en heb een geslachtsoperatie (SRS) gehad. Dat is voor mij (sinds de SRS in 2011) ook genoeg. Ik heb jarenlang gehoopt dat een SRS mij bespaard zou blijven, ik zag er als een berg tegenop. Het voelde dan ook als heel negatief toen ik er achterkwam dat ik die SRS wel degelijk nodig had. Na afloop van de SRS was ik blij dat alles goed herstelde en ik heb ook zelden spijt gehad van de operatie. Ja, ik houd van wandelen in de vrije natuur en als je dan moet plassen is een penis echt veel handiger. In het begin werd ik bang van die constatering, maar als ik dan terug in het hotel was en naar beneden keek was ik toch blij dat ik de SRS gedaan had.

Ik weet zeker dat het hele idee dat "de ideale situatie" van genderidentiteit (voel je je man/vrouw/anders/non-gender/non-binary/queer/...) gelijk moet zijn aan je genderexpressie (uiterlijk), wat gelijk moet zijn aan je genderrol (gedrag, hobbies), wat gelijk moet zijn aan je noodzakelijke lichaamsdelen voor mij niet klopt. Ik merk, dat als ik hier in non-binary facebookgroepen over praat, dat ook sommige non-binary mensen moeite met deze gedachte hebben. Wat ik iedereen kan aanraden is dat je je eigen gevoelens serieus neemt (jij bent de enige die weet wat je voelt) en dat je moet blijven respecteren dat andere transgenders iets anders kunnen voelen dan jij voelt en dat ook zij graag serieus genomen willen worden.

Dit soort forums hebben veel zin als je het openlijk over je gevoelens en je twijfels kunt hebben. Dit soort forums hebben geen zin als iedereen z'n eigen frustratie op elkaar gaat botvieren.
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie