God en travestie

Algemeen

Moderator: Moderators

Catulus_V
ff weer wat posten
Berichten: 52
Lid geworden op: do jan 03, 2019 14:27

God en travestie

Bericht door Catulus_V »

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het ooit al gezegd had maar ik ben praktiserend christen. Ik geloof dat er een God bestaat en dat Jezus voor onze zonde gestorven is aan het kruis.
In mijn wandeling naar waar ik nu ben heb ik vaak getwijfeld of Christendom en LGBT (waaronder travestie) te combineren was. Er heerst een aanname dat LGBT een taboe is in de kerk. Ik zit sinds een jaar bij een christelijke studentenvereniging en ik heb geleerd dat LGBT echt geen taboe meer is. Iedereen mag doen wat hij/zij/x zelf wilt. Een ander mag namelijk niet oordelen over jou.

Ik heb geleerd dat God mij liefheeft en het beste met mij voor heeft! En daar hoort travestie ook bij, dat is namelijk een onderdeel van mij. Oftewel een onderdeel wat God bewust heeft gekozen voor mij. Daar ben ik van overtuigd!

Hebben jullie een God in jullie leven. Hoe ga je daar mee om? En als je geen God hebt, hoe kijk je tegen gelovigen mensen aan als travestiet?

Groetjes Catulus
''Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft heeft de gehele wet vervuld''
Romeinen 13:8
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: God en travestie

Bericht door Transvrouw »

Mijn ervaring is als het over geloof gaat, dat de discussie heel snel gaat over tegenstellingen en onverdraagzaamheid. Over boeken die multi interpretabel zijn en opgelegde gedragsregels die een individu enorm beperken. In mijn leven is er gelukkig geen god die me beperkt en "de wet" voorschrijft. Ik heb de overtuiging dat een mens het beste functioneert als die zijn geluk na streeft. Ik richt me dan ook liever op de wetten zoals wij die in onze maatschappij zijn overeengekomen en ik gedrag vertoon wat aanvaardbaar is. Uw god heeft toch ook geen wet over het al dan niet zichtbaar dragen of mogen hebben van tattouages? In onze maatschappij hebben wij afgesproken dat we kleding dragen als we de straat op gaan en welke kleding dit is, is aan het inzicht van de persoon zelf. Ik zou zeggen belijd uw geloof binnen uw gemeenschap waar dat als norm wordt gezien en richt u voor de gedragsregels in de maatschappij op het wetboek van strafrecht. Sterkte.
decadance
dagelijks aanwezig
Berichten: 246
Lid geworden op: zo jul 10, 2016 12:55

Re: God en travestie

Bericht door decadance »

Interessante vraag, Catulus.

Ik ben zelf atheïst, maar al een tijd niet praktiserend meer. ;)
Als het over geloof gaat en god in het bijzonder wordt er vaak beredeneerd naar de lokale culturele belijdenis.
Zo ook ook binnen het christelijke geloof.
Waar jij stelt dat er binnen de christelijke kerk ruimte is voor de lgbt gemeenschap moeten wij helaas concluderen dat dit niet voor de gehele gemeenschap zo gezien wordt.
Gelukkig is er ook het feit dat christenen onderling al geen eenduidig beleid kunnen en willen voeren, gezien de diverse stromingen binnen het christelijk geloof.
Wat duidelijk duidt dat de "christen" als homogene groep niet bestaat, net zo min als "de moslim", "de Hindoe" of welke geloofsgroepering ook.

Persoonlijk vind ik dat geloof niet per definitie de lgbt gemeenschap uitsluit.
Ik zie namelijk niet in hoe een lesbienne, homo man, transgender of bi persoon, verboden zou kunnen worden om in de heer te mogen geloven.
Wat in beginsel de grondslag is voor een "geloof".

De kerk is in mijn optiek een op zich zelf staand instituut die van oudsher de gelovigen heeft proberen te verenigen en niet zelden een eigen interpretatie van de bijbel als leidraad voor de beleid voering heeft aangedragen.
De geschiedenis leert ons dat dit al meerdere malen tot veldslagen heeft moeten leiden omdat god vergevingsgezind is maar mensen deze eigenschap nog wel eens willen ontberen.
Wat weer resulteert in het gegeven dat het soms lastig is om te geloven dat religie in beginsel iets moois zou moeten zijn, als niet gelovige.

Ik weet te weinig van de bijbel zelf om een gefundamenteerd antwoord te formuleren op jouw vraag.
Wat ik wel weet, is dat Jezus aan het kruis gestorven is om ons te ontdoen van onze zonden.
Dus zelfs als een jurk dragen een zonde zou zijn, kom je er door de liefde van god/jezus wel mee weg.
Ik weiger te geloven dat iets of iemand een probleem kan hebben met liefde en welbehagen, in welke (legale) vorm dan ook.
Dus vooral je zelf blijven en anderen blijven behandelen, zoals je zelf behandeld zou willen worden.

One Love!
Deca.
Greet
ff weer wat posten
Berichten: 51
Lid geworden op: wo aug 07, 2019 22:19
Locatie: drongen

Re: God en travestie

Bericht door Greet »

Beste,
Er is het 'geloof' en het 'instituut' kerk. Ik vermoed dat bij alle geloofsovertuigingen deze tweedeling kan gemaakt worden.
Over het 'geloof' kan ik weinig zinnigs zeggen. Ikzelf geloof in het 'iets', hoe je het ook mag noemen. Ik denk echter niet dat dit 'iets' een verbindingslijn met elk individu op deze aardbol zou hebben. Zeer zeker zal deze creërende oppermacht zich niet inlaten met de fundamentele vraag of je al of niet een kleedje aantrekt, homo bent,...,....
Het 'instituut' bestaat uit aardse wezens net zoals jij en ik. Het getuigt van een ongekende pretentie dat deze personen zich de echo van deze oppermacht noemen en zich bovendien gemandateerd zouden mogen voelen om hun medemens de regels over wat mag en vooral wat niet mag op te leggen.
Concluderend denk ik dat de vraag die je stelt, hoe goedbedoeld ook, elke vorm van relevantie mist.
Warme groet,
Greet
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: God en travestie

Bericht door Transvrouw »

Mooi gesproken. Dat is wat ik toch zeer aan onze zuider buren waardeer. De toepassing van de Nederlandse taal. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat "het Nederlands" soms bikkelhard overkomt in geschreven tekst, hoe goed bedoeld dan ook. 👍🙂
Catulus_V
ff weer wat posten
Berichten: 52
Lid geworden op: do jan 03, 2019 14:27

Re: God en travestie

Bericht door Catulus_V »

Thanks voor jullie reacties!! Ik ga ze goed bestuderen
''Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft heeft de gehele wet vervuld''
Romeinen 13:8
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: God en travestie

Bericht door Transvrouw »

Ik zou gewoon een jurk aantrekken. 🙂
Greet
ff weer wat posten
Berichten: 51
Lid geworden op: wo aug 07, 2019 22:19
Locatie: drongen

Re: God en travestie

Bericht door Greet »

Anne,
volledig met je eens!
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: God en travestie

Bericht door Transvrouw »

Jawel he. Bestuderen heeft niet zoveel zin. Jaag je geluk na! 😉
Catulus_V
ff weer wat posten
Berichten: 52
Lid geworden op: do jan 03, 2019 14:27

Re: God en travestie

Bericht door Catulus_V »

Haha die keuze had ik sws al gemaakt, alleen ben ik meer een rokjes man ;)
''Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft heeft de gehele wet vervuld''
Romeinen 13:8
Fleurm
ff weer wat posten
Berichten: 60
Lid geworden op: zo aug 11, 2019 2:45
Locatie: West-Vlaanderen

Re: God en travestie

Bericht door Fleurm »

Ik begrijp jouw zorgen niet Catulus, want niemand weet of God mannelijk of vrouwelijk is. En hij/zij heeft de mens geschapen naar zijn/haar evenbeeld volgens de Bijbel... Waarom zou God dan oordelen over wie wij willen zijn? Ik wil er niet verder over uitweiden omdat het te ver zou leiden maar ik vind: je bent wie je bent en als je je daar goed/beter bij voelt: doe zo verder!
X Fleur
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: God en travestie

Bericht door Transvrouw »

Daar ben Ik het van harte mee eens. 👍🙂
Fleurm
ff weer wat posten
Berichten: 60
Lid geworden op: zo aug 11, 2019 2:45
Locatie: West-Vlaanderen

Re: God en travestie

Bericht door Fleurm »

Transvrouw schreef: wo sep 18, 2019 22:35 Daar ben Ik het van harte mee eens. 👍🙂
Dankjewel Anne!
Jasmijn
is nieuw hier
Berichten: 6
Lid geworden op: vr apr 27, 2012 19:09

Re: God en travestie

Bericht door Jasmijn »

Catulus_V schreef: do sep 12, 2019 17:22 Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het ooit al gezegd had maar ik ben praktiserend christen. Ik geloof dat er een God bestaat en dat Jezus voor onze zonde gestorven is aan het kruis.
In mijn wandeling naar waar ik nu ben heb ik vaak getwijfeld of Christendom en LGBT (waaronder travestie) te combineren was. Er heerst een aanname dat LGBT een taboe is in de kerk. Ik zit sinds een jaar bij een christelijke studentenvereniging en ik heb geleerd dat LGBT echt geen taboe meer is. Iedereen mag doen wat hij/zij/x zelf wilt. Een ander mag namelijk niet oordelen over jou.

Ik heb geleerd dat God mij liefheeft en het beste met mij voor heeft! En daar hoort travestie ook bij, dat is namelijk een onderdeel van mij. Oftewel een onderdeel wat God bewust heeft gekozen voor mij. Daar ben ik van overtuigd!

Hebben jullie een God in jullie leven. Hoe ga je daar mee om? En als je geen God hebt, hoe kijk je tegen gelovigen mensen aan als travestiet?

Groetjes Catulus
Hallo Catulus,

Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar wil er nog graag even op reageren. Net als jou ben ik praktiserend christen. Er zijn verschillende soorten christenen. In ons kerkverband moeten ouderlingen sinds enkele jaren homostellen (weer) onder tucht zetten omdat hun relatie niet volgens de Bijbel zou zijn. Dat stemt mij pessimistisch met betrekking tot travestie/transgender/ transseksualiteit. Gelukkig heeft men in onze plaatselijke gemeente wel openlijk afstand genomen van het Nashvillepamflet.

Christen en LGBT'er sluiten wat mij betreft op elkaar aan. Zowel de christen als de LGBT'er mogen uit de kast komen en kleur bekennen en zijn dan kwetsbaar. Juist in het verliezen van de maskers en ophouden met de schone schijn ligt het leven waaerin je voor de ander van betekenis kan zijn en geluk kan vinden. Het lezen van artikelen op de website van de theoloog Ruard Ganzevoort heeft mij geholpen om de zaken op een rijtje te krijgen. Ik vind het niet altijd gemakkelijk om mijn transgenderidentiteit als een gave te zien; ik ervaar het vaak als een kruis dat ik op me neem.
matthijsse
ForumFan
Berichten: 338
Lid geworden op: zo sep 09, 2018 9:09

Re: God en travestie

Bericht door matthijsse »

god en travestie hebben helemaal niets met elkaar te maken : god bestaat niet , maar travestie bestaat wel
als god het zo goed met ons voor zou hebben , waarom staat hij dan toe dat er mensen worden geboren die denken als een vrouw , maar een lichaam hebben een man? , mijn ouders waren hervormd , maar ik ben gewoon in een verkeerd lichaam geboren , want ik vind het helemaal niet leuk om als man door het leven te moeten
Plaats reactie