transsexualiteit en zorgverzekering

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

Ik zit zelf bij IZZ (onderdeel van VGZ of zoiets)

Ik mag met mijn aanvullende verzekeringen (aanvullend 2) 280,00 per jaar zeker declaren voor epilaties volgens hun site.
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Maar bij aanvraag van vergoeding van epilatie kreeg ik stee vast het antwoord terug dat het niet kon, omdat ik nog een M-tje in mijn paspoort had. En dus pas in aanmerking kwam voor vergoeding na de officiele documentswijzigingen.
De diagnose "bij vastgestelde transseksualiteit" bepaalt om in aanmerking te komen voor al die medische handelingen,
niet als je paspoort gewijzigs is, want dan ben je immers al klaar.
Ja, klaar, wat is klaar, maar...oh, ik kan hier zo slecht tegen hè.

Mij is het zelfs gelukt een paar jaar geleden om zelfs het ziekenhuis het rechtstreeks te laten declareren, ipv dat ik het eerst zelf elke keer zou hebben moeten betalen en terug declareren.

Ik hoop echt nog een keer een vuist, (na, vuist klinkt zo agressief), te kunnen maken om ook (evt. tijdelijk) zonder aanhef in officiele documenten te kunnen staan. Heel ideaal ook voor TG's.

;) Sanne
Ik droom, dus ik ben.
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Weer een verrassing vanavond !!

Bij thuiskomst had ik een enveloppe van ZK in de bus en zo nieuwsgierig als ik was, gelijk geopend.

"Alstublieft, hierbij ontvangt U een overzicht met informatie over de afwikkeling van uw ingediende declaraties In een aantal gevallen is een toelichting opgenomen. die leest U dan onderaan het overzicht. Bij vragen kunt u natuurlijk altijd bellen met onze Klantenservice"

Ja dank je de koekoek, leuk om zo'n brief vrijdags te krijgen en na 6 uur ? Mooi niet meer te bereiken. Altijd ????

Nota van Apotheek:
"18-04-2006 Farmaceutische hulp apothekers" 2x

Met een totaal plaatje van 164.92 Euro, waarvan 108.44 eur. zelf te voldoen op bijgesloten acceptgiro. Trouwens... dat overzicht, de informatie ?? ik kan niets aan informatie of iets terugvinden en ben bang dat deze declaraties gaan over mijn hormonen. Dat zal even lekker worden zeg. Ik ben overgestapt met de lieve woorden dat ik niet bang hoefde te zijn dat deze medicijnen/hormonen buiten de basispolis zouden vallen. Maar nu hebben ze het plotseling ook over m'n eigen risico ? Eigen risico dat ik maar niet als jongen geboren had moeten worden ???? :evil:

1 ding is zeker... ik ga hier niet mee akkoord !!!
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

De meeste medicijnen vallen onder de AWBZ, zoniet dan worden ze (meestal) door de ziektekostenverzekering gedekt. Als de hormonen niet onder de AWBZ vallen (dat weet ik niet, maar er is hier vast wel iemand die dat wel weet) is het eigen risico van toepassing. Dat betekent dat je moet blijven betalen totdat je je eigen risico hebt geconsummeerd.

succes

Irene
Kleine stapjes
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Wat is dat AWBZ ??
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

daarvoor heb ik dus geen eigen risico
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Algemene wet bijzondere ziektekosten, dat is een wet waar iedereen premie voor moet betalen, los van de premie voor de ziektekosten verzekering. Daar worden de meeste standaard kosten en de medicijnen uit betaald.

Irene
Kleine stapjes
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Ja, zo stom ben ik dus wel geweest, achteraf... maar ook daarbij gedl weer, dat ik geinformeerd ben dat die eigenrisico gold voor ongelukken/ongelukjes bijvoorbeeld, of een vervelende snijwond. Niet dat die eigen risico ook ging over het medicijn gebruik. Ook een beetje apart dat je eigen risico moet betalen over iets dat chronisch is en officieel is vastgesteld.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Zeker bij chronische 'ziekten' is het altijd beter weinig eigen risico te hebben, dan betaal je wel iets meer premie, maar dat haal je er uiteindelijk altijd uit.

Irene
Kleine stapjes
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Ik heb zojuist dus een nette mailo gestuurd met de vraag om uitleg van deze declaraties en een goed telefonisch dan wel normaal persoonlijk gesprek. Want ik heb nu echt het idee dat ik als ts bij de verkeerde bobo's ben aangemeld.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Gebruikersavatar
San10
dagelijks aanwezig
Berichten: 126
Lid geworden op: zo aug 06, 2006 16:09

Bericht door San10 »

Ook een beetje apart dat je eigen risico moet betalen over iets dat chronisch is en officieel is vastgesteld.
Een beetje apart? Asociaal is die regeling!
Ik heb de ziekte v Crohn; ik krijg dat eigen risico of bonus of hoe je het ook wilt noemen nooit terug.
Ik droom, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Dorothy
ForumFan
Berichten: 396
Lid geworden op: za feb 02, 2002 1:00
Locatie: Het Oldambt

Bericht door Dorothy »

Het is natuurlijk niet verstandig om een verzekering met eigen risico af te sluiten als je vooruit weet dat je veel kosten gaat maken.
Als het gaat om de no-claimteruggave in het nieuwe ziektekosten-verzekeringsstelsel, dan praat je over een bedrag van €255,- dat je terugkrijgt van de Belastingdienst als je in 1 jaar helemaal geen kosten maakt. Dat is nou niet bepaald een groot kapitaal.

Bij een (chronische) ziekte kan je allerlei zelf betaalde kosten opvoeren als aftrekpost bij het invullen van je belastingformulier. Ook je verzekeringspremie kan je hierbij opvoeren.
Misschien lukt dat ook wel met eigen kosten, die je maakt voor je transitie.

Ik ben geen belastingdeskundige, maar met een beetje bladeren op www.belastingdienst.nl kom je al snel heel veel te weten.
Als je problemen hebt met het invullen van je belastingformulier kan je als lid van een FNV-vakbond gratis terecht voor hulp.
De contributie voor lidmaatschap haal je er zo weer uit als je wat aftrekposten hebt.

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

welke verzekeraar dekt het nou een beetje dan, want dat heb ik nog niet gelezen ( of alweer vergeten), want ik moet voor half oktober beslissen of ik bij m'n moeder verzekerd blijf of zelf verzekerd, en dan lijkt het me wel handig als dit allemaal wordt vergoed, mocht ik besluiten het allemaal te doen en dergelijke.
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Tijn schreef: knip......en dan lijkt het me wel handig als dit allemaal wordt vergoed, mocht ik besluiten het allemaal te doen en dergelijke.
Tijn, wat bedoel je daarmee? Dat je het misschien wel leuk vindt allemaal, maar misschien ook niet. En dat je niet weet of je een jongetje wilt blijven?
Cyn.
Tijn
Eredivisie
Berichten: 505
Lid geworden op: zo mar 12, 2006 19:48

Bericht door Tijn »

inderdaad, ik weet nog niet zeker wat ik nou wil (jongen of meid), maar ik denk daar nog voor het einde van dit jaar uit te zijn, en om dan binnen een half jaar 2 keer van verzekeraar te wisselen...
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Plaats reactie