Aanpassing paspoort na operatie

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Aanpassing paspoort na operatie

Bericht door Robijntje »

Weet iemand hoe lang het duurt voordat je een nieuw paspoort krijgt, nadat je de geslachtsaanpassende operatie hebt ondergaan?

Ik hoop deze operatie begin volgend jaar te ondergaan, maar wil in juni naar Amerika.
Gaat dit problemen opleveren als er in mijn paspoort bij geslacht nog een M staat?
Kan ik administratief al iets voorbereiden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Brenda1980
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: ma feb 19, 2007 17:02
Locatie: Alkmaar

Bericht door Brenda1980 »

Bij het Vu kun je een brief krijgen in het engels waarin staat dat je onder hun behandeling bent, en waar in zij verklaren dat het klopt dat jij nog een M in de paspoort hebt.

ik ben 14 april geopereerd en kan eindelijk komende dinsdag mijn paspoort en rijbewijs ophalen 91,- maar dan heb je ook wat :-)

succes en sterkt met alles
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Als je van te voren de administrtieve gedeelte alvast bij een advocaat regelt dan kan het vrij snel geregeld worden. Maar dat ligt dan ook aan de advocaat die het voor jou behartigd.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Gebruikersavatar
Prescilla
dagelijks aanwezig
Berichten: 233
Lid geworden op: vr feb 28, 2003 14:55
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Prescilla »

Bij mij heeft het heel lang geduurd voor het aangepast werd. Ik woonde toen in Rotterdam en daar kon de rechtbank het niet aanpassen en moest het naar Groningen gestuurd worden daar heeft het zeker 4 maanden op de stapel gelegen en toen heeft het nog 3 maanden geduurd voor ze een uitspraak hebben gedaan. Ben in januari 2009 geopereerd en kreeg mijn nieuwe id pas in mei 2010 dus heb er ruim een jaar op moeten wachten voordat alles rond was.

Ik had wel een goede advocaat alleen de rechtbank wou niet echt meewerken. Dit terwijl alle stukken juist waren ingeleverd die ze nodig zijn voor het aanpassen van het geslacht en je naam. Ook de gemeente liet erg lang op zich wachten om alles aan te passen in het systeem jammer dat het zo lang heeft moeten duren maar ok ik ben blij dat ik nu wel met een juiste id kaart loop. Dus hou er rekening mee dat het soms best lang kan duren voor je paspoort of id kloppen.
Groetjes Prescilla
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

Ik ben er nu mee bezig en het kan inderdaad lang duren. Bij mij duurde het al 1,5 maand voor ik de medische verklaring had van het vu!

Nu nog wachten op de rechtbank :evil:
Hoop dat de boel rond is voor ik afstudeer volgend jaar
Gebruikersavatar
Prescilla
dagelijks aanwezig
Berichten: 233
Lid geworden op: vr feb 28, 2003 14:55
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Prescilla »

tijgertje schreef:Ik ben er nu mee bezig en het kan inderdaad lang duren. Bij mij duurde het al 1,5 maand voor ik de medische verklaring had van het vu!

Nu nog wachten op de rechtbank :evil:
Hoop dat de boel rond is voor ik afstudeer volgend jaar
Hoop het ook voor je dat het voor die tijd rond is.
En dat de advocaat het een beetje snel opstuurt en dat de rechtbank ook een beetje meewerkt.
Groetjes Prescilla
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Welke advocaat zouden jullie aanraden, na het hebben van goede ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
manon79
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: do jul 27, 2006 18:02
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door manon79 »

Robijntje schreef:Welke advocaat zouden jullie aanraden, na het hebben van goede ervaringen hiermee?
Ik heb een vrouwelijke advocaat in de buurt gezocht, die geen kantoor met meerdere mensen heeft, maar alleen voor zichzelf werkt.

Je moet de advocaat een machtiging geven om de verklaring bij de Vu op te vragen. Als de advocaat die binnen heeft, stuurt die de verklaring, tezamen met een uittreksel uit het bevolkingsregister en kopie van jouw originele geboorte-akte (kopie en uittreksel mag niet ouder dan 3 maanden zijn) naar de rechtbank en die doen dan uitspraak. Duurde in mijn geval 3 weken na ontvangst van de stukken.
Daarna begint de bezwaartermijn van 3 maanden.

Omdat ik zelf al contact had gezocht en een afspraak had gemaakt op de eerste dag na de bezwaartermijn met de ambtenaar van de burgerlijke stand van zowel mijn geboorte-gemeente als huidige gemeente, zijn mijn gegevens na 3 maanden en 1 dag aangepast en kon ik gelijk mijn nieuwe paspoort aanvragen.
De ambtenaar heeft uiteraard wel gebeld met de rechtbank om te vragen of er bezwaar was aangetekend (dat was er niet, dus gelijk geboorte-akte aangepast).
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

In mijn geval heeft het ongeveer 8 maanden geduurd:
* November 2010: zelf uittreksel uit basisadministratie met vermelding van nationaliteit opgehaald (eigen gemeentehuis)
* December 2010: zelf uittreksel uit geboorteregister opgehaald (kan alleen bij de gemeente waar je geboren bent)
* Januari 2011: geslachtsoperatie ondergaan
* Januari 2011: VU heeft papieren opgesteld. De eerste versie was fout (er stond een woonplaats en geboortedatum van een andere patiënt in mijn papieren, de sloddervossen!), nieuwe versie opsturen duurde een week.
* Februari 2011: advocaat heeft alles doorgestuurd naar de rechtbank
* Maart 2011: advocaat stuurt bevestiging dat de rechtbank uitspraak gedaan heeft, 3 maanden beroepstermijn gaat in
* Laatste week van juni: bericht van mijn gemeente dat de wijziging is doorgevoerd en ik een nieuw paspoort en rijbewijs kan ophalen. Direkt gedaan, natuurlijk.
* Eerste week van juli: ik krijg mijn paspoort en rijbewijs.

Achteraf gezien had ik in november/december vorig jaar wat sneller gekund door dit allemaal in 1 week te regelen. Je blijft afhankelijk van zowel de VU als je eigen advocaat voor de snelheid.

Ik had iemand uit Amstelveen (mevrouw Moraal-Roos, klik hier voor haar website) die inmiddels opgehouden is met dit werk. Ze heeft haar werk overgedragen aan iemand anders binnen haar kantoor.

Ik ben op zich tevreden over haar en haar werk. Wel vind ik € 800 veel geld voor een administratieve procedure (ze heeft niet meer gedaan dan mijn papieren doorgestuurd, wat gegevens van mij ingevoerd op standaardbrieven etc; ze is niet op de zitting in Groningen geweest want dat kan niet voor die 3 uur werk die ze gerekend heeft). Ik hoop voor iedereen dat de nieuwe wet er (liefst met enkele aanpassingen om het nog beter te maken) snel doorheen komt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Mara
ForumDiva 2000
Berichten: 2835
Lid geworden op: za jun 26, 2004 22:17
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ik heb de hele procedure in NL gehad als Duitse zijnde....me is vertelt, dat dit kon en zodoende had ik een advocaat gezocht, die het rondkreeg....maar toen ik dan mun paspoort wou laten veranderen, kreeg ik in Duitsland te horen, dat ze het vonnis van de Nederlandse rechter, die naar Duits wet oordeelde niet wouden aanvaarden en het bleef me niks anders over dan in te burgeren, wat ik dan dus deed....was goedkoper dan nog een keer de hele rechterlijke procedure, die iets omvangrijker was, in Duitsland opnieuw te starten....

....ik weet nie....al met al ben ik dan best lang bezig geweest met alles....2-3 jaar of zo....

groetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
tijgertje
ForumFan
Berichten: 387
Lid geworden op: di jun 27, 2006 8:35

Bericht door tijgertje »

Prescilla schreef:Hoop het ook voor je dat het voor die tijd rond is.
En dat de advocaat het een beetje snel opstuurt en dat de rechtbank ook een beetje meewerkt.
Ik hoop het ook. De advocate heeft alles al opgestuurd :) Het is nu aan de rechtbank.
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik weet nu ook dat mijn aanstaande huwelijk wat later zal moeten plaats vinden... :(
Dat is dan wel weer balen.

Vooral de dames die zo uitgebreid hebben gereageerd, met alle extra info; heel erg bedankt. Ik heb hier heel veel aan.

Ik woon in Den Haag, weet iemand van jullie een geschikte advocaat in de buurt van Den Haag, die ervaring heeft met dit soort zaken?
Gebruikersavatar
Prescilla
dagelijks aanwezig
Berichten: 233
Lid geworden op: vr feb 28, 2003 14:55
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Prescilla »

Robijntje schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik weet nu ook dat mijn aanstaande huwelijk wat later zal moeten plaats vinden... :(
Dat is dan wel weer balen.

Vooral de dames die zo uitgebreid hebben gereageerd, met alle extra info; heel erg bedankt. Ik heb hier heel veel aan.

Ik woon in Den Haag, weet iemand van jullie een geschikte advocaat in de buurt van Den Haag, die ervaring heeft met dit soort zaken?
Mijn advocaat zit in Rotterdam de naam is durdu en vragen ook gelijk of je een rechtsbijstand verzekering hebt zo ja dan regelen ze ook nog eens dat er door je rechtsbijstand een gedeelte wordt betaald. Ik had gelukkig zo een verzekering en hoefde dus zelf maar 150 euro te betalen voor alles. Ze hebben voor mij alles heel goed geregeld en heb geen klachten over hun hier hun site http://www.durducs.nl/
Groetjes Prescilla
marinth
ForumFan
Berichten: 340
Lid geworden op: wo okt 13, 2010 14:18

Bericht door marinth »

Robijntje schreef:Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik weet nu ook dat mijn aanstaande huwelijk wat later zal moeten plaats vinden... :(
Dat is dan wel weer balen.

Vooral de dames die zo uitgebreid hebben gereageerd, met alle extra info; heel erg bedankt. Ik heb hier heel veel aan.

Ik woon in Den Haag, weet iemand van jullie een geschikte advocaat in de buurt van Den Haag, die ervaring heeft met dit soort zaken?
verloofd? Wat leuk zeg....!!!!
Plaats reactie