Gezocht: Kinderen met een trans ouder

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Myrte Dierckx
is nieuw hier
Berichten: 1
Lid geworden op: di jan 27, 2015 15:54

Gezocht: Kinderen met een trans ouder

Bericht door Myrte Dierckx »

Hallo,

Ik ben onderzoeker bij het Steunpunt Gelijkekansenbeleid (Universiteit Antwerpen) en ik ben momenteel voor het onderzoeksproject "Gezinnen in transitie" op zoek naar (Vlaamse) kinderen (12-18 jaar) met een trans ouder. (http://www.steunpuntgelijkekansen.be/?page_id=81" onclick="window.open(this.href);return false;).

Ik heb gemerkt dat er hier op het forum ook verschillende Vlamingen zitten en dat het thema van trans ouderschap en sterk speelt. Vandaar hier mijn oproep.

Wat is het precieze doel van dit onderzoek? Enerzijds is er natuurlijk de wetenschappelijke meerwaarde: op dit moment bestaat er geen enkel onderzoek over de ervaringen van kinderen met een transouder die de transitie van hun ouder bewust meemaken en deze kinderen ook zélf bevraagt. Ondanks dat er dus helemaal geen onderzoek bestaat over hoe het deze kinderen vergaat, bestaan er hierover wel heel wat veronderstellingen (meestal uitgesproken negatieve). Dit betekent niet enkel een zwart gat in de wetenschappelijke literatuur, maar ook bijvoorbeeld voor de hulpverlening (therapeuten die trans gezinnen begeleiden) en de rechtspraak (ivm voogdijschap bij echtscheiding). Anderzijds heeft het onderzoek dus ook een uitgesproken meerwaarde voor de betrokkenen zelf en het werkveld. Dit onderzoek wilt dan ook de behoeften van kinderen en ouders in kaart brengen om zo hen, hun omgeving, hulpverleners,... in de toekomst beter te ondersteunen en te helpen.

Wat mag je verwachten als je deelneemt aan het onderzoek? Jij en je gezin zullen 1 of 2 keer geïnterviewd worden. Beide ouders (of voogd) geven toestemming voor de deelname van minderjarige kinderen. De interviews worden volledig anoniem behandeld. Door deel te nemen lever je een bijdrage aan het verzamelen van informatie en eventuele acties en hulpverlening in de toekomst.

Wie doet het onderzoek? Ik, Myrte Dierckx, neem de interviews af en voer het onderzoek uit. Ik word hierbij begeleid door Prof. dr. Dimitri Mortelmans (Universiteit Antwerpen), prof. dr. Guy T’Sjoen (UZ Gent) en dr. Joz Motmans (UZ Gent; Transgenderinfopunt).

Mochten jij en je gezin geïnteresseerd zijn om deel te nemen of ken je gezinnen die hiervoor in aanmerking komen, mag je me altijd contacteren via Myrte.Dierckx@uantwerpen.be of telefonisch 0495/44.48.45 of de oproep verder verspreiden.

Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,

Myrte Dierckx

Ter info: Voortaan vindt in Het Roze Huis Antwerpen (draakplaats 1) elke maand een praatsessie voor kinderen (jongeren en adolescenten) met een trans ouder plaats. Volgende datum is 21/2, aanmelden kan via genderflux@ymail.com
Plaats reactie