Hoe help ik een crossdressing vriend?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Levira
is nieuw hier
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 26, 2019 0:18

Hoe help ik een crossdressing vriend?

Bericht door Levira »

Hallo allemaal,
Ik heb me aangemeld op dit forum, omdat ik op zoek was naar advies. Een goede vriend van mij heeft laatst aan mij verteld dat hij eigenlijk graag rokjes en jurkjes zou willen dragen. We hebben er nog niet heel veel over gesproken, maar het was voor hem een hele stap om mij in vertrouwen hierover te nemen. Verder is hij heteroseksueel, heeft een relatie met een lieve dame (die hier ook vanaf weet) en hij vertelde me dat hij verder blij is met zijn mannelijke gender. Nadat ik er zelf wat over opgezocht had, kwam ik op internet de term crossdressing tegen en ik weet nu dat dat voor iedereen wat anders betekent.
Mijn vriend houdt zijn liefde voor rokjes en jurkjes geheim voor de rest van de wereld, maar hij vertelde me gisteren dat hij het jammer vond dat hij niet een keer all out kon gaan met een mooi kerstjurkje. Ik heb hem toen aangeboden om volgende week samen een dagje te plannen waarop hij door mijn kledingkast mag neuzen voor kleding. Hij mag dan lekker aantrekken wat hij wilt en dan gaan we ons samen opdoffen. Hij reageerde hier heel enthousiast op en het leek hem super gezellig.
Ik denk dat dit misschien wel de eerste keer is voor hem dat hij vrij zijn gang kan gaan met vrouwenkleding, aangezien hij tot nu toe het nog niet durft om deze wens openbaar te maken. Hoewel ik hem natuurlijk volledig accepteer voor wie hij is, is dit ook voor mij nieuw en ik wil een zo veilig mogelijke omgeving voor ons allebei creëren.
Vandaar dat ik jullie advies nodig heb.
Welke vragen zijn goed om te stellen, welke vragen niet? Hoe moet ik me opstellen, zodat hij zich fijn voelt? Met welke dingen moet ik rekening houden? Kortom; hoe moet ik dit aanpakken?
Alvast mega bedankt en nog hele fijne feestdagen!
Liefs, Levira
ElissaW
ff weer wat posten
Berichten: 49
Lid geworden op: do jul 26, 2018 17:25
Locatie: België

Re: Hoe help ik een crossdressing vriend?

Bericht door ElissaW »

Hem gewoon steunen in zijn expressie.
We leven in 2019, er bestaat geen geslachtsgebonden kledij meer. Een man kan perfect mogelijk een rok dragen en een vrouw perfect een broek zonder daarom een diagnose opgespeld te moeten krijgen. De meeste travestieten zijn heteroseksuele mannen die zich gewoon comfortabeler voelen in dameskleding. Travestie heeft in verreweg de meeste gevallen niets te maken met transseksualiteit. De meeste travestieten willen voor het geld van de wereld niet permanent vrouw zijn. Wat ze wel vaak delen is dat ze andere travestieten zusjes noemen en dat ze fantaseren over een lesbische vrouw te kunnen zijn. Veel travestieten ontkennen het maar in de meeste gevallen is er wel enigszins een seksuele component mee gemoeid wanneer de man voor de rest hetero is.
Dit is niet hetzelfde als drag queens. Drag queens zijn doorgaans homo mannen die zich verkleden als kunstvorm.

Travestie kan in extreme gevallen wel overgaan naar transgenderisme of transseksualiteit maar dat is eerder zeldzaam.
De travestieten die zich enkel binnenshuis als vrouw presenteren zullen doorgaans nooit verder willen gaan. Degenen die op den duur de drang voelen om als '' vrouw '' naar buiten te gaan hebben wel kans dat ze na verloop van jaren op middelbare leeftijd alsnog in transitie naar vrouw zullen gaan maar ook hier is dat geen hard feit.

Ik zou zeggen steun je vriend en laat hem weten dat je deze kant van hem verwelkomt. Hij doet er niemand kwaad mee.

Wel wil ik nogmaals benadrukken dat travestie niets te maken heeft met transseksualiteit.

Een transseksueel persoon heeft het gevoel dat het lichaam niet beantwoordt aan het mentale geslacht.
Een travestiet heeft het gevoel dat zijn kleding niet beantwoordt aan zijn gewenste expressie. Dat is een zeer groot verschil. Bij een travestiet is er doorgaans geen sprake van genderdysforie (onbehagen met het geboortegeslacht).

Je kunt dit dus best in het deel transgenderisme plaatsen. Het is vreemd om dit deeltje in het onderdeel transseksualiteit gepost te zien.

Een transvrouw is immers geen verklede man en een verklede man is geen transvrouw.

Groetjes,
Elissa
Wil je contact per email met mij? elissa.chatnet@gmail.com. Graag deftig houden, thx :)
Levira
is nieuw hier
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 26, 2019 0:18

Hoe ondersteun ik een crossdressing vriend het beste?

Bericht door Levira »

Hallo allemaal,
Ik heb me aangemeld op dit forum, omdat ik op zoek was naar advies. Een goede vriend van mij heeft laatst aan mij verteld dat hij eigenlijk graag rokjes en jurkjes zou willen dragen. We hebben er nog niet heel veel over gesproken, maar het was voor hem een hele stap om mij in vertrouwen hierover te nemen. Verder is hij heteroseksueel, heeft een relatie met een lieve dame (die hier ook vanaf weet) en hij vertelde me dat hij verder blij is met zijn mannelijke gender. Nadat ik er zelf wat over opgezocht had, kwam ik op internet de term crossdressing tegen en ik weet nu dat dat voor iedereen wat anders betekent.
Mijn vriend houdt zijn liefde voor rokjes en jurkjes geheim voor de rest van de wereld, maar hij vertelde me gisteren dat hij het jammer vond dat hij niet een keer all out kon gaan met een mooi kerstjurkje. Ik heb hem toen aangeboden om volgende week samen een dagje te plannen waarop hij door mijn kledingkast mag neuzen voor kleding. Hij mag dan lekker aantrekken wat hij wilt en dan gaan we ons samen opdoffen. Hij reageerde hier heel enthousiast op en het leek hem super gezellig.
Ik denk dat dit misschien wel de eerste keer is voor hem dat hij vrij zijn gang kan gaan met vrouwenkleding, aangezien hij tot nu toe het nog niet durft om deze wens openbaar te maken. Hoewel ik hem natuurlijk volledig accepteer voor wie hij is, is dit ook voor mij nieuw en ik wil een zo veilig mogelijke omgeving voor ons allebei creëren.
Vandaar dat ik jullie advies nodig heb.
Welke vragen zijn goed om te stellen, welke vragen niet? Hoe moet ik me opstellen, zodat hij zich fijn voelt? Met welke dingen moet ik rekening houden? Kortom; hoe moet ik dit aanpakken?
Alvast mega bedankt en nog hele fijne feestdagen!
Liefs, Levira

***** RamonaAdmin: Berichten samengevoegd omdat deze door TS dubbel gepost waren *****
Gebruikersavatar
Joline
dagelijks aanwezig
Berichten: 147
Lid geworden op: zo jan 27, 2019 12:41

Re: Hoe ondersteun ik een crossdressing vriend het beste?

Bericht door Joline »

Hoi Levira,

Wat tof dat je dat voor hem doet! Echt heel stoer!
Ik denk niet dat er een antwoord op maat is. Ieder mens is anders en reageert anders op dezelfde dingen. Maar het is wel zo goed als zeker dat hij het ook echt supertof van je vind dat je hem dit aanbiedt.
En ook al ken ik jullie beiden niet, toch even proberen advies te geven:
Wat ik zou doen is gewoon eerst even een kopje koffie drinken en gewoon wat praten. Hoeft niet per se over crossdressing te gaan, maar eerst gewoon even acclimatiseren. Uiteindelijk zal het wel over crossdressing moeten gaan. Zie het alsof je met een vriendin over kleren praat. Vraag ernaar wat hij graag zou willen dragen, wat zijn stijl is. Ook dat is namelijk anders voor ieder mens. Hij zal waarschijnlijk ook niet alles weten of kunnen antwoorden, dus blijf geduldig.
Je zou ook een paar setjes klaar kunnen leggen en hem vragen wat hij zou willen passen (een soortje van conversation piece). Zorg er wel een beetje voor dat je wel wat klaarlegt waarvan jij denkt dat het hem zou staan.
Het belangrijkste van al: heb lol met elkaar. Het kan een hele leuke ervaring zijn. Misschien is het even wennen om het te zien, het blijft dezelfde vriend! Het is een mooie verdieping van jullie vriendschap.

PS: Ik herken het wel. Ik ben zelf ook hetero en crossdresser. Maar uit ervaring weet ik wel dat een enthousiaste reactie echt een ijsbreker is. Vandaar ook dat ik zeg dat je hem wel wat aan moet trekken dat bij hem past of er leuk uit ziet. Jij moet er immers ook naar kijken 😉
Gebruikersavatar
Francina
ff weer wat posten
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 17:51
Contacteer:

Re: Hoe ondersteun ik een crossdressing vriend het beste?

Bericht door Francina »

Verder is hij heteroseksueel, heeft een relatie met een lieve dame (die hier ook vanaf weet) en hij vertelde me dat hij verder blij is met zijn mannelijke gender.
Er word veel gedacht dat crosdressers/travestieten homoseksueel zijn , wat helemaal zo niet is . Misschien zal het raar klinken maar de meeste crossdressers en travestieten zijn heteroseksueel .
Je vertelt dat hij een relatie heeft met een lieve dame en die er van afweet . Wil zij het ook geheim houden voor de buitenwereld uit schaamte of dat er zal geroddelt worden ?
Als zijn vriendin het accepteert vind ik dat zij de juiste persoon is om je goede vriend te steunen en aan te moedigen om in rokjes en kleedjes buiten te komen of schaamt zij er zich misschien ook in om op een man verliefd te zijn die graag rokjes en kleedjes draagt en er zal over geroddelt worden .
Moest je eens weten hoeveel vrouwen er zijn die crossdressing of travestie niet vreemd vinden maar het wel spijtig vinden dat hun vriend of man het in het geheim doet .
Levira
is nieuw hier
Berichten: 3
Lid geworden op: do dec 26, 2019 0:18

Re: Hoe ondersteun ik een crossdressing vriend het beste?

Bericht door Levira »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik heb er veel aan :D
Ik weet nu ook dat de kleding die je draagt helemaal niks te maken hoeft te hebben met je persoonlijke gender-voorkeur.
Ik wilde hem inderdaad volgende week ook even vragen hoe zijn vriendin hier precies in staat, want daar weet ik nog niet zoveel over. Ik ken zijn vriendin wel een beetje (haar naam is Lotte). Lotte is een schat van een meid, haar kennende zal ze hem vooral niet in verlegenheid willen brengen en houdt ze het voor hem daarom nu geheim, omdat hij dat graag wilt. Ik verwacht dat ze hem zou steunen als hij dit wel met anderen wilt delen of hier expressiever in wilt zijn.
Ik heb hem wel gevraagd of hij het fijn zou vinden als Lotte er gezellig bij zou zijn, maar hij zei 'liever niet'. Misschien dat hij zelf eerst even wilt uitvinden hoe hij zich er precies bij voelt? Of misschien vind hij het gewoon gezellig om dit met een losse vriendin te doen? Dat durf ik niet voor hem in te vullen. Misschien zou ik hem inderdaad kunnen vragen of hij deze momenten niet ook met haar zou willen delen. Dat is inderdaad een heel goed punt om over na te denken! Het laatste wat ik wil is dat zij zich gepasseert of buitengesloten voelt.
Plaats reactie