dames versus herenmaten

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

dames versus herenmaten

Bericht door Franscien »

Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten bij het kopen van kleding?

Normaal heb ik een spijkerbroekenmaat met W=36 en L=36. Maar wat zijn hier de vrouwenmaten van? Ik weet dat een maatje 38 een erg slank modelletje is, maar kun je globaal zeggen dat een herenmaat 36 overeenkomt met een damesmaat 46???

wie geeft raad?

Ook andere tips zijn welkom.

Liefs,

Franscien
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Meten = weten. De jeansmaat die je opgeeft is in inches, het kan een inch weinig schelen of je nu man of vrouw bent.

http://wehkamp.nl/informatie/ma_da.htm
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

Bedankt Petra,

ben wel iet wat fors uit gevallen; mt 48 :-(
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 837
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Bericht door mireille »

Hmm, ik weet m'n dames maten beter dan m'n herenmaten... :lol:
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

Tja het is even wennen natuurlijk, vooral als je nieuw bent
Adriana Tol
ff weer wat posten
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 14, 2004 22:45

Bericht door Adriana Tol »

................................
Laatst gewijzigd door Adriana Tol op wo nov 17, 2004 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petra_
Forumdiva
Berichten: 1212
Lid geworden op: di feb 24, 2004 19:38
Contacteer:

Bericht door petra_ »

Adriana 1 schreef:
Persoonlijk heb ik heel veel problemen met de juiste maat te vinden in bovenkleding.
Met name strakke topjes o.i.d is werkelijk een ramp, aangezien ik een wespen-taille heb.
Om zo'n topje in de taille mooi te laten aansluiten heb ik maat XS/S................terwijl de bovenzijde weer M of L zou moeten zijn.
Een "ruwe metaalbewerker" met een wespentaille klinkt niet erg aannemelijk. Onder vrouwen komt het al niet veel voor zonder dat er ingesnoerd wordt.
Adriana 1 schreef: Bovendien zijn topjes in de maten XS/S vaak uitgerust met een Pokemon of My Little Pony-print............<gniffel>
Topjes in de maat L, zijn vaak weer net dekkleden.
Niet in de winkels waar ik kom.
Adriana 1 schreef: Misschien heeft het overgewicht wat heerst, ook wel invloed op de maten die gehanteerd worden in kleding.
Niet vanwege overgewicht, maar vanwege het steeds langer worden van de mensen. Maar dan nog blijf je het probleem houden dat vrouwenkleding gemaakt is voor vrouwen.

http://www.maattabel.nl/
http://www.nedscan.nl/
Alles giet foarby en giet foar ivich
En alles wat oerbliuwt
Is leaf, mar om op te libjen
Net genôch.
Adriana Tol
ff weer wat posten
Berichten: 36
Lid geworden op: do okt 14, 2004 22:45

Bericht door Adriana Tol »

......................................
Laatst gewijzigd door Adriana Tol op wo nov 17, 2004 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Re: dames versus herenmaten

Bericht door carolientje »

franscien schreef:Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten bij het kopen van kleding?

Normaal heb ik een spijkerbroekenmaat met W=36 en L=36. Maar wat zijn hier de vrouwenmaten van? Ik weet dat een maatje 38 een erg slank modelletje is, maar kun je globaal zeggen dat een herenmaat 36 overeenkomt met een damesmaat 46???

wie geeft raad?
Als je mannenmaat 48 hebt, dan denk ik dat in broeken je al vlug damesmaat 46 of 48 nodig hebt. In bovenkledij zal je al vlug XXL, XXXL of 48, 50 nodig hebben. Enfin, dat zijn maar schattingen, want zoals gezegd is ieder figuur anders en dat kun je zo maar niet beoordelen.

Persoonlijk heb ik ook voor damesbroeken maat 44, 46 nodig, maar wanneer ik m'n corset draag, kom ik toe met een 40, 42. Dus... niet gemakkelijk, hé?

Het moeilijkste ga je het hebben met de lengte van de broek en de mouwen. Ik vermoed dat je niet van de kleinste bent (broekenmaat 36), dus je zult moeten passen en passen totdat je iets geschikt vindt. Ik ben zelf 1m89 en weet waarover ik praat :cry:
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Re: dames versus herenmaten

Bericht door Frederique_ »

franscien schreef:Normaal heb ik een spijkerbroekenmaat met W=36 en L=36. Maar wat zijn hier de vrouwenmaten van? Ik weet dat een maatje 38 een erg slank modelletje is, maar kun je globaal zeggen dat een herenmaat 36 overeenkomt met een damesmaat 46???
Ik heb zelf W=33, L=36 als herenmaat, mij past vrouwenmaat 42 het best. Ik heb zelf ook veel gehad aan de tabel van de Wehkamp die Petra postte, dat gaf een goed begin bij het zoeken in de winkels. Overigens koop ik nooit zomaar wat en pas ik altijd, helaas heb ik sommige broeken terug moeten hangen omdat ze niet lekker zaten of omdat ze te korte pijpen hadden.

Groetjes,

Frederique
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Om het nog even wat ingewikkelder te maken. Was het maar zo dat alle maten hetzelfde waren. Maar helaas. Wat in de ene winkel(keten) maat 42 is, kan in een andere heel goed 40 of 44 blijken te zijn.

Zeker wat vrouwenmaten betreft wordt daar nogal geheimzinnig over gedaan. Vrouwen kopen kennelijk het liefst een maat te klein maar willen dat het toch past. Hennes en Maurits bijv. heeft een iets grotere maat 42 dan bv een Steps of een Wonderwoman is mijn ervaring.

Moraal van dit verhaal: altijd passen !
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Pamela-
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: wo mar 13, 2002 1:00
Locatie: zuid holland

Bericht door Pamela- »

Hoi hoi,

Ik heb spijkerbroek maat 33/34 en qua kleding maat female numero 40. Vroeger zat ik een maatje kleiner maar door het trainen groei je iets.

Liefs,
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Nathalie schreef: Hennes en Maurits bijv. heeft een iets grotere maat 42 dan bv een Steps of een Wonderwoman is mijn ervaring.
Dat klopt; bij H&M pas ik meestal in een maatje 36 -- soms zelfs een 34 -- terwijl ik elders vaak een maat 38 nodig heb.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Franscien
dagelijks aanwezig
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 23, 2004 19:00
Locatie: Friesland

Bericht door Franscien »

Okay meiden ik begrijp dat er grote verschillen in de maten zijn, maar heb nu wel een klein beetje een beeld waar ik op moet letten.

Hoewel ik wel al enige vorderingen maak in het aanschaafen van allerlei spulletje zoals make-up e.d. heb ik gemerkt dat het wel meevalt hoe men je benaderd en aankijkt als je die zaken aanschaft.

Ook heb ik gisteren na m'n werk nog even 'gewinkeld' ik heb hier een aantal dames mode winkels bezocht en eens even gekeken of er iets tussen zat wat ik zou kunnen dragen. Ik heb wel het e.e.a gezien dat ik erg leuk vond, maar er moet dus gepast gaan worden. Dat lijkt me de volgende (moeilijke) stap. Hoe ging dat bij jullie? was je alleen of ging je met je vrouw of vriendin uit winkelen? en hoe reageren de mensen om je heen als je als man een pashokje instapt en vrouwenkleren past?

Het zal nog even duren voor ik zover ben. Misschien blijven oefenen in het winkelen in damesmode winkels om zo nog wat meer vertrouwen te krijgen.

Liefs Franscien
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door carolientje »

franscien schreef:Hoe ging dat bij jullie? was je alleen of ging je met je vrouw of vriendin uit winkelen? en hoe reageren de mensen om je heen als je als man een pashokje instapt en vrouwenkleren past?
Ik heb daar al verschillende fases in doorgemaakt. In het begin was het voor mij ook bijzonder moeilijk, zowel om de juiste dameskleding te vinden als met dameskleding een pashokje binnen te stappen. Maar geleidelijk aan evolueer je daar in. Nu stoor ik me niet meer hoe ik een winkel binnenstap. Ik heb meestal dezelfde winkels zoals JBC, Vogue, Modemakers, E10. Ik ga daar tegenwoordig zonder schroom binnen en dit zowel volledig als vrouw of als half vrouw. Ik winkel gewoon, neem hetgene ik wil passen en ga gewoon het hokje in. Voila, gewoon doen. Ik heb nog geen enkele keer een eigenaardige of vervelende reactie van vrouwen gehad. Integendeel, zou ik zeggen, winkelpersoneel is zelfs behulpzaam. Winkelende mannen durven al eens iets langer in mijn richting kijken (zeker als ik als half vrouw ben), maar dat is het dan.
Plaats reactie