Acceptatie ?

Wat trek jij aan, hoe laat jij jezelf zien en waar haal je je kleding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vivian_van_Reijmersdal
ff weer wat posten
Berichten: 33
Lid geworden op: za mei 11, 2002 11:32
Contacteer:

Acceptatie ?

Bericht door Vivian_van_Reijmersdal »

Hoe zien we er uit ?

Sinds Vivian de stap naar buiten heeft gemaakt valt er veel te zien. Lekker kijken en bekeken worden. Deze bezigheid beoefende ik al jaren op internet en soms is de één nog mooier als de ander. Maar ook de verbazing wat sommigen van ons als mooi beschouwen. Echt slechte foto’s of soms zo sexueel getint dat je je afvroeg of er psychisch iets niet in orde was.
Als geen ander weet ik dat het veel moeite kost om een vrouw te benaderen in kleding en visagie. Het kan. Dat bewijzen velen van ons.

Op 19 mei heb ik de genderdag bezocht. Een prachtige dag waar ik veel dames heb gesproken en natuurlijk gezien. Toch heb ik mij verbaast hoe sommigen er uit zien. Gewoon slecht. Slechte visagie, verkeerde kleding keuze of gewoon een man in een rok, zelf gewoon met een kaal hoofd of tientallen roze strikjes in.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet en mag doen waar hij zin in heeft. Zich prettig bij voelt.

De reden dat ik dit schrijf heeft vooral te maken met acceptatie. De dag stond ook een beetje in het teken van acceptatie. We hebben nog een lange weg te gaan als het op acceptatie aan komt. Of we die weg ooit helemaal aflopen is een tweede. We moeten er moeite voor doen. Veel moeite. En soms lukt het gewoon niet. Waarom niet ?
Omdat het beeld van transgenders van de gemiddelde Nederlander toch niet is wat het moet zijn. Ik hoef niet uit te leggen wat dat beeld is.

We moeten bij ons zelf beginnen. Als je je slecht kleed of weinig moeite doet er plausibel uit te zien verwacht dan ook niet dat je geaccepteerd wordt. Blijf dan vooral op zolder zitten.
In mail correspondentie hoor ik vaak dat ik niet te benaderen val qua style en look. Nou in mijn opinie kan dat wel degelijk. Je moet er alleen moeite voor doen. Hulp zoeken.
Ik heb veel dames de afgelopen jaren zien groeien. Ze hebben inspiratie opgedaan. Alleen de foto’s bij Inka Houtzager geven al weer wat er mogelijk is. Hoe mooi je kan zijn.

Kleding maken de vrouw. Klopt helemaal. Er is erg veel te koop. Voor ieder wat wils. Zelf struin ik vaak marktplaats af. Prachtige kleding voor weinig. Zoeken met de juiste zoekcode en zie daar: één groot waarhuis achter je bureau. Miljoenen websites gaan over Fashion. Maar dan ben je er nog niet. Zelf heb ik kasten met kleding gehad wat ik mooi vond, maar bij het uiteindelijke resultaat het maar één keer gedragen heb. Hoe dat komt ? Het willen benaderen van hetgeen je op de foto hebt gezien. Tja, en dat lukt natuurlijk niet.

Het zoeken naar een style is moeilijk maar kijk om je heen. De winkelstraten lopen vol met voorbeelden. Ook heel veel slechte maar zie toch vaak vrouwen die met zorg een aandacht zijn gekleed. Zoek vooral kleding die bij je figuur past. Doet een biovrouw ook. Een te strakke jurk in maat 46 is hopeloos. Laat je voorlichten, vraag om hulp, probeer en pas veel en kijk vooral goed naar jezelf. Het kan. Op het laatste TStyle feest heb ik dat echt gezien. Mijn vrouw moest soms echt kijken of het een ‘collega’ van mij was of van haar. Als dit over jou wordt gedacht dan ben je er en kun je alleen nog mooier worden.

Heb deze blog niet kritisch bedoeld. In tegen deel. Willen we in onze maatschappij geaccepteerd worden moeten we dubbel ons best doen. Laten we met ons allen laten zien hoe mooi we kunnen zijn, dan zien ze uiteindelijk onze binnenkant ook beter.
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Re: Acceptatie ?

Bericht door Chloe'tje »

Wow, da's een hoop wij's en we's in 1 stukje. Ben toch wel benieuwd wie die wij's en we's allemaal vertegenwoordigen. Iedereen die een gendergevoel heeft dat niet bij het uiterlijk pas? Travestieten, transgenders, transsexuelen? Je hanteert (ten onrechte) wel een heel erg grove kam.

Natuurlijk ontkom ik er niet aan om even op netlog te kijken nadat ik dit stukje las. In de vluchtigheid zie ik daar weinig T's die er zo uitzien als de vrouwen om mij heen. Maar dat hangt natuurlijk van je omgeving af.

Er zijn genoeg mensen op deze planeet die er niet zo uitzien als ik er uit wil zien. Dat geldt ook voor niet-T's. Gelukkig staat het dwangmatige schoonheidsideaal ter discussie. Het wordt tijd dat je zelfbeeld niet afhankelijk is van een opgelegde norm. Waarschijnlijk een utopie, maar wel een mooie, vind ik.

Ik ga geen voorbeelden geven van wat ik mooi vind en wat ik een vrouw/man/anders vind. Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Er zijn gelukkig een heleboel mooie mensen op deze wereld die er niet uitzien :wink: .

Veel belangrijker dan hoeveel concealer je op je gezicht kwakt is, hoe je zelf kan groeien naar de persoon waar je je prettig bij voelt. Of dat nu met een pruik is of zonder. Ik weet wel dat de wereld niet ideaal is, maar als iedereen probeert zichzelf te zijn in plaats van een poppetje, gaat het wat mij betreft de goede kant op.
Gebruikersavatar
Sofia
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo jan 22, 2012 12:58
Locatie: Leiden

Re: Acceptatie ?

Bericht door Sofia »

Hmm ik begrijp beide kanten wel.

Enerzijds is er de kant van acceptatie algemeen door te maatschappij, en dat is denk ik inderdaad zo 'normaal' mogelijk doen/ zijn opdat de gewone mens het niet raar of eng zal vinden. Dat is denk ik erg belangrijk wat dat betreft (ik kom overigens net uit het ei gekropen, dus heb eigenlijk geen recht van spreken, maarja..).

Anderzijds zou iedereen gewoon lekker moeten doen / laten wat is wil, maarja dat is als het aan mij ligt. De maatschappij is het daar helaas als geheel niet mee eens hierom zou denk ik de beste strategie zijn om met Vivian mee te gaan voor het grotere goed.
Kiara
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: di feb 28, 2012 21:11
Locatie: Regio Deventer

Re: Acceptatie ?

Bericht door Kiara »

Naar mijn mening is de maatschappij een verzameling mensen, een massa.
En massa's hebben per definitie geen recht van spreken, massa's zijn ontzettend dom.
de mensen alleen zullen best verstandig zijn, maar in groepen niet.
dus acceptatie van de maatschappij is iets dat niemand zou moeten zoeken.
Echter is het wel zo dat men met deze mensen moet samen werken, dat is het positieven van een maatschappij.

Maar om op dit specifieke onderwerp terug te komen, in de middeleeuwen ging men veel makkelijker om men zaken als sexualiteit en kleding keuzes.
Echter is helaas dit tegenwoordig niet meer zo (dank je wel Queen Elisabeth + victoria...) voor sommige mensen is het gewoon verstandiger om die niet uit hun droom wereld te halen.
omdat ze dit niet af kunnen, dus niet jezelf zijn, maar wat er van je verwacht word.
het inzicht om te weten bij wie dit wel kan, en bij wie dit niet kan is niet iedereen gegund, mij zelf ook niet.
Ik hoop dat het jullie wel gegeven is, en zo niet, dan is het heel voorzichting aftasten, en anders alleen prive.
Jou vrijheid begint waar die van de ander eindigd, en wie is een enkel persoon om dat te beslissen?
property, person, proud
Gebruikersavatar
KirstenHershe
ForumFan
Berichten: 373
Lid geworden op: do nov 20, 2003 17:45
Locatie: in your dreams baby...
Contacteer:

Re: Acceptatie ?

Bericht door KirstenHershe »

acceptatie begint in de eerste plaats bij jezelf; als jij het voor jezelf kan accepteren en ermee kan leven zal het voor en door anderen ook veel sneller en makkelijker aanvaard worden. :wink:
Um zu wissen, wohin man will, muss man wissen woher man kommt
Zin een fotoshoot? Contacteer me via email of PB!
SeventiesPhotography
Anja Kok
dagelijks aanwezig
Berichten: 237
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 17:07
Locatie: Breda

Re: Acceptatie ?

Bericht door Anja Kok »

Als je je werkelijk een vrouw voelt en je bent niet bezig je te verplaatsen in hoe je er als vrouw zou moeten uitzien aan de hand van ideaalbeelden, dan komt die vrouw vanzelf meer en meer naar buiten. Het innerlijk maakt je tot een zichtbare vrouw, make-up en kleding zijn normale hulpmiddelen voor een vrouw en met diezelfde middelen kun jij ook een ware vrouw zijn. Je moet dus beginnen bij de basis, anders blijft het altijd een imitatie van. Daar is niks op tegen trouwens, maar het zegt wat over je genderindentiteit en die wetenschap kan een hoop problemen en vragen voorkomen.
renee073
daar ben ik weer
Berichten: 11
Lid geworden op: ma okt 02, 2017 18:53

Re: Acceptatie ?

Bericht door renee073 »

Kuch ff stof van dit oude topic halen

De acceptatie van jezelf is het moeilijkste wat er is. Ik kom nu oas tot het besef dat het gevoel miet te onderdrukken is. Meerdere keren gedaan en geprobeerd. Niet gelukt blijkt. Alleen maar erger geworden. Nu vind ik niet dat ik er als doorsnee biovrouw uit zie, maar ik voel me goed bij het zien van mijn vrouwelijke kant. Als ik dan naar mijn foto kijk denk ik waaauuuw. Dat gevoel hen ik op mijn mannelijke foto nog nooit ervaren.
Velen zullen net als ik nog erg moeten groeien. Gun ons dan ook die tijd om ons te ontwikkelen zodat wij allemaal gelukkig kunnen zien ieder op onze eigen manier.
X
~ De grootste uitdaging is om jezelf te zijn in een wereld waarin iedereen probeert je iemand anders te laten zijn ~
Transvrouw
dagelijks aanwezig
Berichten: 234
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 6:21

Re: Acceptatie ?

Bericht door Transvrouw »

Klopt wat je zegt. Om acceptatie te krijgen, moet je kritisch naar jezelf durven kijken. Wat echt enorm helpt is om foto's van jezelf te maken en telkens af te vragen wat beter kan. Ook aan een ander laten zien (bijvoorbeeld hier) helpt.

Ik lees veel verhalen op dit forum van (soms extreme) droomwerelden, maar maakt het voor jezelf maar eens wat meer concreet. Als je hulp nodig hebt trek maar aan de bel. 👍
matthijsse
ForumFan
Berichten: 338
Lid geworden op: zo sep 09, 2018 9:09

Re: Acceptatie ?

Bericht door matthijsse »

ik vond het best spannend om voor het eerst met een dikke huidkleurige panty in open schoenen naar buiten tegaan
tegenwoordig loop ik zelfs met pantys onder een korte broek met open damesschoenen met hak gewoon naar buiten
langzaam aan begin ik te merken dat het beter geaccepteerd word als je als man met pantys loopt in het openbaar
matthijsse
ForumFan
Berichten: 338
Lid geworden op: zo sep 09, 2018 9:09

Re: Acceptatie ?

Bericht door matthijsse »

ik loop nu zelfs af en toe met een jeansrok met dikke huidkleurige pantys en soms zelfs met zwarte panty en ook nog wel is in zwarte laarsjes met een redelijke hak gewoon op straat en ik hoor helemaal nooit iets en er is ook nog nooit iemand die wat gezegd heeft
rochelle

Re: Acceptatie ?

Bericht door rochelle »

Goed van je Mathijsse! Klinkt als een mooi combinatie, zo'n jeansrok, zwarte hak laarsjes en een mooi panty.
matthijsse
ForumFan
Berichten: 338
Lid geworden op: zo sep 09, 2018 9:09

Re: Acceptatie ?

Bericht door matthijsse »

waarschijnllijk komt dat doordat ik in amsterdam woon , , er wordt niet raar gekeken , ik heb geen vreemde gezichten gezien en geen 1 opmerking gehoord , dus ik merk nu dat ik gewoon aan kan doen wat ik wil , zonder dat ik een opmerking krijg
matthijsse
ForumFan
Berichten: 338
Lid geworden op: zo sep 09, 2018 9:09

Re: Acceptatie ?

Bericht door matthijsse »

waarschijnllijk komt dat doordat ik in amsterdam woon , , er wordt niet raar gekeken , ik heb geen vreemde gezichten gezien en geen 1 opmerking gehoord , dus ik merk nu dat ik gewoon aan kan doen wat ik wil , zonder dat ik een opmerking krijg
Plaats reactie