Verhuizen naar het buitenland, wat nu?

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transgenderisme.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Randy
is nieuw hier
Berichten: 2
Lid geworden op: vr apr 15, 2011 10:10

Verhuizen naar het buitenland, wat nu?

Bericht door Randy »

Weet niet echt wat ik hiermee aan moet en blijkbaar komt mijn situatie niet vaak of nooit voor.

Ik sta op de wachtlijst bij het VUMC en zal ongeveer begin volgend jaar starten met het traject al daar. Maar nu is het zo dat ik een contract kan tekenen voor een buitenlands bedrijf en daar binnenkort kan starten, wonen en werken voor de lange termijn.
Nu las ik dat het VUMC alleen mensen accepteerd met een Nederlands staatsburgerschap en een Nederlandse zorgverzekering. Na contact met hen opgenomen te hebben heb ik begrepen dat dit niet om een Nederlandse zorgverzekering gaat, maar om een zorgverzekering die het traject wil vergoeden (kan dus ook een buitenlandse of internationale verzekering zijn, zolang ze het maar vergoeden).

Wat is nu het geval, een Nederlandse zorgverzekering stopt per direct waneer iemand langer dan 3 maanden in het buitenland woont en werkt, dus moet ik opzoek naar iets anders. De verzekering in het land waar ik kan gaan wonen wil dit niet vergoeden (voor zover ik weet, gezien het in dat land zelf niet vergoed word).
Dus stelde ik de vraag aan het genderteam wat er exact vergoed moet worden (zodat ik naar internationale verzekeringen kan zoeken die het traject wel vergoeden), maar daar kon men geen specifiek antwoord op geven (alleen die het "traject" vergoeden).

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ben via mijn werkgever sowieso in dat land verzekerd, maar ik heb een verzekering nodig die "het traject" in Nederland vergoed. Ja, het gaat me sowieso meer kosten vanwwege het op en neer reizen, maar daar heb ik geen probleem mee. Ik wil wel dubbel betalen, mijn werkgever die dit doet middels het salaris plus een Nederlandse basisverzekering, echter heb ik voor zover ik weet geen recht op een Nederlandse basisverzekering waneer ik niet in Nederland woon/werk.
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Bericht door AM_ber_79 »

Misschien handig om te vertellen welk land je naar toe gaat, wie weet zit eer hier iemand die kennis van dat land heeft.
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Randy
is nieuw hier
Berichten: 2
Lid geworden op: vr apr 15, 2011 10:10

Bericht door Randy »

Dit is Roemenie, niet het beste land om als transgender naartoe te gaan, maar het is nu eenmaal zo.

Vanuit daar weet ik dat de regels anders zijn. Zo bestaat er wel een genderteam aldaar, echter word er met een Roemeense verzekering niets betaald. Het enige wat vergoed word is een eventuele operatie, echter geld dit alleen voor Roemenen en dit is wat ik van dat genderteam tehoren gekregen heb.

Dus voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er twee opties.
1. op en neer reizen naar Nederland (mits ik uberhaubt een verzekering kan vinden die de kosten in het VUMC vergoed, volgens het VUMC gaat het om een verzekering die "het traject" wil vergoeden, verder konden zij niets zeggen).
2. zelf de kosten op mij nemen in Roemenie (welligt is het tot de operatie goedkoper dan een verzekering? psycho kosten zelf zijn 30euro per sessie, hormonen moet ik zelf aan zien te komen wat niet echt veilig is, de controle en doseringen worden wel gedaan, maar in Roemenie zelf zijn niet de juiste doseringen hormonen te verkrijgen) en wachten tot ik aan een Roemeens paspoort kan komen.

Het vervelende is dat het VUMC alleen maar wil zeggen dat het om een verzekring gaat die "het traject" wil vergoeden. Ik kan hier wel naar opzoek gaan, of in Nederland, of in Roemenie, of waar dan ook op de wereld met een internationale verzekering, echter weet ik niet waar ik naar moet zoeken gezien "het traject" nu niet bepaald specifiek is en ik dit uiteraard niet in polisvoorwaarden terug kan vinden. Maarja, het VUMC wil blijkbaar niet specifieker zijn dan dit. Vreemd gezien men wel aangeeft op de site dat in het buitenland wonen geen problemen geeft, alleen eventueel een praktisch probleem kan zijn vanwege het reizen.
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

Ik denk dat je voor de verzekeringsvraag toch even contact op moet nemen met een verzekeringsadviseur die ervaring heeft met expats en zorgverzekeringen.

Het VU dient een behandelcode in bij de verzekeraar en die code omvat het intakegesprek tot de nazorg bij de operatie. Daar krijgt men een vast bedrag voor. Kan men nergens die zorgvraag indienen, dan houdt het voor hen op.

Ik mis in het verhaal of je bereid bent danwel of je de zorg uit eigen zak kunt betalen. Zo niet, ben je denk ik aangewezen op de nationale zorg van Roemenie (tenzij de adviseur iets anders zegt).Kan/wil je het wel betalen, is er nog een optie. Je kunt in NL naar een therapeut gaan (een BIG psycholoog of psychiater) en het traject doorlopen. Het voordeel is dat je de kennis en zorg van NL krijgt, nadeel is dat je het zelf moet betalen. Medicatie wordt meestal per drie maanden voorgeschreven en bloedonderzoek per half jaar (behalve de eerste keer, waar sneller getest wordt). Dus na de diagnose (1 x maand een gesprek) valt de reisfrequentie wel mee.

Ik zou niet graag in Roemenie het traject doorlopen, als ik het zo lees. Maar misschien moet je wel.
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik zou ook even rechtstreeks bij je eigen verzekeraar vragen wat de opties zijn: volgens mij zou je gewoon Nederlandse zorg moeten kunnen krijgen als je in Nederland (evt. dubbel) verzekerd bent? De inhoud van het Nederlandse zorgpakket is wettelijk vastgelegd, wat de VU aanbiedt wordt volledig door het Nederlandse basispakket gedekt. Dus als je Nederlandse verzekeraar aangeeft dat je ook na 3 maanden verzekerd kunt blijven als je in het buitenland woont en dat je dan ook voor vergoeding in Nederland in aanmerking blijft komen is er geen probleem...

Groetjes en succes gewenst,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Plaats reactie