Jezelf verdedigen

Algemeen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sandy
dagelijks aanwezig
Berichten: 94
Lid geworden op: di dec 11, 2012 15:50
Locatie: Almere

Jezelf verdedigen

Bericht door Sandy »

Sinds 19 augustus leef ik fulltime als vrouw. Dat gaat echt super! Op straat kijkt echt iedereen naar me, ik hoor soms mensen opmerkingen of scheldwoorden achter mijn rug maken, en een paar keer al is een man naar me toe gekomen om om een seks-afspraak te vragen (mannen... :roll: ). Af en toe wel een beetje vervelend allemaal, maar ik leer er steeds beter mee om te gaan.

Afgelopen zaterdag was het echter wel ietsje vervelender: om 23:00 uur loop ik van mijn moeder door het centrum langs een groep Marokkaanse hangjongeren. Zogauw ze me zien beginnen ze keihard te lachen en rondjes om me heen te rennen. Ik loop door en als ik voorbij ben krijg ik een beker met een halve liter cola tegen m'n rug gegooid. Gelukkig eindigde het daarmee, maar voor hetzelfde geld gaan ze wel verder.

Nu is mijn vraag: hebben jullie altijd/vaak/soms iets mee voor noodgevallen en jezelf te kunnen verdedigen? Bijvoorbeeld haarlak of een mes of zo? Hebben jullie misschien tips?

Alvast bedankt en liefs, Sandy
Gebruikersavatar
EvaLvanE
ForumFan
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 18:42
Locatie: Regio Breda
Contacteer:

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door EvaLvanE »

Het spijt me Sandy. Ik vrees dat je andere oplossingen moet zoeken. Haarlak wordt je - in een situatie zoals je beschrijft - uit je handen getrokken voordat je op het knopje kunt drukken en een mes lokt vooral heftiger agressiviteit uit. Levensgevaarlijk, eigenlijk.
Voor het festival in mei hadden we gehoopt een workshop op te kunnen zetten over weerbaarheid, maar dat is helaas niet gelukt.

Misschien moeten we dat onderwerp weer eens bespreekbaar maken, hier en op andere plekken. Loskoppelen ook van een festival. Ik zal het ook op andere plekken aanroeren.

Eén tip heb ik wel, maar dat is misschien heel persoonlijk en werkt voor jou misschien minder goed. Als je op straat loopt, waar en wanneer dan ook, ben je alleen. Andere voetgangers interesseren je niet, je negeert ze althans volkomen. Dat kan anders zijn als in een winkelcentrum een moeder met kindje onverwacht je pad kruisen. Daar kun je wel enig oogcontact mee hebben. Een ietwat vertederde blik in de richting van het kindje kan geen kwaad en heeft vaak zelfs een weldadige invloed op je eigen stemming.

Maar dan... mannen. Die zie je niet hangen van de mist. Oogcontact ontstaat niet, want ze zijn er gewoon niet. NAFertjes in groepsverband kunnen al heel lastig zijn, maar ook gewoon een rashollander, ongeacht status of wat dan ook, kan heel verkeerde verwachtingen krijgen bij oogcontact met een vrouw. Je kijkt hooguit met een licht afkeurende blik naar hun schoeisel. Dat werkt al slopend op hun zelfvertrouwen.
Erger u niet. Verwonder u slechts.
Gebruikersavatar
mireille
Eredivisie
Berichten: 837
Lid geworden op: do feb 26, 2004 23:10
Locatie: Schrödingers kast

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door mireille »

Doorlopen, op iets anders gefocussed zijn zoals je reis naar huis of iets in een etalage wat je aandacht trekt. Mocht het zover komen dat je wordt aangevallen, roep dan heel hard brand. En als er omstanders zijn, spreek ze aan om je te helpen (he jij met die blauwe jas, bel de politie!)
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
marinth
ForumFan
Berichten: 340
Lid geworden op: wo okt 13, 2010 14:18

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door marinth »

Oogcontact vermijden klinkt heel leuk maar dat is dus juist iets wat ik niet (meer) doe.

Ik ben vroeger op school veel gepest en durfde op het laatst niemand meer aan te kijken.
Toch als je zelfverzekerd wilt overkomen dan is het volgens mij handig om geen echt oogcontact te zoeken maar het ook niet te vermijden. Middenweg dus.

Eventjes iemand vluchtig en neutraal in de ogen kijken komt zelfverzekerder over dan iemand die elk contact probeert te vermijden. Ik heb zelf in elk geval een aantal keer juist mannen (en vrouwen) weggekeken, juist door terug te kijken met een zelfverzekerde angstloze neutrale blik.

Ik lees soms wel eens dat transen oogcontact helemaal vermijden met het andere geslacht maar dat lijkt me persoonlijk een ongegronde angst. Wat je moet uitstralen is een natuurlijke vanzelfsprekendheid en vooral niet een angstig, te bescheiden, twijfelend iemand.... maar ook niet het andere uiterste... je moet ook niet willen provoceren.
Laatst gewijzigd door marinth op wo nov 20, 2013 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
marinth
ForumFan
Berichten: 340
Lid geworden op: wo okt 13, 2010 14:18

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door marinth »

mireille schreef:Doorlopen, op iets anders gefocussed zijn zoals je reis naar huis of iets in een etalage wat je aandacht trekt. Mocht het zover komen dat je wordt aangevallen, roep dan heel hard brand. En als er omstanders zijn, spreek ze aan om je te helpen (he jij met die blauwe jas, bel de politie!)
Je kunt beter heel hard PEDOFIEL roepen, omdat dan meer mensen komen kijken.
Gebruikersavatar
EvaLvanE
ForumFan
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 18:42
Locatie: Regio Breda
Contacteer:

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door EvaLvanE »

Maandag 25 november - avond over geweld tegen LBT-vrouwen.
Erger u niet. Verwonder u slechts.
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door Robijntje »

Ik maak JUIST WEL oogcontact. Zeker met reljeugd van Marokkaanse afkomst.
En ik denk dat dit meespeelt dat ik nog nooit ben lastiggevallen.
Wel eens een scheldwoord, maar zelfs dan zeg ik iets terug.
Ik denk dat dit een bepaald respect afdwingt waardoor ik verder met rust wordt gelaten.

Ontzettend grappig dat dit soort jongeren in een groep zich afkeurend opstellen,
maar zodra ik ze in hun uppie tegenkom, willen ze een sex date.
Hoe hypocriet kunnen ze zijn?

En hebben ze borsthaar en zo'n stoer ongeschoren koppie? Dan neem ik ze mooi mee naar huis!
Heerlijk hoor!

Maar je eigen houding is dus zeer bepalend over de reacties die je kunt krijgen.
Jaimee
Eredivisie
Berichten: 612
Lid geworden op: vr dec 24, 2004 21:56
Locatie: Amsterdam

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door Jaimee »

Sandy, wat afschuwelijk voor je dat je zo bent uitgescholden en dat er fles cola naar je is gegooid.
Heel naar. Wat ik er van begrijp is dat je aan het begin staat van je volledige transitie. In deze periode ben je vaak het kwetsbaarst.
Omdat velen van ons nog niet geheel passabel zijn, zich nog niet zo sterk in de schoenen voelen staan en weinig ervaring hebben hoe om te gaan met dit soort negatieve reacties.

Persoonlijk draag ik wel pepperspray bij me. Raad ik het je aan? NEE!! Waarom draag ik het dan bij me?
Meer uit een stomme gewoonte omdat in het begin van mijn transitie ik me weleens onzeker heb gevoeld en heb 2 maal een vervelende ervaring gehad. (In Utrecht.)
Het dragen van pepperspray geeft een gevoel van schijnveiligheid. Je kunt er maar een paar mensen mee uitschakelen (als je al raak sprayt) en daarbij moet je maar net op tijd zijn om hem van onderuit te tas te graaien. En wat al gezegd is: het kan tegen je gebruikt worden. En de keren dat ik ben lastig gevallen (in 2005 en 2006) ben ik die überhaupt totaal vergeten dat ik dat busje bij me had.
Het is nu 2013 en ik woon in een vrij 'slecht' gedeelte van Amsterdam Oost en heb nu nooit problemen. Dat kan toeval zijn maar ik denk dat het ook komt omdat ik met de loop van de jaren veel zelfverzekerder ben geworden. Het zal er ook vast mee te maken hebben dat ik nu passabeler ben dan destijds, omdat ik nu de geslachtsaanpassing al heel wat jaren achter de rug heb en ook operaties aan mijn gezicht heb gehad die mij een vrouwelijkere uitstraling hebben gegeven.

Persoonlijk denk ik dat je aan een cursus zelfverdediging meer hebt dan aan wapens van wat van soort dan ook. En bij zo'n cursus zou de focus niet alleen op het lichamelijke gedeelte moeten liggen, maar ook hoe je jezelf verbaal weerbaarder maakt.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd!!

Liefs, Jaimee
(En nu ik dit zo terug lees van mezelf heb ik dat vieze oude busje uit m'n tas gevist en in de vuilcontainer gemikt.)
Gebruikersavatar
EvaLvanE
ForumFan
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 18:42
Locatie: Regio Breda
Contacteer:

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door EvaLvanE »

Ik wilde een Youtube filmpje embedden, maar dat werkt hier dus niet. Dan maar zo:
http://www.youtube.com/watch?v=xQdQC-SP ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Erger u niet. Verwonder u slechts.
veronique02
dagelijks aanwezig
Berichten: 113
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 17:52
Locatie: vielsalm belgische ardennen

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door veronique02 »

Hoi Sandy ,
Hoe erg voor je shat !
Weet je nog van mij vorig jaar na de keuring die ene man die op mijn werk mij herkend had .
Pff ik sta er nog van te shaken als ik er aan terug denk .
en sedert dien kwam ons Veronique niet meer buiten , ik denk dat ik nu wel terug zou buitendurven maar heb het nog niet gedaan .

liefs Vero
Gebruikersavatar
Sandy
dagelijks aanwezig
Berichten: 94
Lid geworden op: di dec 11, 2012 15:50
Locatie: Almere

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door Sandy »

Dat weet ik nog heel goed hoor Veronique. Echt verschrikkelijk om mee te maken.
En blijkbaar heeft het best grote gevolgen gehad voor jou. Ik hoop echt dat je het binnenkort weer aandurft om Veronique ook van de buitenlucht te laten genieten.

Sinds het voorval met de cola draag ik ook pepperspray bij me. 1 Keer heeft het dreigen ermee mij zelfs gered van een achtervolging door 4 jongeren waarvan ik de afkomst maar niet vermeld om geen discriminant genoemd te worden.

Verder maak ik helaas nog steeds heel wat mee. Ik word echt nonstop aangekeken op straat, ik krijg niet van die leuke woorden te horen, en ben zelfs hardop uitgelachen door personeel in een ING-kantoor, bij de Febo en bij J&C lingerie.
Nee, Almere is echt niet leuk :(

Lfs, Sandy
Gebruikersavatar
EvaLvanE
ForumFan
Berichten: 341
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 18:42
Locatie: Regio Breda
Contacteer:

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door EvaLvanE »

ING-bank, huh? Ik moest mij daar melden om mijn identiteit te laten vaststellen. Is een zakelijke rekening die nog uit de tijd van de NMB stamt. Onbegrijpelijk!
Bij het bestuderen van mijn ID-kaart raakte de man wel een beetje de kluts kwijt en vroeg of ik ook een paspoort had. Nee meneer. Ik verwachte problemen, maar dat viel mee. Hij bleek me met mevrouw aanspreken, haha
Erger u niet. Verwonder u slechts.
veronique02
dagelijks aanwezig
Berichten: 113
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 17:52
Locatie: vielsalm belgische ardennen

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door veronique02 »

Koekoek Sandy ,
het zit op mijn werk met enkele collega's ook niet mee ,vandaag terug serieus gepest geweest , nu volgt steeds de vraag waneer ik mij nu eindelijk laat opereren( terwijl ze weten dat ik dat niet wens) en dat mijn boezem (om het hier beleefd te zeggen) is gegroeid enz , ben ook verweten voor stomme trut en dergelijke .Dit enkel door mannelijke collega's. maar bijna aangevallen zoals U gelukkig nog niet voor gehad
Ik ben al wenend in de auto huiswaarts gereden ( oh had ik het maar nooit verteld!!)
we moeten inderdaad heel sterk in onze schoenen staan maar vandaag kon ik het niet aan :-(

Er is maar één vrouwelijke collega die samen op kantoor bij de bazin werkt ,maar daar heb ik buiten kleine grapjes geen problemen mee

Dikke knuffel Sandy ,
Liefs Veronique
Gebruikersavatar
Sandy
dagelijks aanwezig
Berichten: 94
Lid geworden op: di dec 11, 2012 15:50
Locatie: Almere

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door Sandy »

Hi Veronique,

Wat een ellende weer zeg! Soms word je er wel moedeloos van, niet? En heb je het idee om met alles te stoppen. Ik in ieder geval wel.

Wat werk betreft heb ik best wel heel veel geluk gehad: ik word volledig geaccepteerd.

Ondanks dat ik van tevoren had bedacht dat mocht het pesten en kleineren niet verminderen ik in ieder geval veel gelukkiger met mijzelf zou zijn, is de transitie toch wel een moeilijk traject. En afhankelijk van het uiteindelijke resultaat kan het voor de rest van mijn leven heel moeilijk blijven. En ondanks levenslang gepest, in elkaar geslagen, mishandeld en verkracht te zijn, waardoor ik geen enkel zelfvertrouwen heb, doet ieder naar woord nog steeds pijn.

De theorie is simpel: alleen jij doet er toe, jij staat ver boven de pesters, trek je hun gedrag niet aan, zij zijn niks. Maar de praktijk is soms zó moeilijk!

Succes, sterkte, en heel veel liefs meid,
Sandy
veronique02
dagelijks aanwezig
Berichten: 113
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 17:52
Locatie: vielsalm belgische ardennen

Re: Jezelf verdedigen

Bericht door veronique02 »

Hoi Meid ,
Ja ik ken dat, jezelf door zulke eikels steeds in vraag stellen .
Stop er niet mee schat want je gaat je eruiteindelijk ook maar slecht bij voelen .
Mijn zelfvertrouwen stelt ook niks voor ,door dat gepest gisteren .
Gelukkig kreeg ik vandaag de nodige steun van mijn vriendin op het werk ,en dat lucht dan weer op .

weet je ik kreeg vandaag te horen van één van hen (van een homo dan nog) dat ik het allemaal zelf uitlok ,pff laat me niet lachen

Dikke knuffel
Liefs Veronique
Plaats reactie