Intelligentiedysforie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Josette
Forumdiva
Berichten: 1470
Lid geworden op: ma dec 09, 2002 22:51

Intelligentiedysforie

Bericht door Josette »

We weten hier wat genderdysforie is (=Vrouw voelen terwijl je biologisch man bent of omgekeerd)

Maar ik wil de forumgangers hier vragen of intelligentie-dysforie ook bestaat of niet. Aangaande van de redenatie van de eerste alinea dan dat je iemand bent met hbo- of universitair niveau terwijl je alleen mavo-d en netwerkbeheer heb gehad op een vooropleiding bij de kunstacademie na.

Zoiets speelt parten bij het reintegreren. Organisaties kijken snel naar papiertjes, heb je die niet dan kunnen ze niets voor je doen

Dit speelt al langer door mijn hoofd, al voordat ik travestie.org ontdekte. Maar ik zie dat ik hier over gevoelens gemakkelijker kan schrijven dat dat ik in mijn circuit (circuit van autistische mensen) over kan praten. Ik ben niet zoals hun. Ik ben van het circuit vervreemd. Ik merkte het bij een avond van een relatiebemiddeling voor 'verstandelijk gehandicapten' of een koffieochtend. In vergelijking met de T&T avond waar ik Lisa, Cynthia, Kendra, Paula en al die anderen ontmoette, ben ik zwaar van het circuit vervreemd. Ik sta dichter bij jullie, of het koor of de JD (politieke jongerenorganisatie) Het bracht zelfs tot een ontsporing in de zin van acht maanden overspannen thuis zitten. Op het werk ging het niet meer. Wel bracht het me een eigen woning met adsl en de mooiste laarzen van de stad. Gezien de woningnood meer geluk dan wijsheid, maar dat heb je soms hard nodig.

En waarom? Omdat ik op zo'n T&T avond (of debatavond of koor) mezelf kon zijn. Omdat ik als Joost werd gezien en niet als behandelobject of speciaal geval. En ook hier op het forum, de eigenlijke specialiteit is niet uitsluitend T*. Het gaat niet alleen maar of je man of vrouw bent. Of je stiekum kleren of make-up van je zus of moeder aantrok/opdeed. Het gaat veel verder, ontdekte ik.

Op die zin "Maar ik zie dat ik hier over gevoelens gemakkelijker kan schrijven" wil ik wat dieper ingaan. Ik heb daar altijd moeite mee gehad om mezelf te uiten. Drukke omgevingen vond ik in mijn kinderjaren vervelend. Liefde tegenover mezelf en anderen, daar heb ik altijd veel moeite mee gehad. Paar keer verliefd geweest. Een keer eindigde dat met de dood van een meisje, bij anderen was er geen sprake van gelijkwaardigheid en grote niveauverschillen of wilde de andere niet. Ook in de vriendschappelijke sfeer heeft dit zijn invloed: 'technische' of 'rationele' dingen kan ik beter aan dan 'intieme' of 'emotionele' dingen

Misschien is het totaal irrelevant voor dit. Anderzijds speelde het door mijn hoofd en moest ik het kwijt. Voor de goede orde: de circuit-formulering is niet ten nadele van hun, maar een uiting van dat ik dat ontgroeid ben.
liefs, Josette
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

Jeetje Joost, ingewikkeld standpunt hoor wat je nu allemaal neerzet op het forum ;)
Aangaande van de redenatie van de eerste alinea dan dat je iemand bent met hbo- of universitair niveau terwijl je alleen mavo-d en netwerkbeheer heb gehad op een vooropleiding bij de kunstacademie na.
En omgekeerd natuurlijk ook. Ik heb VMBO gedaan. In het 3 jaar ben ik blijven zitten en door slechte cijfers in de 1e en 2e heb ik m'n hele periode op de middelbare dus moeten doen op B niveau. Het 4e leerjaar, dus na een jaar 3e klas ove rgedaan te hebben, gign alles zo goed, da tik makkelijk naar c niveau kon, maar op papier kon het niet en volgens de regels van het onderwijs mocht dat dan ook niet. dus werd er te veel naa rpapiertjes gekeken. Ik ben ruim geslaagd op B, dus ook op C niveau ha dik het kunnen redden.....maar dat kon dus niet volgens hun. En in die tijd da tik in de 4e zat, mocht je maar 5 jaar voorgezet onderwijs doen dus het MBO grafische industrie zat e rniet voor mij in :( :evil:

Ook in andere kringen heb ik wel eens dat gevoel dat mensen me onderschatten voor wie ik ben. Op het werk legden ze me net voor m'nvakantie uit hoe ik het best naar Maastricht kon rijden, terwijl ik al 3 jaar in het koeriersvak zit. Vorm van onderschatting denk ik dan en daarbij denk ik dan ook aan je term: intelligentiedysforie.

Mensen zouden eens minder naar papiertjes moeten kijken...toch ?
Hier op het forum en ook elders op het wereldwijde webje kan ik me tonen zoals ik ben en kan ik m'n mening geven die ggresepecteerd word en dat wil in het dagelijksleven nog wel eens tegenvallen. Hier ben/voel ik het best :)
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Gast

Bericht door Gast »

Beste Joost,

Goed dat je dit naar voren brengt. Het is, denk ik, altijd overduidelijk geweest dat jouw bijdragen op het forum niet alleen ingegeven werden door ‘T-overwegingen’ maar ook door overwegingen als je nu omschreven hebt. De hoge frequentie, waarop nog wel eens termen als ‘bombastisch’, ‘melodramatisch’, ‘chit-chat’, ‘niet relevant’, ‘provocerend’ van toepassing zijn (althans, door mij ervaren), alles wijst daarop.

Maar ik ben blij dat je je draai aan het vinden bent en dat je het hier naar je zin hebt. Ik vraag alleen om toch iedere keer eventjes in overweging te nemen of soms iets niet beter op een ander forum gepost kan worden of anders per persoonlijke e-mail (dat is nu weer het rationele in míj), want ik lees liever een forum wat iets meer ‘to the point’ is.

Gr. Elfi
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Beste Joost,

Ik ben het ten dele met Elfi eens dat je bijdragen soms wat teveel vervreemd lijken van het referentiekader waarin wij T*'s leven. Dat dit niet zo is, is me echter bekend. Immers, ook T*'s zijn een onlosmakelijk onderdeel van de maatschappij. Ze zijn behalve T*'s ook nog mens. En het kan soms goed zijn als ze weer eens beseffen dat er meer is tussen hemel en aarde als je eigen T* zijn alleen. Ondermeer door hier zo af en toe andere geluiden te horen dan doorgaans het geval is. Daarom ben ik ook minder beschermend naar jou toe dan anderen liever zouden willen zijn. Ik ben van mening dat je ondanks een paar tekortkomingen (en wie heeft die niet) je ter dege bewust bent wat je zegt.

Of je je echter ook altijd de impact realiseert die daarmee gepaard gaat, vraag ik me af. Het is nu eenmaal zo dat er velen zich ergeren aan al te boude stellingsnames. Persoonlijk vind ik dat jammer en ben ik het daarmee niet eens. Ik lees berichten met in het achterhoofd de denkwijzen en het referentiekader van zo iemand. Zo lang iemand zijn argumenten zuiver en feitelijk houdt, zie ik weinig redenen tot weerstand. Hooguit dat een aantal mensen het te moeilijk kunnen vinden om inhoudelijk relevant te reageren. Maar daartegen is weer een prima remedie. Niks zeggen ;)

Bovenstaande valt dus het beste op te vatten als volgt: Joost, ik stel je bijdragen zeer op prijs. Maar het is misschien goed als je wat meer raakvlakken tracht te zoeken met het kader van dit forum en het algemeen geldende niveau van de leden daarvan in je achterhoofd. Ik denk ik hiermee voldoende heb gereageerd op je vraag over intelligentiedysforie.

(intelligentiedysforie: leuk woord én drie keer woordwaarde bij Scrabble :))
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Gebruikersavatar
patricia^^
ff weer wat posten
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mei 28, 2003 9:56
Contacteer:

Bericht door patricia^^ »

Durf duidelijke taal te vraagen ,
durf ik wel , maar doe het niet , is me te vermoeind , en duurt te lang
En ik vind wat Elfi en Nathalie hebben geschreven al voldoende

gr
Patricia
Laatst gewijzigd door patricia^^ op di sep 30, 2003 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Pamela-
Moderator
Berichten: 1849
Lid geworden op: wo mar 13, 2002 1:00
Locatie: zuid holland

Bericht door Pamela- »

en ik ook

liefs
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
Gebruikersavatar
Nathalie
Forumdiva
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo jun 17, 2001 2:00
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Da's duidelijke taal, ja ;)
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Meikemeid
dagelijks aanwezig
Berichten: 181
Lid geworden op: di jun 10, 2003 23:21
Locatie: Ht gooi

Bericht door Meikemeid »

En toch zach ik reden genoeg om op je topic te reageren hoor Joost ;)

Ik begrijp wel wat Nathalie en Elfi bedoelen, maar ik kan je verband met genderdysfie wel begrijpen. En daarom kon ik hetr niet latern om zelf ook m'n mening te geven.

Het is misschien op dit forum dan niet zo toepasselijk, er mag toch ook wle eens over wat anders gesproken worden ? :) Ik zit wel eens op andere fora en ook daar word wel eens (totaal) van het lijdend onderwerp gesprongen om een ander isseu te bespreken en daar word dan ook op gereageerd. Dit is dan wel een heel ander soort forum, ook veel gezelliger ;), maar we kunnen toch ook wel eens van onderwerp switchen ?
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Plaats reactie