Werking van het medicament Spironolactone

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Werking van het medicament Spironolactone

Bericht door carolientje »

Ik heb van een endocrinoloog het medicament Spironolactone gekregen om de baardgroei te beperken. Het werkend bestanddeel is spironolactonum.

Kent er iemand dit? Wat zijn de andere werkingen, bijwerkingen, nevenwerkingen? Want op het internet lees ik precies dat het een testosteronremmer is?
Gebruikersavatar
esther1
ForumFan
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jun 18, 2001 2:00
Locatie: Vlaardingen

Bericht door esther1 »

Ik zou de bijsluiter maar eens goed lezen.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Hoi Carolientje

Het wordt in Amerika gebruikt waar hier Androcur voorgeschreven wordt bij de behandeling van transsexuelen. Dus lees die bijsluiter idd maar goed.

En volgens mij is het ook (of oorspronkelijk) een vochtverdrijver.

Of het iets doet tegen baardgroei weet ik niet; daar heb ik nog niet van gehoord. ALs je daar vanaf wilt kun je beter laseren.
Cyn.
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door carolientje »

Volgens de bijsluiter is het een middel tegen hoge bloeddruk en/of een teveel van het hormoon aldosteron (veroorzaakt door een storing).

Nevenwerkingen zouden o.a. zwelling van de borsten bij de man zijn, erectiestoornissen, verlaagd aantal spermatozoïden.

Volgens internet verneem ik dat het waterafdrijvend is, impotentie veroorzaakt en een testosteronremmer is. Ik lees niets van een baardremmer.
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

carolientje schreef:Ik lees niets van een baardremmer.
Nogmaals, ik heb daar ook nog nooit van gehoord.
En als dat zou helpen, zouden al die dure laserbehandelingen of epilatie niet nodig zijn. Bovendien slikken alle transen in amerika dat spul, en die laten toch hun baard laseren.

Dus zou ik geen verwachtingen op dat gebied hebben.
Cyn.
Gebruikersavatar
Joanna_
dagelijks aanwezig
Berichten: 219
Lid geworden op: vr jun 06, 2003 20:48
Locatie: Amsterdam

Bericht door Joanna_ »

Cynthia schreef:


En volgens mij is het ook (of oorspronkelijk) een vochtverdrijver.

Klopt, het is een diureticum (= plaspil) ook verkrijgbaar onder de naam Aldactone. Ook mij is weinig bekend van de werking op de baardgroei (hoewel de links van Lisa hier wel een indicatie toe geven) hoewel het middel wel ingrijpt in de (mannelijke) hormoonhuishouding (antagonist op aldosteron) en over het algemeen kan worden toegepast bij hartklachten (hypertensie/ oedeemvorming) en de ziekte van Conn
zie : http://www.stamcel.org/html/bijnier.htm.
zie : http://www.nvacp.nl/page.php?main=2&sub=27&subsub=31
Een verklaring m.b.t. vermindere baardgroei/ mannelijke haargroei zou m.i. kunnen worden gezocht in de remmende werking op testosteron bij gebruik van dit middel.
Voor meer gedetailleerde informatie over Spironolactone kun je zoeken op de site van het Nederlands College voor Zorgverzekeringen (CVZ) in het farmacotherapeutisch kompas:
http://www.cvzkompassen.nl/fk/

Selecteer bij zoeken op de optie geneesmiddel en de optie geneesmiddelenteksten en geef in het zoekveld Spironolacton

In Nederland is het middel in ieder geval niet geregistreerd voor de werking die jij zoekt. De door jou gezochte werking zou dan moeten worden verklaard als een (gewenste) bijwerking. Hoe e.e.a. in België geregeld is weet ik niet. ook is mij niet bekend of het middel in NL wordt voorgeschreven in de behandeling van MV-TS om haargroei te verminderen. Uitgaand van het feit dat het middel in NL niet voor deze werking geregistreerd is zou het in theorie hiervoor niet mogen worden voorgeschreven.
In dit artikel wordt bij een (kleine) onderzoekspopulatie wel een effect op de haargroei gemeld maar er is bij deze onderzoeksgroep wel sprake van een gecombineerde toediening met naast Spironolactone ook toediening van vrouwelijke hormonen.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door carolientje »

Woow dames, ik heb meer antwoorden gehad dan ik had durven hopen. Ik weet heel wat meer nu. Bedankt voor de moeite!

Ik denk dat ik ten gevolge van jullie uitleg ga stoppen met de inname en dat ik die endocrinoloog eens aan z'n oren ga trekken (figuurlijk dan :wink: ).

Tot hiertoe had ik al de opmerkelijke plasvermeerdering gemerkt en de libido-afname. Hopelijk komt dit laatste in orde want dat pleziertje wil ik toch wel niet missen :evil: (misschien dat iemand dat weet, ik heb de pillen 8 dagen genomen: 4 eerste dagen 25mg, 4 volgende dagen 50mg)
Gebruikersavatar
Cynthia
Chat Ops
Berichten: 1824
Lid geworden op: ma mei 26, 2003 19:49

Bericht door Cynthia »

Carolientje

Je hoeft je geen zorgen te maken over libido. Dat komt vanzelf terug, zeker na zo'n korte perio van inname. Maar voortaan wel even checken wat je gaat slikken he!
Cyn.
carolientje
dagelijks aanwezig
Berichten: 80
Lid geworden op: ma apr 05, 2004 20:33
Locatie: Antwerpen

Bericht door carolientje »

Tja Cynthia, als je naar een dokter gaat dan ga je meestal voor zijn vakkundige kennis en dan lever je je over aan zijn beslissingen...
Plaats reactie