tv of tg

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
smelanie
daar ben ik weer
Berichten: 16
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 14:04
Locatie: utrecht

tv of tg

Bericht door smelanie »

hallo allemaal,

mijn partner heeft ontdekt dat hij zich toch meer onder de tg groep vind vallen dan onder de tv groep, voor mij maakt het niet uit, wat voor naam je er ook aan geeft hij blijft dezelfde persoon.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? want hij weet zelf nog niet zo goed wat hij er mee aan moet en is er nog niet echt overuit, al zal dat naar mijn mening nog heel lang kunnen duren.
ik wil graag hem kunnen helpen,ookal sta ik volledig achter hem en doe ik dat dus eigenlijk al, maar wil hem graag helpen om het verder te kunnen ontdekken e.d
dus mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik dat graag.
ik hou van mijn vent zoals hij is!!!
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik denk dat je hem (haar?) het best kunt helpen door hem de tijd te geven om zichzelf te ontdekken. En om aan te geven dat je, wat hij ook in zichzelf ontdekt, altijd bereid bent om naar hem te luisteren en om hem te helpen in zijn zoektocht.

Als hij geinteresseerd is heb ik wel een lijstje boeken en websites die mij tot dusver hielpen in mijn zoektocht. Ik voel me TG, al heb ik geen TV-achtergrond.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

smelanie,

"TV", "TG" en "TS" zijn begrippen met brede betekenissen. Een persoon met bepaalde eigenschappen noemt zichzelf "TV" en een andere persoon met precies dezelfde eigenschappen kan zichzelf "TG" noemen. Het gaat niet om de labeltje, het gaat om wat de twee labeltjes voor jouw man betekenen.

Wij maken allemaal een ontwikkeling door, hebben twijfels over onszelf; soms veranderen onze ideeen over hoe wij in elkaar zitten, en soms veranderen onze belevingen. Het zijn meestal geen aardeverschuivingen (hoewel dat soms voorkomt).

Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
gast
Eredivisie
Berichten: 802
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 12:18

Bericht door gast »

Als ik nu de definities van de begrippen TV en TG lees op de site van de VGK (Vlaamse Gender Kring) dan is er wel degelijk een verschil tussen TV en TG. Men hanteert de mate van genderdysforie grofweg als maatstaf - in geval van TV spreekt men niet echt van genderdysforie, TG van genderdysforie (het "grijze" gebied tussen de genders), en in geval van TS extreme genderdysforie. Op deze site (travestie.org) hanteert men Verschoor en Israel, welke op bepaalde punten overeenkomen. Er zullen ongetwijfeld nog meer mensen zijn die zich bezig hebben gehouden om alles juist te proberen te definieeren. Ik meen dat Benjamin in 1966 daar al mee bezig was - toen bestond de term transgender nog niet eens. Voor iemand die er niet goed in thuis is, is het wat rommelig.

Of het echt belangrijk is in welk hokje iemand nou past... Geen idee. Sommigen zweven heerlijk tussen alle begrippen door, andere hebben een maatstaf c.q. houvast nodig van wat zij nou eigenlijk zijn.

Groetjes, Kitty.
Plaats reactie