Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Wendy B schreef:En de term TG is daardoor wel wat aan devaluatie onderhevig, wat weer heel vervelend is voor de 'echte' TG's.
Ach... Ik kan er prima mee leven dat een TV of TS zich TG noemt. Ik heb op de transgenderconferentie vorig jaar zowel TV's als TS'en gezien waarbij je nauwelijks verschil met een "biologische vrouw" zag (niet qua kleding, niet qua gedrag en ook niet qua make-up - alleen de stem was iets donkerder dan een biologische vrouw, maar zelfs dat viel in vergelijking met anderen nog mee). Omgekeerd heb ik daar ook TS'en gezien die ik qua uiterlijk, stem en make-up veel eerder als TV zou benoemen - en die vervolgens gewoon zeggen "ik vind het niet zo erg dat een ander aan mijn uiterlijk ziet dat ik ooit man geweest ben, toch heb ik 'de operatie' ondergaan en daarom ben ik TS".

Dat soort situaties maakt mij heel voorzichtig in het van buitenaf en op afstand willen benoemen van een ander haar geaardheid: ik denk dat een ander dat beter van zichzelf kan dan ik dat op basis van iemands uiterlijk kan. Ik geloof dan ook niet dat ik vanaf mijn beeldscherm (of, IRL, op basis van iemands uiterlijk, stem, enz) kan bepalen of een ander nu TV, TG of TS is.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Wendy B schreef:Tsja, TG een statussymbool ? Vraag me af of je nu niet je eigen idee projecteerd op anderen. Je bent zelf nogal prestatiegericht en dan kan ik me voorstellen dat je TG al gauw als een statusterm beschouwt.
Absoluut! Iedereen wil TG zijn! Mijn buurjongen, mijn collega, mijn oma. Het is ook altijd mijn grote droom geweest! Niets leuker dan lekker verscheurd worden tussen aan de ene kant als vrouw verder, en aan de andere kant een gezin stichten met mijn vriendin. JOTTUM!

Doe me een plezier, hou die psychologie van de lage grond gewoon voor je, want je komt alleen maar lachwekkend over. En doe alsjeblieft nooit meer alsof je me kent.
Wendy B schreef:Misschien is er eigenlijk een veel meer voor de hand liggende verklaring:
De definities van TV en TS zijn eigenlijk wel helder, maar TG is eigenlijk de verzamelnaam voor ieder die geen TV of TS is.
En de term TG is daardoor wel wat aan devaluatie onderhevig, wat weer heel vervelend is voor de 'echte' TG's.
Als je goed leest in plaats van domme conclusies te trekken, had je kunnen weten dat ik helemaal geen problemen heb met mensen die buiten het TV/TS vakje vallen en zich daarom TG noemen. Frederique & ik staan kwa beleving behoorlijk ver uit elkaar, toch beschouw ik haar als TG. Duidelijk zo?

Het gaat mij juist om de huis-tuin-en-keuken travestieten die zichzelf ook zo nodig TG moeten noemen, om de redenen die Kim uitstekend heeft neergelegd. En geloof me: ze zijn er genoeg, en niet alleen op deze site.

En nogmaals, voor de goede orde: ik zou er heel veel voor over hebben om 'slechts' een huis-tuin-en-keuken travestiet te zijn.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Maruscha schreef:Het gaat mij juist om de huis-tuin-en-keuken travestieten die zichzelf ook zo nodig TG moeten noemen, om de redenen die Kim uitstekend heeft neergelegd. En geloof me: ze zijn er genoeg, en niet alleen op deze site.
Er is één ding in je berichten dat ik niet snap: waarom ben jij er op tegen dat "huis-tuin-en-keuken travestieten" (whatever they may be) zich TG noemen? Wat voor last heb jij daarvan? En waarom is die last groter dan de last die je hebt dat ik mijzelf TG noem (ondanks dat je -terecht- aangeeft dat jouw TG-beleving anders is dan de mijne)?

Groetjes,

Frederique
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Maruscha schreef:
Wendy B schreef:Tsja, TG een statussymbool ? Vraag me af of je nu niet je eigen idee projecteerd op anderen. Je bent zelf nogal prestatiegericht en dan kan ik me voorstellen dat je TG al gauw als een statusterm beschouwt.
Absoluut! Iedereen wil TG zijn! Mijn buurjongen, mijn collega, mijn oma. Het is ook altijd mijn grote droom geweest! Niets leuker dan lekker verscheurd worden tussen aan de ene kant als vrouw verder, en aan de andere kant een gezin stichten met mijn vriendin. JOTTUM!

Doe me een plezier, hou die psychologie van de lage grond gewoon voor je, want je komt alleen maar lachwekkend over. En doe alsjeblieft nooit meer alsof je me kent.
Wendy B schreef:Misschien is er eigenlijk een veel meer voor de hand liggende verklaring:
De definities van TV en TS zijn eigenlijk wel helder, maar TG is eigenlijk de verzamelnaam voor ieder die geen TV of TS is.
En de term TG is daardoor wel wat aan devaluatie onderhevig, wat weer heel vervelend is voor de 'echte' TG's.
Als je goed leest in plaats van domme conclusies te trekken, had je kunnen weten dat ik helemaal geen problemen heb met mensen die buiten het TV/TS vakje vallen en zich daarom TG noemen. Frederique & ik staan kwa beleving behoorlijk ver uit elkaar, toch beschouw ik haar als TG. Duidelijk zo?

Het gaat mij juist om de huis-tuin-en-keuken travestieten die zichzelf ook zo nodig TG moeten noemen, om de redenen die Kim uitstekend heeft neergelegd. En geloof me: ze zijn er genoeg, en niet alleen op deze site.

En nogmaals, voor de goede orde: ik zou er heel veel voor over hebben om 'slechts' een huis-tuin-en-keuken travestiet te zijn.
Eigenlijk bevestig je me alleen in wat ik eerder zei.

Voor mij is een TV iemand die helemaal metamorfoseerd tot vrouw en de definitie van TS lijkt me ook wel duidelijk. Mensen die eigenlijk geen TV zijn, noemen zich TG omdat het het enige is wat overblijft.

De verklaring dat TG 'de coke is van de T-wereld', dat vind ik wat ver gezocht. Dat vind ik nou gepsychologiseren.

Maar daardoor devalueerd de term TG dus. En mensen zoals jij die keihard hebben moeten knokken om met TG om te gaan is dat niet prettig.
Je hebt zelf heel veel moeten doen en offers moeten brengen om Tg te kunnen zijn. Ondanks dat heb je veel bereikt en wat mij betreft ben je daar ook terecht trots op. Maar dat bedoel ik dus met die status van TG zijn, dit in tegenstelling tot die 'nep'-TG's die met het dragen van een slipje nauwelijks moeilijkheden zullen hebben in hun dagelijks leven.

Probleem is dus dat er geen andere term is voor mannen die zich iets vrouwelijk kleden. Of liever gezegd, het probleem is dat het een naam moet hebben als een man een slipje draagt, panties of weet ik veel.

En nee, ik ken jou niet. Ik ken alleen een forumpersoonlijkheid met de naam Marusha, en daar heb ik het ook over. Als ik daar al niks meer over mag zeggen wordt een discussie hier wel erg moeilijk.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Wendy B schreef:Maar daardoor devalueerd de term TG dus. En mensen zoals jij die keihard hebben moeten knokken om met TG om te gaan is dat niet prettig.
Je hebt zelf heel veel moeten doen en offers moeten brengen om Tg te kunnen zijn. Ondanks dat heb je veel bereikt en wat mij betreft ben je daar ook terecht trots op. Maar dat bedoel ik dus met die status van TG zijn, dit in tegenstelling tot die 'nep'-TG's die met het dragen van een slipje nauwelijks moeilijkheden zullen hebben in hun dagelijks leven.

Probleem is dus dat er geen andere term is voor mannen die zich iets vrouwelijk kleden. Of liever gezegd, het probleem is dat het een naam moet hebben als een man een slipje draagt, panties of weet ik veel.
Aha, ik snap eindelijk het probleem, bedankt. Maar toch: zouden mannen die een slipje of een panty onder hun kleren dragen dat jaren achter elkaar in geluk en gezondheid en zonder voortschreidende gevoelens blijven doen? Of zou het ook hier om het begin-van-iets-groters (volledige TV, TG, TS) kunnen gaan?

Ik herinner me uit het dagboek van een TG dat zij begonnen is met panties onder een normale mannenbroek met normale mannenschoenen. Op dit moment, zo'n 5 jaar verder, ziet ze er bijzonder vrouwelijk uit. Ik bedoel eigenlijk: oordelen we niet te snel over mannen in een slipje/panty die (nog????) niet verder gaan?

Groetjes,

Frederique
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Frederique_ schreef:
Wendy B schreef:Maar daardoor devalueerd de term TG dus. En mensen zoals jij die keihard hebben moeten knokken om met TG om te gaan is dat niet prettig.

Aha, ik snap eindelijk het probleem, bedankt. Maar toch: zouden mannen die een slipje of een panty onder hun kleren dragen dat jaren achter elkaar in geluk en gezondheid en zonder voortschreidende gevoelens blijven doen? Of zou het ook hier om het begin-van-iets-groters (volledige TV, TG, TS) kunnen gaan?

Ik herinner me uit het dagboek van een TG dat zij begonnen is met panties onder een normale mannenbroek met normale mannenschoenen. Op dit moment, zo'n 5 jaar verder, ziet ze er bijzonder vrouwelijk uit. Ik bedoel eigenlijk: oordelen we niet te snel over mannen in een slipje/panty die (nog????) niet verder gaan?

Groetjes,

Frederique
Als iemand begint met slipjes dragen heeft dat op dat moment niet zoveel consequenties voor die persoon. Later als die persoon verder gaat wel.

Je zou je ook kunnen afvragen of mensen dat stempel TG niet gewoon willen om überhaupt serieus genomen te worden.

Zoals ik al zei; Als een man slipjes en panties wil dragen, dan moet daar een naam voor zijn, een 'verklaring'.

En zoals ik al zei in mijn profiel: Misschien ben ik niet genderdysfoor, maar is de samenleving genderdysfoor.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi Allemaal,

Op het gevaar af dat ik hier de 'mosterd na' ben, toch nog een bijdrage.

Het probleem zit 'em volgens mij in het verkeerde gebruik van het woord transgender. De term is een jaar of tien, vijftien geleden bedacht in de VS toen de T-beweging daar een PARAPLUTERM nodig had om iedereen onder samen te brengen, zodat de T in de afkorting GLBT (gay, lesbisch, bi, tra) iets betekende wat zoveel mogelijk mensen includeerde.

Hier in Nederland is het, zoals zo vaak met engelse begrippen, mis gegaan in de vertaling en is transgender in zwang geraakt als benaming voor een tussenvorm tussen travestie en transseksualiteit. Dat is jammer en vervelend, want het leidt dus tot discussies en hernieuwd hokjes-denken in de zin van 'ben jij wel transgender genoeg voor mijn hokje'.

Ik ben het eens dat je kunt discussiëren over de vraag of iemand die alleen slipjes draagt tot de transgenders gerekend mag worden, maar verder valt iedereen er wat mij betreft onder. Dus travestieten, transseksuelen, she-males, drag-queens, drag-kings, butches, genderqueers en hoe mensen zich verder allemaal noemen, iedereen die niet helemaal man of vrouw is valt onder de noemer transgender.

En dan m'n antwoord op Maruscha's vraag: ik ben een travestiet, maar ik noem mijzelf transgender omdat ik dat volgens de originele definitie van het woord bén. En ik gebruik de term inderdaad, zoals Kim ook al aangaf, uit PR-matig oogpunt. Travestiet heeft voor veel mensen een negatieve connotatie, transgender is een onbekend begrip, dus dan kan je met een schone lei beginnen uit te leggen.

Zo simpel is het.

groetjes,

Monica
Tara
dagelijks aanwezig

TV - TG - TS - T?

Bericht door Tara »

Maruscha schreef:@Tara: de vraag is niet wat je bent, maar waarom, indien je jezelf als TG noemt, je dat doet, en niet travestiet. Ik ken jouw geval niet, dus beschouw dit alsjeblieft niet als aanval, maar waarom voldoe jij niet aan de definitie van travestiet? Wat maakt jou tot TG?
Hoi Maruscha,

Hier is dan eindelijk mijn verhaaltje.
Naast dat ik nogal moe was, kreeg mijn computer kuren.
Word en Wordpad werken allebei niet meer en Kladblok is niet geweldig om in te werken.
Ik heb dus maar op mijn werk zitten typen.
Hopelijk is het geheel een zinnig en duidelijk verhaal geworden.

Toen mijn dingetje tijdens de puberteit een ding werd, wist ik niet wat ik moest doen om het te verbergen en propte mijn zakken vol met van alles en duwde het ding opzij richting één van de zakken.
Zo was er weinig van te zien.
Ik schaamde me gewoon voor dat ding.
Je zult me ook niet een urinoir zien gebruiken, ook al omdat er geen toiletpaper bij is en ik snap niet dat mannen dat niet geheel droge ding weer in hun onderbroek stoppen.

Ik voel me geen man en het voelt vreemd aan als ze tegen me praten alsof ik een echte man ben.
Ik wou nooit versieren, maar versierd worden.
Mannen zijn voor mij voor een groot deel vreemde wezens.
De mannenwereld is voor mij vaak een andere planeet.
Ik vind mannenkleding totaal oninteressant en niet meer dan functioneel in bepaalde gevallen.
Het is meerdere keren voorgekomen dat ik nog maar één broek over had waarin ik er nog een beetje toonbaar uitzag.

Wat bepaald nu wat je bent?
Het innerlijk, het uiterlijk of het lichaam of is het een combinatie van twee of alledrie?
Het gaat, wat mij betreft, in de eerste instantie om het innerlijk.
Volgens diverse tests op internet zit ik steeds ergens tussen man en vrouw in en dan meer aan de vrouwelijke kant.
Het dragen van wel of geen rok (jurk mag ook) zegt volgens mij eigenlijk niet zo veel.
Dan zouden vrouwen dat hoofdzakelijk dragen en ik zie vaker vrouwen met een broek aan.
Vrouwen hebben dus volgens mij ook niet de behoefte om de hele dag "een dansje in een rokje te maken", dus dat op zich is niet bepalend of moet ik dat begrip ruimer zien?
Ik zou het liefst elke dag mooie kleren dragen, met leuke sieraden en make-up op hebben.
Helaas is dat voor mij te vaak niet mogelijk.
Bij mij op het werk heerst nogal een machocultuurtje en ik zou daar geen leven meer hebben.
Als ik zeker wist dat ik niet in een isolement zou komen, familie kwijt zou raken of ze veel pijn zou doen, dan zou ik waarschijnlijk nooit meer mannenkleren dragen en ook wel het één en ander aan laten passen.
Maar ik weet vrij zeker dat het op de bovengenoemde punten mis zou gaan.
En vaak ben ik gewoon te moe om te vechten en wil dat ook eigenlijk niet.
Ben ik nu dan (volgens anderen?) wel of geen TG en zo niet, wat dan wel?
Of Misschien zou dat dan geen TG moeten heten, maar is er een 4e categorie?
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Na de definities (zie bericht van Kitty) nog eens gelezen te hebben een paar stukjes uit de definities met wat commentaar:
Travestie:
"Deze persoon kan zich perfect handhaven als man in de maatschappij".

Voor mijzelf is het toneel spelen, maar aan anderen kan ik merken dat er af en toe gaten vallen in mijn masker.
Een toneelspel duurt meestal niet een hele dag en is dan makkelijker vol te houden.
Transgenderisme:
"Deze mensen hebben dan, in ons voorbeeld, mannelijke fysieke geslachtskenmerken, maar hebben anderzijds een sterk ontwikkelde vrouwelijke zijde qua gender.
Zij hebben een hele sterke behoefte om in hun dagelijkse leven deze vrouwelijke aspecten aan bod te laten komen, zonder dat ze de uitgesproken wens hebben om volledig in een vrouwenrol te gaan leven, zonder een geslachtsaanpassende operatie (verwijderen van penis en teelballen, reconstructie van een vagina,...) te wensen".

Niet uitgesproken, maar ik zou het ding met toebehoren niet missen.
Ik kan me wel voorstellen dat het in het begin een vreemde gewaarwording zou zijn.

"Deze mensen hebben graag een androgyne (niet duidelijk man of vrouw, tweeslachtig) uiterlijk".

Voor mij zou dat hooguit gelden om geen mannelijk uiterlijk te hebben.

"Via hormonentherapie (wel gewenst in sommige gevallen) kunnen deze mensen wel een zekere vorm van "feminisering" bekomen : het verkrijgen van een zachtere huid, meer vrouwelijke vetverdeling (bredere heupen,...), borstontwikkeling, een "beter gevoel".".

Klinkt zeer aantrekkelijk.
Transseksualiteit:
"Meer ernstige vorm van genderdysforie: bij deze personen zijn de dysfore gevoelens zo sterk, dat ze hun fysieke geslachtskenmerken absoluut moeten laten aanpassen aan hun mentale gender-gevoelens".

Zo sterk is het voor mij weer niet, anders zou ik volgens mij geen keus hebben.
Dat is ook de reden waarom ik me niet aangemeld heb voor de gebruikersgroep "Transseksualiteit".
Wel, dat is mijn beknopte verhaaltje.
Als het niet duidelijk is "hoor" ik het wel.

Groetjes van Tara.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

In deze topic heb ik veel meningen gelezen over de belevenissen en ervaringen hoe sommigen transgender ervaren. Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag van "waarom noem je jezelf transgender en geen travestiet of transsexueel" kan ik voor mij allen maar zeggen dat dit te maken heeft met m'n emotionele ervaring.
Als ik afga op de opmerking zoals Lisa die hier heeft gepost, (ik ben wat ik doe, dus ben ik travestiet) zou ik kunnen stellen dat ik ook een travestiet ben. Maar diep in m'n hart gaat het toch iets verder. Hoewel ik op dit moment niet het voornemen noch het gevoel heb om een SRS uit te laten voeren weet ik niet of dit misschien ooit ter sprake zal komen.
In het dagelijks leven ben ik op dit moment gedwongen om een mannelijke rol te spelen terwijl ik me graag als vrouw zou willen presenteren. Wanneer ik in de gelegenheid ben om "vrouw" te zijn, overkomt me een gevoel van welbehagen, ik word rustig en voel me prima! Terug in die 'gedwongen' mannelijke rol ben ik dat meestal niet.

Voor mezelf heb ik er nog geen label aangeplakt. Is op dit moment ook niet echt nodig, omdat ik het belangrijker vind om eerst een balans te vinden waarin ik me 'thuis' voel. Het label is misschien handig om (wanneer dat nodig is) aan anderen duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit.

Zou je uit deze omschrijving kunnen afleiden dat je meer TG bent dan TV??

Franscien
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Hallo Tara,

dat lijkt me allemaal nog al duidelijk. Zou ik beslist geen travestie willen noemen.

Groetjes, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Dankzij deze discussie slaap ik niet meer goed. Vroeger sliep ik zonder problemen in, maar nu lig ik de hele nacht te woelen en te piekeren over die ene vraag: Wat ben ik nu?

Nee, niet echt natuurlijk, maar door deze discussie is het probleem me wel duidelijk geworden en ook dat er een probleem ligt.

Als je mijn bericht bekijkt, zie je dat ik een eindeloos verhaal nodig heb om te beschrijven wat ik nu ongeveer ben. Dat communiceert dus niet echt handig.

Verder zie je dat die term TG voortdurend in 2 totaal verschillende betekenissen gebruikt wordt.

Tenslotte kun je zien in de disucssie dat de basis waarop je een indeling zou moeten baseren: gevoelens of wat je daadwerkelijk doet, ook onduidelijk is.

Een bijkomend probleem is dan nog dat die termen een emotionele lading kunnen hebben (bij TRAVESTIE b.v. onmiskenbaar het geval) waardoor je ze eigenlijk maar beter niet meer kunt gebruiken.

Een indeling die je puur op gevoelens baseert, is vrij zwakjes. Iedereen kan dan altijd zeggen dat hij/zij X is, omdat hij het gevoel heeft X te zijn o.i.d. Maar op die manier betekent X niets meer en is het een lege term geworden.

Ook kun je natuurlijk niet indelen op hoe het morgen misschien is, je moet uitgaan van hoe het nu is.

De basis zou volgens mij moeten zijn in welke mate een man (daar even van uitgaande) zichzelf presenteert als vrouw en hoevaak.

FASE ------------------ MATE ----------------------------- HOEVAAK
fase 0 -------------- geen dameskldng ---------------- altijd
fase 1A ------------ gedeeltelijk dmskld ------------ zo af en toe
fase 1B ------------ gedeeltelijk dmskld ------------ regelmatig
fase 1C ------------ gedeeltelijk dmskld ------------ vaak
fase 1D ------------ gedeeltelijk dmskld ------------ bijna altijd
fase 2A ------------ volledige dmskldng ------------ zo af en toe
fase 2B ------------ volledige dmskldng ------------ regelmatig
fase 2C ------------ volledige dmskldng ------------ vaak
fase 2D ------------ volledige dmskldng ------------ bijna altijd
fase 3A ------------ idem+brstn+mkup+hr ----------- zo af en toe
fase 3B ------------ idem+brstn+mkup+hr ---------- regelmatig
fase 3C ------------ idem+brstn+mkup+hr ---------- vaak
fase 3D ------------ idem+brstn+mkup+hr ---------- bijna altijd
fase 4A ------------ idem+lich. aanpass. ------------ zo af en toe
fase 4B ------------ idem+lich. aanpass. ----------- regelmatig
fase 4C ------------ idem+lich. aanpass. ------------ vaak
fase 4D ------------ idem+lich. aanpass. ------------ bijna altijd

Volledige travestie met borsten, weggewerkte baard en pruik of zou dan
fase 3 zijn. De letter geeft dan aan hoevaak het voorkomt.

Een volledige TS zou fase 4D zijn. Iemand die met de gordijnen dicht zo af en toe een rokje aantrekt, is fase 1A. Een braveheart (man in mannenrok met nadrukkelijk mannelijke uitstraling) zit in fase 0 van zijn T-ontwikkeling. Zelf zit ik dan in fase 2B, terwijl ik vroeger in 3B zat. Ik ben dus wat terug gevallen in de T-fasen.

Natuurlijk zullen er aan deze indeling ook wel weer bezwaren zitten, maar het is in ieder geval vrij objectief. En natuurlijk zegt dit niets over je emoties. Je kunt graag meer als vrouw lopen, terwijl dat door omstandigheden niet kan. Maar dan kun je dus zeggen: ik zou fase 3D willen, maar ik zit nu door omstandigheden in 3A.

Lijkt dit iets?

Groetjes, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Kim,

Er zit nogal een gat tussen fase 2D en 3A en ook de combinatie met (deels) lichamelijke aanpassingen zit er niet bij: ik pas (met dameskleding, met borsten, zonder make-up, met (deels) haar + begonnen met epilatie) niet in jouw model. Verder denk ik dat er nog een ander belangrijk verschil van inzicht is: namelijk de vraag of je van de buitenkant moet kunnen controleren of iemand wel/niet is wat'ie zegt dat'ie is, of dat het genoeg zou moeten zijn als iemand zegt "ik ben Tx" dat'ie dat dan ook is - onafhankelijk van zijn/haar invulling van dat hokje.

Omdat ik het laatste vind word ik een beetje moe van de vakjesdiscussie: ik krijg meer-en-meer de neiging om te roepen "schaf de termen 'TV', 'TG' en 'TS' maar helemaal af, noem iedereen 'mens' - dan kunnen we ons weer bezighouden met datgene wat echt belangrijk is, namelijk het zoeken naar een geschikte presentatie van onszelf binnen alle mogelijkheden die er zijn + het zorgen voor genoeg (ook: zelf-)acceptatie van die presentatie".

Groetjes,

Frederique
Monica Dreamgirl
ForumFan

Hoi Kim,

Hè ja, geweldig, laten we elkaar nou niet alleen in hokjes, maar ook nog eens in schema's gaan douwen. Daar schieten we echt wat mee op.

Het gebeurt me niet vaak, maar in deze discussie ben ik het hartgrondig met Frederique eens: weg met de hokjes! En als er dan zonodig een hokje voor ons moet zijn, bijvoorbeeld op officiele formulieren (zie de draad aangezwengeld door RozeLinks), laat daar dan alleen T bijstaan.

groetjes,

Monica
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Geen hokjes geen schema's
Laten wij ons nu in de eerste plaats als mens zien.
TV TG of TS een T-girl blijf je... :wink:

Dus ik zou zeggen gewoon T-girl! maar dat kan ook weer gezien worden als een hokje :D

Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Monica Dreamgirl
ForumFan

Hoi Nataschja,

Met T-girl sluit je de T-mannen weer buiten.

groetjes,

Monica
Plaats reactie