sekseregistratie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Chantal C. schreef:
Frederique_ schreef:een wet waarbij je kunt aangeven wat je zelf vindt dat je bent. Op ieder moment dat jij dat wilt. Hoe raar dat misschien ook klinkt.
Dat is dus gewoon een wet voor schyzofrenen... :-?
Dus jij bent ook schizofreen Chantal?
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Joanne schreef:Dus jij bent ook schizofreen Chantal?
Hoezo? Ik wil niet de ene dit zijn en de andere keer dat... Mijn gevoel is gewoon duidelijk. Ik ben in het verkeerde jasje geboren. Ik ben een vrouw.

Ik geloof niet in de utopie van een derde of ander soortige geslachtsregistratie...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Chantal C. schreef:
Joanne schreef:Dus jij bent ook schizofreen Chantal?
Hoezo? Ik wil niet de ene dit zijn en de andere keer dat... Mijn gevoel is gewoon duidelijk. Ik ben in het verkeerde jasje geboren. Ik ben een vrouw.

Ik geloof niet in de utopie van een derde of ander soortige geslachtsregistratie...
Ok das helder ik las er even overheen dat ze dat ten allen tijde wil kunnen aanpassen en dat is niet bepaald wat ik in gedachten heb. Thanks voor de correctie.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Zoals ik al schreef bedoel ook ik niet 3x op een dag.

Waar je wel die grens moet leggen blijft lastig, maar op 1x per 2 jaar zou'ie zeker wel mogen liggen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Chantal C.
Forumdiva

Frederique_ schreef:Waar je wel die grens moet leggen blijft lastig, maar op 1x per 2 jaar zou'ie zeker wel mogen liggen.
Zeg nou eens eerlijk: vind je dat zelf niet een beetje besluiteloos?

:roll:
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Nee, gezien de snelheid waarmee sommige transities (en sommige definities, zie elders op dit forum) zich kunnen bewegen zou ik dat niet besluiteloos willen noemen.

Groetjes,

Frederique
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Bij de problematiek van een transgenderist waar ik zo op het verhaal afgaande Frederique onder vind vallen ligt dit iets anders dan bij transseksuelen Chantal. Maar ik ben met je eens dat het wel wat ver gaat per jaar van geslacht te veranderen. Niet omdat het niet mag maar omdat het onhaalbaar is qua bureaucratische rompslomp die er voor nodig is. Denk dat iedereen een beetje water bij de wijn zou moeten doen om tot een goede oplossing te komen. daarentegen als Frederique bereid is te betalen voor dit soort zaken en er mensen zijn die dit voor haar willen regelen tegen die betaling heb ik zoiets van Go Girl! Dat vind ik ondanks dat ik het er niet mee eens ben the spirit qua self made happiness :D
Chantal C.
Forumdiva

Rationeel ben ik daar wel mee eens hoor Joanne. Echter ik kan, als ik diep in mijn gevoel graaf, het niet snappen dat iemand dan weer vrouw of dan weer man of dan weer wat anders wil zijn. Op gevoelsniveau weet je toch hoe het zit en wat je voelt. Althans zo is het bij mij.

Voor mij is dit net zo moeilijk te bevatten als dat iemand het niet kan voelen wat een "transseksueel" (heb een hekel aan dat woord) voelt...
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Precies!! Jij snapt hem!!

En aangezien in mijn optiek de oplossing is bedoeld voor meer dan alleen TS zul je ergens tot een middenweg moeten komen. Zou je star vast houden aan dat V-tje dan ontneem je mensen als Frederique de mogelijkheid zichzelf te mogen noemen wat ze wil. En zou Frederique zich star vasthouden aan haar plannetje dan ontneemt ze jou en mij misschien weer die mogelijkheid. In mijn idee ben ik uitgegaan van democratische basisprincipes waarbij ik ook rekening hou met groepen als onzijdige mensen, interseksuelen, en ook bijvoorbeeld mensen die om de een of andere reden nooit aan een transitie begonnen zijn omdat ze er de puf niet meer voor hebben of te oud zijn of ziek zijn en geen GAB kunnen ondergaan. Niet alleen omdat ik vind dat iedereen binnen deze groep er recht op heeft zichzelf te mogen laten gelden in deze maatschappij maar ook omdat ik vind dat je zo een veel grotere groep mensen hebt die een draagvlak kunnen bieden voor dit idee. Overigens heb ik het steeds over mijn idee maar dit is absoluut niet mijn idee. Dit concept bestaat al een hele tijd en ik ben er over na gaan denken door Ilse Mikage
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Overigens vind ik het zelf niet vreemd dat je een hekel aan het woord transseksueel hebt. Aan dat woord zit nu eenmaal een stigma vast en dat is denk ik ook één van de redenen waarom veel mensen liever voor vrouw kiezen. Ik kan me zo voorstellen dat je dan van dat stigma af denkt te komen maar vind het zelf een drogreden. Volgens mij gebeurt er dan het volgende: Mensen om je heen gaan er in mee omdat ze of het misschien niet begrijpen en door het in het hokje vrouw te duwen dat dan makkelijker kunnen of omdat ze, jouw familie, vrienden of kennissen zijnde, een band met je hebben waardoor ze er misschien uit respect in mee gaan. Door die band zullen ze je uiteindelijk ook echt als vrouw gaan zien en behandelen. Dat is dan ook echt gemeend denk ik. Maar het is wel ontstaan omdat ze van je houden en de mensen die je in het dagelijks leven tegenkomt gaan er heel anders mee om want die hebben die band niet met je en zullen in eerste instantie misschien onbegrijpend en soms zelfs agressief reageren. En dan met name mannen. En waarom? Omdat ze het idee hadden dat je vrouw bent en vervolgens tot de ontdekking komen dat je een transseksueel bent. Ze voelen zich in de maling genomen. Vooral mannen die misschien wel oneerbare ideeen hadden over jou. Die schrikken zich het meest een hoedje. En dan kan je honderd keer roepen dat je vrouw bent en dat dat zo in je paspoort staat maar dat helpt dan echt niet. En wat ik dan zo jammer vind is dat dit in veel gevallen ervoor zorgt dat iemand liever thuis blijft en zich niet meer veilig voelt op straat. En dat iemand niet meer uit durft te gaan omdat ze bang zijn problemen krijgen. Of dat iemand de ziektewet in moet omdat de situatie op het werk onhoudbaar is geworden. En dat alleen maar omdat men er in werkelijkheid helemaal niet zo in mee gaat in dat mevrouw. Dat hoeft in veel gevallen niet zo'n probleem te zijn omdat het dan niet ter zake doet. Maar als je ook nog leuke dingen wilt doen in het leven kom je ook in situaties waar mensen anders op je reageren. Als je dat gewoon wilt blijven doen in het leven zonder verbitterd te raken over je situatie zou je eens kunnen beginnen met het doorprikken van die zeepbel. Te kijken naar jezelf en te zeggen. Hey ik ben wie ik ben en dan ben ik voor veel mensen misschien een pseudo vrouw maar ik ben nog altijd een super echte en te gekke transvrouw of transseksueel of transgender of whatever (vul in de democratisch besloten optie :wink: )

En ook al strijk ik hier wat meiden mee tegen de haren in ik voel dit zo en uit dit zo naar jullie omdat ik er zoveel plezier uit haal mezelf te mogen zijn. En dat ik me zo lekker voel bij het idee dat ik me een plekje veroverd heb waar ik ten allen tijden veilig ben. Er zijn natuurlijk altijd vervelende mensen die menen alles te moeten kunnen zeggen in het leven maar zo langzamerhand zijn er ook genoeg mensen die me zouden helpen als ik echt in gevaar zou komen door zoiets. En dat voelt zo lekker. En weet je waarom? Omdat ik mijn angst overwonnen heb en opgestaan ben om mezelf te mogen zijn. En hoe moeilijk ik dat ook gevonden heb (zie al mijn postings in het verleden) het werpt nu zijn vruchten af.

Ik had dit nooit kunnen doen als ik druk met mijn carriere was of een gezins leven te onderhouden had dus ik ben denk ik snel met mijn ontwikkeling. Volgens mij omdat je als je een drukke baan hebt of een gezin je heel makkelijk je gevoelens weg kunt stoppen door je in je werk of je gezinsleven te storten. Ook is het dan misschien niet zo belangrijk een uitgebreid sociaal leven erop na te houden en veel te gaan stappen of ander dingen in het openbaar.

Maar waar het in ieder geval op neerkomt is dat ik me zo verschrikkelijk vrij voel op het moment dat ik het iedereen hier gun zich ook zo te voelen. Ook al moet ik daarbij soms door betonnen platen slaan.
Mijn gevoel is dat als je echt vrij wil wezen in het leven je trots mag zijn op jezelf en op de dingen die je voor elkaar gebokst heb. Dingen die veel niet T's nooit voor elkaar zouden krijgen. Waar je wilskracht voor nodig hebt en zelfkennis. En dan vind ik het belachelijk dat je in veel gevallen niet eens eerlijk kan of mag zijn over wie je nu werkelijk bent.

Dus ook al ben ik soms wat met de botte bijl aan de gang het komt allemaal voort uit een soort triomf over hoe het dus ook kan in Nederland en de wens dat met iedereen te delen. Ik ben er tenslotte diep voor gegaan :D En weet je ik wil er ook gewoon over kunnen praten als ik daar behoefte aan heb en op momenten dat ik mensen te ver vind gaan in hun niewsgierigheid of gewoon geen zin heb erover te praten moet ik dat ook gewoon kunnen zeggen. En hoe langer ik me zo opstel en gewoon mijn ding doe zoals ieder ander mens in alle eerlijkheid over mijn "geslacht" en mijn rechten als mens opeisend hoe vaker ik reacties krijg van mensen dat ze er zo een repect voor hebben. En hoe meer ik gewoon mijzelf kan zijn zonder dat iedereen er maar weer over moet praten, ik mezelf moet verdedigen of iedereen me aan loopt te staren. Kortom ik ben helemaal vrij en kan gewoon alles doen wat ik wil en dat zou ik graag voor iedereen hier willen. Als kerstkadootje :wink: :wink: En nu ga ik slapen. Trustuhhhhhhhhhh..........................
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Maruscha schreef:Struisvogeltje spelen impliceert dat de maatschappij het probleem niet wil zien, terwijl ik van mening ben dat het voor de maatschappij gewoon geen probleem is. Je bent man of vrouw, punt. En dat een heel klein aantal mensen daar anders over denkt, tja .. er zijn ook mensen die er heilig van overtuigd zijn dat ze van een andere planeet afkomen, die geef je toch ook geen eigen soort paspoort?*

* nu denk ik even voor de 'gemiddelde' Hollander
Ik denk dat de maatschappij het probleem liever niet ziet, want voor veel mensen is dat vreselijk verontrustend en gooit het hun hele wereldbeeld door elkaar. En tegelijkertijd ziet men het probleem ook niet en is het er dus niet, omdat T's zich overwegend uitsloven om als vrouw over te komen en zich voor de rest drukken of een laag profiel houden. TS'en krijgen een dure operatie zogenaamd om ze te helpen maar uiteindelijk ook wel degelijk omdat de maatschappij zo'n kruising tussen man en vrouw onacceptabel vindt. Liever een geopereerde man die er dan tenminste zo veel mogelijk uitziet als vrouw dan een verklede vent.

Wanneer je als TV zorgt er goed uit te zien als vrouw en vrouwelijk over te komen, is er niets aan de hand. Men ziet je als vrouw en wanneer men zich realiseert dat je bioman bent, vindt men dat niet erg omdat je voor hun gevoel nog steeds vrouw bent. Maar zodra je er als man heel vrouwelijk uitziet, tast je veel zwaar verankerde vooroordelen aan. En sterker nog: zelf heb ik die vooroordelen ook en jullie hebben ze overwegend precies zo. Wanneer ik een mooie TV zie, is er geen probleem. Dat vind ik knap en leuk. Maar als ik een TV zie waar voor je gevoel het uiterlijk nogal mislukt is,..... Het is echt niet zo maar, dat T's het vaak hebben over de passabiliteit.

En hoe zijn de wat minder vrouwelijk ogende T's op deze site niet 'getuchtigd' (ook door mij trouwens) vanwege hun extreme opvattingen.

Naar mijn ervaring worden transen inderdaad door heel veel mensen niet gezien als echte vrouw, maar als verbouwde man. Natuurlijk zegt men dat liever niet in het gezicht van de betrokkene. Maar als die uit het gezicht is verdwenen... Een consequentie daarvan is dat zelfs wanneer je er als TS goed uitziet, het toch veel moeilijker voor je zal zijn een relatie te krijgen en te houden omdat je een totaal andere status hebt dan een echte vrouw. Maar je mond erover houden, lijkt me uiteindelijk ook heel onverstandig.

En dan is er nog een argument. Moderne biologen zijn van mening dat wetenschappelijk gezien het hele M/V onderscheid onhoudbaar is. Ze geloven we dat je typische M's en typische V's hebt in een populatie, maar het vervelende is dat er allerhande tussenvormen blijken voor te komen. Als percentage van de totale populatie is dat meestal vrij weinig, maar ze komen onmiskenbaar voortdurend voor. Het gevolg is dus dat je in de praktijk altijd met tussenvormen komt te zitten die niet M zijn, en ook niet echt V. En om de zaak helemaal leuk te maken, zijn die soms aan de buitenkant wel te herkennen en soms niet.

Kortom, laten we toch met die hele flauwekul ophouden. Mensen die zich als M willen aanduiden, doen dat, idem voor mensen die zich als V willen aanduiden en mensen die zichzelf als A aanduiden, krijgen daar ook ruimte voor. In feite zijn we dan aardig bezig die hele indeling af te schaffen en dat lijkt me een goeie zaak!

Groetjes, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Chantal C. schreef:Rationeel ben ik daar wel mee eens hoor Joanne. Echter ik kan, als ik diep in mijn gevoel graaf, het niet snappen dat iemand dan weer vrouw of dan weer man of dan weer wat anders wil zijn. Op gevoelsniveau weet je toch hoe het zit en wat je voelt. Althans zo is het bij mij.
Ik denk ook niet dat je het zo moet zien dat een TG (in "brede zin") telkens iets anders wil zijn. Ik denk dat je het meer moet zien dat een TG telkens een ander woord beter bij zijn/haar gevoel vindt passen, omdat dat gevoel heel langzaam een bepaalde richting (in mijn geval: m->v) schuift en omdat een ander woord in een andere fase van de transitie beter past.

En nogmaals: het hele definitieverhaal zit mij ook dwars. Want op dit moment vind ik TG prima bij mij passen, maar als TG toch "gekaapt" wordt door mensen die liever de "enge term" van TG willen hebben en daar dus geruzie over gaat ontstaan dan zou het zo maar kunnen dat ik mij binnen het vakje TG helemaal niet meer thuisvoel. Dat verandert niet mijn gevoel van in hoeverre hoe ik mij M of V voel, dat verandert wel mijn gevoel over de term TG.

In beide gevallen heb je een moment nodig waarbij je kunt switchen. Denk verder eens aan de berichten van Joanne. Nog geen jaar geleden schreef ze op dit forum: "ik moet er maar eens aan wennen dat ik werkelijk een vrouw ben - ik ben een vrouw en daarmee uit". Zou ze op dat moment een paspoort aangevraagd hebben dan had ze daar een V op laten zetten. Nu wil ze, minder dan een jaar later, graag een T in haar paspoort. Voor mij geen enkel probleem - voor jou wel?

Groetjes,

Frederique
Chantal C.
Forumdiva

Frederique_ schreef:Ik denk ook niet dat je het zo moet zien dat een TG (in "brede zin") telkens iets anders wil zijn. Ik denk dat je het meer moet zien dat een TG telkens een ander woord beter bij zijn/haar gevoel vindt passen, omdat dat gevoel heel langzaam een bepaalde richting (in mijn geval: m->v) schuift en omdat een ander woord in een andere fase van de transitie beter past.
Ok duidelijk... Maar hoe zou je dat dan voor je zien bij bv een GBA? Hoeveel geslachtskeuzes zou men dan wel niet hebben?

Daarnaast wat wordt dan je geboortegeslacht? Bij je geboorte zou je nooit een T kunnen zijn. Alleen een M of V.
Frederique_ schreef:In beide gevallen heb je een moment nodig waarbij je kunt switchen. Denk verder eens aan de berichten van Joanne. Nog geen jaar geleden schreef ze op dit forum: "ik moet er maar eens aan wennen dat ik werkelijk een vrouw ben - ik ben een vrouw en daarmee uit". Zou ze op dat moment een paspoort aangevraagd hebben dan had ze daar een V op laten zetten. Nu wil ze, minder dan een jaar later, graag een T in haar paspoort. Voor mij geen enkel probleem - voor jou wel?
Voor mij wel... Een M of een T in mijn paspoort zou voor mijn gevoel niet kloppen...
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Chantal C. schreef:Ok duidelijk... Maar hoe zou je dat dan voor je zien bij bv een GBA? Hoeveel geslachtskeuzes zou men dan wel niet hebben?
Een flauw antwoord: hoeveel namen passen er wel niet in de GBA?
Een beter antwoord: als je gewoon 10 of 15 characters hebt om hier iets voor te verzinnen, dan past er altijd wel iets.
Chantal C. schreef:Daarnaast wat wordt dan je geboortegeslacht? Bij je geboorte zou je nooit een T kunnen zijn. Alleen een M of V.
Klopt, daar heb ik ook niets op tegen - je moet tenslotte iets... [Tenzij je je gaat afvragen waarom het geslacht anno 2005 zowieso opgenomen wordt in de GBA, dat is natuurlijk ook een goede vraag].
Chantal C. schreef:
Frederique_ schreef:Zou ze op dat moment een paspoort aangevraagd hebben dan had ze daar een V op laten zetten. Nu wil ze, minder dan een jaar later, graag een T in haar paspoort. Voor mij geen enkel probleem - voor jou wel?
Voor mij wel... Een M of een T in mijn paspoort zou voor mijn gevoel niet kloppen...
Ik bedoelde 'm anders: zou jij er bezwaar tegen hebben dat Joanne binnen 1 jaar van M naar V naar T omswitched? Ik niet...
[Als we het initiatief tot wijziging van het geslacht bij de houder van het paspoort laten en geen verdere ambtelijke of medische controle verplicht stellen van wat daar ingevuld wordt dan is dit lijkt mij nooit een probleem].

Groetjes,

Frederique
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Tsja is ook wel typisch dat ik zo verschuif met mijn wensen en gevoelens. Moet het toch even verhelderen vind ik zelf en corrigeren ook:o) Mijn diepste gevoel is realisme. Ik voel me overeenkomstig mijn lichaam. Ik voelde me ellendig toen ik man was, pre-op toen ik pre-op was en een omgebouwde man toen ik zogenaamd vrouw werd. Heb toen omdat ik dat het beste vond heel erg geprobeert me in dat hokje vrouw te wurmen. En de stukjes die je aanhaalt waarin ik schrijf dat ik me nu echt vrouw voel schrijf ik naar aanleiding van mijn behandeling waarin me een tip aangereikt werd eerst eens een besluit te nemen wat je werkelijk wil zijn en dat het bijbehorende gevoel soms later komt. Op dat moment besloot ik toch dat vrouw te proberen omdat ik uiteindelijk dat als diepste wens had maar heb daarna al gauw gemerkt dat ik het gewoon niet kan. Volgens mij ben ik absoluut voor honderd procent TS en wil ik eigenlijk 100% vrouw zijn maar het vrouw zijn zoals dat voor ons weggelegd is voel ik teveel als een tweede keus en voelt te gefabriceerd en kunstmatig aan zodat ik uiteindelijk toch weer terug ben bij mijn eigen kern en gevoel en dus toch weer terug naar Trotse Trans.

En de tijd dat ik man ben geweest Frederique die hebben maar twee of drie mensen meegemaakt die hier schrijven en is ook zeker geen jaar geleden. Eerder 6 maar dat even ter zijde :D Wat ik in ieder geval heel zeker weet is dat ik voor mijn gevoel nog steeds hetzelfde ben met dezelfde wens ook al lijkt het misschien meer naar TG te neigen ben ik toch echt TS. Overigens de term transgender als verzamelnaam voor alles met een genderdysforie is al jaren zo gebruikt hoor. Het is namelijk de engelse term daarvoor. Echter later is men hier de term gaan gebruiken voor de transgenderist zoals wij die nu kennen.

En verder is het inderdaad zo dat veel TS die ik ken een teruggetrokken bestaantje leiden en zich best veilig voelen achter dat V tje. Maar waar de meeste meiden niet bij nadenken dat er ook niet-TS zijn die in aanmerking komen voor het A of T tje en geen privileges hebben in Nederland omdat ze geen SRS hebben of willen ondergaan.
Plaats reactie