dat carnaval
In Brazilie wordt het carnaval gevierd vanaf a.s. vrijdag tot volgende week woensdag, maar de voorbereidingen zijn al maanden aan de gang.
Meest bekend is het carnaval van Rio de Janeiro maar het echte canaval is dat van Recife, Rio is kijk carnaval voor de touristen en in Recife is het een doe canaval, voor iedereen, met de samba groepen.
Terug van een dagje strand, de bekende route de stad in naar hotel, niet dus, bij ingang stad (van 1 miljoen niet Recife) omleidingen, waar een paar 10 duizend vooral mannen als voorgenieters van het carnaval, hadden zich al uitgedost als ´´vrouw´´ en besloten om op zaterdag uit hun bol te gaan.
Ik heb meer verklede mannen als vrouw gezien dan in andere outfits, misschien lag het wel aan de plek (strand boulevard) waar ik langs kwam.
Vanwege de zomer hier (32 graden overdag en 25 na zons ondergang),
zeer luchtig gekleed in zomerjurkjes, topjes, mini rokjes, sommigen struikelend op hoge hakken over de meestal wat ongelijke bestrating of anders door teveel drank
En veel uitgelaten en vrolijke travestieten, waarschijnlijk het hele jaar naar dit moment uitgekeken.
Het publiek - de niet travestieten - reageerden er prima op, ik denk dat er misschien best wat mannen rondlopen die wilden dat ze de ´´ballen´´
Eindeloze samba muziek en drank hoort erbij zeker met deze warmte en een specialiteit is de ´´caipirinha´´ -
in een type wisky glas, laagje suiker, stukjes citroen, gemalen ijsblokjes - dit alles gooed aanstampen en dan overgieten met Brasiliaans vuurwater of rum of wodka.) drinken via een rietje met een knik erin aan bij het zwembad smaakt het dubbel zo lekker.
In travestie met carnaval betekend hier dat je je hier volop een kleine week kunt uitleven ´´als vrouw´´, behalve als je erg lang bent want dan heb je wel wat bekijks
De tolerantie voor travestie met carnaval lijkt iets tijdelijks , maar Brazilie is toch een van de weinige landen in de wereld waar het o.a. het homo huwelijk mogelijk is, wist ik niet tot voor kort
Voor diegene die nog naar Rio willen gaan
groetjes Adriana
(die hier niet voor het canaval is