Hoe ervaart zij het....

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Joyce_
ForumFan
Berichten: 277
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 23:36

Bericht door Joyce_ »

Irene schreef:Die remmende factor heeft ook zo zijn voordelen hoor, zonder die handrem zou ik me waarschijnlijk veel verder mee laten slepen dan goed voor me is.
Dat is de grote vraag, Irene: wat is 'goed' voor je? Wie laat je dat bepalen? Hoe kom je er achter? .... Meer vragen dan je in één mensenleven kan beantwoorden, lijkt het soms.

Groetjes,

Joyce
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik blijf nog steeds geloven dat terughoudendheid beter voor me is, maar de tijd zal het leren Joyce.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Kim_E schreef:
Dit is zeker niet de eerste keer dat ik hoor beweren dat een man zijn sociale status verlaagt door in vrouwenkleren te lopen.
Hoewel het onze 'moderne' westerse maatschappij niet geaccepteerd is om verschillen te maken tussen mannen en vrouwen, is de praktijk nog altijd anders. Ondanks de dolle mina's en de sexuele revolutie worden vrouwen nog altijd lager ingeschaald dan mannen. Vandaar dat het voor een vrouw makkelijker is zich mannelijk te gedragen (status verhogend) dan het voor een man is om zich vrouwelijk te gedragen (status verlagend).
Voor m/v T is dit misschien nog wel gemakkelijker dan voor v/m T omdat het alleen al door kleding mogelijk is om de transformatie te doen slagen. Vandaar dat ik ook niet zo'n voorstander ben van een vrouwelijke kledinglijn voor de man. Dat compliceert de zaak alleen maar.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Arike
Eredivisie
Berichten: 525
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 22:44
Locatie: omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door Arike »

Irene schreef:Ondanks de dolle mina's en de sexuele revolutie worden vrouwen nog altijd lager ingeschaald dan mannen.
Vrouwen een lagere status dan mannen; Ik moet toegeven dat het daar wel op lijkt in ons moderne 21e eeuwse Nederlandje. Zo fout, ergens riekt dat toch naar iets dat lijkt op een standenmaatschappij of een kastenstelsel.
Irene schreef: Voor m/v T is dit misschien nog wel gemakkelijker dan voor v/m T omdat het alleen al door kleding mogelijk is om de transformatie te doen slagen. Vandaar dat ik ook niet zo'n voorstander ben van een vrouwelijke kledinglijn voor de man. Dat compliceert de zaak alleen maar.
Het staat wat mij betreft iedereen vrij om wat voor kledinglijn dan ook, voor wat voor doelgroep dan ook te maken. Maar ik vind wel heel principieel dat iedereen alles moet kunnen kopen en dragen. En voor een groot deel is dat eigenlijk wel verwezenlijkt: Wie kleding van het andere geslacht wil kopen, wordt in heel veel winkels geen strobreed meer in de weg gelegd (al ben ik mij er natuurlijk van bewust dat veel T*'s daarvoor wel drempelvrees hebben). En het is tegenwoordig ook niet meer verboden om erin over straat te gaan. En dat gebeurt ook, zowel m/v als v/m. Toen ik nog baliewerk deed, had ik een vrouwelijke collega (zij gebruikte ook altijd een vrouwennaam, en daarom refereer ik aan haar als een zij) die altijd in een mannenpak gekleed was, met mannenschoenen en kort haar. Dat was voor haar de gewoonste zaak van de wereld en ik heb eigenlijk nooit iemand gezien die haar daarop aankeek (maar ja dat was wel hartje Amsterdam, en ik kan me jammer genoeg wel voorstellen dat dat in ergens in onooglijk provinciaal dorpje toch anders is). Juist omdat ik haar heb gekend, ben ik het er niet mee eens dat het voor een v/m T zoveel makkelijker is om met alleen kleren een transformatie te doen slagen. Een v in m-kleren is nog geen transformatie. Voor Jan met de Pet (zeg maar) is zo iemand eng, iemand die niet in een hokje past.
Ik hou niet van hokjes. Maar miljoenen mensen hebben die hokjes nodig en ze verschansen zich erin en houden zich ermee staande. Voor die grote massa mensen compliceert een vrouwelijke kledinglijn voor de man helemaal niet. Sterker, dat is juist heerlijk simpel, want het past keurig in een hokje. Helaas.
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik ben het helemaal met je eens Kim,

Voor de grote massa speelt het inderdaad geen rol, maar voor mij wel.

Wat ik bedoelde met de complicerende factor zoals bij de v/m-t is juist die anonimiteit.

Irene
Kleine stapjes
Gebruikersavatar
Lisa met een S
Moderator
Berichten: 3650
Lid geworden op: do aug 15, 2002 10:39
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Frederique_ schreef:...of accepteer van elkaar dat je toch niet anders kunt dan verder gaan en vraag van elkaar (en geef elkaar) de ruimte om uit elkaar te gaan.

Ik heb zelf een oom en tante die werkelijk alle eigenheid opgeven om toch maar bij elkaar te blijven. Met alle respect (echt waar: ik snap niet waar je de energie vandaan haalt om dat vol te houden!), maar daar zou ik op een gegeven moment toch voor mijzelf gaan kiezen...
Cynthia schreef:Sommige mensen zitten nu eenmaal anders in elkaar dan anderen.
Daar schuilt het antwoord, Frederique. De een is de ander niet. De ene situatie is de ander niet. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat echt belangrijk is. Soms is de liefde voor iemand sterk genoeg om offers te kunnen maken. En soms is de pijn te groot voor zelfs de sterkste liefde.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Gast

Bericht door Gast »

In het algemeen denk ik hierover: wat je partner aankan, en wat je samen met je partner aankunt, daar zitten grenzen aan. Het is belangrijk om daar gevoelig mee om te gaan, uit respect voor jezelf en voor elkaar.
Maar met de stellingen
"Travestie verlaagt je marktwaarde als partner"
en
"Travestie verlaagt je sociale status"
ben ik het ONEENS!!!
Ik accepteer mijn travestie, dus als ik mensen beter leer kennen, vind ik het altijd leuk om iets over Francis te vertellen. En ja, daar kunnen foto's of ontmoetingen deel van uitmaken.
Wat helpt: een positief verhaal, een lach, een blik, en ruimte voor een snufje zelfspot.
Veel vrouwen, en mannen, blijken dat best heel leuk te vinden.

Als je je travestie als iets verwerpelijks ziet, dan zal het moeilijk zijn voor mensen om je te accepteren. Maar dan accepteer je ook jezelf nog niet helemaal. En zeker als mensen je al lang (denken te) kennen, kan de schok dan best groot zijn. Daar kun je ook begrip voor hebben, mensen hebben soms tijd nodig om het beeld aan te passen.
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

De opmerkingen over statusverlaging hadden ook meer te maken met het feit dat ondanks alle vormen van emancipatie de vrouw nog altijd een lagere status heeft dan de man (is niet fraai, is niet netjes, is niet gewenst, maar wel een feit). Het had dus niets met travestie op zich te maken, sterker nog volgens deze theorie zou een v/m travestiet juist zijn status verhogen.

Irene
Kleine stapjes
Plaats reactie