Emancipatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Emancipatie

Bericht door Irene »

Gesplitst naar http://www.travestie.org/html/forum/vie ... 9888#59888
Babette schreef:het is een triest relaas dat je geschreven hebt, maar op zich verbaasd het mij helemaal niets. Ik heb al eens eerder op één van deze fora geschreven dat (biologische) vrouwen nog maar amper geaccepteerd en dus geïntegreerd zijn in het arbeidsproces in dit landje; er wordt nog steeds "aanrecht-subsidie" betaald door de overheid, en ik hoorde onze minister van Sociale Zaken afgelopen zondag in Buitenhof toch echt zeggen dat het een "voorrecht" voor vrouwen was, dat ze vroeger thuis "mochten" blijven om de kinderen te verzorgen en op te voeden?!?!? Dan weet je alvast waar je staat!
Babette,

Wij kijken wel vaker heel anders tegen de wereld aan. Maar Femke Halsema's aanrechtsubsidie zie ik toch echt als een vrouwonvriendelijke beperking van de keuzevrijheid. Hetzelfde geld eigenlijk voor de kamerbreed gedragen opvatting dat kinderopvang gesubsidieerd moet worden.
Er wordt nog altijd massaal ontkent dat het opvoeden van kinderen een serieuze bezigheid is. Terwijl onze kinderen toch onze toekomst zijn.

Ik begrijp heus wel dat onze economie een ruime arbeidsparticipatie verlangt. Ik wil alleen niet begrijpen dat dit ten koste moet gaan van de lange termijn.

Irene
Kleine stapjes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Irene,

ik vind dat de opvoedig een uiterst serieuze zaak is, maar dat dit door beide ouders gedaan moet worden; ze waren tenslotte allebei aanwezig bij de verwekking, en zijn wat mij betreft allebei evenredig verantwoordelijk. Het is nu nog steeds zo dat de mannen full-time werken en de vrouwen de kindertjes mogen opvoeden. Belachelijk en zeker niet van deze tijd! En wie is die man ook al weer die op zondag het vlees snijdt?

Dus: veel meer flexibiliteit in arbeidsomstandigheden, en meer deeltijdbanen wat mij betreft! En ik denk niet dat de "gratis" kinderopvang een oplossing is, maar dat is een ander verhaal. En ook ik ben van mening, net als Femke overigens, dat die aanrechtsubsidie uiterst vrouwonvriendelijk is: het is een minachting jegens de vrouw; het geeft aan dat de emancipatie van vrouwen nog lang niet voltooid is, en ik vind dat een schande. Volstrekte gelijkwaardigheid van man en vrouw in welke situatie dan ook is de enigste oplossing, maar zover zijn onze mannetjes nog lang niet, en het is ook maar helemaal de vraag of het ooit zover komt. Het is een kwestie van willen, hè, dus denk ik dat die mannen eerst maar eens moeten evrouwciperen....

We ( m'n partner en ik) hebben eerder deze week een film bekeken die wij een tijd geleden opgenomen hadden: "Chocolat". Een mooie film vanuit een vrouwelijke hoek gemaakt. Over herkenbaarheid gesproken en zeer van toepassing op dit draadje!

Groetjes en liefs,

Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik denk dat we maar overeen moeten komen dat we het oneens zijn ;-)

De grootste fout die de emancipatie beweging in het verleden heeft gemaakt, is de mannenwereld toegankelijk proberen te maken voor vrouwen en andersom, maar dat werkt zo niet.

Mannen en vrouwen zijn verschillend (op sommige punten). Dat wil niet zeggen dat volledige gelijkwaardigheid niet gewenst is, maar daar hebben we nog een lange weg te gaan.

Het probleem dat zich daarbij voordoet dat wat de een als rechtvaardig ervaart door anderen als onrechtvaardig wordt ervaren.

We kunnen nog wel even door

liefs

Irene
Kleine stapjes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Irene,

het is maar hoe je het bekijkt: er zijn vele"mannen-bolwerken", waar vrouwen er simpelweg niet tussen komen. Er zijn niet zoveel leidinggevende vrouwen in het bedrijfsleven; er zijn maar zes (!!!) vrouwelijke hoogleraren in dit land, terwijl dit pecentage in andere Europese landen heel anders ligt. Bovendien: je zou kunnen stellen dat het eigenlijk een schaamteloze vertoning is dat die emancipatie zo broodnodig was en is!

Natuurlijk zijn mannen en vrouwen verschillend (alle mensen zijn verschillend! ), maar ons uitganspunt is dat je elkaar aanvult, en je niet bedreigd voelt door de ander. En rechtvaardigheid zou je vanuit een menselijk oogpunt moeten bezien en niet vanuit het mannelijke of vrouwelijke: we zijn toch voor de wet gelijk? Trouwens: zolang er mannen zijn (en ik garandeer je, dat zijn er best wel een boel) die hun heilige geschriften gebruiken om vrouwen te onderdrukken vanuit een volstrekt achterlijk idee van de erfzonde, zal er geen gelijkwaardigheid onderling komen. Bovendien gebruiken mannen veel vaker intimadatie en geweld om hun ideologietjes overeind te houden. Over "verlichting" gesproken.....

Groetjes en liefs,

Babette.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Voor de verandering zijn we het hierover dus 100% eens.

Irene
Kleine stapjes
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hieperdepiep hoera!!!

Zie je wel, we kunnen het wel!

Groetjes en liefs,

Babette.
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Hoi Babette en Irene,

Ik lees het graag.
Ik ben het dan ook volkomen eens met jullie.
Mannen en vrouwen zijn inderdaad heel erg verschillend, maar zijn wel gelijkwaardig ! EN moeten binnen de maatschappij dus als gelijkwaardig beschouwd worden.

Ik weet niet of er hier iemand politiek actief is ...... maar het volgende wetsvoorstel ingediend in de Belgische senaat zal jullie wel als muziek in de oren klinken.

Wetgevingsstuk nr 3-1840/1

http://www.senaat.be/www/?MIval=/public ... =1&LANG=nl

Wetsvoorstel tot bestraffing van bepaalde door seksisme ingegeven daden.

Mijn opinie : Ik ben dus heel tevreden met de opdeling in 2 hokjes man en vrouw in onze maatschappij, maar de machtspositie tussen de 2 hokjes mag/moet nog verder schuiven voor mij.
Er is zeker al veel weg afgelegd ..... maar er is nog veel werk .....
In de tekst van het wetsvoorstel kan U trouwens enkele goede voorbeelden vinden over de manier waarop vrouwen in verschillende culturen nog steeds gediscrimineerd worden door mannen.

Groeten,

Melina
lief dinnetje
Eredivisie

De URL werkt voorlopig niet meer.

Het dossier is wel in behandeling ondertussen :

http://www.senaat.be/www/?MIval=/dossie ... 40&LANG=nl

Spijtig, want die tekst was echt wel de moeite om lezen ..... als de tekst terug beschikbaar komt dan laat ik het zeker weten.
Ik vond het echt wel een heel realistisch voorstel, maar nu de verkiezingen er aankomen in België zal dat wel nogal politiek geladen zijn.
Mogelijk is daarom tijdelijk de info verdwenen van de site.

Groeten,

Melina
Babette
Forumdiva

Bericht door Babette »

Hoi hoi Melina,

dank voor je reactie. ik heb dat dossier nog niet gelezen, maar zal dat zeker doen. Het is, zoals al eerder gememoreerd, natuurlijk een hele vreemde gang van zaken dat alle mensen voor de wet gelijk zijn en als zodanig behandeld dienen te worden, maar dat de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen dat geenszins bevestigen.

Overigens is de titel van dat wetsvoorstel toch nog wel wat vaag: er wordt gesproken over "bepaalde door seksisme ingegeven daden", in plaats van "alle daden door seksisme ingegeven daden". Het probleem zit 'em in het feit dat er op sexualiteit nog steeds vele taboes rusten, hetgeen m'n partner en ik echt onbegrijpelijk vinden.

Groetjes en liefs,

Babette.
lief dinnetje
Eredivisie

Hoi,

Ondertussen zijn de verkiezingen achter de rug.

Het artikel is terug online :

http://www.senaat.be/www/webdriver?MIva ... =1&LANG=nl

Groeten,

Melina
suzanneR
ff weer wat posten

Bericht door suzanneR »

Volgens mij denken vrouwen hier heel anders over . . . . . . . . .
ja, ik ook . . . . . . . .
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

melina_r schreef:Ik ben dus heel tevreden met de opdeling in 2 hokjes man en vrouw in onze maatschappij
Ik niet.
Als mens door het leven gaan.
Los van die indelingen, maar zover zijn we nog lang niet.
Irene schreef:De grootste fout die de emancipatie beweging in het verleden heeft gemaakt, is de mannenwereld toegankelijk proberen te maken voor vrouwen en andersom, maar dat werkt zo niet.
:-? Huh.

...liever dat het als een glijdende schaal in elkaar overloopt.

Als mens door het leven gaan.
Los van die indelingen, maar zover zijn we nog lang niet. (bis)

"Europa" heeft er voor gezorgd dat er perse een m of een v in je ID
moet staan. Eerst was dat niet.
Ik kijk met afgrijzen hoe men terug in de tijd wil, unisex, androgyny
belachlijk maakt als achterhaald en zo ontzettend weer terug wil naar zware dichtomie...grr :evil:

Terug in de tijd hè...
hier kompt ie weer:
URL: http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/t ... 00;embed=1 (rechtsklikken, opslaan als, openen met realplayer)
Ik droom, dus ik ben.
lief dinnetje
Eredivisie

Volgens mij denken vrouwen hier heel anders over . . . . . . . . .
ja, ik ook .

Vreemd, want het wetsvoorstel werd ingediend door "2 vrouwen" van een progressieve partij. Dus zeker geen conservatieve partij met een hoog 'paus' gehalte.

Wel grappig die video hoor.

Maar als je het wetsvoorstel eens leest dan zit daar toch heel wat in.
Zeker je dat dan plaatst in zijn huidige context ..... de mix van culturen in onze maatschappij maakt het voor de vrouw de dag van vandaag opnieuw moeilijk. En ja ik merk dat soms zelf wel als vrouw in de maatschappij.
Of hebben jullie in Nederland minder last van bijvoorbeeld 'het glazen plafond' ? Is het niet zo dat bepaalde mannen (uit bepaalde geloofsovertuigingen) wel duidelijk vinden dat vrouwen minderwaardig zijn ?
Of stel je je die vraag als travestiet misschien minder dan als trans-vrouw ? Gewoon omdat je niet sociaal functioneert als vrouw, maar als travestiet eigenlijk 1 bepaald punt van het vrouw zijn beleeft (namelijk de kleding en het uiterlijk vertoon) ?

Groeten,

Melina
San10
dagelijks aanwezig

Bericht door San10 »

melina_r schreef:Volgens mij denken vrouwen hier heel anders over . . . . . . . . .
ja, ik ook .

Vreemd, want het wetsvoorstel werd ingediend door "2 vrouwen" van een progressieve partij. Dus zeker geen conservatieve partij met een hoog 'paus' gehalte.

Wel grappig die video hoor.

Maar als je het wetsvoorstel eens leest dan zit daar toch heel wat in.
Zeker je dat dan plaatst in zijn huidige context ..... de mix van culturen in onze maatschappij maakt het voor de vrouw de dag van vandaag opnieuw moeilijk. En ja ik merk dat soms zelf wel als vrouw in de maatschappij.
Of hebben jullie in Nederland minder last van bijvoorbeeld 'het glazen plafond' ? Is het niet zo dat bepaalde mannen (uit bepaalde geloofsovertuigingen) wel duidelijk vinden dat vrouwen minderwaardig zijn ?
Of stel je je die vraag als travestiet misschien minder dan als trans-vrouw ? Gewoon omdat je niet sociaal functioneert als vrouw, maar als travestiet eigenlijk 1 bepaald punt van het vrouw zijn beleeft (namelijk de kleding en het uiterlijk vertoon) ?

Groeten,

Melina
Het verhaal wbt andere culturen is een heel ander verhaal,
dan wat ik bedoelde met gendervrijheid, unisex
en dat ik het daarom zo vreemd vond dat mensen de 2deling in de maatschappij zo goed vonden.

Zelf als (tijdelijk) gestopte trans, of transgender van mijn part, of liever als mens
beleef ik een gedetermineerde geborneerde zwaar conservatieve dichotome stugge houding van notabene jong volwassenen ook.
Het is mijn ogen wel een feit dat door verschillende culturen
men eerder de stugheid van die culturen is gaan overnemen,
jongeren in de klas bv. ook, ipv discussies aangegaan zijn
over vrijheid blijheid.
Dus voorbeeldje, een jongen in de klas doet maar eerder stoer
mee aan met andere jongens die hun straffe fobe* inbreng hebben van hun verschillende culturen, de gereformeerde kan ook weer uit zijn holletje komen en fobe inbreng inbrengen.

Janmaat mocht niet bepaalde dingen zeggen, daar werd ie voor berecht.

Nu mág iedereen weer rechts en aartsconservatief zijn en blijkbaar is het mannetje vrouwtje idee een veilig idee voor de meeste mensen.
Vrouwen beginnen trouwens de laatste tijd ook harder en fober te doen,
merk ik.
Ik hoop maar dat er weer een omwenteling komt en alles wat zachter wordt.

Maar ja, ik ben zelf zacht,
geen zachtgekookt eitje :lol: overigens
en vind m'n weg grotendeels in het vrijwilligerswerk wat ik doe en m'n vrienden en in mezelf, waar ik wel geaccepteerd ben als mens.

*foob Spastisch reageren op alles dat maar enigszins afwijkt
van je denkbeelden, je normen en waarden, je geloof, noem maar op.
Ik droom, dus ik ben.
Plaats reactie