Hierbij wil ik jullie laten mee smullen van een voorval van hedenavond. Als ik een reactie krijg van Albert Hein plaats ik deze ook hier op dit forum.
---------------
Hierbij wil ik een klacht indienen betreffende een zeer openlijke en onbeschofte belediging van 2 van uw personeelsleden van uw AH filiaal aan het Koningsplein in Amsterdam.
Ik wens dan ook een officieel excuus voor het voorval.
Op 26-10-06 omstreeks 18.00 uur stond ik als klant te wachten in een van de rijen om af te kunnen rekenen. Kassa 2 of 1 ging sluiten en er stond een bordje. Echter dit was voor mij niet te zien omdat de winkelmandjes zo hoog opgestapeld waren dat het bordje onzichtbaar was geworden. De kassiere wees erop dat ze ging sluiten en was onwrikbaar in haar besluit. Een ander personeelslid dat net de mandjes weg kwam halen wees de kassiere op het feit dat het bordje niet te zien was voor mij en zei 'help HEM! dan maar als laatste'. De kassiere schoot in een lachbui wat de bedoeling van de mandjesophaler was omdat ik namelijk transseksueel van man naar vrouw ben. Dit is echter nauwelijks nog te zien en ik wordt hiermee nadrukkelijk nooit beledigd. Omdat ik mijn stem iets heb moeten verheffen in de situatie die sowieso zeer klant onvriendelijk was belande ik in deze pijnlijke situatie. Ik ben realistisch genoeg om toe te geven dat de sporen van mijn geboorte geslacht niet geheel onzichtbaar zijn maar ik wens hiermee niet beledigd te worden en het voorwerp van spot te moeten zijn voor de voltallige winkel bevolking. Ik ben een trouwe klant van Albert Hein en heb dit nog nooit meegemaakt in een van uw andere winkels en heb alleen maar lof voor uw kassieres die altijd vriendelijk tegen mij zijn. Ik heb vervolgens gevraagd om de bedrijfsleider maar niemand wist zogenaamd waar hij was. Ik heb bij de counter met een personeelslid gesproken die mijn naam en telefoonnummer heeft genoteerd maar achteraf heb ik daar niet veel vertrouwen in en ben ik zelfs nog veel meer gekwetst omdat ik mij met een kluitje in het riet heb laten sturen. De bedrijfsleider was volgens deze medewerker al naar huis. Dit komt mij echter zeer ongeloofwaardig over dat er totaal geen verantwoordelijke persoon aanwezig is in zo'n drukke zaak op dat tijdstip.
Ik hoop van u te horen en op gepaste wijze excuses van uw bedrijf te vernemen. Ik hoef u hoop ik niet te wijzen op de discriminatie wetgeving die in het Nederlandse recht van toepassing is en hoop dat dit niet tot een officiele aangifte hoeft te leiden.
Hoogachtend,
...
----------------
Natuurlijk was de betreffende persoon die mij beledigde weer van een andere cultuur en moest hij even duidelijk stellen tegenover de aanwezige "normale mensen" dat hij een echte kerel is. Vreemd dat er in die betreffende cultuur zoveel notoire en stiekume kontneukers voorkomen! Zou dat er iets mee te maken hebben?
Ik begin zolanzamerhand een pesthekel te krijgen aan die genen die zelf het hardste brullen als men hen of haar waarden beledigt.
Niet alleen vanwege mijn eigen ervaring maar temeer om wat ik de laatste jaren allemaal in het nieuws verneem. Ja ik ben me ervan bewust dat niet iedere persoon uit die bevolkingsgroepen zo is maar degene die wel zo negatief zijn beginnen toch langzamerhand een irritante boventoon te voeren.
Toch hoop ik dat het mijn stemgedrag niet zal beinvloeden al ben ik daar niet zo zeker meer van.
Mee smullen?
Moderator: Moderators
- Vida Jane
- ff weer wat posten
Mee smullen?
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin.
Heel goed van je Vida dat je deze brief gaat sturen, en ik heb bewondering voor je reactie, want dit is werkelijk op z'n minst zeer klant onvriendelijk, en zegt uiteraard meer over het personeel dan over jou!
Ook ik heb dit (gelukkig ) nog nooit meegemaakt, en ik hoop dat er voor jou op z'n minst een goede verklaring en op z'n minst fatsoenlijk excuus van de personen in kwestie van gaat komen!
Kan me heel goed voorstellen dat zoiets je avond behoorlijk kan verknallen, op zo'n moment zou je dit soort mensen iets gunnen waar de duivel nog bang voor is!
Ook ik heb dit (gelukkig ) nog nooit meegemaakt, en ik hoop dat er voor jou op z'n minst een goede verklaring en op z'n minst fatsoenlijk excuus van de personen in kwestie van gaat komen!
Kan me heel goed voorstellen dat zoiets je avond behoorlijk kan verknallen, op zo'n moment zou je dit soort mensen iets gunnen waar de duivel nog bang voor is!
liefs,
Betteke
Betteke
- johnn
- Forum / Website Beheerder
- Contacteer:
Hallo Vida,
Goed van je dat je zoiets niet zomaar over je kant laat gaan....perfect.
Toch heb ik wel een paar kanttekeningen.
Je schrijft een prima brief, maar je sluit dan af met een 'dreigement' ("en hoop dat dit niet tot een officiele aangifte hoeft te leiden.")
M.a.w. ..." als ik geen excuses krijg, ga ik aangifte doen".
Persoonlijk zou ik daarvan gemaakt hebben " Ik beraad mij nog of ik vand dit feit aangifte ga doen" (of woorden van gelijke strekking).
Verder vind ik het beetje jammer van je toevoeging onder je brief.
(even advocaat van de duivel spelend) ....je maakt je hier zelf nu ook schuldig aan hetzelfde.
Ik begrijp dat dit door de emotie van het moment zal komen.
Wat je denkt is 1 ding, wat je zegt (of schrijft) is een ander.
Dan nog wat 'hulp' (voor zover nodig), de door jouw aangehaalde wetgeving en de wetgeving betreffende belediging (kun je mogelijk ook gebruiken):
Eventueel kun je ook nog naar 'belediging'
Je loopt anders snel het risico van een 1 tegen 1 verhaal, en dat is lastig vervolgbaar voor justitie.
Nogmaals, dit alles is geen 'kritiek' (want ik vindt het perfect dat je dergelijk gedrag aan de kaak stelt) doch slechts wat 'kanttekeningen'.
(bron wetsteksten: www.wetten.nl)
Op persoonlijke titel,
Goed van je dat je zoiets niet zomaar over je kant laat gaan....perfect.
Je schrijft een prima brief, maar je sluit dan af met een 'dreigement' ("en hoop dat dit niet tot een officiele aangifte hoeft te leiden.")
Persoonlijk zou ik daarvan gemaakt hebben " Ik beraad mij nog of ik vand dit feit aangifte ga doen" (of woorden van gelijke strekking).
Verder vind ik het beetje jammer van je toevoeging onder je brief.
(even advocaat van de duivel spelend) ....je maakt je hier zelf nu ook schuldig aan hetzelfde.
Dan nog wat 'hulp' (voor zover nodig), de door jouw aangehaalde wetgeving en de wetgeving betreffende belediging (kun je mogelijk ook gebruiken):
Met name artikel 1a, lid 2 is voor jou van toepassing.Algemene wet gelijke behandeling
§ 1. Algemene bepalingen
Artikel 1
1.In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: a.onderscheid: direct en indirect onderscheid, alsmede de opdracht
daartoe;
b.direct onderscheid: onderscheid tussen personen op grond van
godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht,
nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat;
c.indirect onderscheid: onderscheid op grond van andere hoedanigheden
of gedragingen dan die bedoeld in onderdeel b, dat direct onderscheid
tot gevolg heeft.
2.Onder direct onderscheid op grond van geslacht wordt mede verstaan
onderscheid op grond van zwangerschap, bevalling en moederschap.
Artikel 1a
1.Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid houdt mede in
een verbod van intimidatie.
2.Onder intimidatie als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan: gedrag
dat met de hoedanigheden of gedragingen, bedoeld in artikel 1, eerste
lid, onderdeel b, verband houdt en dat tot doel of gevolg heeft dat de
waardigheid van de persoon wordt aangetast en dat een bedreigende,
vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt
gecreëerd.
3.Op het in deze wet neergelegde verbod van intimidatie zijn niet van
toepassing de artikelen 2, 5, tweede tot en met zesde lid, 6a, tweede
lid, en 7, tweede en derde lid.
Eventueel kun je ook nog naar 'belediging'
Bij dit alles is het hebben van getuigen wel belangrijk/handig.Artikel 266 (Wetboek van Strafrecht)
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Je loopt anders snel het risico van een 1 tegen 1 verhaal, en dat is lastig vervolgbaar voor justitie.
Nogmaals, dit alles is geen 'kritiek' (want ik vindt het perfect dat je dergelijk gedrag aan de kaak stelt) doch slechts wat 'kanttekeningen'.
(bron wetsteksten: www.wetten.nl)
Op persoonlijke titel,
Groetjes,
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Pfoooooeeeeeeeh Vida,
wat erg voor je, zo te kakken gezet worden door zo'n 'medelander'. Was de caissiere ook een 'medelandse' eigenlijk?
En tjah, dat onze allochtonen moord en brand brullen over 'respect' dat getoond moet worden tov hun, dat maakt hun helaas nog niet tot halve heiligen tov anderen, integendeel zelfs.
Heel veel succes toegewenst met je terechte klacht,
groetjes Mila.
wat erg voor je, zo te kakken gezet worden door zo'n 'medelander'. Was de caissiere ook een 'medelandse' eigenlijk?
En tjah, dat onze allochtonen moord en brand brullen over 'respect' dat getoond moet worden tov hun, dat maakt hun helaas nog niet tot halve heiligen tov anderen, integendeel zelfs.
Heel veel succes toegewenst met je terechte klacht,
groetjes Mila.
- Vida Jane
- ff weer wat posten
Hallo Johnn,
Reuze bedankt voor je reactie en zinvolle commentaar.
Nogmaals reuze bedankt voor je bijdrage. Ik was echter op voorhand al niet van plan mijn dreigement tot uitvoering te brengen. Ik ben gewoon benieuwd of AH deze klacht serieus neemt en hierop reageert.
groeten,
Vida
Reuze bedankt voor je reactie en zinvolle commentaar.
Ik ben het met je eens dat dit niet zo goed overkomt en zelfs tegen me kan werken. Tijdens het formuleren dacht ik er ook zo over maar overmand door emoties heb ik het er helaas toch ingezet.johnn schreef:Hallo Vida,
Ook hier heb je gelijk en emoties zijn ook hier de oorzaak geweest van deze slip of the pen.johnn schreef:Verder vind ik het beetje jammer van je toevoeging onder je brief.
Nogmaals reuze bedankt voor je bijdrage. Ik was echter op voorhand al niet van plan mijn dreigement tot uitvoering te brengen. Ik ben gewoon benieuwd of AH deze klacht serieus neemt en hierop reageert.
groeten,
Vida
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin.
Wees gerust dat dit soort dingen niet alleen bij de AH geneurt.
Ik heb nog niet zo lang geleden ook iets megemaakt, maar dat was niet zo heftig.
Was met een goede kennis (vrouw) naar de super de Boer. Ik liep met wagentje voor de vlees /kaas balie langs waar 2 jonge meiden achter stonden. Eerst wat gegniffel maar toen ik toch doorkreeg dat het om mij ging schoten ze onbeschaamt in de lach. In eerste instantie was ik beschaamd maar die kennis zei,: niet op reageren het zijn een paar jonge dingen die zich geen raad weten met de situatie.
En eigenlijk had ze wel gelijk. Even verder in de winkel kwam ik één van die meisjes tegen en toen zei ze toch vrij normaal goedendag.
Ik denk dat ze zich op dat moment meer schaamde dan ik omdat ik nog steeds heel gewoon bleef doen.
TJa, niet helemaal vergelijkbaar maar toch iets wat je kan overkomen als je je uit in je vrouwelijkheid. Ik weet van mezelf dat het best te zien is, maar heb dan zoiets van: "kijk ik geef mijn diepste gevoelens vrij, doen jullie dat nu ook eens als je durft"
Het helpt niet veel alleen mijzelf en dat is voor mij genoeg.
Vida, dit is geen commentaar op jou brief, want dat vind ik toch een goed initiatief. Alleen ben ik bang dat het aan de gedachten wereld van dat soort "macho's" niet veel zal veranderen.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van appie Hein trouwens.
Ik heb nog niet zo lang geleden ook iets megemaakt, maar dat was niet zo heftig.
Was met een goede kennis (vrouw) naar de super de Boer. Ik liep met wagentje voor de vlees /kaas balie langs waar 2 jonge meiden achter stonden. Eerst wat gegniffel maar toen ik toch doorkreeg dat het om mij ging schoten ze onbeschaamt in de lach. In eerste instantie was ik beschaamd maar die kennis zei,: niet op reageren het zijn een paar jonge dingen die zich geen raad weten met de situatie.
En eigenlijk had ze wel gelijk. Even verder in de winkel kwam ik één van die meisjes tegen en toen zei ze toch vrij normaal goedendag.
Ik denk dat ze zich op dat moment meer schaamde dan ik omdat ik nog steeds heel gewoon bleef doen.
TJa, niet helemaal vergelijkbaar maar toch iets wat je kan overkomen als je je uit in je vrouwelijkheid. Ik weet van mezelf dat het best te zien is, maar heb dan zoiets van: "kijk ik geef mijn diepste gevoelens vrij, doen jullie dat nu ook eens als je durft"
Het helpt niet veel alleen mijzelf en dat is voor mij genoeg.
Vida, dit is geen commentaar op jou brief, want dat vind ik toch een goed initiatief. Alleen ben ik bang dat het aan de gedachten wereld van dat soort "macho's" niet veel zal veranderen.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van appie Hein trouwens.
Omdat ik wel een vrouw wil zijn, maar het niet wil worden. (©martiene)
liefs.
liefs.
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
Hoi Vida,
goeie en nuttige actie. Je weet nooit of het nog tot meer leidt dan alleen excuses.
Ik kan me herinneren dat een transseksuele vriendin van me die naar Manchester reisde voor haar laserbehandeling op het vliegveld aldaar onheus werd behandeld door de douane. Ook zij stuurde een brief waarin ze daarover haar beklag deed. Niet alleen kreeg ze een excuusbrief terug, haar actie leidde er ook toe dat er officiele gedragsregels kwamen voor de omgang met transseksuelen. Dus wie weet...
groetjes,
Monica
goeie en nuttige actie. Je weet nooit of het nog tot meer leidt dan alleen excuses.
Ik kan me herinneren dat een transseksuele vriendin van me die naar Manchester reisde voor haar laserbehandeling op het vliegveld aldaar onheus werd behandeld door de douane. Ook zij stuurde een brief waarin ze daarover haar beklag deed. Niet alleen kreeg ze een excuusbrief terug, haar actie leidde er ook toe dat er officiele gedragsregels kwamen voor de omgang met transseksuelen. Dus wie weet...
groetjes,
Monica
Ik ben mezelf.