Een artikeltje uit de Leeuwarder van gisteren.
Vier jaar hield Max Dohle zich bezig met Foekje Dillema, de Burumse atlete die in 1950 na een seksetest voor man werd uitgemaakt. De sporthistoricus is stellig: de vorige week overleden Dillema was absoluut een vrouw.
Door Peter van der Meeren
OEGSTGEEST – In zijn jaren durend onderzoek voerde Max Dohle uit Oegstgeest intensieve gesprekken gevoerd met familie van de vrouw, die 57 jaar lang geen woord over de kwestie heeft willen zeggen.
,,Ik heb een vertrouwensband opgebouwd’’, aldus Dohle. Hij heeft de biografie van de atlete zo goed als af. ,,13 juli zou een mooie dag zijn om het boek uit te geven’’, verwijst hij naar de dag in 1950, waarop Dillema te horen kreeg dat ze uit de nationale ploeg was gezet omdat aan haar geslacht getwijfeld werd. Dohle heeft deze twijfels niet. ,,Foekje was absoluut een vrouw.’’ Hij baseert zich op zijn naspeuringen, en wil hier – hij raadpleegde ook vrouwenartsen – nog weinig over kwijt. ,,Zoiets moet ik rustig duidelijk maken op papier, en dat gebeurt in de biografie.’’
De seksetest had geen enkele rechtsgeldigheid, zeggen Dohle en collegasporthistoricus Jurryt van de Vooren uit Amsterdam. KNAU-archivaris Chris Konings uit Drachten: ,,Zelfs de internationale atletiekunie had niets vastgesteld over wat een vrouw moest zijn en wat
een man.’’ Van de test – waarvoor zelfs atletes werden opgeroepen die al kinderen hadden – is geen bewijs bewaard gebleven. In de biografie van Blankers-Koen zegt de topsportarts Rein Strikwerda dat Dillema
een hemafrodiet was, iemand met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Dohle hoopt dat Dillema ,,een beetje een Friese heldin’’ wordt. ,,Haar verhaal weerspiegelt ook de minachting die Hollanders altijd hadden voor Friezen.’’
Het vervolg artikel kun je hier in pdf formaat downen.
Vastgespijkerd
Moderator: Moderators
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Vastgespijkerd
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- Chantal C.
- Forumdiva
Als ik me niet vergis heeft Sportpaleis de Jong een jaar of wat geleden uitgebreid bij Foekje stil gestaan. Het programma heeft geprobeerd om haar te interviewen. Zie:Morbide schreef:Dat wist ik niet, ik had tot vanmorgen nog nooit van Foekje Dillema gehoord.
http://www.vpro.nl/programma/sportpalei ... n/11481206
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela