Genetische component t's
Moderator: Moderators
-
Ingezz
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Genetische component t's
Hallo allemaal,
Er werd net op het forum gesuggereerd dat genderdysforie mogelijk wel een genetisch component heeft. Maar dat is moeilijk te concluderen aan de hand van enkele individiduen. Het kan ook toeval zijn dat er meerdere mensen met t-gevoelens in eenzelfde familie voorkomen. Vandaar deze pol. Zijn er in jou directe familie mensen met t-gevoelens?
* Onder directe familie wordt in dit geval alleen mensen met een directe bloedband gerekend, dus geen aangetrouwde of geadopteerde familieleden.
Ook worden alleen broers, zussen, kinderen, ouders, directe neefjes of nichtjes onder directe familie gerekend. Dus geen achterneefjes van de zus van je oudtante!!
Ik heb in deze pol even geen onderscheid gemaakt tussen travo's en transgender, of transseksueel want dat zou de pol erg ingewikkeld maken.
Leek me leuk om dat eens te bekijken.
Groetjes
Inge
Er werd net op het forum gesuggereerd dat genderdysforie mogelijk wel een genetisch component heeft. Maar dat is moeilijk te concluderen aan de hand van enkele individiduen. Het kan ook toeval zijn dat er meerdere mensen met t-gevoelens in eenzelfde familie voorkomen. Vandaar deze pol. Zijn er in jou directe familie mensen met t-gevoelens?
* Onder directe familie wordt in dit geval alleen mensen met een directe bloedband gerekend, dus geen aangetrouwde of geadopteerde familieleden.
Ook worden alleen broers, zussen, kinderen, ouders, directe neefjes of nichtjes onder directe familie gerekend. Dus geen achterneefjes van de zus van je oudtante!!
Ik heb in deze pol even geen onderscheid gemaakt tussen travo's en transgender, of transseksueel want dat zou de pol erg ingewikkeld maken.
Leek me leuk om dat eens te bekijken.
Groetjes
Inge
-
Ingezz
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Nog even een verduidelijking voor iedereen die deze poll een beetje wazig vind.
Ik studeer psychologie en heb meerdere practica geleerd hoe je wetenschappelijk onderzoek op kunt zetten, heb ook al een aantal onderzoeken gedaan. Deze poll is natuurlijk niet echt wetenschappelijk maar als er genoeg mensen reageren kan aan de hand van statistiek toch uitspraken gedaan worden over de stelling of het in bepaalde families meer voorkomt, of dat dat volledig toevallig gebeurd. Als dat zo is kan ik in de toekomst nog eens overwegen om hier uitgebreider onderzoek naar te gaan doen. Dus vul alsjeblieft allemaal in. Als er uiteindelijk conclusies getrokken kunnen worden dan deel ik ze jullie allemaal mee. 
-
ik ben hier niet meer
- Forumdiva
Mijn broer is ook vrouw geworden en ik zit ook al aardig ver heen om definitief als vrouw te leven.
Ik heb ook een zus die eigenlijk meer mannelijke eigenschappen heeft en ook er bijna zo bijloopt. Maar voor een vrouw is dat wat gemakkelijker. Als zij een feestje heeft, waar ze echt als vrouw heen moet gaan er 2 andere vrouwen mee om kleren voor haar te kopen.
Dus blijkbaar zit het toch in de genen.
Groetjes Bea.
Daar naast heb ik een T-vriendin die haar broer nu ook vrouw is.
Ik heb ook een zus die eigenlijk meer mannelijke eigenschappen heeft en ook er bijna zo bijloopt. Maar voor een vrouw is dat wat gemakkelijker. Als zij een feestje heeft, waar ze echt als vrouw heen moet gaan er 2 andere vrouwen mee om kleren voor haar te kopen.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Mijn broer is ook vrouw geworden en ik zit ook al aardig ver heen om definitief als vrouw te leven.
Groetjes Bea.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi,
Ik heb een zus die, toen ik me outte, vertelde dat ze ooit in haar jeugd wel jongen had willen zijn. Later zei ze me dat ze het uitgezocht had: zij was niet transseksueel. Antwoord in mijn geval is dus: nee.
Leuke poll, trouwens!
Groetjes,
Frederique
Ik heb een zus die, toen ik me outte, vertelde dat ze ooit in haar jeugd wel jongen had willen zijn. Later zei ze me dat ze het uitgezocht had: zij was niet transseksueel. Antwoord in mijn geval is dus: nee.
Leuke poll, trouwens!
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Ik vind het een larie poll. Maar goed, ga je gang en probeer maar aan te tonen dat T* zijn genetisch bepaald is. Alsof (in het geval van travestie) voorkeur voor een bepaalde kledingsoort aangeboren kan zijn...
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
-
ik ben hier niet meer
- Forumdiva
Er is natuurlijk al wetenschappelijk onderzoek gedaan naar erfelijkheid, en daar is echt uitgekomen dat transseksualiteit niet genetisch bepaald is, dan zou je veel meer familielijnen moeten zien, zelfs als het een recessief gen is. En zoals eerder gezegd, prof. Gooren heeft daar geen aanwijzingen voor gevonden, en ik geloof dat we toch wel kunnen stellen dat dat iemand is die er erg veel van af weet.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Inderdaad. De VU is van mening dat het niet aannemelijk is dat transigheid erfelijk zou kunnen zijn. Ik zeg daarom ook dat het allemaal de schuld is van die vermaledijde hetero's. Die zetten steeds maar kinderen met allerlei afwijkingen op de wereld.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
- anjatheefee
- ForumFan
Even advocaat van de duivel spelen. Als het in je omgeving voorkomt hoeft dat niet door de genetische component te komen, maar kan het ook door de sociale component. Kan eigenlijk alleen bij travestie denk ik en niet bij transsexualiteit. Misschien nemen vrouwen een dominantere rol in binnen je invloedsfeer, of is de travestiepersoon een voorbeeld voor de ander, die dat dan ook wordt.
Als Gooren gelijk heeft (ik heb zelf trouwens altijd een behoorlijk wantrouwen tegen dit soort figuren) dan blijft er zelfs niets anders over dan de sociale component. Als deze enquete een verband aan geeft, kun je je dan afvragen of er wel sprake is van transsexualiteit (mocht dit in dit geval naar boven komen) of dat er overmatige verheerlijking is van het rolmodel.
Als Gooren gelijk heeft (ik heb zelf trouwens altijd een behoorlijk wantrouwen tegen dit soort figuren) dan blijft er zelfs niets anders over dan de sociale component. Als deze enquete een verband aan geeft, kun je je dan afvragen of er wel sprake is van transsexualiteit (mocht dit in dit geval naar boven komen) of dat er overmatige verheerlijking is van het rolmodel.
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Mjah... Als mogelijke boosdoener voor transigheid is ook wel eens gewezen op dominante dan wel afwezige vaders en/of moeders. Of naar broertjes/zusjes die dan dingen mochten dat zusje/broertje niet mocht waardoor het kind in kwestie zou kunnen gaan denken was ik ook maar... Transigheid is naar mijn mening niet 100% aangeboren of 100% aangeleerd. Je wordt gewoon geboren en bent er gevoelig voor, of niet en dan zou het zich dus kunnen gaan ontwikkelen, of niet. Het is, naar mijn mening, dus nature én nurture. De reden dat een erfelijke component voor transigheid vrijwel met zekerheid uit te sluiten valt, is dat de VU al enkele tientallen jaren de gab aanbiedt en daarbij navraag doet of er ook meer gevallen van transigheid in de familie voorkomen. Als er dus zoiets zou bestaan als een erfelijke T* factor, dan was dat al lang aan het licht gekomen.
-
ik ben hier niet meer
- Forumdiva
Het laatste wat ik weet waar aan gedacht wordt is een verkeerde verhouding manlijke/vrouwelijke hormonen tijdens de ontwikkeling of een fase van de ontwikkeling van de foetus, of relatief kort na de geboorte. Maar of dat misschien al weer achterhaald is, geen idee. Bewijzen zal in ieder geval zeer lastig zijn.
-
Ingezz
- ff weer wat posten
- Contacteer:
Leuk zulke gemengde reacties!!
Het VU heeft er inderdaad onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het er geen genetische component is bij transseksualiteit. Daar staan Amerikaanse onderzoeken tegenover die beweren dat er wel een zeker genetisch component is. Of dat nou dominante, recessieve of hoogstwaarschijnlijk multifactoriele genen zijn is dan ook niet direct van belang. Maar er is wel in meerdere onderzoeken bewezen dat transseksualiteit iig een sterk neurologisch component heeft, en dat dat niet alleen aan nature of alleen aan nurture is toe te schrijven spreekt wel voor zich. Het is hoogtswaarschijnlijk een interactie is tussen omgeving en genen.
Alternatieve verklaringen voor transgenderism( in brede zin van het woord) zoals afwezige vaders/ moeders, of familie problemen blijken het op zich zelf niet te verklaren. Dat betekend natuurlijk niet dat het geen invloed kan hebben.
De prental hormonal hypothesis, ofwel verkeerde verhouding hormonen, waar Nannette het over heeft is nog steeds de meest geaccepteerde theorie. Maar geeft geen verklaring waardoor de hormoonspiegel uit balans is geraakt. Het zou goed kunnen dat dat het gevolg is van bepaalde genen. Maar het zou net zo goed het gevolg van stress kunnen zijn.
Ik denk dat travestie voor de meeste travo's meer is dan alleen een kledingsmaak, en betwijfel of travestie in deze meeste onderzoeken is betrokken. Vandaar lijkt het me best grappig om daar wat meer aandacht aan te besteden. Ook omdat er vanuit het forum door meerdere mensen gesuggureerd wordt dat het in hun familie zit.
Als er genoeg mensen op deze poll reageren, is er in ieder geval een mogelijkheid om uitspraak te doen over de hypothese of t's een groter dan gemiddelde kans hebben om zelf t's in de famillie hebben. En als dat zo is dan zou dat zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van genen.
Als blijkt dat deze kans niet verhoogd is, weten we dat ook. En als mensen dan in de toekomst beweren dat het in hun genen zit omdat ze ook een broertje of zusje hebben met t-gevoelens, kun je zeggen dat dat hoogstwaarschijnlijk toeval is.
We shall see!
Groetjes
Inge
Het VU heeft er inderdaad onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het er geen genetische component is bij transseksualiteit. Daar staan Amerikaanse onderzoeken tegenover die beweren dat er wel een zeker genetisch component is. Of dat nou dominante, recessieve of hoogstwaarschijnlijk multifactoriele genen zijn is dan ook niet direct van belang. Maar er is wel in meerdere onderzoeken bewezen dat transseksualiteit iig een sterk neurologisch component heeft, en dat dat niet alleen aan nature of alleen aan nurture is toe te schrijven spreekt wel voor zich. Het is hoogtswaarschijnlijk een interactie is tussen omgeving en genen.
Alternatieve verklaringen voor transgenderism( in brede zin van het woord) zoals afwezige vaders/ moeders, of familie problemen blijken het op zich zelf niet te verklaren. Dat betekend natuurlijk niet dat het geen invloed kan hebben.
De prental hormonal hypothesis, ofwel verkeerde verhouding hormonen, waar Nannette het over heeft is nog steeds de meest geaccepteerde theorie. Maar geeft geen verklaring waardoor de hormoonspiegel uit balans is geraakt. Het zou goed kunnen dat dat het gevolg is van bepaalde genen. Maar het zou net zo goed het gevolg van stress kunnen zijn.
Ik denk dat travestie voor de meeste travo's meer is dan alleen een kledingsmaak, en betwijfel of travestie in deze meeste onderzoeken is betrokken. Vandaar lijkt het me best grappig om daar wat meer aandacht aan te besteden. Ook omdat er vanuit het forum door meerdere mensen gesuggureerd wordt dat het in hun familie zit.
Als er genoeg mensen op deze poll reageren, is er in ieder geval een mogelijkheid om uitspraak te doen over de hypothese of t's een groter dan gemiddelde kans hebben om zelf t's in de famillie hebben. En als dat zo is dan zou dat zou mogelijk het gevolg kunnen zijn van genen.
Als blijkt dat deze kans niet verhoogd is, weten we dat ook. En als mensen dan in de toekomst beweren dat het in hun genen zit omdat ze ook een broertje of zusje hebben met t-gevoelens, kun je zeggen dat dat hoogstwaarschijnlijk toeval is.
We shall see!
Groetjes
Inge
- Morbide
- Forumdiva
- Contacteer:
Dat kun je nu ook al. =P Naast de langjarige ervaring van de VU, heb je ook nog de verhalen van eeneiige tweelingen waarvan de een wel en de ander niet genderdysfoor is. En dat zijn dan mensen met precies dezelfde genetische opmaak. Nee gaat deze poll winnen. xDIngezz schreef: En als mensen dan in de toekomst beweren dat het in hun genen zit omdat ze ook een broertje of zusje hebben met t-gevoelens, kun je zeggen dat dat hoogstwaarschijnlijk toeval is.