Genetische component t's

Algemeen

Moderator: Moderators

Heb jij in de je directe* familie mensen met t-gevoelens?

Ja, 1 persoon waarvan ik het zeker weet, verder naar mijn weten niet.
2
8%
Ja, 1 persoon waarvan ik het zeker weet, en enkel(e) met androgyne trekjes waarvan ik mijn vermoedens heb
1
4%
Ja, meerdere personen
1
4%
Weet niet zeker, heb wel mijn vemoedens.
0
Geen stemmen
Wel androgyne person(en) maar geen mensen met t-gevoelens.
0
Geen stemmen
Nee
20
77%
Gaat je niks aan
1
4%
Ik heb zelf geen t-gevoelens dus deze pol is niet aan mij besteed.
1
4%

Totaal aantal stemmen: 26

Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

en/en lijkt me een ideale situatie

stel je voor dat aan de hand van een hersenscan kan worden vastgesteld of je ts ben of niet, en stel dat jij je wel ts voelt maar de scan dat niet aan toont

wat dan

dus, en/en

:wink:
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ingezz schreef: Dus volgens deze hoogleraar heeft transseksualiteit een genetisch component!!!! Helaas staat er geen referentie bij van het onderzoek waarop hij dit baseerd.

En is genetisch dan hetzelfde als erfelijk? Volgens mij niet.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

Diagnose aan de hand van een neurologisch/genetisch onderzoek zou misschien in de toekomst ondersteuning kunnen bieden, maar ook niet meer dan dat. Uiteindelijk draait het om wat iemand voelt, lijkt mij.

Even een gedachtenspinsel. In ditzelfde artikel staat ook het BSTc-gebiedje(betrokken bij seksueel gedrag) van de hersenen bij mannen twee keer zo groot is als datzelfde gebied van vrouwen, en dat dit gebied bij transseksuelen veel meer lijkt op dat van vrouwen dan op dat van mannen.
Dan vraag ik me af of het zou kunnen dat ditzelfde gebied bij travestieten misschien ook kleiner is dan dat van een gemiddelde man, en dat zodoende het hele travestie/transgender/transseksueel spectrum in feite te herleiden is op de grootte van dit gebied.
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

Genetisch is hetzelfde als erfelijk. Genen is het materiaal dat je erft van je ouders in de vorm van chromosomen.
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Wikipedia schreef:
Een erfelijke aandoening is een ziekte of aandoening die van generatie op generatie kan worden doorgegeven door een afwijking in de genen. Erfelijke aandoeningen moeten niet worden verward met aangeboren of congenitale aandoeningen, dit zijn ziekten of afwijkingen die al bemerkbaar zijn bij de geboorte, maar die niet erfelijk hoeven te zijn: ze kunnen ontstaan zijn door een toeval, ongeluk of ziekte van de moeder tijdens de zwangerschap. Ook een genetische aandoening is niet altijd erfelijk in de zin dat men het van zijn ouders krijgt: soms gaat het om een nieuwe mutatie of chromosoomafwijking die de ouders nog niet hadden, soms ook om een afwijking die het krijgen van nageslacht uitsluit. Heel zeldzaam zijn erfelijke aandoeningen die toch niet in de genen lijken te zitten. Meestal valt het begrip 'erfelijke aandoening' echter wel samen met 'genetische aandoening'
Meestal, maar dus niet altijd. Gelukkig maar want anders zaten de kinderen van transen dubbel met de gebakken peren. Eerst zien hoe je vader of moeder probeert je moeder of vader te worden en dan een paar jaar later zelf door die achtbaan moeten. *huivert*
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ingezz schreef:Een Quote uit een artikel over transseksualiteit uit de NRC handelsblad van zaterdag 19 juli geschreven door hoogleraar in de neurobiologie van de UVA Dick Swaab ~ Er zijn kleine veranderingen gevonden in genen die betrokken zijn bij de werking van hormonen op de hersenontwikkeling~
Het probleem is dat Swaab soms conclusies trekt op onderzoek van een klein aantal mensen, bv 5 mensen die overleden zijn hersens onderzoeken, is dat wetenschappelijk bewijs ? Misschien dat het er ondertussen wel meer zijn hoor. Maar opvallend vind ik wel dat bv bij Jos boven op de kast een bureau A4 postvak staat met daarin formulieren voor donatie hersenen, er is mij nooit naar gevraagd, of zou ik nog te jong zijn :o
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Ingezz schreef: Even een gedachtenspinsel. In ditzelfde artikel staat ook het BSTc-gebiedje(betrokken bij seksueel gedrag) van de hersenen bij mannen twee keer zo groot is als datzelfde gebied van vrouwen, en dat dit gebied bij transseksuelen veel meer lijkt op dat van vrouwen dan op dat van mannen.
Dan vraag ik me af of het zou kunnen dat ditzelfde gebied bij travestieten misschien ook kleiner is dan dat van een gemiddelde man, en dat zodoende het hele travestie/transgender/transseksueel spectrum in feite te herleiden is op de grootte van dit gebied.
Even een open deur in trappen. Travestieten zijn over het algemeen gewoon mannen en travestie kent vaak een sterke seksuele lading.
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

Swaab baseerd zich in zijn artikel ook op een recent onderzoek uit Stockholm, dat hetzelfde concludeert. Dus ik neem aan dat het totaal aantal proefpersonen wel wat hoger ligt.

Zijn travestieten puur en alleen fetisjisten?? Dan zou het voor hen ook voldoen om een vrouwelijk kledingstuk over het hoofd te trekken. Ik heb het idee, ook van wat ik hier op het forum lees, dat de meeste travo's zich in een bepaalde mate ook wel wat vrouwelijker voelen, dan de gemiddelde man.

Dat travestie vaak gepaard gaat met een seksuele lading, zegt niets over of dat oorzaak of gevolg is. Ik betwijfel of seksuele lading de voornaamste reden is waarom travestieten vrouwenkledinfg aantrekken. Maar wat denken de travestieten hier op het forum er zelf van????
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Ik denk dat de meeste travestieten die het puur doen om de seksuele lading niet zo vlug op een forum gaan zitten en daar over praten, er zullen er wel zijn, maar een minderheid. Hetzelfde als dat je regelmatig ziet dat een ts na de operatie verdwijnt van dit forum. De behoefte om zich op een forum te uiten is er dan vaak niet of niet meer.
Laten we uitkijken met dit forum als een afspiegeling te gebruiken van de samenleving (t*).
En als Swaab zich ook baseert op een recent onderzoek in Stockholm, is het al helemaal de vraag hoe groot zijn populatie is, hetzelfde geld voor Stockholm.
Onderzoekers willen graag publiceren. Maar dat wil niet zeggen dat alle onderzoeken representatief, of juist zijn uitgevoerd. Er zijn bij veel onderzoeken vaak ook onderzoeken die juist weer het tegendeel bewijzen. Wat is de waarheid en wat is wijsheid.
Ik heb op ts gebied te veel onderzoekers gehoord die conclusies trokken op basis van 6-8 patiënten. Vind ik erg weinig.
Er is ook weinig interesse naar cq mogelijkheid tot grootschalige onderzoeken, want die kosten geld en moeten gefinancierd worden, en die financiering is al een probleem, en dan nog genoeg mensen vinden die willen of kunnen meewerken om een representatief onderzoek te kunnen doen.
Hexley
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Hexley »

Ingezz schreef:Swaab baseerd zich in zijn artikel ook op een recent onderzoek uit Stockholm, dat hetzelfde concludeert. Dus ik neem aan dat het totaal aantal proefpersonen wel wat hoger ligt.
Toevallig de zelfde, als van dit onderzoekje?
"Homo's hebben dezelfde hersenen als het andere geslacht"
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Waarin dus ook tot slot staat : "Toch wil Savic niet al te hoog van de toren blazen met de onderzoeksresultaten: volgens haar is nog lang niet bekend waardoor de verschillen exact worden veroorzaakt en is verder onderzoek dus geboden."
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik zou het prettig vinden als mensen hun eigen gevoel als leidend verklaard wordt voor een behandeling. En niet iets "objectiefs" als een gebiedje in de hersenen of een gennetje. Of iets "pseudo-objectiefs" als de wetenschappelijk-erkende-diagnostiek.

Sommige dingen kun je niet objectiveren. De vraag of het warm of koud is, bijvoorbeeld, zul je nooit wetenschappelijk kunnen beantwoorden omdat het een gevoelszaak is. Waarom probeert men dat dan wel telkens weer met de gevoelsvraag of iemand man of vrouw is? En waarom dient er bij die vraag altijd "eenduidig man" of "eenduidig vrouw" als antwoord te komen voordat men met tot een behandeling overgaat terwijl de vraag of het warm of koud is ook met "behagelijk", of "een beetje aan de koude kant", of "te warm aan de voorkant en te koud aan de achterkant" beantwoord kan worden - en niemand het dan raar vindt om daar passende maatregelen op te treffen?

~plop~

-zucht-

Ja, ik houd op...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

koud of warm is gewoon te meten :wink:
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Ik zou het prettig vinden als mensen hun eigen gevoel als leidend verklaard wordt voor een behandeling. En niet iets "objectiefs" als een gebiedje in de hersenen of een gennetje. Of iets "pseudo-objectiefs" als de wetenschappelijk-erkende-diagnostiek.
Als er iets "pseudo objectief" is dat is het wel gevoel. Als ik jou 20 jaar geleden had voorspeld dat je als meer vrouw dan man door het leven zou gaan, dan had je me voor gek verklaard. Vanuit die optiek is het helemaal niet zo raar dat de VU niet zo snel meegaat in de waan van de dag waarmee een fiks aantal mensen aanklopt.
Plaats reactie