De Knuppel in het Hoenderhok

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

De Knuppel in het Hoenderhok

Bericht door simone_v »

Een aantal jaar geleden kwam ik min of meer regelmatig op dit forum. Toen is mij iets opgevallen, waardoor ik me teruggetrokken heb, en een tijdlang nauwelijks iets hier gelezen heb. Aangezien ik kortgeleden met een vraag zat waar ik niet zelf uitkwam ben ik toch weer hier terechtgekomen, en wat mij eerder is opgevallen blijkt nog steeds hetzelfde te zijn. Wat dan? Blijf even lezen...

Laat ik even zeggen hoe ik mezelf zie, dat zal dingen duidelijker maken. Ik ben een man, 46 inmiddels, die het liefst in dameskleding loopt. Verder niet. Dus geen make-up en geen pruik. Ik probeer dus ook niet om een vrouwbeeld neer te zetten, dat is niet mijn ding. Ik heb geen enkel probleem met diegenen die dat wel willen, net als dat ik geen problemen heb met transsexuelen en homofielen, ik ben het zelf alleen niet. Ik doe wel aan travestie, maar niet om er als vrouw uit te zien.

En daar zit dus het probleem. Ik heb ooit in een email hulp gevraagd aan een medewerker (M/V) van de NVSH, werkgroep T&T. Ik dacht dat die zich zouden inzetten voor alle travestieten en transsexuelen, zoals hun naam doet vermoeden. Dat bleek niet juist, ze zetten zich alleen in voor die travestieten die zo goed mogelijk proberen om er als een vrouw uit te zien, en voor transsexuelen. Ik werd door de dame (M/V) die mijn mail beantwoordde gezien als "een karikatuur". Dat waren haar exacte woorden. Op deze site bleek ongeveer hetzelfde gaande te zijn.

Van mensen die afwijken van wat de samenleving als standaard ziet zou ik verwachten dat die een brede kijk hebben op alle anderen die ook afwijken van die standaard. Het blijkt echter zo te zijn, dat er alleen tolerantie is voor diegenen die OP DEZELFDE MANIER afwijken als zij zelf. Wie op een andere manier afwijkt wordt bekeken op dezelfde wijze als waarop de zeg maar "normale" samenleving hen ziet. Dat viel en valt mij zwaar tegen.

Travestie komt voor in allerlei vormen, variërend van de man die alleen maar af en toe een slipje van zijn vrouw aantrekt tot aan degene die eigenlijk transsexueel is maar niet geopereerd wil worden om welke reden dan ook en voor de buitenwereld een vrouw IS. De Werkgroep T&T, en de meeste bezoekers van deze site, vinden dat je pas een echte travestiet bent als je in ieder geval PROBEERT om er als een biologische vrouw uit te zien. Doe je dat niet, dan wordt je verkettert.

Hoe kun je ooit verwachten om de gehele samenleving toleranter te laten worden tegenover travestieten en transsexuelen als je zelf een zeer beperkte tolerantie hanteert? Mijn persoonlijke motto is: zolang je een ander niet hindert vind ik alles best, en naar mijn mening zou iedereen hier ongeveer hetzelfde over moeten denken. Zeker als je zelf afwijkt van de norm, zou je in ieder geval moeten PROBEREN om begrip te hebben voor alle anderen die ook afwijken, op hun eigen manier.

Ik lees hier weer allerlei dingen die me niet positief stemmen. Ook nu geloof ik niet dat ik, met mijn snor maar in een jurk, hier op veel steun kan rekenen. Er wordt aan alle kanten kortzichtig gekeken naar de anderen hier. De transsexuelen hebben hun eigen, aparte hoekje, de transgenders ook. Daar mogen de "gewone" travestieten niet komen.

En als laatste, onder de T&T personen zijn procentueel gezien niet meer homofielen als onder de rest van de bevolking. Ook vast niet meer seksisten. Toch zijn zo ongeveer alle bijeenkomsten voor T&T's in ofwel seksclubs, ofwel homokroegen. Als ik mijn vrouw kennis zou willen laten maken met het T&T wereldje, dan krijgt die gelijk het idee dat ik dus ofwel homo ben, ofwel seksist. De gehele samenleving heeft dit idee al van T&T's, en dat wordt dus voortdurend versterkt. Wordt het niet eens tijd om daar van af te stappen?

Beschouw dit schrijven van mij maar als de knuppel in het hoenderhok. Reageer erop, en geef je mening. Ik ben zeer benieuwd.

Simone.
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Saartje
Eredivisie
Berichten: 707
Lid geworden op: zo mei 04, 2008 12:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door Saartje »

Ik moet zo weg maar ik doe even snel mee met knuppeltje gooien.

Waarom noem je jezelf Simone en niet gewoon simon die een rok draagt?
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ik begrijp je frustratie wel, maar ik denk dat je vooral jezelf te kort doet, als je je door een klein groepje (ik heb de indruk dat de meerderheid, ook hier veel opener is) laat wegjagen.

Irene
Kleine stapjes
Chloe'tje
ForumFan
Berichten: 447
Lid geworden op: vr aug 22, 2008 12:20

Bericht door Chloe'tje »

T*'s zijn ook maar mensen, dat blijkt maar weer.

Onder hen zijn net zoveel vooroordelen als elders. Ik heb het idee dat het met de 'echte' vooroordelen hier wel meevalt. De discussie over al dan niet passabel zijn, en òf je überhaupt wel passabel probeert te zijn, vind ik zelf maar een erg klein gedeelte van wat ons hier bezig houdt. Zolang er iedereen nog bekritiseerd wordt over 'er niet uit zien' (en dat is in de niet-T* wereld nog veel erger) lijkt mij het verspilde moeite op dat gebied de wereld te verbeteren.

Doe waar je zin in hebt en zolang je anderen niet ge-/misbruikt, zou ik mij niet zoveel zorgen maken over wat de rest van de wereld denkt (en zeker niet een heel klein gedeelte daarvan, namelijk dit forum ea). Bepaal voor jezelf wiens mening je belangrijk vindt er probeer daar rekening mee te houden. De rest doet maar :wink:

Ik pas zelf (vind ik) niet zo erg in de T* scene, omdat ik eigenlijk vrij burgerlijk ben. So be it. Hier op het forum kan ik toch redelijk mijn ei kwijt en vindt het leuk om te zien hoe anderen ergens over denken.
Gebruikersavatar
Claudia K
dagelijks aanwezig
Berichten: 207
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 9:36
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Claudia K »

Tja, dit is volgens mij een lans die ik al meermalen heb getracht te breken middels commentaar op postings. Hoe willen we in vredesnaam door de samenleving worden geaccepteerd als we elkaar niet eens accepteren? En blijkbaar valt het niemand op dat ieders beleving anders is, het eerste wat we doen is proberen die ander in hetzelfde hokje te persen als waar we zelf zo graag in willen zitten. Als dat niet lukt mag je niet meedoen....... Sorry, maar dat vind ik dus de achterdeur uit. Is diegene die alleen even gauw wat lingerie aanschiet, en misschien nog wel vanwege sexuele opwinding ook, daarom een minder mens dan de doorgewinterde transgender of transsexueel? Je bent mens, niet meer en niet minder, en ook niet gewoner of ongewoner dan wie anders dan ook van de bewoners van deze klomp steen in de ruimte. Maar wat misschien nog erger is is dat de professionele hulpverlening zich ook aan deze vooroordelen schuldig maakt, en slechts hulp biedt als je daadwerkelijk "verder" wilt. Ok, ik ben zelf transgender en tracht een zo goed mogelijk vrouw-beeld neer te zetten, maar ik heb geen behoefte aan psychische of lichamelijke verdere hulpverlening. Leef al meer dan 40 jaar in een 2-genderwereld, en ook dat is iets wat je leert. Maar het is wel de achterdeur uit dat de professionals zich beperken tot een relatief klein gedeelte van de doelgroep, en de anderen, problemen of niet, simpelweg de deur wijzen. Simone, doe gewoon wat je zelf wilt, zoek je eigen weg, je bent net zo waardevol als ieder ander
Claudia Zomer
Op reis is de eindbestemming niet belangrijk, wel de plaats waar je nu bent.
ik ben hier niet meer
Forumdiva
Berichten: 1695
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 12:25

Bericht door ik ben hier niet meer »

De hokjesgeest of het zwart/wit denken kunnen we allemaal weleens een keer last van hebben. Maar de kunst om als je dat bij jezelf herkent het te doorbreken. Ik geloof niet in de hokjes, en die hoort er wel en die hoort er niet bij. Ik vind dat het gaat om wat iemand zelf wil en voelt en denkt. En een ander hoeft dat niet te bepalen, en hoort dat te respecteren. Vooral bij transseksuelen onderling heb ik in het verleden veel strijd gezien, terwijl steun vaak harder nodig is, en ook beter is. Simone, leef je leven zoals jij wilt leven, en probeer je zo weinig mogelijk aan te trekken van mensen die dat niet respecteren.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

hoe ruimdenkend reacties kunnen zijn, hoezeer ik me afvraag wat je er van vind als je in real life met iemand de straat op zou gaan in een jurk, niet opgemaakt, geen pruik, snor en borsthaar , enfin, vul zelf maar een plaatje in dat je tegen staat

is die tolerantie dan nog steeds zo groot?


ik heb in principe ook de gedachtengang, leven en laten leven, maar ben ook mens, en zou niet met iemand de deur uitgaan als ik me bij die persoon niet lekker voel vanwege haar looks
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Joy,

Het antwoord is "ja", zolang ik het gevoel heb dat iemand zichzelf probeert te zijn. Ik ken mensen die dat androgyne eerder accepteren dan overdreven super-feminine gedrag. Mijn omgeving complimenteerde me regelmatig met "dat ik mijzelf durfde te zijn" en dat er niets "overdrevens aan zit". Juist mensen die een sterk vrouwelijk beeld proberen neer te zetten schieten hier vanuit de buitenwereld gezien te sterk in door.

En verder ben ik het helemaal met Nannette eens: durf jezelf te zijn, ook als een ander (tijdelijk? Langere tijd?) moeite met jouw uiterlijk heeft.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
simone_v
ff weer wat posten
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 08, 2002 0:12
Locatie: zeg maar de IJmond

Nogmaals

Bericht door simone_v »

@ Saartje: ik noem mezelf hier Simone, omdat ik die naam ooit gekozen heb om makkelijker op Internet te kunnen communiceren met anderen, zonder iedere keer mezelf te moeten verklaren. Niet meer, niet minder. Maar daarnaast: waarom zou een man geen Simone kunnen heten als hij die naam mooier vindt dan Simon?

@ Claudia: Jij hebt exact begrepen wat ik bedoelde, en je hebt het beter verwoordt dan ik. Dank je.

@ Joyy: Al weer heel wat jaren geleden kwam ik op een mooie zondagmorgen op mijn motor van de veerpont af in Schoonhoven. Ik reed de doorgaande weg op, langs een rijtje huizen met tuintjes ervoor. Voor één van die tuintjes stond iemand met een elektrische heggenschaar de heg bij te werken, en ik heb die persoon gegroet met een hoofdknik. Hij groette netjes terug, en ik reed weer verder. Pas een kilometer verderop heb ik me gerealiseerd dat de man in kwestie een mooie volle baard had en vanwege het warme weer gekleed ging in een geel met blauwe bloemetjesjurk. Mij persoonlijk stond het me niet tegen, alleen zijn soldatenlaarzen eronder vond ik er niet echt mooi bij staan.

@ Frederique: Diegenen die een overdreven vrouwbeeld neerzetten, dat zijn toch meestal Drag-Queens? Ik heb grote moeite om mijn vrouw uit te leggen dat ik daar niet bij hoor. Juist vanwege de drag-queens worden travestieten allemaal als homofiel gezien, helaas. Maar je zal mij absoluut niet horen zeggen dat ze moeten verdwijnen, of zich aanpassen.

Als mijn vrouw het in haar hoofd krijgt om een herenmodezaak in te lopen om ter plaatse een krijtstreeppak uit te zoeken, comleet met vest en stropdas, dan kijkt daar niemand van op. Ze zal hoogstens als een power-woman gezien worden, om het maar eens op zijn Engels te zeggen. Als ikzelf de naastgelegen damesmodezaak binnenloop om een fijne zomerjurk te gaan passen wordt dat als perversie beschouwd. Zolang dat nog zo is zouden allen die iets met travestie hebben één front moeten vormen naar de buitenwereld. Pas als we allemaal geaccepteerd zijn door de grote massa is het tijd om onze onderlinge verschillen uit te vechten. Als daar iemand dan nog behoefte aan heeft tenminste.
Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

iemand langs de weg groeten in baard en jurk, het zou mij ook worst wezen

anders wordt het wanneer je met iemand de deur uitgaat, de stad, in ergens wat drinken, iig onder de mensen

ik ga daarbij af op mijn gevoel, niet op wat iemand probeert te zijn, wil zijn, al is, of nog moet worden

als ik me bij iemand niet op mijn gemak voel , dan doe ik dat niet, looks spelen daarin mee, maar is uiteraard niet alles

edit, moet ff een nuance aanbrengen , ik heb niet altijd zin en voel me niet altijd even toppie om de deur uit te gaan met iemand waar ik me qua looks niet ok bij voel

dat zegt natuurlijk alles over mij, ook ik heb zo mijn onzekerheden, naar gelang de dag of tijd van het jaar :wink:
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoewel ik me op dit moment prima thuis voel in alleen vrouwenkleren heb ook ik een periode gehad waarbij ik graag de combinatie van een mannentrui met een vrouwenrok droeg. Ja, ik ben voorstander van vrijheid van genderexpressie, op alle gebieden. Hang alle kledingstukken (m/v) door elkaar en pluk er uit wat je mooi vindt. Leg hormonen bij de drogist in het vak tussen de tandpasta en de pleisters, maak een bureautje waar je een geslachtsoperatie kunt krijgen, een ander bureautje voor epilatie en een derde bureautje voor logopedie, alleen te gebruiken als je het bij jezelf vindt passen. Een extra kantoortje met diagnostiek, voor als je dat voor jezelf echt belangrijk vindt, niet omdat een-of-andere wijsneus van een arts dat goed voor jou vindt. En verder? Gewoon doen!

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Joyy
Forumdiva
Berichten: 1198
Lid geworden op: di feb 26, 2008 0:44
Locatie: Eindhoven

Bericht door Joyy »

wat is de achterliggende motivatie achter deze anarchy, anders dan de anarchy mbt het vu?
AM_ber_79
Forumdiva
Berichten: 1746
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 12:12

Re: De Knuppel in het Hoenderhok

Bericht door AM_ber_79 »

simone_v schreef:Aangezien ik kortgeleden met een vraag zat waar ik niet zelf uitkwam ben ik toch weer hier terechtgekomen,
Allereerst: welkom terug hier! Fijn dat je het forum nog wist te vinden en te gebruiken! En bedankt voor je post!

Knuppels in t hoenderhok, heilige huisjes omver trappen: jummie :lol:
simone_v schreef: Laat ik even zeggen hoe ik mezelf zie, dat zal dingen duidelijker maken. Ik ben een man, 46 inmiddels, die het liefst in dameskleding loopt. Verder niet.
En hier heb ik maar 1 woord voor:GEWELDIG! Waarom jezelf aanpassen aan anderen omdat zij vinden dat het zo hoort? Geweldig dat je gewoonweg doet wat JIJ wilt doen en niet doet wat een ander vind dat je moet doen!
simone_v schreef: Van mensen die afwijken van wat de samenleving als standaard ziet zou ik verwachten dat die een brede kijk hebben op alle anderen die ook afwijken van die standaard. Het blijkt echter zo te zijn, dat er alleen tolerantie is voor diegenen die OP DEZELFDE MANIER afwijken als zij zelf. Wie op een andere manier afwijkt wordt bekeken op dezelfde wijze als waarop de zeg maar "normale" samenleving hen ziet. Dat viel en valt mij zwaar tegen.
Je verwoordt hier heel erg mooi wat mij ook enorm tegen de borst(en) stuit. Dat men klaagt over de kortzichtigheid van de buitenwereld, maar zelf nog veel kortzichtiger zijn. Ongeschreven regels hoe je je moet gedragen, kleden, zijn als je tv/tg/ts bent. En alks je je daar niet aan wilt houden, val je buiten de boot. Het maakt je wereld dan zo klein.
simone_v schreef: Toch zijn zo ongeveer alle bijeenkomsten voor T&T's in ofwel seksclubs, ofwel homokroegen.


Het kerstfeest van travestie.org wordt inderdaad in een parenclub gehouden. Maar dat heeft ook te maken met de afgeschermde ligging en de mogelijkheid tot omkleden. m.a.w.: de ligging is, zeker voor de T die nog niet over straat gaat, ideaal. T&T bijeenkomsten die in een kroeg gehouden worden zijn Amsterdam, Nijmegen en Maastricht. Utrecht, Hoorn, Eindhoven, Groningen en Rotterdam worden dat niet. Dus om te stellen dat zo ongeveer alle bijeenkomsten voor T&T's in een seksclub of homokroeg plaats vinden, is wel erg overtrokken. Of bedoel je nu meer de dragqueen dingen?
Joyy schreef:hoe ruimdenkend reacties kunnen zijn, hoezeer ik me afvraag wat je er van vind als je in real life met iemand de straat op zou gaan in een jurk, niet opgemaakt, geen pruik, snor en borsthaar , enfin, vul zelf maar een plaatje in dat je tegen staat

is die tolerantie dan nog steeds zo groot?
Ik zou daar totaal geen probleem mee hebben. Als degene zich daar het prettigste bij voelt, wie ben ik dan om zo'n iemand af te wijzen of met een boog om heen te lopen? Het gaat er bij mij om WIE iemand is, niet om wat degene is, wat degene doet of wat degene draagt. Durf verder te kijken dan de buitenkant!
Claudia Zomer schreef: Hoe willen we in vredesnaam door de samenleving worden geaccepteerd als we elkaar niet eens accepteren? En blijkbaar valt het niemand op dat ieders beleving anders is, het eerste wat we doen is proberen die ander in hetzelfde hokje te persen als waar we zelf zo graag in willen zitten. Als dat niet lukt mag je niet meedoen....... Sorry, maar dat vind ik dus de achterdeur uit.

Simone, doe gewoon wat je zelf wilt, zoek je eigen weg, je bent net zo waardevol als ieder ander
Ook hier heb ik maar 1 woord voor:

AMEN!
am·ber de; v geen meervoud mogelijk. 1 welriekende stof 2 barnsteen 3 bep. harssoort 4 grondlegster van de Amberiaanse levensstijl.

Vrouwen zijn er om bemind en niet om begrepen te worden!
Gebruikersavatar
Irene
ForumDiva 3000
Berichten: 3151
Lid geworden op: di mar 28, 2006 16:48
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door Irene »

Joy schreef:
hoe ruimdenkend reacties kunnen zijn, hoezeer ik me afvraag wat je er van vind als je in real life met iemand de straat op zou gaan in een jurk, niet opgemaakt, geen pruik, snor en borsthaar , enfin, vul zelf maar een plaatje in dat je tegen staat

is die tolerantie dan nog steeds zo groot?
Ik heb dat gisteren meegemaakt, drie overduidelijke mannen, overduidelijk in een rok in een overvol winkelcentrum, hoewel ik maar een momentopname heb meegemaakt, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hen geen strobreed in de weg gelegd werd.

De tolerantie (of zo wilt desinteresse) van de grote boze buitenwereld is veel groter dan er hier wel eens wordt gesuggereerd. (waarschijnlijk zelfs groter dan hier :-( )

Simone schreef:
Als mijn vrouw het in haar hoofd krijgt om een herenmodezaak in te lopen om ter plaatse een krijtstreeppak uit te zoeken, comleet met vest en stropdas, dan kijkt daar niemand van op. Ze zal hoogstens als een power-woman gezien worden, om het maar eens op zijn Engels te zeggen. Als ikzelf de naastgelegen damesmodezaak binnenloop om een fijne zomerjurk te gaan passen wordt dat als perversie beschouwd. Zolang dat nog zo is zouden allen die iets met travestie hebben één front moeten vormen naar de buitenwereld. Pas als we allemaal geaccepteerd zijn door de grote massa is het tijd om onze onderlinge verschillen uit te vechten. Als daar iemand dan nog behoefte aan heeft tenminste.
Ik weet uit ervaring dat dat tussen je eigen oren zit en dat geeft niks, daar moeten we allemaal doorheen. Maar als jij bij de dameswinkel een bloemetjes jurk gaat passen vind iedereen dat prima en niemand zal laten merken dat ze het mogelijk pervers vinden, hooguit vinden ze het vreemd, maar zelfs dat laten ze meestal niet merken

Irene
Kleine stapjes
Bea-Smit.
Forumdiva
Berichten: 1131
Lid geworden op: za mar 12, 2005 23:09
Locatie: zuidoostdrenthe

Bericht door Bea-Smit. »

Simone, ook welkom terug en ik heb vanmiddag het geheel gelezen mar had geen tijd om te antwoorden.
Maar dit hebben Claudia en Amber ondertussen al voor mij gedaan.

Wat ik nog aan wil vullen is dit. De TenT's worden gehouden bij het COC omdat daar de huur goedkoop is.
Bij de TenT van Eindhoven waren afgelopen zaterdag meer dan 60 personen, en dan kun je zo'n gebouw afhuren. Maar als er niet meer dan 15 tot 20 personen komen dan is een afzonderlijke gebouw afhuren niet meer mogelijk. En soms zijn die aantal er gewoon niet. De Transen komen er niet meer omdat ze het niet meer nodig hebben en de Travo's komen er niet omdat ze dan als Homo's gezien worden.
Zo ook het bestuur, daar zitten meer transgenders en transen in dan travo's. En dat werkt uiteraard ook door. Helaas is dat niet anders.

Maar daarom kun je gerust hier je vraag stellen, en dan krijg je antwoorden uit verschillende gezichtspunten. Gebruik dan dat antwoord wat voor jou het beste bij jou levensstijl past.
Toch moet ik bekennen dat ik toch ook er voor kies om met iemand te gaan winkelen die er ook vrouwelijk uitziet. MAW iemand met een jurk en toch eenn baard nee daar ga ik niet de straat mee op. Terwijl ik in Eindhoven iemand hebt uitgenodigd om volgende maand mee te gaan winkelen als zij daar zin in heeft.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Plaats reactie