TS wint Amerikaanse rechtzaak

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

TS wint Amerikaanse rechtzaak

Bericht door Lisa met een S »

In Amerika heeft een trans haar werkgever -- de stad Cincinnatti -- aangeklaagd voor het overtreden van de Civil Rights Act van 1964, de wet waar Martin Luther King ervoor heeft gevochten, en die discriminatie verbiedt op basis van ras, geloof, sekse, enz.

De stad is door een jury veroordeeld hiervoor, waarna de stad in beroep is gegaan bij de Hooggerechtshof (Supreme Court). De Hooggerechtshof (jawel, dezelfde dat als conservatief te boek staat) heeft geweigerd de beroepschrift te horen, waarmee ze de beroepschrif ongegrond verklaren en dus de veroordeling bevestigen.

Voor het integrale (in engels geschreven) bericht, lees Can Transsexuals Sue Their Employers For Sex Discrimination?.

Wat vooral interessant is in het artikel is een discussie door de auteur van een interessante tegenstelling:
The transsexual - almost by definition - accepts the notion that there are important differences between men and women. A person who seeks sexual reassignment surgery and hormone treatment ordinarily does not believe that one's sex is either entirely or largely irrelevant to the way one lives one's life. Instead, the transsexual tends to embrace the idea that women and men really are very different. It is because of this difference that a person who experiences himself or herself as "truly" being of the opposite sex will remain unhappy until he or she can physically become that sex.

In this respect, the transsexual is very "essentialist" about gender. While many feminists contest the true centrality of biological sex - except in maintaining cultural hierarchy - transsexuals tend to feel that there is, indeed, a fundamental divide between masculinity and femininity, and they wish to relocate to the other side of that divide. Rather than blurring or challenging the lines between men and women, transsexuals affirm those lines and seek out surgery designed to cross them.

The gender essentialism of the transsexual is challenging, because a more radical view of gender - as almost entirely irrelevant - offers the most promise to him or her of freedom from sex discrimination. If everyone has the right to use the same bathroom, for example, then the transsexual will not have to face a battle over whether a person who was born a biological male should be allowed to use the ladies' room. And if everyone can dress in as masculine or feminine a manner as he or she pleases, then the male-to-female transsexual's preference for women's clothing will not generate complaints.

The punitive events likely to confront the transsexual at work, in other words, result from the very essentialism - the view that "girls are girls and men are men" articulated by the Archie Bunker character in "All In the Family"- that transsexuals may uncritically adopt.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Verhelderend artikel :D Zo had ik er eigenlijk nog nooit tegenaan gekeken hoewel ik eigenlijk nog een stapje verder ga in mijn eigen leven omdat ik eigenlijk liever voor mijzelf aan gezien wil worden. Niet als een ex-man of een wannabee vrouw maar gewoon Joanne. Met al mijn uniekheid vind ik me te speciaal om slechts in het vakje vrouw te gaan zitten. Ik omarm dat verschil tussen man en vrouw wel degelijk maar wil ook graag de uitdaging aan gaan deze visie van de maatschappij te willen verfijnen. Hoewel ik dat natuurlijk nooit in mijn eentje kan :wink: Doe mij dus ook maar een derde optie tussen man en vrouw in. T* zoals we hier vaak gebruiken bijvoorbeeld. Verder ben ik absoluut met de schrijvers eens dat als we de verschillen in kleding en gedragingen tussen man en vrouw samen zouden voegen door unisex toiletten en unisex kleding het hele aanpassings probleem tussen de transsexueel en de maatschappij er nooit zou zijn. Vraag me alleen af hoe dat met sexuele voorkeur zou zitten.

Trouwens wel gek dat nu ik zo leef en dit van mezelf geaccepteerd heb, ik het ook van me af heb kunnen zetten en tsja daardoor voel ik me langzamerhand steeds meer vrouw worden. Maar zal toch altijd heeeeeeel speciaal blijven door mijn ervaringen als man. Leuk artikel in ieder geval en grappig ook dat zoiets uit zulke "conservatieve" kringen komt 8)
Plaats reactie