Drontense coach opent steunpunt voor relaties van transen

Op dit forum kunnen de partners van t*'s hun hart luchten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Drontense coach opent steunpunt voor relaties van transen

Bericht door Frederique_ »

DRONTEN - Een steunpunt moet haar praktijk zijn, een plek waar relaties van transseksuelen terechtkunnen voor steun. De Drontense 'life coach' Diana Hendriks is net begonnen met haar 'POFVT Coaching'.

POFVT staat voor coaching van partners, ouders, familie en vrienden van mensen die een geslachtsverandering ondergaan. Hendriks wil deze mensen steunen bij acceptatie van transseksualiteit in hun nabije omgeving, leren omgaan met de nieuwe situatie en punten van herkenning geven. 'En antwoorden laten vinden op innerlijke vragen. Er wordt nauwelijks bij stil gestaan, maar voor de naaste omgeving is de impact enorm.' Ouders kunnen schuldgevoelens krijgen, partners komen in een identiteitscrisis, vrienden moeten accepteren dat hun vriend een vriendin wordt. 'Veel steunpunten zijn er niet in Nederland, er zijn wat praatgroepen, maar individuele begeleiding is mondjesmaat.'

Hendriks was twaalf jaar betrokken bij geslachtsverandering van een man naar een vrouw. 'De obstakels, pijn, werkvloer, operatie, het wennen aan de nieuwe identiteit: elke stap heb ik meegemaakt. Ik heb zelf ervaren dat begeleiding en ondersteuning niet binnen handbereik was.'

Hendriks is opgeleid tot Life Coach en heeft een eigen praktijk, Cust, in Dronten. Van hieruit doet ze de POFVT-coaching, vooral via internet en telefoon. Beide manieren van coachen worden nog niet zo veel gebruikt in Nederland. 'Binnen mijn praktijk is dit effectief gebleken. Geen reistijd, geen reiskosten, ruimte om over antwoorden na te denken. En elk moment van de dag de tijd om te mailen, dus ook op crisismomenten. Het coachingtraject verloopt sneller omdat er geen bezoektijd tussen zit. Zeker voor deze doelgroep is de manier van coachen de ideale oplossing.'

Jaarlijks melden zich 2.000 mensen in Amsterdamse Vu-ziekenhuis met transseksualiteit. Zo'n tachtig tot honderd operaties worden per jaar uitgevoerd om geslachtsaanpassing definitief te maken.

Bron: De Stentor. Door Inge Blankvoort.
[bron: transman.nl]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Zou iemand hier gebruik van maken dan ben ik erg benieuwd naar de ervaringen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Gebruikersavatar
Elsa
Forumdiva
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:33
Locatie: Drenthe

Bericht door Elsa »

Bedankt voor de info Frederique, lees het nu pas. Zal het plaatsen bij de partner site.


groet Elsa
Plaats reactie