borstvergroting en hormonen

Hier kun je alles kwijt over topics die te maken hebben met Transseksualiteit.

Moderator: Moderators

Dzjum
daar ben ik weer
Berichten: 14
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 19:41
Locatie: Wieringen

borstvergroting en hormonen

Bericht door Dzjum »

Beste Frederique,

Bedankt voor je opbouwende kritiek. Terecht leg je de verantwoordelijkheid om aan deze vervelende situatie iets te doen bij mij wat betreft de huisartsen. Ik zal proberen via deze site meer artsen aan te moedigen om met me in contact te treden. De eerste reactie van een arts heb ik wel via deze site in mijn privé e-mail gekregen. Er bestaat ook onder artsen een schaamte om in de eigen cultuur dit taboe te doorbreken. Voor mij ligt dat wat gemakkelijker omdat ik niet meer praktiseer. Het tijdschrift waarin ik wel wat kan schrijven is "Huisarts en Wetenschap". Houdt er rekening mee dat het zeker wel een jaar kan duren voordat er iets geaccepteerd wordt. Momenteel is er echter een artikelenreeks: het taboe in de spreekkamer. Mogelijk dat ik hier een bijdrage aan kan leveren, als het iets wordt laat ik het weten,

vriendelijke groet,

Sannke
liefdevol paar, beleven veel plezier aan zijn tg zijn. Denk altijd lang en goed na voordat ik iets doms zeg (Loesje). Waarheen en waartoe?
joandelynn
Eredivisie
Berichten: 529
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 12:34

Bericht door joandelynn »

Frederique_ schreef:ook ik hoor veel verhalen van huisartsen die aan de ene kant best wel begripvol zijn, maar aan de andere kant toch niet de hormonen willen voorschrijven.
Mijn (nieuwe) huisarts wou wel hormonen voorschrijven, maar had niet de daarvoor benodigde kennis. Ze liet het toen aan mij over om een andere arts te vinden die die kennis wel had, maar dat is me helaas niet gelukt. Ik heb haar vervolgens geadviseerd om maar contact op te nemen met het genderteam, omdat ik een paar verhalen had gehoord van mensen die claimden dat het genderteam hun huisarts van informatie had voorzien. Maar daarna ging ze met zwangerschapsverlof en is er niets meer van gekomen.

Ik had haar wel de brochure van europeants.org gegeven, maar dat blijft toch informatie van het Internet, en dat vertrouwde ze blijkbaar niet.

Het is dus niet alleen een kwestie van niet willen, de benodigde kennis is blijkbaar ook niet altijd aanwezig.

groeten,
Joandelynn

(Die het initiatief om er een artikel over te schrijven bijzonder toejuicht)
Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden
- Bhagavad Gita, oude Indiase yogatekst.
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Ik ben zelf arts en ik heb me ooit zelf hormonen toegediend (gewoon de pil). Na twee weken ben ik er mee gestopt voor een aantal redenen maar je voelt je echt wel inwendig veranderen. Je wordt ook emotioneler. De drang om defnitief aan de hormonen te zitten, is groot maar ik wacht op mijn afspraak in de genderclinic vooraleer verdere stappen te ondernemen
*Barbara*
daar ben ik weer
Berichten: 22
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 23:08
Locatie: Brugge

Bericht door *Barbara* »

Een paar weken geleden naar de huisarts geweest en in een vrij emotionele bui mijn verhaal gedaan. De huisarts heeft een bloedstaal afgenomen om het testosteron niveau te bepalen.
Een week later werd ik uitgenodigd, nu op afspraak. "Neem je vrouwelijke hormonen?" was de eerste vraag. Ik heb nu het absoluut verbod om welke hormonen dan ook te slikken. Eind januari word mijn bloed terug getest op het testosteron niveau.
Door zo'n 4 maand oestrogenen te slikken, heb ik nu wat borstweefsel. Ik kom amper aan een 90AA, maar het is toch wel duidelijk zichtbaar. Op aanraden van de huisarts, draag ik nu een push-up BH om te zien of ik het aankan om met een vrouwelijke boezem door het leven te gaan.
Ik voel de effecten van het afnemende oestrogeen niveau duidelijk: mijn huid wordt weer vettiger, emoties wijzigen, ... Maar toch, als ik in de spiegel kijk of als ik mijn armen kruis, voel ik mij op en top vrouwelijk.

Groetjes,
Barbara
Gebruikersavatar
Leanne
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: di aug 08, 2006 4:17

Bericht door Leanne »

LauraTG schreef:Ik ben zelf arts en ik heb me ooit zelf hormonen toegediend (gewoon de pil). Na twee weken ben ik er mee gestopt voor een aantal redenen maar je voelt je echt wel inwendig veranderen. Je wordt ook emotioneler. De drang om defnitief aan de hormonen te zitten, is groot maar ik wacht op mijn afspraak in de genderclinic vooraleer verdere stappen te ondernemen
Ik heb in het begin van mijn transitie veelvuldig hormonen geslikt die ik via het internet kocht. Mijn borstgroei kwam wel snel op gang en borstgroei is ook lang (een aantal jaar) doorgegaan en ik heb uiteindelijk vai mijn endocrinoloog een verwijzing gekregen naar een plastic chirurg die een verkleining heeft voorgesteld. Mijn endicrinoloog had zoiets nog nooit meegemaakt zei hij maar ik vond die grote borsten helemaal niet mooi (toen) en erg onhandig. Uiteindelijk heb ik de operatie afgezegd en heb het extra hormoongebruik opgebiecht aan mijn arts die toen zijn 'aha' moment had. :oops:
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Hoe snel kwam je borstgroei dan op gang? en welke hormonen gebruik je dan?
Ik gebruikte oestrageen gel en estradiol 50. De drang om terug hormonen te nemen is momenteel echt wel groot. ik kan haast niet wachten tot in de Genderclinic in februari
Gebruikersavatar
Leanne
ff weer wat posten
Berichten: 53
Lid geworden op: di aug 08, 2006 4:17

Bericht door Leanne »

LauraTG schreef:Hoe snel kwam je borstgroei dan op gang? en welke hormonen gebruik je dan?
Ik gebruikte oestrageen gel en estradiol 50. De drang om terug hormonen te nemen is momenteel echt wel groot. ik kan haast niet wachten tot in de Genderclinic in februari
Sorry for the late answer.
Ik denk dat borstgroei wel iets is dat meteen gaat werken. Groei van borsten is een langzaam proces en ik had al snel gevoelige tepels, ik denk dat dat de eerste tekenen zijn.
Ik heb via internet de Diane pil geslikt. Toen ik bij de endicrinoloog kwam heeft hij me vervolgens dezelfde Diana pil voorgeschreven. Die heb ik 6 maanden geslikt (en toen had ik toch al aardige borstgroei) en ben toen overgegaan op 4 mg Estrace en dat slik nog steeds.
Joanne
ForumDiva 2000
Berichten: 2380
Lid geworden op: di jun 19, 2001 2:00
Locatie: Flevoland

Bericht door Joanne »

Mijn jaarlijkse dosis en ik denk dat het niet veel verschilt met de pre-op dosis is minder dan 220 euro dus het is erg leuk dat het vergoed wordt het haalt alleen niets uit :D

Overigens ga ik er van uit dat je hormonen neemt om blijvend te veranderen. Iedere andere tijds spanne zou ik met iets anders dan hormonen proberen te bereiken.
Gebruikersavatar
KirstenHershe
ForumFan
Berichten: 373
Lid geworden op: do nov 20, 2003 17:45
Locatie: in your dreams baby...
Contacteer:

Bericht door KirstenHershe »

Leanne schreef:Ik denk dat borstgroei wel iets is dat meteen gaat werken. Groei van borsten is een langzaam proces en ik had al snel gevoelige tepels, ik denk dat dat de eerste tekenen zijn.
Vergeet het!

Ik neem ondertussen reeds drie jaar hormonen en heb quasi niks borstvorming.
Twee vriendinnen van mij (beide post-op) zijn nog maar twee jaar aan de hormonen en hebben beide al een mooie cup.

Liefs, Kirsten
Um zu wissen, wohin man will, muss man wissen woher man kommt
Zin een fotoshoot? Contacteer me via email of PB!
SeventiesPhotography
Gebruikersavatar
Frederique_
Forum Junkie
Berichten: 4825
Lid geworden op: do apr 01, 2004 19:44
Locatie: Amstelhoek (20km van Amsterdam)
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Als Leanne dezelfde is die ook op het VGK-forum schreef, neem haar dan niet al te serieus. Ze schreef destijds onder 2 pseudoniemen, waarbij ze één pseudoniem liet overlijden. Iemand op het forum is daar dagenlang kapot van geweest, is ook bijna naar de VS gereisd voor de begrafenis, ze kon gelukkig net op tijd worden tegengehouden... Pas maanden later kwamen we er achter dat de inhoud van deze berichten allemaal fake was. Op dat moment heeft die Leanne aangegeven dat het allemaal geschreven was om het forum meer "te annimeren". Gelukkig is ze van dat forum afgezet.

Die Leanne gaf aan dat ze cup D-borsten had van de hormonen. Ik geloof die Leanne niet meer. Sorrie, maar iemand bedondert mij maar één keer.

Ten aanzien van het oorspronkelijke onderwerp: borstvorming verschilt sterk tussen transgenders. Uit onderzoek van de VU + transvisie is gebleken dat de borstvorming van de meeste transgenders achter blijft en dat je blij mag zijn als je een A-cup krijgt van de hormonen. Het is ook niet voor niets dat veel transen een borstvergrotingsoperatie nodig hebben...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Ik neem nu een maand hormonen en mijn tepels zijn echt wel hypergevoelig. Soms doen ze zelfs pijn.
Over de groei maak ik me geen illusies, ik hoop toch op een B-cup :-)
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Hoi Laura,

Ook ik had als 1 van de eerste tekenen last van gevoelige tepels na het nemen van de hormonen. Als ik een stukje moest rennen, voelde het alsof ik een E cup had, terwijl er nog niets was gegroeid; heel bizar!
Kort nadat de tepels gevoeliger werden, groeide er "een harde bol" in beide borsten; de melkklieren, ter grootte van een pruim ofzo. Je voelt het heel duidelijk.
Het is trouwens normaal als de ene borst iets harder groeit dan de andere. Bij mij is de linker altijd net een stapje voor op de rechter met alles.
Maar groot worden ze echt niet van enkel hormonen slikken.

Ik had in de begin fase zoveel pijn! Dat ik dacht; wow, deze worden vast heel groot!
Niet dus; een bescheiden A cupje.

Ik hoop volgende maand echter een borstvergroting te ondergaan bij de Bergman clinic in Den Haag.
Ik ga 13 februari voor een intake gesprek bij Dr Stevens.
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Robijntje schreef:Hoi Laura,

Ook ik had als 1 van de eerste tekenen last van gevoelige tepels na het nemen van de hormonen. Als ik een stukje moest rennen, voelde het alsof ik een E cup had, terwijl er nog niets was gegroeid; heel bizar!
Kort nadat de tepels gevoeliger werden, groeide er "een harde bol" in beide borsten; de melkklieren, ter grootte van een pruim ofzo. Je voelt het heel duidelijk.
Het is trouwens normaal als de ene borst iets harder groeit dan de andere. Bij mij is de linker altijd net een stapje voor op de rechter met alles.
Maar groot worden ze echt niet van enkel hormonen slikken.

Ik had in de begin fase zoveel pijn! Dat ik dacht; wow, deze worden vast heel groot!
Niet dus; een bescheiden A cupje.

Ik hoop volgende maand echter een borstvergroting te ondergaan bij de Bergman clinic in Den Haag.
Ik ga 13 februari voor een intake gesprek bij Dr Stevens.
Is het een intakegesprek voor je borstvergroting of voor je GID?

Mijn tepels branden echt wel van pijn. Ik kan en durf ze niet aan te raken. Er heeft zich de laatste week ook een kleine knobbel onder mijn tepels gevormd. Er is dus vooruitgang ;-)
Robijntje
dagelijks aanwezig
Berichten: 199
Lid geworden op: ma mar 16, 2009 13:12
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Robijntje »

Ja! Die kleine knobbel zijn je melkklieren. En het wordt nog wat groter.
Dan gaat de borst groeien, en veranderd die harde bol, in een wat zachtere massa.
Maar je bent dus "op weg".

Mijn borstvergroting staat gepland voor 7 maart.
Ik krijg dan een vulling van 2 x 600 cc.
Dat is een flinke borst, maar nog steeds niet zo groot als ik zou willen.
Maar mijn huid is momenteel ruim genoeg om dit aan te kunnen.
Over een jaar of 3, kan ik ze vervangen voor een nog vollere boezem.
LauraTG
daar ben ik weer
Berichten: 21
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 8:58
Contacteer:

Bericht door LauraTG »

Ik ben nog maar 6 weken ver. Het is toch vroeg. Je leest altijd dat het minstens 3 maanden duurt. Nu ben ik benieuwd hoe het zal duren vooraleer mijn borsten daadwerkelijk beginnen te groeien.
Ze blijven echt wel gevoelig, ik durf ze eigenljk niet aan te raken ;-)

Je gaat ook wel voor groot. Ik zelf droom van een C of D-cup. Bij welke cup wil jij eindigen?
Plaats reactie