Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 92
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Bericht door tonia »

Hallo dames,

in mijn zoektocht door het internet kwam ik de termen; gender-neutrale kleding, oftewel het degenderen van kleding tegen. Een winkelketen in Nederland (HEMA) claimt dat zij nu gender-neutrale kinderkleding verkoopt, maar op hun website zie je dat zij nog steeds onderscheid maken tussen meisjes- en jongenskleding. En als je dan verder kijkt zie je dat ze voor zowel meisjes als jongens dezelfde jassen verkopen, doch wordt een roze jas geshowd door een meisje en dezelfde jas in de kleur blauw wordt geshowd door een jongen!

Omtrent het onderwerp gender-neutrale kleding kwam ik op een Engeltalige website de volgende quote tegen:

'This decision by retailers to avoid marketing feminine style pushes the notion that only masculine clothing is worth being worn by both genders.

Many trans and non-binary people have expressed frustration with mainstream retailer’s interpretation of the term gender-neutral, arguing that while these brands claim to be progressive, they always end up creating clothes designs that er on the masculine end of the spectrum of fashion, thus pushing femininity to the side.

Others argue that retailers are attempting to profit off of LGBT issues without actually doing anything meaningful for the community.'


Vert.
Met de beslissing die de detailhandel maakt om vrouwelijke kledingstijl te vermijden geeft zij aan dat uitsluitend mannelijke kledingstijl geschikt is om door beide seksen gedragen te worden.

Veel trans en non-binaire personen hebben hun frustratie geuit over de heersende interpretatie van de detailhandel omtrent de term genderneutraal, zij claimen progressief te zijn, maar creëren kleding die gestaafd is op de mannenmode, en dus zo het vrouwelijke aspect naar de achtergrond drukken.

Anderen claimen dat de detailhandel probeert te profiteren van LHBTI kwesties zonder eigenlijk iets van betekenis te doen.'


Er is ook vaak sprake van de komst van de 'MANNENROK', doch deze vind ik niets vrouwelijks hebben en hij is vaak ook kleurloos (zoals de meeste mannenkleding). Ik ben hier zeker niet de enige in, gelet op de volgende quote:

Tara schreef: vr mar 05, 2010 1:16 Ik heb wel eens een paar programma's over de mannenrok op TV voorbij zien komen.
Het zag er niet uit (vind ik) en de mannen hadden weinig gevoel voor kleurcombinaties en stijl (vind ik alweer).
Maar ja, ik begrijp mannen vaak ook niet zo goed.
Naar mijn mening hoeven kledingontwerpers kleding niet genderneutraal te maken. Wat wel moet gebeuren is dat dameskleding ook in grotere maten gemaakt wordt, ook bijvoorbeeld grotere schoenmaten.

Groetjes, Tony
Wie je morgen wilt zijn ligt helemaal aan jou.
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 77
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

Re: Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Bericht door Gerdi »

Ik denk dat het gewoon weer een verdienmodel is.
En, zolang er nog veel mensen zijn die niet kunnen accepteren dat er meer dan twee genders bestaan blijft het een moeizaam gebeuren.
Groetjes Roos
Roos, daar ben je, eindelijk.
Lang heb je moeten wachten.
En toch was je er steeds
In mijn verborgen gedachten.
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 92
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Bericht door tonia »

Gerdi schreef: vr dec 01, 2023 5:29 Ik denk dat het gewoon weer een verdienmodel is.
Precies zo denk ik er ook over, vooral als je bedenkt dat voor de mid-jaren 70 van de vorige eeuw (ja, zo kort geleden) de kleur roze geassocieerd werd met jongens. De kledingbranche heeft, toen de mogelijkheid er kwam om voor de geboorte het geslacht van het kind al te weten te komen, hier hun marketingstrategie op los gelaten en babykleding als typisch vrouwelijk (roze) en typisch mannelijk (blauw) in de markt gezet.

En dan heb je nog de uniseks kleding, waarbij de kleding noch vrouwelijk, noch mannelijk genoemd kan worden. Het is een beetje een eenheidsworst, óf zoals onze Vlaamse buren zeggen: "Dat trekt op niks". Als ik denk aan uniseks kleding, zie ik een koppel van middelbare leeftijd in de regen lopen, met beiden een identieke regenponcho van een onbestemde kleur.

Hier moeten we toch niet naar toe willen?

Groetjes, Tony.
Wie je morgen wilt zijn ligt helemaal aan jou.
Gebruikersavatar
Gerdi
dagelijks aanwezig
Berichten: 77
Lid geworden op: ma okt 09, 2023 16:18

Re: Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Bericht door Gerdi »

Nee, dat is ook een schrikbeeld voor mij.
Laat het vrouwelijke vrouwelijk en het mannelijke mannelijk, welke persoon er ook in gekleed is.
Aan de andere kant is mijn vrouw heel vaak in spijkerbroek en hoodie gekleed. Daar voelt zij zich dan in thuis.
Ik zie ook veel vrouwen in de buurt die de spijkerbroek of het trainingspak omarmd hebben.
Jammer eigenlijk.
Mijn dochter en schoondochter zijn dan weer super vrouwelijk met rokjes, tunieken, jurken en noem maar op.
Die zien er beide altijd tot in de puntjes als vrouw uit.
Dus ze zijn er nog wel.
Groetjes Roos
Roos, daar ben je, eindelijk.
Lang heb je moeten wachten.
En toch was je er steeds
In mijn verborgen gedachten.
tonia
dagelijks aanwezig
Berichten: 92
Lid geworden op: di okt 17, 2023 16:42
Locatie: Hoogezand

Re: Genderneutrale kleding c.q. degenderen.

Bericht door tonia »

tonia schreef: za dec 02, 2023 0:01vooral als je bedenkt dat voor de mid-jaren 70 van de vorige eeuw (ja, zo kort geleden) de kleur roze geassocieerd werd met jongens. De kledingbranche heeft, toen de mogelijkheid er kwam om voor de geboorte het geslacht van het kind al te weten te komen, hier hun marketingstrategie op los gelaten en babykleding als typisch vrouwelijk (roze) en typisch mannelijk (blauw) in de markt gezet.

Hierbij wil ik even een correctie maken van mijn vorige post. Ik vond namelijk het volgende geschiedkundige bericht op de site van de NOS:

Genderneutrale kleding voor kinderen: echt iets van nu? Eigenlijk is het van alle tijden, vertelt modeconservator Madelief Hohé. "In de zeventiende eeuw droegen jongens rokken."

"Het onderscheid tussen roze en blauw zoals we het nu kennen, komt uit de jaren 30 van de vorige eeuw", vertelt Hohé. "Dat gaat gelijk op met roze en blauwe muisjes." Het komt volgens haar voort uit de commercie. Alles was in die tijd ineens roze en blauw: kleding, geboortekaartjes, strikjes én muisjes.

In de jaren 60 raakte roze en blauw uit de mode: kinderkleding werd unisex: meisjeskleding werd net zo 'stoer' als dat van jongens. "Het sijpelde door vanuit kleding voor volwassenen. Je had toen dezelfde type broeken voor mannen als vrouwen."

En nu is roze en blauw weer terug, sinds de jaren 80 al. Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken, maar volgens het Amerikaanse Smithsonian museum is een belangrijke reden dat in de jaren 80 prenatale screening opkwam: vanaf dat moment wisten ouders voor de geboorte weten welk geslacht kun kind werd. Dus gingen ze vast inkopen doen voor hun aanstaande zoon óf dochter.

"Het is weer in de markt. Want dat is het uiteindelijk; je ziet het in films, in advertenties. Dat werkt zo. We zijn sowieso weer terug bij af: net als in de zeventiende eeuw kleden we onze kinderen weer als miniatuur volwassenen."

https://nos.nl/video/2194156-genderneut ... okken.html

Groetjes, Tony.
Wie je morgen wilt zijn ligt helemaal aan jou.
Plaats reactie