Hoi allemaal..
Hoewel het alweer een behoorlijke tijd is geleden zet ik toch mijn verslag van mijn rsr operatie hier neer..28 Januari j.l. ben ik geopereerd en wil toch het verslag met jullie delen misschien ook wel handig voor andere meiden die de srs nog moeten ondergaan..Hieronder dus het hele verslag wat ik al op mijn eigen persoonlijke site had staan
Tijdens mijn opname in het ziekenhuis kon ik helaas niet op het internet vandaar dus dit verslag van mijn periode in het ziekenhuis..
Zoals je hebt kunnen lezen ben ik 26 januari opgenomen voor mijn geslachtsaanpassende operatie die op 28 januari gepland stond..Ik heb me echt 2 dagen zitten vervelen daar in het ziekenhuis want ik had hellaas geen internet en kon dus niets doen waar ik best wel van baalde..Maar ja had gelukkig wel me laptop mee dus kon ik alles toch een beetje bijhouden met wat er allemaal gebeurde bij mij..
26 januari moest ik om half 11 mij melden in het ziekenhuis voor opname zogezegt zogedaan natuurlijk maar alles zat tegen die dag..Eerst meer dan een half uur in de file staan toen bleek dat de kamer waar ik kwam te liggen nog niet schoon was en het bed ook nog niet vrij was..Dit omdat een persoon die dus allang naar huis mocht smorgens eerst nog wel even zijn middageten wou hebben dus de zuster baalde er wel van dat het allemaal zolang duurde en me moeder en ik natuurlijk ook..Wij hadden echt zoiets van kom op we gaan naar beneden even in de hal zitten maar dat mocht dus niet zo zijn want ik mocht niet van de afdeling af en daar zit je dan te wachten en te wachten..Rond 13uur kreeg ik eten en schrok ervan dat ik dus gelijk al op een vloeibaar dieet werdt gezet 2 bakjes vla en daar moest ik het mee doen net of je daar genoeg aan hebt..Me moeder had ook wel trek gekregen en die vroeg of ze een broodje mocht hebben maar die kreeg ze dus niet die moest ze dan maar van beneden gaan halen..
Maar een vrouw die bij ons zat samen met haar dochter die had nog brood bij zich en bood me moeder toen een boterham aan maar dat wilde ze eerst niet aannemen maar heeft het toch maar wel gedaan..Rond half 2 smiddags werdt ik eindelijk geroepen dat ik naar me kamer kon..In eerste instantie een 2 persoonskamer wat ik dus niet zo heel erg vind dan heb je toch nog een beetje aanspraak op iemand..Even later kwam er nog een zuster de kamer binnen en je raad het al natuurlijk met die mensen die mijn moeder een broodje gaven..Erg leuke mensen waren het hebben er smakkelijk mee zitten lachen want ja wat moet je anders..Die avond ben ik niet te laat gaan slapen want was best wel moe toen..
Dinsdag 27 januari
werd ik smorgens om 7 uur gewekt voor het ontbijt wat ik normaal nooit doe maar ok nu moest ik wel..Kreeg dus gelijk pillen en vla en yoghurt waar ik dus zelf niet zo weg van ben maar ja ik moest het wel eten want anders kreeg ik gewoon niet..Ik zat immers op een vloeibaar dieet en dan mag je niets anders hebben dan dat..De zuster kwam bij me met de mededeling dat ik me spullen kon pakken en naar een andere kamer ging verhuizen dit bleek een eenpersoonskamer te zijn..Rond een uurtje of half 11 kreeg ik een drankje voor het laxeren want ik moest immers leeg zijn voor de operatie die een dag later gepland stond..Normaal zou je denken van dat het laxeren zo gebeurd is maar dat valt vies tegen als je last hebt van een slechte stoelgang..En ja ik ben dus zo iemand die niet bij een ander makkelijk naar het toilet kan voor ontlasting dus ook niet in een ziekenhuis..Heb toen de hele dag met krampen gelopen en op een gegeven moment wou het dan toch eindelijk na een papier op de deur gehangen te hebben van niet storen aub..Die avond kreeg ik nog een clysma zodat ze zeker wisten dat de darmen leeg zouden zijn..
Woensdag 28 januari De Grote Dag..
Smorgens om half 7 werdt ik gewekt om me te gaan douchen en om me pillen in te nemen om kalm te worden..En werdt rond een uurtje of 7 naar de ok gebracht ik was niet nerveus of zenuwachtig ik had zoiets van jongens breng mij maar onder narcose en opereer me maar en ik zie jullie vanmiddag wel weer..Ik heb alleen een klein gesprek gehad met de anestesist want die had net een nieuwe motor gekocht dus ik wou wel een keertje mee achterop..En vanaf dat moment weet ik niets meer..3 uur smiddags werdt ik wakker op de uitslaapkamer en moest toen nog een behoorlijke tijd wachten tot ik naar me kamer werdt gebracht want ze wouden me tot 5 uur op toezicht hebben daar..Dus eindelijk toen het 5 uur was hebben ze me gehaald en heb ik gelijk me moeder maar gebelt met de mededeling dat ze naar me toe kon komen want zij zat ook thuis maar te wachten op de telefoon van wanneer ze nu eindelijk kon komen..Rond half 6 was ze dan ook samen met paps er en ze zijn rond een uurtje of 8 weer naar huis gegaan..Vanaf dat moment heb ik alleen nog even tv liggen kijken en ben ik gaan slapen wat ik toch niet veel heb gedaan..Want slapen kon ik niet zo goed want ik lag op een soort van luchtbed om doorliggen te voorkomen..Ik heb nog nooit op zo een rotmatras als dat gelegen..
Donderdag 29 januari de dag na de operatie,
op zich viel de pijn wel mee..Ik had het me meer voorgesteld dan dat het eigenlijk was ok ik kon verder niet veel doen dus dat viel wel tegen maar voor de rest viel het allemaal wel mee..Ik heb vrij weinig geslapen want ik kreeg ook last van me rug omdat ik niet lekker op me zij kon liggen wat ik dus normaal altijd wel doe als ik op bed lig..Heb die dag ook alleen nog maar de bandage gezien van alles er de drains verder was er niets te zien..Ben alleen lekker gewassen door de zuster dat voelt dan wel lekker als je zelf niets kan dat ze je dan wel even wassen dan voel je je gelijk een stuk schoner..Smiddags is me moeder nog even bij me geweest maar ik had niet zo heel veel te vertellen en zij eigenlijk ook niet zo heel erg veel..Ze had wel een leuke kaart voor me meegenomen..En dinsdags had ik een hele mooie beschermengel van haar gehad met een tekst erop..
Dit is de tekst van mijn beschermengel:
Waar je ook heen gaat en wat je ook doet,
Weet dat ik altijd over je waak en
je zal beschermen en leiden wanneer het moet..
Mijn moeder is die middag rond een uurtje of 4 dan ook weer weggegaan want ze had toch niet erg veel aan me..Rond 6 uur stond een vriend van mij ineens in mijn kamer om te kijken hoe het met me ging..Vond het best wel leuk dat die kwam kijken maar als je net bent geopereerd dan is het toch wel vermoeiend om bezoek te krijgen en dan je aandacht erbij te houden..Opzich zijn de bezoektijden best wel lang van smiddags 3 uur tot savonds 8 uur dus 5 uur lang achterelkaar..Vind dat best wel jammer dat ze het dan niet smorgens een uurtje smiddags 2 uurtjes en dan even rusten en dan in de avond nog een keer 2 uurtjes dan is het lekker vedeeld over de hele dag..Nu lig je te wachten tot je bezoek eindelijk komt..
Vrijdag 30 januari de tweede dag als post-op
toch wel even wennen nog al dat vloeibare eten elke keer hetzelfde verhaaltje vla vla vla of yoghurt of het is appelmoes het begon me vanaf deze dag toch echt wel tegen te staan en dan hoor je anderen vragen zuster mag ik een ei of mag ik een knakworstje..Daar lig je dan 3 keer per dag aan de vla yoghurt of appelmoes en heel af en toe eens een soepje er tussendoor..Maar ik mag niet klagen heb weinig pijn en het is voor een goed doel..Deze dag voelde ik me niet echt zo heel erg super maar ok had ook 2 nachten niet lekker geslapen en de rugpijn werdt alleen maar erger en erger..Ik moest eerst maar eens gaan lopen voor ik weer een gewoon matras krijg..Dus dan nog maar even op de tanden bijten is niet anders..
Zaterdag 31 januari
gefeliciteerd beatrix met je verjaardag..Iedereen was er mee bezig in het ziekenhuis ik werdt door een van de zusters gefeliciteerd en ik had zoiets van waar heb je het over ja de koningin is jarig..Nou ok boeien dacht ik zo lekker later gaan ik had me gedachten er niet bij ik was niet lekker me arm deed pijn en was rood waar het infuus in zat..Bleek dat ik 39 graden koorts had en een ontsteking in mijn arm waar ik dus goed ziek van was..Einde van de morgen is er een arts geweest en die heeft gelijk het infuus verwijdert want het kon gewoon niet meer zo rood was mijn arm..Kreeg toen gelijk pillen en een antibiotica kuur ervoor..Smiddags is een vriendin van me heel even bij me geweest maar ik was zo moe en niet lekker dat ik na een half uur heb gezegt dat ze beter een andere keer terug kan komen..Toen zij weg was heb ik geprobeerd te slapen maar dat ging ook niet echt..Toen kwamen me moeder en paps bij me rond een uurtje of 6 in de avond wel erg leuk om paps ook weer even te zien maar ik was niet lekker en dat vernamen ze ook wel goed aan me ik was stil en er niet bij met me koppie..Na een uurtje heb ik hun ook maar weggestuurd want ik vond het niet leuk voor hun en ik was gewoon veel te moe en niet lekker om nog langer op te moeten zijn..Ik ben toen maar gaan slapen want dat was het beste wat ik op dat moment maar kon gaan doen..
Zondag 1 februari
de dagen gaan wat sneller voorbij nu en ik voel me gelukkig een stuk beter dan gisteren..Morgen is het de dag dat alle bandages eraf gaan en de tampon wordt verwijdert best wel spannens allemaal..Eindelijk zal ik dan voor het eerst mijn vagina zien..Het zal wel wennen zijn voor mij..Maar dat komt wel goed alles opnieuw ontdekken maar dat ga ik lekker op een rustig tempo doen met kleine stapjes..Smiddags is me moeder bij me geweest wat weer eens even gezellig was ook omdat ik me beter voelde dan voorheen..heb wel me excuses aangeboden omdat ik hun de dag ervoor al zo vroeg weg had gestuurd maar ze kon het ook wel begrijpen..Savonds heb ik wat tv gekeken en niet erg veel gedaan want ik had nog steeds voledig bedrust en mocht er nog niet uit..
Maandag 2 februari
vanmiddag is het dan zover eindelijk gaat al het verband en de pleisters van de wond af..Ben wel benieuwd hoe alles eruit ziet maar ok eerst maar even een koppie koffie en lekker wassen want ja dat hoord er ook allemaal bij natuurlijk..Ik kan niet veel doen dan me wassen en tv kijken en slapen want ik lig nog steeds op bed en mag er nog niet af..Rond 2 uur is me moeder bij me en samen met haar ga ik naar een andere afdeling waar ik op een stoel moet gaan zitten en me benen in beugels moet leggen..Hellaas voor me moeder mag ze niet mee de kamer in maar ze heeft steun van de zuster en zit dus gespannen te wachten tot ik klaar ben..Mijn chirurg verteld dat ik me moet gaan ontspannen en dat ik niet bang hoef te zijn wat je automatisch toch wel een beetje bent..Het is niet niks natuurlijk..Eerst verwijdert hij alle bandage en pleisters van mijn vagina..En daar lig je dan in je naakie met een paar drains die uit je lichaam komen en die vastgehecht zitten..Die knipte hij eerst even los en toen trok hij ze er een voor een uit mijn god dat deed echt veel pijn aangezien het diepliggende drains waren voelde ik ze duidelijk van achteren weg komen..Dit was geen pretje en de dokter vroeg ook of het met me ging waar ik dus gelijk nee op zei het zweet brak me aan alle kanten uit maar we waren er nog niet nu moest het tampom nog verwijderd worden..Eerst werdt het tampom natgemaakt met water om deze los te weken..Hier voelde ik weinig van toen deze werdt verwijdert..Toen het tampon er eenmaal uitwas was het ook zo goed als klaar..De dokter heeft alles nagekeken en alles zag er erg goed uit en ik hoefde me geen zorgen te maken..Ok het is wat opgezwollen allemaal maar dat zakt op den duurt weer af..Vanaf dat moment mocht ik ook weer gewoon eten hebben dus toen ik terug op mijn kamer kwam heb ik gelijk maar een broodje besteld want had daar wel trek in natuurlijk..Ik mocht ook gelijk uit bed dus ben dat ook maar gaan doen want des te eerder ik hersteld ben natuurlijk..Me moeder was bij me en zij heeft een rolator gezocht en gevond dus daar een klein stukje mee gelopen over de afdeling want moet maar niet gelijk al te veel doen..Rond half 4 is me moeder weggegaan en ben ik lekker even gaan liggen..Savonds rond half 7 was me moeder weer bij mij samen met een tante van me wat ik erg leuk vond..Ze hadden alvast maar een rolstoel meegenomen om me mee naar beneden te nemen..Dus ik me aankleden en me jas aan want ik wist niet hoe koud het zou zijn daar want het is namelijk wel de ontvangsthal..Daar hebben we even een uurtje gezeten en toen hebben ze me weer terug naar bovern gebracht..En zijn ze rond 8 uur weggegaan en ik heb me toen nog even heerlijk gedoucht..Wat is dat dan lekker zeg als je al een aantal dagen niet meer hebt gedoucht en alleen maar hebt kunnen wassen dan pas wardeer je een douche echt..Toen ben ik maar lekker naar bed gegaan en heb nog even gekeken naar mijn vagina met hoe die eruit ziet..
Dinsdag 3 februari
vandaag lekker vroeg wakker en de dokter is even bij me geweest om alles na te kijken of alles er nog goed uitzag..Toen even lekker gedoucht want ja wil wel fris zijn en dat ging goed zelf lekker douchen zonder hulp van iemand alleen bij het afdrogen een beetje hulp gehad..Toen maar weer even op bed gegaan want moest wachten op de zuster die me zou helpen met het verzorgen van mijn vagina en om uit te leggen hoe te dilateren..Dit ging allemaal erg goed ze deed het eerst een keer bij me voor met hoe ik het beste te werk kon gaan allemaal geen probleem..Ik dacht eerst dat het best wel pijn zou doen maar dit was dus niet het geval niets aan de hand dus..Vanaf nu 3 keer per dag dilateren en daarna gelijk goed spoelen om het schoon te houden..Smiddags is me moeder geweest en samen naar beneden gegaan en even lekker buiten gezeten..Het naar buiten gaan doet me wel goed lekker in de frisse lucht alles beter dan die droge lucht van het ziekenhuis..Savonds niet veel gedaan gewoon wat tv gekeken en lekker op tijd gaan slapen..
Woensdag 4 februari
vandaag weer controle gehad van de artsen alles zag er goed uit..En moest lekker zo doorgaan met hoe ik nu bezig was..Nog even een uurtje liggen slapen want had niet zo goed geslapen die nacht..Smiddags is me moeder samen met haar broer bij me geweest en kregen te horen dat ik een dag later naar huis mocht..Rond half 4 zijn zij weer weg gegaan en ik ben toen naar me kamer gegaan..Even snel wat eten en telefoon gekregen van een vriendin of ze nog even bij me kon komen die avond..Rond half 9 was zij bij me en hebben tot een uurtje of 10 even lekker buitengezeten..dit heeft me wel even goed gedaan de frisse lucht..
Donderdag 5 februari vandaag is het de dag dat ik naar huis mag..
Nog even controle van de artsen en dan lekker douchen en tas klaarzetten en alles af laten sluiten zoals de tv..Rond half 11 was me moeder bij mij met haar broer om mij op te halen..Eindelijk naar huis yes lekker weer gewoon eten want het eten van het ziekenhuis was niet echt lekker..Thuis gekomen gelijk iedereen een sms gestuurd dat ik weer thuis ben en niet meer in het ziekenhuis lig..Gelijk achter de pc om alle mails te bekijken mijn god wat heb je dan een emails als je meer dan een week even niets kan bekijken..
een week later moest ik terug komen voor controle..Mijn arts vond alles er goed uitzien toen alleen alles was nog behoorlijk gezwollen dus moest ik bedrust nemen ik mocht alleen uit bed als het echt noodzakkelijk was en verder niet..Na 2 weken echt op bed gelegen te hebben ben ik langzamerhand eruit gegaan om alles weer een beetje op te bouwen..Dus elke dag iets langer uit bed en steeds een stukje lopen en af en toe even naar buiten met me moeder..Gelukkig had zij een rolstoel geregelt zodat we ook eens naar de winkel konden of het dorp in want dat soort lange stukken kan ik nog niet lopen hellaas al zou ik het wel graag willen maar ok dat is even niet anders..
Na al die weken dat ik nu bij me moeder ben hebben we nu besloten om het ziekenhuisbed wat hier in de kamer staat weer op te laten halen en vandaag wordt het bed dus gehaald..Ik hang nu lekker op de bank en als ik op bed wil loop ik wel even naar boven..Gelukkig geneest alles goed en alles ziet er erg goed uit..Alle hechtingen zijn er bijna uit op een paar stukjes na dan maar ok die verdwijnen ook wel..Ik ben erg tevreden over hoe alles gegaan is en dat ik weer wat meer kan doen dan de afgelopen weken..
Aanstaande maandag moet ik weer voor controle naar het ziekenhuis kijken wat mijn arts ervan vind..Ik vind het zelf allemaal er wel goed uitzien maar ik weet niet wat mijn arts ervan vind dat is dus even afwachten allemaal maar dat komt wel goed..10 Maart werdt ik door me moeder naar huis gebracht is wel een pokkeeind rijden maar ok ik mag nog niet zwaar tillen en om nu met mijn koffer te gaan sjouwen in de trein dat is ook niks natuurlijk..Al met al ben ik als ik met het ov zou gaan 4 uur onderweg en met de auto is het iets van 3 uur rijden dus dat is voor mij beter te doen..Ik ben blij als ik weer thuis ben want ik mis me dieren en me vrienden best wel aangezien al me vrienden in rotterdam wonen..
De periode van herstel heeft al met al iets van 3 maanden geduurd wat mij op zich best meegevallen is..Aangezien het best wel een grote ingreep is..In de periode van mijn operatie is mijn familie voldedig omgedraait wat betreft de acceptatie naar mij toe..Best wel vreemd als je nagaat dat somige mensen die je al ruim 10 jaar niet gezien hebt omdat ze tegen alles wat maar anders is ineens terug ziet..Zo was een oom en een tante van me op bezoek geweest bij mij die ik dus al die jaren nooit had gezien en nu ineens staan ze dan voor je..Maar ok zo kun je zien dat mensen toch wel kunnen veranderen en dat je er eigenlijk niets voor hoeft te doen..
2 November kan ik weer terug naar groningen voor een controle en dan maar eens kijken wanneer ik weer terug moet komen..het gaat allemaal erg goed en heb geen complicaties gehad na de operatie en verwacht die dus ook niet meer..Het dilateren hou ik nu gewoon 1 keer per week bij gewoon als onderhoud en ik zit nu op een diepte van ongeveer 16 a 17 cm dus wel redelijk diep mijn arts keek hier ook best wel van op dat ik op die diepte uitkwam is alleen maar goed allemaal..wil je meer weten vraag het dan maar en anders lees mijn website even door daar staat meer..
Groetjes Prescilla
Verslag van mijn SRS Operatie
Moderator: Moderators
- Prescilla
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Verslag van mijn SRS Operatie
Groetjes Prescilla
-
antoinette41
- dagelijks aanwezig
Dit is een mooi stuk tekst , dan weten we allemaal een beetje wat er aan zit te komen, je had aan de ene kant geluk met de kamer voor je alleen,aan de andere kant is het wat eenzaam.
Ik zie ook wel dat je de tijd voor het herstel moet nemen,ik ben altijd wat ongeduldig met dit soort dingen,maar ik ga me er aan proberen te houden:)
Ja, en het vloeibare eten, het lijkt me dat je veel gewicht verliest in die paar dagen,heeft ook weer een voordeel.
Als het uur is probeer ik het ook allemaal op papier(computer) te zetten en het uiteindelijk hier een beetje na te vertellen.
Ik moest wel lachen om Jos , die vroeg of ik nog een pastoor nodig had,etc..
Daarna vertelde ik hem ik moet helemaal niemand om me heen,en daar moest hij best om lachen.
Het komt allemaal goed.
ann
Ik zie ook wel dat je de tijd voor het herstel moet nemen,ik ben altijd wat ongeduldig met dit soort dingen,maar ik ga me er aan proberen te houden:)
Ja, en het vloeibare eten, het lijkt me dat je veel gewicht verliest in die paar dagen,heeft ook weer een voordeel.
Als het uur is probeer ik het ook allemaal op papier(computer) te zetten en het uiteindelijk hier een beetje na te vertellen.
Daarna vertelde ik hem ik moet helemaal niemand om me heen,en daar moest hij best om lachen.
Het komt allemaal goed.
ann
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
- Prescilla
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Hoi Annantoinette41 schreef:Dit is een mooi stuk tekst , dan weten we allemaal een beetje wat er aan zit te komen, je had aan de ene kant geluk met de kamer voor je alleen,aan de andere kant is het wat eenzaam.
Het komt allemaal goed.
ann
Ja het is best een lap tekst om te lezen ik heb die dagen best goed door kunnen brengen je leeft toch een beetje langs alles heen, en je hebt na zo een ingreep echt nergens zin in..Ik ben na de operatie ongeveer 13 kilo afgevallen en moet dat nu dus weer zien terug te krijgen ik kan eten wat ik wil maar kom gewoon niet aan..Ben nu op dieet om juist aan te komen want ik ben veel te licht voor mijn lengte ik ben 190 cm lang en weeg op dit moment nog maar 73 kilo terwijl ik met mijn lengte rond de 85 kilo moet wegen volgens de maatstaven..
En ja je moet er wel de tijd voor nemen om te herstellen het is niet niks natuurlijk..Ik zit nog wel na te denken om een borstvergroting te nemen maar dat is niet echt iets noodzakkelijks aangezien ik nu op een kleine b cup zit van mezelf terwijl ik eerst een volle b cup had maar door het afvallen is dat dus minder geworden helaas.Maar ok wie weet als ik aankom dat het dan terug komt ik kijk het gewoon even een jaartje aan en als het dan nog niet veel is dan ga ik het wel overwegen om het toch te laten doen..
Groetjes Prescilla
Groetjes Prescilla
-
antoinette41
- dagelijks aanwezig
-
ik ben hier niet meer
- Forumdiva
- Prescilla
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Dat kan ook inderdaad dat je juist aankomt na de operatie een vrouw die een kamer naast mij lag was ook aangekomen na haar srs operatie dus je bent niet de enige die is aangekomen in het ziekenhuis..Anna. schreef:Ik ben vaker de uitzondering op de regel, ik ben juist aangekomen in het ziekenhuis met de srs.
Groetjes Prescilla