Hoi allen,
Ik zag gisteren bij toeval een integer en fascinerend gemaakte documentaire over de Amerikaanse transseksueel Robert Eads (zie programmabeschrijving). Wellicht dat iemand, handiger dan ik, een link kan vinden waardoor ook andere belangstellenden, die het programma gemist hebben, nog een en ander via internet kunnen terugkijken. Ik vond het programma ieder geval zeer de moeite waard.
Elfi
BEWOGEN LEVEN (29 oktober, 23.00, Canvas)
Documentair programma dat heel persoonlijke, meeslepende verhalen vertelt en waaraan de benadering van de maker vaak nog een boeiende meerwaarde geeft. De documentaire van vandaag wordt ingeleid door Dani Klein.
Vandaag: "Southern comfort"
Georgia, het diepe Zuiden van de VS. Een land van cowboys en kerken. Met zijn lederen hoed, zijn vlassig baardje en zijn onafscheidelijke pijp lijkt Robert Eads zo weggelopen uit een western. Het perfect cliché van de Redneck. Dat vond blijkbaar ook de lokale afdeling van de Klu Klux Klan, want ze vroegen hem ooit om lid te worden. "Ze moesten eens weten..." lacht hij spottend. Want Robert Eads, die zo stoer poseert met zijn geweer, werd eigenlijk als vrouw geboren: hij is een transseksueel. Transseksueel zijn in Amsterdam, Antwerpen of Berlijn is wellicht niet makkelijk, maar transseksueel zijn in KKK-county is haast letterlijk onleefbaar: als blijkt dat Robert kanker heeft aan zijn eierstokken is geen enkele gynaecoloog bereid om hem te behandelen. Toch is Southern Comfort niet zomaar een film over transseksualiteit of kanker. Het is een ode aan de levenskracht van de mens, een hartverwarmend eerbetoon aan een merkwaardig innemende man die er, ondanks alle pijn en onrecht, in slaagt om trouw te blijven aan zichzelf, aan zijn eigen waarden en normen, maar bovenal aan zijn eigen gevoelens. De film volgt het laatste levensjaar van Robert Eads. We zien hoe hij, met zijn nieuwe liefde Lola, toeleeft naar de vervulling van zijn droom om deel te nemen aan de Southern-Comfort-Conferentie, het grootste congres aan de Southern-Comfort-Conferentie, het grootste congres voor transseksuelen in Noord-Amerika. Southern Comfort is een magistrale film over de ongebreidelde, alles overwinnende kracht van de liefde.
Documentaire 'Southern Comfort'
Moderator: Moderators
- patricia^^
- ff weer wat posten
- Contacteer: