T & T leuk praat clubje, meer niet ???

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
adriana
Eredivisie

T & T leuk praat clubje, meer niet ???

Bericht door adriana »

Hi allemaal,

Op de home pagina staat een stukje over "Transgender bij wet beschermd in Californie". Het lijkt erop dat in o.a. Californie (staat met een economie gelijk aan Nederland) werk wordt verzet en resultaat geboekt.

Ik was eind vorig jaar tot 2 jan. in Alameda vlak bij Oakland en San Fransico, heb daar een transgender avond meegemaakt in San Jose wat een mix was zoals bij ons een T&T avond met een ietsje meer TS.
Was een leerzame en leuke avond en ben erg goed ontvangen, verslag hiervan komt misschien nog.

In het blad TG News van hun organisatie TGSF (Transgender San Fransico) van jan. 2004 is het volgende stukje geplaatst wat aansluit bij wat op de home pagina hierop Trav. Org.

In het kort: Oakland (stad vlak bij San Fransico en net zo groot) - transgenders zullen beschermd worden van discriminatie onder een verordening (ordinance = wet) welke unaniem is aangenomen bij de gemeente raad van Oakland afgelopen dinsdag (3 jan.) Oakland sluit zich aan bij Los Angeles, San Fransico, Dallas en Boston door het verbreden van zijn sexuele orientatie anti-discriminatie verordening om hierin op tenemen gender identiteit (hoe je je voelt) of sexuele presentatie, om trangenders te beschermen.
Deze verordening geld ook voor o.a. openbare gebouwen, restaurants, winkels en cafe's.
Dit is niet zo maar een verordening, maar een echte stap voorwaarts voor mensen rechten, zegt Oakland inwoner Jill King. De nieuwe wet zal transgenders toegang geven tot w.c. en kleedkamers welke gebruikt mogen worden op basis van keuze van het geslacht waarmee men zich identifiseerd, zelfs als het anders is dan de huidige of aangenomen geslacht.

Deze wet laat ze (transgenders) weten dat de gemeente om hun geeft en hun beschouwd als een deel van de gemeenschap.

In Amsterdam is een grote tolerantie voor transgenders maar een wettelijke basis ik denk dat wij hiervan nog ver verwijderd zijn, hoe zou het komen dat we niet verder komen dan wat gekeuvel in T&T (heel gezellig) en verder gebeurd er weinig ook niet via de grootste landelijke kontakt groep T & T.

Een wettelijke basis is nog geen garantie dat men daar altijd naar zal handelen maar het is een begin, wanneer kunnen we een Nederlandse stad toevoegen aan het lijstje steden zoals hier vermeld, denk dat het nog ver weg is, kwestie van geen behoefte...?? of gebrek aan initiatief vanuit de T gemeenschap......?

Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, wie

groetjes, Adriana
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Adriana,

Om jouw vraag te beantwoorden, kunnen wij urenlang erover praten. Ik heb een duidelijk mening waarom het zo is, en ik denk dat anderen dat ook hebben, hoewel wij elkaars meningen misschien niet delen. Maar om een heel kort antwoord te geven, als een Amerikaan denkt dat iets voor hem erg belangrijk is, dan neemt hij zelf aktie en doet er zelf wat aan, in plaats van af te wachten wat anderen doen en commentaar daarop te leveren. Soms heeft het positief resultaat, zoals hierboven. Maar andere keren -- dan, bijvoorbeeld, valt hij Irak binnen of iets dergelijks.

Dus, Adriana, als jij vindt dat er iets moet gebeuren -- ik heb gehoord dat er een zetel vrij is in het bestuur van de LKGT&T. Ik zou je wel steunen -- ik ben zelfs bereid om daarvoor lid te worden. Dus -- you go, girl!

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Misschien (en dan denk ik even hardop) is het hier met de integratie toch wel zo goed dat zulk soort wetten hier niet zo heel erg nodig zijn. Maar als er mensen zijn die voor hun gevoel toch behoefte hebben aan dergelijke verordeningen dan vind ik dat een goed plan. Voor mijzelf heb ik genoeg aan het in mijn directe omgeving kweken van begrip en daardoor tolerantie naar T's toe. Tot nu toe werkt het prima op deze manier en afgezien van de vervelende reakties in de kroeg hier en op mijn stage plek heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik door mijn transsexualiteit minder rechten heb dan een niet transsexueel. Maar dat is mijn persoonlijke situatie. Ik kan niet voor anderen spreken.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Overigens vroeg ik mij af waarom Adriana haar bericht over de LKG T&T in het "De Site" forum heeft geplaatst. Travestie.org is een ofafhankelijke website en maakt geen deel uit van de LKG T&T. Daarom heb ik de draad verplaatst naar "Algemeen".

Groetjes,
Lisa
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hoi Adriana,

Daar ben ik al een maand of zes mee bezig, en ik schiet eigenlijk het meeste op met de T&T-avond, en met de hulpverlening op mijn werk: bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk, diversity managers, GLBT-netwerk, en personeelsplanning. Kijk, het wettelijke kader is gewoon aanwezig in Nederland, op een paar details na. Als je met officiële instanties in aanraking komt, is er zelden een probleem.

Gedonder komt alleen nog voort uit onwetendheid, uit de beleidsvrijheid van ondernemingen, en uit een zeer ruime interpretatie van de vrijheid van godsdienst en pers. En juist wat die dingen betreft heb ik de belangrijkste contacten via de T&T gelegd. Zeker de Amsterdamse T&T-avond vervult daar een zeer belangrijke functie. Daar ontmoet ik mensen die mij aan contacten in andere GLBT-netwerken helpen, die bezig zijn met acceptatie in kerkelijke milieus, met de media, met het zoeken naar hulpverlening op maat, met foto's op rijbewijzen, vliegreizen in trav', je kan het zo gek niet bedenken of er is daar wel iemand die de grenzen opzoekt, en uiteindelijk gelijk gekregen heeft.

Ik ben het met je eens dat wat echte emancipatie betreft de US en de UK goede voorbeelden zijn. En dat er buiten Amsterdam heus wel een paar gemeenten liggen die de algemene politieverordening wat kunnen aanscherpen op dit gebied. Maar de wetgever loopt vaak juist vóór op het besef dat in de T-groeperingen leeft. En de T&T? Precies daar vind ik de militanten die we nodig hebben.

Dus wat is het probleem eigenlijk?

Isabelle
Get over it.
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi, Lisa

Lisa schreef:
Overigens vroeg ik mij af waarom Adriana haar bericht over de LKG T&T in het "De Site" forum heeft geplaatst. Travestie.org is een ofafhankelijke website en maakt geen deel uit van de LKG T&T. Daarom heb ik de draad verplaatst naar "Algemeen".
Groetjes,
Lisa

Begrijp dit niet, want onder deze posting had ik zelf al geschreven, sorry deze posting hoort eigenlijk onder algemeen, ik had zelf al aangegeven dat hij verkeerd geplaatst was en dat het goed was om hem onder algemeen te plaatsen, nu lijkt het net alsof ik dat zelf al niet had opgemerkt, geen schokkende zaak hoor, alleen begrijp ik je opmerking niet.
Dat travestie org. en LKG T&T niets met elkaar te maken hebben weet ik al lang en ben ook al lang van beiden "lid" en aktief op mijn manier.
groetjes, Adriana

Hi Isabelle

Isabelle schreef,
Ik ben het met je eens dat wat echte emancipatie betreft de US en de UK goede voorbeelden zijn. En dat er buiten Amsterdam heus wel een paar gemeenten liggen die de algemene politieverordening wat kunnen aanscherpen op dit gebied. Maar de wetgever loopt vaak juist vóór op het besef dat in de T-groeperingen leeft. En de T&T? Precies daar vind ik de militanten die we nodig hebben.
Dus wat is het probleem eigenlijk?

Om bij het laatste te beginnen, het gaat niet om een probleem het gaat om verschillen, LKG T&T is het enigste wat we hebben van enige omvang en een prima organisatie voor de "T" die een duidelijke behoefte invult en waar ik vaak ben geweest, wat ik geprobeerd heb (en niet gelukt) om reacties te krijgen over de verschillen tussen wetgeving en gedogen.

Gedogen, dat valt inderdaad best mee in Nederland speciaal als het commercieel is, maar een wettelijke structuur ontbreekt. Misschien is dit ook niet nodig gezien die hele kleine groep die zich in het openbaar vertoond, o.a. jij en ik, vandaar ook mijn ?? bij het onderwerp.

Maar gedogen betekend afhankelijk zijn en we kunnen toch misschien iets leren van die groepen (homo's) die ook "anders" zijn dan de "normale" mensen en gewerkt hebben aan een stevige wettelijke basis die hun "anders" zijn mogenlijk maakt.

Weet wel dat die vergelijking ook niet helemaal opgaat, omdat voor de grootste "T" groep travestie een "soort hobby" is en geen 24 uurs levenswijze, maar er zijn ook anderen die hier wel wat aan zouden hebben in hun dagelijkse beleving.

Vergelijking o.a. U.S.A. en Nederland geeft enige verschillen o.a. wettelijke verordening/gedogen maar gezien zeer weinige reacties hier zal het de meesten wel een ver van bed verhaal zijn (alhoewel er draden zijn volgeschreven over geen acceptatie van het "T" zijn, buiten, familie, werk enz., over gedogen gesproken) , dus einde verhaal. :D

groetjes, Adriana
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Adriana,

Als ik iets in jouw posting over het hoofd heeft gezien, mijn excuses.

En ook al wist jij het wel, kan het m.i., geen kwaad doen om voor de nieuwe leden te benadrukken dat Travestie.org en het LKG T&T los van elkaar staan als organisaties, hoewel wij allebei iets willen betekenen voor de T-gemeenschap.

Lisa
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Don't ask what the T-community can do for you, ask what you can do for the T-community!

(Jemig het zit er flink in gedrilled hoor!) :P
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Isabelle Raulin dAymeries
dagelijks aanwezig
Contacteer:

Bericht door Isabelle Raulin dAymeries »

Hee Adriana,

Mee eens: de lesbo en gay activisten staan veel verder met emancipatie. Zij zijn veel eerder begonnen, en zijn er actiever mee bezig.

Via de lesbische underground kreeg ik overigens deze petitie toegestuurd:
http://www.brazilianresolution.com

Ik heb het op mijn werk in de groep gegooid in het GLBT-netwerk, en die zijn het erover eens dat dit de moeite waard is om te ondertekenen.

Isabelle
Get over it.
Plaats reactie