Vreselijk bericht uit Turkije

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Yil
Eredivisie
Contacteer:

Vreselijk bericht uit Turkije

Bericht door Yil »

Hallo Allemaal,
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar vond dit een vreselijk bericht en wou jullie op de hoogte stellen hoe het in sommige landen gaat.
Ik heb het zo goed mogelijk geprobeert te vertalen, het Turkse stuk heb ik er ook onder gezet.

Bron: http://www.lambdaistanbul.org/ ; http://groups.yahoo.com/group/lambdaistanbul/

Weer een moord op een travestiet.

Op 15-07-204 om ongeveer 2.00 s’nachts werd ter hoogte van Cevizlibag (een wijk in Istanboel) een ts die achtervolgd door de politie, zij werd tijdens de achtervolging door een auto overreden en op een vreselijke manier om het leven gekomen. Door het ongeluk is ze niet meer te herkennen en haar identiteit is nog steeds niet achterhaald.
Op veler verzoeken van haar T vriendinnen heeft de politie toch geen onderzoek ingesteld en het stoffelijke overschot zo snel mogelijk naar het mortuarium gestuurd.
Hun reden hiervoor was dat het verkeer niet onnodig verhinderd moest worden.
Terwijl soms voor een kleine schade het verkeer soms voor uren word tegen gehouden word er nu bij dit geval helemaal geen aandacht aan besteed.
Zo zie je dat een leven van een ts minder waard is dan een schrammetje aan een auto.
En zo is weer een dood van een transseksueel in de doof pot gestopt.
De auto die het ongeluk veroorzaakte is direct na het ongeluk vertrokken en niet meer opgespoord.

Omdat travestieten en transseksuelen helemaal nergens werk kunnen vinden moeten ze in de seks arbeid. Een gedeelte werkt thuis en sommige langs de weg om geld te verdienen in gevaarlijke omstandigheden.
Van niemand kunnen ze enige hulp krijgen zelfs niet van hun familie. Hierdoor zijn ze langs de weg een soort van prooi voor de travestie en transseksuelen haters.
Met hun auto’s rijden ze op onze vriendinnen in en vaak krijgen we hun dood en verminking berichten door.

Bir travesti cinayeti daha!

15.07.2004 tarihinde saat sabah 02:00 sularında Cevizlibağ mevkiinde transseksüel bir arkadaşımız polisten kaçarak karşıdan karşıya geçmeye çalışırken bir trafik kazası sonucu can verdi. Araba çarpması sonucu tanınmayacak hale gelen yüzü sebebiyle kimliği tespit edilemedi. Arkadaşlarının itirazlarına rağmen savcı beklenmeden kaldırılan bedeni trafiğin kapanıyor olduğu bahane edilerek acele bir şekilde morga kaldırıldı. Trafik basit bir tampon çiziği yüzünden yetkili kişilerin beklenmesi adına saatlerce aksatılabilirken böyle vahim bir kazanın alelacele geçiştirilmesi bir transseksüelin hayatının bir arabanın tamponundan bile daha ucuz görüldüğünü suratımıza çarptı. Böylece bir transseksüel ölümünün daha üstü örtülmüş oldu. Kazayı gerçekleştiren araç ortadan kayboldu.

Herhangi bir işte çalışmalarına fırsat verilmeyen travesti ve transeksüellerin hemen hepsi bugün seks işçiliği yapmak zorunda kalıyor. Bir kısmı evlerde bir kısmı otoyol kenarlarında kendi geçimlerini sağlayabilmek için uğraşırken seks işçiliğinin zor ve tehlikeli şartlarına göğüs germek zorunda kalıyorlar. Devamlı yaşanan şiddet seks işçiliği yapmak zorunda kalan transseksüel ve travestileri daha kuvvetli bir şekilde vuruyor. Aileleri dahil hiç bir kurum tarafından var olma çabalarında destek bulamayan travesti ve transsekseüller, otoyol kenarlarında çalışmak zorunda bırakılmaları sebebiyle travesti ve transseksüel düşmanları tarafından açık hedef, bir tür "av" olarak görülüyor. Üzerlerine araba sürülen arkadaşlarımızın yaralanma ya da ölüm haberlerini tekrar tekrar duymak zorunda kalıyoruz.

Travesti ve transseksüellerin yaşadığı şiddet herkes tarafından daha fazla içselleştirilip normalleştirmeden bu şiddetin ve kayıplarımızın son bulması adında biz herkes için önyargıları kırma ve toplumsal barışı sağlama çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bunun yanında yetkililerin de üzerilerine düşen görevi yapıp işyerlerinde travesti ve transeksüellerin çalışabilmesi için eski tutsaklara ve sakatlara uygulanan kota sisteminin getirilmesinin aciliyetinin farkına varmaları için uyarıyoruz.

Eşcsinsel Travesti ve Transeksüel cinayetleri politiktir!
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Kwor erg triest van dit soort verhalen. Maar hetzet de discussies hier en op het prikbord wel weer in een ander daglicht. Lekker belangrijk denk je dan als je zoiets als dit leest met in je achterhoofd de laatste reactie op een zinloze discussie elders. Had zelf bij Turkije altijd het idee dat ze daar vrij T vriendelijk waren maar dat valt dus ook wel tegen merk ik.
Yil
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Yil »

Joanne schreef:Kwor erg triest van dit soort verhalen. Maar hetzet de discussies hier en op het prikbord wel weer in een ander daglicht. Lekker belangrijk denk je dan als je zoiets als dit leest met in je achterhoofd de laatste reactie op een zinloze discussie elders. Had zelf bij Turkije altijd het idee dat ze daar vrij T vriendelijk waren maar dat valt dus ook wel tegen merk ik.
Helaas Joanne,
Behalve enkelingen die het "goed" getroffen hebben is het voor de meeste een elendig bestaan.
Het word gezien al een dood zonde, en als er iets ergs gebeurd dan vind men, dat het hun verdiende loon is.
Verhalen van opgepakt worden door de politie, martelingen komen vaak voor.
Er was zelfs een komissaris in Istanbul die een jacht maakten op travestieten en transseksuelen.
En de vreselijkste dingen met hun uit haalde.
Kaal scheren was een standard ritueel als ze in de cel belanden.
Om van de mishandelingen maar te zwijgen.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Joanne schreef:Had zelf bij Turkije altijd het idee dat ze daar vrij T vriendelijk waren maar dat valt dus ook wel tegen merk ik.
Zolang je maar in een burka loopt, heeft niemand het door :)
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Yil
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Yil »

Nathalie schreef:
Joanne schreef:Had zelf bij Turkije altijd het idee dat ze daar vrij T vriendelijk waren maar dat valt dus ook wel tegen merk ik.
Zolang je maar in een burka loopt, heeft niemand het door :)
boer·ka (de ~, ~'s)
1 viltwollen kozakkenmantel

ko·zak (de ~ (m.), ~ken)
1 lid van een van de volksstammen in de zuidelijke streken van Rusland en het zuidoosten van Polen, vooral bekend als ruiters in het Russische leger

Wat het met Turkije te maken heb begrijp ik even niet....
Ik heb niemand met een boerka rond zien lopen in Turkije, vrouw noch man.
Ik denk dat je een tikketje in de war ben.
Nathalie
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Nathalie »

Even iets verder googlen dan je neusje lang is, Derya ..

Burka:
Afbeelding
Afbeelding
<i>Hoe groter de chaos, des te effectiever de glimlach.</i>
Yil
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Yil »

Leuk plaatje..
Volgens mij dragen ze dat in Afganistaan.
Ik had Boerka in het woordenboek opgezocht.
Ik wist niet eens wat het betekende.

Groetjes,
Derya
Plaats reactie