Different shade of grey

Algemeen

Moderator: Moderators

Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Different shade of grey

Bericht door Maruscha »

Sinds begin jaren '90 schrijf ik songteksten, zowel 'hip-hop' als 'rock', een tijdje zelfs semi-professioneel (contract bij platenmaatschappij samen met zangeres, paar keer de studio ingeweest, maar om diverse redenen is het nooit helemaal gelukt). Een paar maanden geleden heb ik een van deze teksten, over een t-vriendin van mij, hier geplaatst. maar kreeg er niet echt reacties op (tenminste niet op de tekst zelf, maar goed) ..

Onlangs heb ik een nieuwe (hip-hop) tekst geschreven die meer over mijn eigen beleving van het t-zijn gaat. Kan me voorstellen dat er hier niet echt veel fans van deze muziek zijn, de tekst valt echter ook gewoon te lezen als gedicht .. hoop ik :)

Let wel, ik vraag niet om commentaar op mijn schrijfstijl, alhoewel het natuurlijk wel mag, maar ben vooral benieuwd of er mensen zijn die zich erin herkennen.

Damned if I do, damned if I don't
*** if I will, *** if I won't
now let me get down to emphasize
I tell no lies, open up your eyes
make you realize, the truth's in here
from the heart and the soul
it should be, crystal clear
although I do the best I can sometimes it's not enough
try to be a better man but when push comes to shove
I tend to fail, now watch out: human at work
as I glide of the scale
while I follow the trail
of not quite being male ..

Such a feminine freak several days of the week
judged by my cover but please let me speak
if the meek shall inherit what's in it for me
maybe when they take over they will just leave me be
the enemy within causing controversy and sin
uphill battle I can't win without the love of my kin
so I made up my mind, made up my face
made out to be different, some kind of mental case
give me my space, I don't need your permission
why do you care what kind of clothes that I wear
looking better in a skirt than most women I know
did I say that out loud, guess that means that I'm proud
and no, I'm not gay, although it shouldn't really matter
calculate my fate making brains go scatter
shatter those beliefs, you'd better think outside the box
I got a letter of intent, send to heaven's end
as I gender-bend through life, trying to find my way
battle the beast of burden but I never did pray
to wake up reborn, although I feel torn, lost and forlorn
I need a different shade of grey ..

I need a different shade of grey, binary doesn't cut it
black or white, wrong or right, on or off, it's not enough
and though I found love I still long for something more
should be counting my blessings but I never liked keeping score
now let's get to the core, heart of the matter
I haven't got a clue why I do what I do
should I be wasting my time, trying to find an explanation
while I could just give in, enjoy the sensation
the elimination of guilt is my goal
guess I gotta accept this so-called sickness makes me whole
now I'm on a roll, reaching new heights
step into the world plus winning my fights
switch off the lights if you can't stand to look at me
but you know I'm not leaving, I gotta be what I be
in a different shade of grey ..
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Jazeker kwam net bij de Appie Heijn vandaan waar ik weer eens gespot werd door wat opgeschoten lui wat helaas mijn lot is zolang ik hier blijf wonen en de tekst geeft precies weer wat ik eigenlijk zou willen zeggen op zo'n moment. Ben trouwens zelf een R&B Hip-Hop fan dus ik zou het best leuk vinden dit eens met muziek erbij te horen.
Mooie tekst Mar :D
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Joanne schreef:Jazeker kwam net bij de Appie Heijn vandaan waar ik weer eens gespot werd door wat opgeschoten lui wat helaas mijn lot is zolang ik hier blijf wonen en de tekst geeft precies weer wat ik eigenlijk zou willen zeggen op zo'n moment. Ben trouwens zelf een R&B Hip-Hop fan dus ik zou het best leuk vinden dit eens met muziek erbij te horen.
Mooie tekst Mar :D
Dank. Ben echter bang dat het hier bij blijft, de tijd dat ik mijn teksten ook daadwerkelijk opnam ligt voorlopig achter me, laatste keer dat ik dat deed is ruim 2 jaar geleden. Bovendien is 'mijn' stijl nogal anders dan de hip-hop waarmee je op mtv en tmf wordt doodgegooid (met r&b heeft het al helemaal niets te doen), mijn inspiratiebron is altijd Public Enemy geweest, voor deze tekst kun je kwa rap-stijl dan ook denken aan het nummer "The Pride" van Chuck D.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Is prima Hip-hop to me:o)
Ik ben een straatmens en heb veel vrienden in de gangsta scene dus ik weet waar je het over hebt. Wel jammer had het graag gehoord.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Joanne schreef:Is prima Hip-hop to me:o)
Ik ben een straatmens en heb veel vrienden in de gangsta scene dus ik weet waar je het over hebt. Wel jammer had het graag gehoord.
Oei. Zeg nooit, maar dan werkelijk ook NOOIT dat Public Enemy gangsta rap is .. dat is als zeggen dat Van Dik Hout en Frans Bauer dezelfde soort muziek maken .. niet doen dus :)
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Foei Joanne. Zeker te veel TMF gekeken :-?

Ik kan me bij Maruscha aansluiten. Public Enemy, Chuck D. dat is zoals rap moet klinken. Zeggen waar het op staat en gevrijwaard van gladgeproduceerde invloeden. En als je zegt dat je uniek bent met steeds dezelfde laagzakkende broeken, gouden kettingen, dure sportschoenen en te grote auto's en huizen. Cypress Hill rapte daar eenkeer over in 'Rock/Rap Superstar'

If you wannabe a rock star
a superstar
five cars
a big house
nobody in the world you can trust

Oh ja, ik heb een CD van 'The Disposible Heroes of Hiphoprisy' (M.Franti) met nummers als Televison, the drug of the nation. Snoeihard, van de pot gerukt. Jaar van release: 1992. Verder bezit ik werk van Neuk en de Osdorp Posse, eveneens de afdeling zeggen waarop het staat.

R&B is trouwens soul zonder ziel. :evil: Ik heb er niets mee. Oude soul(Aretha Franklin, Temptations, Four Tops, Bobby Womack, enz.) , dat klinkt pas goed :D :D Luister daar maar naar en vergeet al die gladgeproduceerde r&b
liefs, Josette
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Josette toch.
R&B is trouwens soul zonder ziel
.
Ga je schamen. R&B bestond al voordat de naam soul was uitgevonden.
ik heb bijvoorbeeld een serie van Ray Charles met heerlijke R&B muziek vanuit de jaren 50 (ook al heet die serie "the birth of soul").
Het etiket soul kwam pas later, in de jaren 60.
Cyn.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Daar heb je gelijk in. De afkorting R&B is hetzelfde, alleen de muziek is heeeeeel anders.

R&B uit jouw kinder- en jeugdtijd is rhythm & blues. Stond model voor bands als The Rolling Stones. Wordt te weinig gedraaid op de radio :evil:

R&B vanaf plm 1996 heet ook wel arrenbie of urban en heeft niets met het voorgaande te maken, sterker nog het is verraad van het ergste soort. En dat val ik aan. Niet 'jouw' versie Cynthia.

Dank voor je aanvulling
liefs, Josette
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Josette schreef:Oh ja, ik heb een CD van 'The Disposible Heroes of Hiphoprisy' (M.Franti) met nummers als Televison, the drug of the nation. Snoeihard, van de pot gerukt. Jaar van release: 1992. Verder bezit ik werk van Neuk en de Osdorp Posse, eveneens de afdeling zeggen waarop het staat.
Ik ga je Osdorp Posse & Neuk vergeven, want met Michael Franti noem je een andere grote held van me. Met Spearhead heeft hij geweldig werk afgeleverd, vooral de 3e cd "Stay Human" is fantastisch. Tekstueel stipt hij overigens heel wat onderwerpen aan die hier op dit board goed zouden moeten vallen. Een voorbeeldje uit Do Ya Love:
I say do it at home or on the street/with a drag queen don't matter to me/it ain't about sex or having degrees/your pedigree don't matter to me

Oftewel: het maakt niet uit wie je lief hebt, als je maar lief hebt. De man komt overduidelijk uit San Francisco, de meest vrije stad van de verenigde staten. Overigens is het niet echt hip-hop meer wat hij doet, hij is de grenzen van die muziek voorbij,zingt ook meer dan dat hij rapt tegenwoordig. Sommige nummers doen me zelfs aan ballads van Elvis denken, kwa achtergrond-koor :P

Een paar jaar geleden zei mijn broer dat ik op een bepaald nummer als Michael Franti klonk, ongeveer het grootste compliment wat ik op dat gebied gekregen heb. Ook kwa tekst-schrijven heeft hij me geinspireerd, zoals in dit couplet:
I got my eyes on the price, that's why I realize/in the age of despair they be dropping like flies/so I counter-clockwise, make 'em turn for the burn/make 'em so-socialize, make 'em life and let learn/make 'em share my concern, also my sentiments/(sweet dreams are unmade)/no beginnings, just ends/keep looking for lands that were forgotten by time/grab all my frustration, redirect into rhyme/situation is grime plus prospects are low/from mic to micro, where do you wanna go?/well I just don't know so go Spearhead like Franti said/I can't stand the pain, outside my window/it's driving me insane/no I can't stand the pain, outside my window/just can't stand the pain ..

Voor de duidelijkheid: de tekst "I can't stand the pain outside my window", een verbastering van Tina Turner's "I can't stand the rain .." komt oorspronkelijk uit een ander nummer van Spearhead, Chocolate Supa Highway. En Joanne, voordat je weer over mijn Engels begint: price hoort in dit geval met een 'c' ..

Maar goed, ik ben mijn eigen thread aan het derailen .. en da's allemaal jouw schuld Josette ;)
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Josette schreef:R&B vanaf plm 1996 heet ook wel arrenbie of urban en heeft niets met het voorgaande te maken, sterker nog het is verraad van het ergste soort. En dat val ik aan. Niet 'jouw' versie Cynthia.
Het is niet mijn bedoeling om hier nu een discussie over "wat is R&B" op te starten maar je ziet het iets te zwart/wit ben ik bang. Niet alle hedendaagse R&B is waardeloos, kindervriend R. Kelly heeft bijvoorbeeld behoorlijk aardige dingen gedaan met Ronald Isley, en da's toch een echte soul-knakker om het maar eens oneerbiedig te zeggen. Aan de andere kant is ook niet alle oude soul/r&b even goed, er werd vroeger ook behoorlijk wat aalgladde overgeproduceerde troep afgeleverd. Al ben ik inderdaad van mening dat de gemiddelde kwaliteit wel wat hoger lag dan die van tegenwoordig.

En om even op alle slakken zout te leggen: urban is meer dan alleen 'arrenbie', het is dan ook niet een muziekstijl op zich maar meer een verzamelnaam.
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Black eyed peas vind ik geweldig en NERD ook. Verder ben ik gek van Dru Hill Mary J blige Missy Elliott etc. etc. En met R&B bedoelde ik dus inderdaad Urban zoals het tegenwoordig heet. Scheelt ook een hoop verwarring met de oude R&B (Rythm and Blues) Enneh ja ik vind ook dat je het iets te zwart wit ziet Josette. Kheb heel veel mooie Urban gehoord.
En dat van die gansta scene wil niet zeggen dat ik Public Enemy als gangsta rap zie maar werd wel veel geluisterd door die vrienden van me vandaar.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Joanne schreef:En dat van die gansta scene wil niet zeggen dat ik Public Enemy als gangsta rap zie maar werd wel veel geluisterd door die vrienden van me vandaar.
Gelukkig maar :) Heb net iets te vaak mensen gehoord die bij Public Enemy dachten aan kracht-termen als "bitches" en "hoes" om het maar zo te zeggen, vandaar mijn reactie, al vind ik verder nix mis met gangsta-rap, hou er alleen niet van als alles op een hoop werd gegooid (en waar hebben we dat vaker gehoord?).

Natuurlijk valt er altijd wel een brug te slaan: een van de grondleggers van gangsta-rap is Ice Cube, en zijn 1e cd werd geproduceerd door the Bomb Squad, die ook verantwoordelijk waren voor het vroegere werk van Public Enemy. Bovendien rapten de heren vrolijk mee op elkaars albums.

Zeg eens eerlijk: klink ik nu als Josette met haar treintjes? :oops:
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Zeg eens eerlijk: klink ik nu als Josette met haar treintjes?
Nou nee, al ben je waarschijnlijk even fanatiek.

Maar treintjes kan ik nog een beetje volgen (heb er vroeger zelf eentje gehad; het leukste was het bouwen van landschappen).

Maar al die namen en stromingen in de muziek tegenwoordig zeggen me helemaal niks. Ik ben eeuwen geleden al afgehaakt met rap en hip-hop.
Al het vervolg daarop is aan mijn deur voorbij gegaan, vandaar dat ik met R&B ook uitsluitend aan Rythm&Blues denk.
Voor mij is het één pot nat (net zoals mijn ouders vroeger in de jaren 60 zeiden over de toenmalige pop, die toen net in ontwikkeling was).
Kun je zien dat ik oud aan het worden ben.

En ik matig me geen oordeel aan; kan alleen die stromingen niet waarderen. Misschien leer ik het nog wel es als mijn dochter wat ouder is. Want die groeit daar natuurlijk mee op (HELP !!!!)
Cyn.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Cynthia schreef:Maar treintjes kan ik nog een beetje volgen (heb er vroeger zelf eentje gehad; het leukste was het bouwen van landschappen).
Welke schaal heb je gehad en welke locomotieven? Ja, nu ben ik er ook nieuwsgierig naar? En heb je er nog steeds interesse in? :)
liefs, Josette
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Cynthia schreef:Misschien leer ik het nog wel es als mijn dochter wat ouder is. Want die groeit daar natuurlijk mee op (HELP !!!!)
Dan zal je wel worden geconfronteerd met Anastacia en Sugababes :-?
liefs, Josette
Plaats reactie