Integratie
Moderator: Moderators
- Vida Jane
- ff weer wat posten
Puntjes op de i
Voor alle duidelijkheid:
Vanaf mijn derde levensjaar (vroegste herinnering) voel ik mezelf meisje/vrouw en heb ik dus genderdysforie.
Ik wil een operatie maar heb zo nu en dan gezonde twijfel. Moet ik wachten met mijn inschrijving tot ik absoluut geen twijfel meer heb?
Ik ken persoonlijk een tweetal postoperatieve (transeksuelen, vrouwen pfff hopelijk goed aangeduid), die zelfs nog na de ingreep zo nu en dan twijfelen of ze er wel goed aan hebben gedaan.
Ondanks de consultaties bij therapeuten voor een inschrijving bij het GT.
Hebben deze personen de wachtlijst in het VU belast ten koste van personen die onvoorwaardelijk zeker zijn? Had het VU dat met hun valkuilen-methode niet kunnen voorkomen? Nee, volgens mij niet.
Ik heb in mijn stukje de aanduidingen TV en TG als kapstok gebruikt om een soort van processtatus te omschrijven. Goed, fout, er is verwarring onstaan. Wellicht ook fout maar toch ter illustratie: Als ik officieel door het Genderteam operabel geacht wordt ga ik mezelf TV (correctie TS) noemen. Na mijn operatie zal ik dan zeggen, 'ik ben gemigreerd van man naar vrouw'.
Ik kreeg de indruk hier neergesabeld te worden, terwijl ik een uit mijn leven gegrepen stukje poste. De ondertoon in dat stukje was zeker niet bedoeld om onterechte en voor mij discriminerende reacties te ontlokken, maar meer een van het dubbele gevoel wat het in een mannenlichaam als vrouwvoelend persoon soms teweeg kan brengen. Ik wilde mij even uitten, voelde mij verdrietig en eenzaam in mijn ervaring. En nogmaals, ik wens niet vastgepind te worden over hoeveel of hoeweinig recht ik op zorg heb. Op de schaal van legitimiteit inkwestie, heb ik, vind ik alle recht. Zoals overigens iedere persoon met genderdysforie. Uiteindelijk is de stem van het GT in any case overrulend (terecht of helaas onterecht).
Laat het Genderteam maar verantwoordelijkheid nemen en beoordelen. Daar hebben ze tenslotte jarenlang ervaring mee.
Dat de wachtlijsten te lang zijn, dat heeft een andere oorzaak en m.i.z. overbodig om hier te noemen. Of zullen we daar eens over discussieren?
groeten,
Vida
Vanaf mijn derde levensjaar (vroegste herinnering) voel ik mezelf meisje/vrouw en heb ik dus genderdysforie.
Ik wil een operatie maar heb zo nu en dan gezonde twijfel. Moet ik wachten met mijn inschrijving tot ik absoluut geen twijfel meer heb?
Ik ken persoonlijk een tweetal postoperatieve (transeksuelen, vrouwen pfff hopelijk goed aangeduid), die zelfs nog na de ingreep zo nu en dan twijfelen of ze er wel goed aan hebben gedaan.
Hebben deze personen de wachtlijst in het VU belast ten koste van personen die onvoorwaardelijk zeker zijn? Had het VU dat met hun valkuilen-methode niet kunnen voorkomen? Nee, volgens mij niet.
Ik heb in mijn stukje de aanduidingen TV en TG als kapstok gebruikt om een soort van processtatus te omschrijven. Goed, fout, er is verwarring onstaan. Wellicht ook fout maar toch ter illustratie: Als ik officieel door het Genderteam operabel geacht wordt ga ik mezelf TV (correctie TS) noemen. Na mijn operatie zal ik dan zeggen, 'ik ben gemigreerd van man naar vrouw'.
Ik kreeg de indruk hier neergesabeld te worden, terwijl ik een uit mijn leven gegrepen stukje poste. De ondertoon in dat stukje was zeker niet bedoeld om onterechte en voor mij discriminerende reacties te ontlokken, maar meer een van het dubbele gevoel wat het in een mannenlichaam als vrouwvoelend persoon soms teweeg kan brengen. Ik wilde mij even uitten, voelde mij verdrietig en eenzaam in mijn ervaring. En nogmaals, ik wens niet vastgepind te worden over hoeveel of hoeweinig recht ik op zorg heb. Op de schaal van legitimiteit inkwestie, heb ik, vind ik alle recht. Zoals overigens iedere persoon met genderdysforie. Uiteindelijk is de stem van het GT in any case overrulend (terecht of helaas onterecht).
Laat het Genderteam maar verantwoordelijkheid nemen en beoordelen. Daar hebben ze tenslotte jarenlang ervaring mee.
Dat de wachtlijsten te lang zijn, dat heeft een andere oorzaak en m.i.z. overbodig om hier te noemen. Of zullen we daar eens over discussieren?
groeten,
Vida
Laatst gewijzigd door Vida Jane op wo okt 13, 2004 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin.
Hoi Vida
Goed of fout bestaat niet in dit soort zaken vind ik. Als jij er van overtuigd bent genderdysfoor te zijn is er niemand die dat kan betwisten. Is ook denk ik niet de bedoeling geweest. Ook niet van Chantal en Violet. En als jij er behoefte aan hebt postjes te plaatsen om het van je af te kunnen schrijven ga er dan vooral mee door hier. Kan erg verhelderend zijn en als je de mensen hier een beetje beter leert kennen valt het allemaal best mee. Wat er hier besproken werd ten aanzien van het GT is puur de ervaring die een aantal transen hier hebben inclusief moi en de bedoeling was die tegenover jouw veronderstellingen te plaatsen. Misschien een beetje pittig overgekomen maar wel goed bedoeld in ieder geval. Nu praat ik echter voor anderen dus ik kan alleen maar zeggen van mijn kant uit, gewoon doen waar je behoefte aan hebt.
Veel succes en hoop nog veel van je te lezen hier. Is best een lekkere plek om je ei kwijt te kunnen.
Goed of fout bestaat niet in dit soort zaken vind ik. Als jij er van overtuigd bent genderdysfoor te zijn is er niemand die dat kan betwisten. Is ook denk ik niet de bedoeling geweest. Ook niet van Chantal en Violet. En als jij er behoefte aan hebt postjes te plaatsen om het van je af te kunnen schrijven ga er dan vooral mee door hier. Kan erg verhelderend zijn en als je de mensen hier een beetje beter leert kennen valt het allemaal best mee. Wat er hier besproken werd ten aanzien van het GT is puur de ervaring die een aantal transen hier hebben inclusief moi en de bedoeling was die tegenover jouw veronderstellingen te plaatsen. Misschien een beetje pittig overgekomen maar wel goed bedoeld in ieder geval. Nu praat ik echter voor anderen dus ik kan alleen maar zeggen van mijn kant uit, gewoon doen waar je behoefte aan hebt.
Veel succes en hoop nog veel van je te lezen hier. Is best een lekkere plek om je ei kwijt te kunnen.
Hi Vida,
volgens mij ben je hartstikke goed bezig hoor. Inderdaad kun je maar beter nu gaan twijfelen dan wanneer het te laat is. Men zegt wel dat als je zonder enige twijfel bij het GT binnenstapt, ze juist aan je gaan twijfelen. En ook na de operatie vraagt menigeen zich bij en tijd en wijle nog wel eens af of hij of zij er wel goed aan heeft gedaan. En bij mij is tot nog toe iedere keer het antwoord dat het toch echt nodig is geweest, zoals dat ook voor de operatie het geval was. Ik denk zelfs dat diegenen die vooraf zeggen geen enkele twijfel te hebben, het achteraf juist wel eens heel moeilijk kunnen krijgen. Je zegt dat wanneer je operabel wordt geacht je jezelf TV gaat noemen, dat begrijp ik dan niet goed, of staat TV voor jou voor transvrouw?
Groeten van Marjan
volgens mij ben je hartstikke goed bezig hoor. Inderdaad kun je maar beter nu gaan twijfelen dan wanneer het te laat is. Men zegt wel dat als je zonder enige twijfel bij het GT binnenstapt, ze juist aan je gaan twijfelen. En ook na de operatie vraagt menigeen zich bij en tijd en wijle nog wel eens af of hij of zij er wel goed aan heeft gedaan. En bij mij is tot nog toe iedere keer het antwoord dat het toch echt nodig is geweest, zoals dat ook voor de operatie het geval was. Ik denk zelfs dat diegenen die vooraf zeggen geen enkele twijfel te hebben, het achteraf juist wel eens heel moeilijk kunnen krijgen. Je zegt dat wanneer je operabel wordt geacht je jezelf TV gaat noemen, dat begrijp ik dan niet goed, of staat TV voor jou voor transvrouw?
Groeten van Marjan
- Vida Jane
- ff weer wat posten
marjan schreef:Hi Vida,
Je zegt dat wanneer je operabel wordt geacht je jezelf TV gaat noemen, dat begrijp ik dan niet goed, of staat TV voor jou voor transvrouw?
Groeten van Marjan
Maar transvrouw houden we dr'in.
Dank iedereen. Voor mij is de (k)lucht geklaard
groetjes,
Vida
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Vida, ik zeg wel ook dat ik zeker weet wat ik wil, maar heb ook duidelijk mijn twijfels met de operatie, ben er gewoon bang voor, zoals Marjan zei, is het niet gezond geen twijfels te hebben, laat je maar niet door een misschien foute toon hier niet demoraliseren, blijf maar lekker posten, in princiepe hebben we alle wat ervan, ook jij! Dacht ook dat ik hier niet hoor, maar ga jullie allemaal verder lastigvallen, hehe, woon toch ver weg en mag dus een grote bek hebben
xmarax
xmarax
Re: Puntjes op de i
Hoi Vida,Vida schreef:Voor alle duidelijkheid:
Ik heb in mijn stukje de aanduidingen TV en TG als kapstok gebruikt om een soort van processtatus te omschrijven. Goed, fout, er is verwarring onstaan. Wellicht ook fout maar toch ter illustratie: Als ik officieel door het Genderteam operabel geacht wordt ga ik mezelf TV noemen. Na mijn operatie zal ik dan zeggen, 'ik ben gemigreerd van man naar vrouw'.
groeten,
Vida
Dit is voor mij een indicatie dat je wel degenlijk goed nadenkt waarmee je bezig bent en in je eerste bericht kwam dat niet duidelijk naar voren. En dat beetje twijvel houdt je scherp en zorgt uitendelijk ook wel dat je met je beentjes aan de grond blijft. Of het GT altijd het laatste woord heeft, durf ik niet zomaar te stellen, maar idd ze hebben wel de nodige ervaring en als het GT zegt "beter van niet" mag dat wel als een heel sterke aanbeveling gezien worden.
Of de behandeling voor jou nodig is, kun je in de eerste plaats alleen zelf bepalen. De VU kan alleen maar beslissen of ze het al dan niet verantwoord vinden om je te helpen.
greetz Fenna
- Vida Jane
- ff weer wat posten
Re: Puntjes op de i
OK, ik was misschien niet echt duidelijk. Onderliggende redenen van mijn aggitatie zijn gebasseerd op ervaringen die ik persoonlijk en op internet heb. Namelijk de verdeeldheid en afgunst onder lotgenoten (al dan niet terecht). Natuurlijk ik besef dat niemand gelijk is. Daar gaat het mij ook niet om.fenna69 schreef: Hoi Vida,
Dit is voor mij een indicatie dat je wel degenlijk goed nadenkt waarmee je bezig bent en in je eerste bericht kwam dat niet duidelijk naar voren.
De boze buitenwereld zit vol vooroordelen over genderdysforie, GD overigens een term die ze niet eens kennen.
Er wordt, vind ik ook nog teveel een clichebeeld neergezet over mensen met GD, op de televisie en in films is het te vaak klownnesk uitgemeten en zielig. Ha ha ha een kerel in een jurk, met een snor ha ha.
Zeker ik moet de hand in eigen boezem steken, een voorbeeld:
In 1995 had ik een relatie met een pre-op. Ik heb het hele proces gevolgd en mocht ook bij sommige sessies aanwezig zijn. Ik zit in de wachtruimte (tussen normale mensen in
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit met deze persoon, toen, misschien ziet ze er nu fantastisch uit, in een menigte zou willen verkeren, zodat de mensen zouden denken horen die bij elkaar?
Ze probeerde kontakt met me te zoeken maar tevergeefs. Ik kon het niet. Ik vond en vind dat ze het vooroordeel van de wereld bevestigde.
Toch heb ik het enorm te doen gehad met haar en het is me altijd bijgebleven want ik betrok het ook op mezelf.
Jaren later: Een showtravestiet begrijpt er geen moer van dat ik langzaam verander in een ietwat normaler ogende vrouwelijke verschijning. Valsheid was mijn deel. Dan maar bij wat transen aansluiting gezocht, maar maar daar nog meer valsheid want ik hing er tussenin ofzo.
Kritiek over en weer, zo jammer want het draagt er m.i.z. niet toe bij de broodnodige emancipatie te bevorderen.
Misschien ben ik een idealist maar laten we elkaar steunen en respecteren, hoe moeilijk ook. Ik wil het proberen. Ook als ik eventueel geopereerd ben zal ik trachten te verkeren als dat zo uitkomt, met... en niet denken, Ooo wegwezen anders val ik ook door de mand.
Vida
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
En zelfs die vrijheid moet je mensen gunnen: lees bijv. het boek van Renate Stoute: "uit een oude jas vol stenen": Renate is naar de VU gegaan juist om uit te zoeken hoe het met haar gevoelens zat. En na enkele jaren kwam ze er achter dat ze toch transseksueel was. En toen ze de psycholoog daarvan kon overtuigen is ze ook geholpen.Mara schreef:Vida, als je bij de VU ingeschreven staat, ben je voor mij zeker van je zaak, niemand loopt naar een genderteam om niet ook te weten wat die wil, toch!?
Ik geef Vida helemaal gelijk: laat de VU (en niemand van ons hier) maar uitmaken wie terecht of niet-terecht hulp vraagt bij de VU.
Groetjes,
Annegreet
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Ik hoef geen boek te lezen, ik weet zeker wat ik wil, namelijk af van dat plasmanneke, en ik hoef ook verder geen boek te lezen om te weten dat ik bij de VU hoor, als iemand iets anders wil, zijn er gendertherapeuten in het hele land verdeelt of er zijn andere hulpinstanties om dingen uit te zoeken, heb je het dan uitgezocht en je weet wat je wilt, dan is de VU er voor jou!!!Annegreet schreef:En zelfs die vrijheid moet je mensen gunnen: lees bijv. het boek van Renate Stoute: "uit een oude jas vol stenen": Renate is naar de VU gegaan juist om uit te zoeken hoe het met haar gevoelens zat. En na enkele jaren kwam ze er achter dat ze toch transseksueel was. En toen ze de psycholoog daarvan kon overtuigen is ze ook geholpen.Mara schreef:Vida, als je bij de VU ingeschreven staat, ben je voor mij zeker van je zaak, niemand loopt naar een genderteam om niet ook te weten wat die wil, toch!?
Ik geef Vide helemaal gelijk: laat de VU (en niemand van ons hier) maar uitmaken wie terecht of niet-terecht hulp vraagt bij de VU.
Groetjes, Annegreet
Annegreet, zit je ook bij de VU om wat uit te zoeken???? Ik denk het niet, met je twijfels wat je wilt zijn, je wilt je pilleman niet kwijt, dus! Ze zijn daar om te doen, niet om uit te zoeken of om andere hulp te verlenen, nee, puur om van geslacht te wisselen en niks anders!!!!
Als je dat dus wilt, dan ben je goed bij de VU, alles andere hoort daar niet thuis........
Vida wel, want ze weet wat ze wil, ze is er zeker niet bij het VU om uit te zoeken of het nu de goeie keus is, ze had het alleen aan het begin van deze draad iets ongeschikt verwoord!!!!
Liefs Mara
Wil je daarmee zeggen dat voor een TG geen plaats is bij het VU? Zo ja, waar moeten die volgens jou dan naar toe?Mara schreef:[Annegreet, zit je ook bij de VU om wat uit te zoeken???? Ik denk het niet, met je twijfels wat je wilt zijn, je wilt je pilleman niet kwijt, dus! Ze zijn daar om te doen, niet om uit te zoeken of om andere hulp te verlenen, nee, puur om van geslacht te wisselen en niks anders!!!!
Als je dat dus wilt, dan ben je goed bij de VU, alles andere hoort daar niet thuis........
Groeten van Marjan
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik heb helemaal niet willen zeggen dat jij niet bij de VU hoort, ik heb alleen maar willen zeggen dat jij en ik niet zouden moeten bepalen wie wel/niet door de VU geholpen wordt.Mara schreef:Ik hoef geen boek te lezen, ik weet zeker wat ik wil, namelijk af van dat plasmanneke, en ik hoef ook verder geen boek te lezen om te weten dat ik bij de VU hoor,Annegreet schreef:lees bijv. het boek van Renate Stoute: "uit een oude jas vol stenen": Renate is naar de VU gegaan juist om uit te zoeken hoe het met haar gevoelens zat. En na enkele jaren kwam ze er achter dat ze toch transseksueel was. En toen ze de psycholoog daarvan kon overtuigen is ze ook geholpen.
Ik geef Vide helemaal gelijk: laat de VU (en niemand van ons hier) maar uitmaken wie terecht of niet-terecht hulp vraagt bij de VU.
Dus als de VU TG's wil helpen -> waarom niet?
Dus als de VU mensen die twijfelen willen helpen -> waarom niet?
Dus als de VU TV's wil helpen -> waarom niet?
Dat ze dat tot dusver niet doen wil niet zeggen dat ze dat nooit gaan doen. En ik vind niet dat jij (of ik, of wie-dan-ook) hier op dit forum moet gaan bepalen of de VU nu wel-of-niet iemand zou moeten helpen.
Dat kan een goede methode zijn voor heel veel mensen, maar misschien dat er ook mensen zijn voor wie dit geen oplossing is? En waarom zou jij (of ik) dan willen zeggen: "sorrie meneer, mevrouw, de VU is niet voor U"?Mara schreef:als iemand iets anders wil, zijn er gendertherapeuten in het hele land verdeelt of er zijn andere hulpinstanties om dingen uit te zoeken, heb je het dan uitgezocht en je weet wat je wilt, dan is de VU er voor jou!!!
Dat vind jij misschien, maar ik denk daar heel anders over. Voor mij is internet een medium wat werkt, er zijn ook mensen voor wie internet niet werkt. Hetzelfde geldt voor een coach of gendertherapeut: voor mij werkt dat, maar misschien voor een ander niet?Mara schreef:Annegreet, zit je ook bij de VU om wat uit te zoeken???? Ik denk het niet, met je twijfels wat je wilt zijn, je wilt je pilleman niet kwijt, dus! Ze zijn daar om te doen, niet om uit te zoeken of om andere hulp te verlenen, nee, puur om van geslacht te wisselen en niks anders!!!!
Groetjes,
Annegreet
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Annegreet, jij begrijpt me niet!! Het genderteam is er voor geslachtaanpassing en niks anders, un tandarts behandelt ook geen liesbreuk bvb!!!! Als je nu van geslacht wilt veranderen ben je op de goeie plek bij het VU en dat bepaal niet ik, nee de mensen daar!!!! Ben je TG, hoor je daar niet, als je dus van je piemelman niet afwilt, kunnen ze je daar niet helpen, dan moet je waaranders gaan!!! Dan kun je op andere plekken terecht, bij het VU krijg je alleen un volledige GAB(diagnostiek, hormonen, srs, borstvergroting) maar geen verdere hulpverlening of wat dan ook!! Het is er geen opvang voor genderprobleemgevallen, neejj, het is een plek waar je je GAB kunt laten doen, meer niet!!!!!! Wat denk jij wat het is??? En ik ben de laatste die bepaalt wie er nu thuis hoort en wie niet!!!!! Trouwens zijn er genoeg plekken waar je je bvb tot Alfred Jodokus Kwak kunt laten ''ombouwen'' als je dit misschien zult willen, wat ik je nu niet veronderstel, maar je weet hoe ik dat bedoel, wil je 3 tieten en 2 piemels en misschien un snavel, zul je dat ergens krijgen, maar het VU doet alleen V naar M of M naar V, waar iemand dit wil, meer niet!!!! Helaas
De groeten
De groeten
- Chantal C.
- Forumdiva
Kan dat? Waar? Gaaf joh!Mara schreef:Trouwens zijn er genoeg plekken waar je je bvb tot Alfred Jodokus Kwak kunt laten ''ombouwen'' als je dit misschien zult willen, wat ik je nu niet veronderstel, maar je weet hoe ik dat bedoel, wil je 3 tieten en 2 piemels en misschien un snavel, zul je dat ergens krijgen
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
En waar kun je als TG dan terecht Mara?Mara schreef:Het genderteam is er voor geslachtaanpassing en niks anders -knip- Ben je TG, hoor je daar niet, als je dus van je piemelman niet afwilt, kunnen ze je daar niet helpen, dan moet je waaranders gaan!!! Dan kun je op andere plekken terecht
Groeten van Marjan
-->