Hallo Adriana,
Laat ik maar eens met een vraag beginnen... waarop zou je hier niet thuishoren? Heb jij je zoektocht dan echt definitief afgerond?
Maar om op je vragen in te gaan... ik denk inderdaad dat elk mens, man of vrouw, met een aantal gevoelens geboren wordt. Gevoelens, die veelal voortkomen uit lichamelijke behoeften... er is verdriet als de baby honger heeft of in een vieze luier ligt en blijdschap als 'ie de borst krijgt of z'n moeder herkent... En als je 't een te warme kruik geeft, heeft het, rose of blauw, gewoon pijn.
Uit onderzoek blijkt dat ouders en anderen in de omgeving eigenlijk al vanaf de allereerste dag anders omgaan met de gevoelens van rose en blauwe kindertjes. Uit mijn eigen ervaringswereld... als ik thuis kwam met een kapotte knie, was de medische afhandeling van zo'n traumatisch incident hetzelfde als wanneer m'n zus zo thuiskwam... jodium, pleister en kusje erop. Maar dan werd er tegen mij toch gewoon gezegd... nou flink zijn hoor, ga maar weer buitenspelen. En met m'n zus ging dat gewoon anders...
Dus of de gevoelens verschillen weet ik eigenlijk niet, maar je hebt in je leven op een gegeven moment wel geleerd of en in hoeverre en in welke situatie het uiten van bepaalde gevoelens maatschappelijk gangbaar is.
En in die zin is het inderdaad denkbaar, dat onder invloed van het deel uitmaken van een subcultuur daarin een verschuiving teweeg brengt. Je mag "liever" tegen elkaar doen, je mag voetbal haten (slecht voorbeeld, maar ik kan het niet laten) en dergelijke.
Wat er bij mij echter niet ingaat dat is dat je onder invloed van het dragen van een jurk en het deel uitmaken van een subcultuur, dat je eigenlijk liever kinderen zou dragen, baren en verzorgen, dan je beperken tot de rol van verwekker. Dat je eigenlijk gewoon borsten en een vagina wil.
Er is wel wat onderzoek gedaan wat er op wijst dat de oorzaak van TS zijn toch vooral in het genetisch materiaal van een mens moet worden gezocht.
Ik denk dat elk mens, mede onder invloed van de opvoeding, je eigen keuzes in het leven (baan, partner, kinderen) heel goed in staat is dat soort gevoelens te onderdrukken of al dan niet bewust anders te interpreteren.
Maar ik ben er tevens van overtuigd dat die verdedigingsmechanismen geen eeuwig leven hebben... en dan sta je dus ineens in je nakie...
En dan sta je voor de twijfelachtige keus om - in mijn geval - alles weer zo goed mogelijk weg proberen te stoppen, weer keihard aan het werken te slaan, m'n agenda vol te plempen met allerlei ongetwijfeld zinvolle activiteiten die liefst stoer mannelijk zijn... en wie weet, redt ik het dan weer even tot aan de volgende burnout of aan een hartinfarct...
Of inderdaad maar te accepteren - en da's nog best lastig hoor - dat je een wat erg laat ontdekt "geboortedefect" hebt en daar zo goed mogelijk mee te copen... en je te realiseren dat als die stop eenmaal van de fles af is.... die geest er dus never nooit meer in gaat. Daar sta ik nu... en ik gun mezelf de tijd hoor... ik kijk naar dat geestje... en ik de schrik en hekel die ik ervoor voelden... beginnen weg te ebben... mede dankzij een aantal lieve meiden hier...
Laat ik het anders zeggen... gisteren gekeken naar verbonden levens (Ria en Tina in elk geval)... samen met m'n vrouw... kon ze zien wat ook haar in de praktijk een beetje te wachten staat als ze achter d'r keuze blijft staan om bij me te blijven...
Na afloop uiteraard nog nagepraat en ze vond het nog steeds OK, maar ze wil me in elk geval nooit in zo'n lelijke blauwe rok zien... (sorry Tina

)
Dusse weet je... ik voel me langzamerhand steeds meer tot dat geestje aangetrokken en ik weet gewoon dat ik ze eens lief genoeg vind om te zeggen... no way back...
Liefs,
Ilona