ANWB staat even in mijn roze woordenboekje als afkorting van
Acceptatie Nederlandse Woorden & Begrippen.
Want hoeveel begrippen, vooroordelen en woorden zijn er wel niet die ons allen in een hokje moeten duwen ? Hoe voel je je erbij als er achter j rug om word geschreeuwd: Daar loopt een travestiet/een omgebouwde.
Persoonlijk kan ik niets anders doen dat te zeggen dat ik transsexueel ben, maar waarom sexueel erachter.. de sexualiteit en identiteit waren toch apart van elkaar ? Kan het dan niet gewoon trans zijn ? in mijn oren toch minder beladen. Of dat ingeburgde woordje "ombouwen". Waar komt dat begrip vandaan ? ik heb een pre-op nog nooit in de steigers zien staan met groene netten ervoor en dan zo bordje in de tuin: Hier word gewerkt aan...
Elke keer als ik het woordje transport lees, zie of er over nadenk, waarom is dat dan nooit een begrip geworden ? Vele van ons T*'s zijn ergens wel fanatiek in en hebben doorzettingsvermogen, wanneer de weg vrij was, zonder enige beperking, waren we alle allang daar waar we zijn wilde, ieder z'n weg... zonder schaamte of verlegenheid. De woorden en begrippen die we in nederland kennen, zoals bijvoorbeeld ombouwen dus, zijn een smet(je) op de tolerantie en vrijheid die we alle willen zien en meemaken.