De ANWB van het tv/tg/ts zijn ?

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Meikemeid
dagelijks aanwezig

De ANWB van het tv/tg/ts zijn ?

Bericht door Meikemeid »

Laat ik eerst maar duidelijk maken, dat ik het niet over die gele heb...

ANWB staat even in mijn roze woordenboekje als afkorting van
Acceptatie Nederlandse Woorden & Begrippen.

Want hoeveel begrippen, vooroordelen en woorden zijn er wel niet die ons allen in een hokje moeten duwen ? Hoe voel je je erbij als er achter j rug om word geschreeuwd: Daar loopt een travestiet/een omgebouwde.

Persoonlijk kan ik niets anders doen dat te zeggen dat ik transsexueel ben, maar waarom sexueel erachter.. de sexualiteit en identiteit waren toch apart van elkaar ? Kan het dan niet gewoon trans zijn ? in mijn oren toch minder beladen. Of dat ingeburgde woordje "ombouwen". Waar komt dat begrip vandaan ? ik heb een pre-op nog nooit in de steigers zien staan met groene netten ervoor en dan zo bordje in de tuin: Hier word gewerkt aan... :-?

Elke keer als ik het woordje transport lees, zie of er over nadenk, waarom is dat dan nooit een begrip geworden ? Vele van ons T*'s zijn ergens wel fanatiek in en hebben doorzettingsvermogen, wanneer de weg vrij was, zonder enige beperking, waren we alle allang daar waar we zijn wilde, ieder z'n weg... zonder schaamte of verlegenheid. De woorden en begrippen die we in nederland kennen, zoals bijvoorbeeld ombouwen dus, zijn een smet(je) op de tolerantie en vrijheid die we alle willen zien en meemaken.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Hoihoi,

Laat ik als eerste eerlijk zijn dat ik een enorme hekel heb aan het huidige tweedeling "man" en "vrouw". Om die twee hokjes draait alles schijnt het. Ik kan geen formulier in handen hebben of er staat M / V op, maar geen mogelijkheid ertussen in. Ik laat vaak beide vakjes leeg. Goed, nu val ik er buiten, en ik voel mij zeker geen man en ook niet volledig vrouw. Her en der bekend als androgyn. Weer een hokje. Goed, we gaan verder. Ik leef 24/7 als androgyn, en parttime als "vrouw". Sommigen betitelen het als transgender - hoewel transgender ook de hele lading van alle T*'s dekt. Weer een hokje. Of de betiteling helemaal juist is, is nu even niet aan de orde.

Termen als androgyn worden vaak verkeerd uitgelegd, en van transgender bestaan ook al meerdere definities. Er is geen lijn in te ontdekken. Er zijn boeken vol geschreven over TV, TG en TS, ieder op een andere manier en gestoeld op andere definities. Kortom, een chaos.

Kennelijk heeft de samenleving iets nodig om je te kunnen plaatsen en te begrijpen. Een hokje dus. Dat het woord "travestie" bij de gemiddelde Hollander een beeld oproept van bloemetjesjurken is al hopeloos, en ook met jouw woord trans"sexueel" kan ik mij voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt. Net als "ombouwen".
Echter, taal leeft. Helaas niet altijd zoals wij dat zouden willen, maar het is lastig om er tegenin te gaan. Om dan toch maar aan de behoefte van de sameleving te voldoen om ons een hokje te geven (nogmaals liever niet), lijkt het mij dat een term als "transgender", wat in het buitenland de parapluterm schijnt te zijn voor alles wat zich niet in de hokjes M / V kan vinden, een goede oplossing. Het heeft geen negatieve lading van travestiet, en ook ontkom je aan het "sexueel" van transsexueel.

Ideetje?

Groetjes, Kitty.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Kitty Mermaid schreef:Dat het woord "travestie" bij de gemiddelde Hollander een beeld oproept van bloemetjesjurken is al hopeloos, . . .
Dat hebben we, denk ik, helaas te danken aan de lolbroeken Snip & Snap, twee revue-artiesten uit de begintijd van de televisie. Deze twee mannen hadden een act, waarin ze "leuk" deden, verkleed in bloemetjesjurken.
Ook de Engelse grapjurken (excusee le mot) van Monty Pyton's Flying Circus hebben aan dit beeld bijgedragen.

Aan de andere kant, waarom zou je je druk maken over woorden en hokjes. Volgens mij zit je hiermee meer jezelf in de weg, dan dat een ander dat doet.

Afbeelding
A candle loses nothing by lighting another candle.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Dorothy schreef:Dat hebben we, denk ik, helaas te danken aan de lolbroeken Snip & Snap, twee revue-artiesten uit de begintijd van de televisie.
En dat beeld wordt liefdevol in stand gehouden door Paul de Leeuw....

Groetjes,

Frederique
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Frederique schreef: En dat beeld wordt liefdevol in stand gehouden door Paul de Leeuw....
Oh, dat wist ik niet. Ik vind Paul de Leeuw in elk gedaante een kwal, met of zonder bloemetjesjurk. Dus daar kijk ik nooit naar. Eigenlijk kijk ik sowieso bijna geen televisie.
De enige keer, dat ik hem enigszins kon waarderen, was in een film over een soort woongemeenschap met allerlei onaangepaste types. De titel weet ik niet meer.

Afbeelding
[/img]
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Travestie heeft niet alleen via Paul de Leeuw en Snip & Snap een negatief imago gekregen. Want waar wordt je het eerst mee ge-associeerd als men een travestiet ziet? Of je homosexueel bent. Intussen is wel bekend dat het overgrote deel van de TV's dat dus niet is, maar de maatschappij is nu eenmaal hardleers.
Om nu meteen de golf van reacties in te dammen: ik heb niets tegen homosexualiteit, maar travestie is ook een onderdeel uit hun wereld. Zij zien het dan graag wat extremer (drag queens) dan wat de meeste TV's willen, maar het trekt wel de meeste aandacht en dus ook bekendheid.

Kitty.
Meikemeid
dagelijks aanwezig

Bericht door Meikemeid »

Ja het is echt een komen en gaan van hokjes hierzo !!! :-? :roll:

Ik stoor me er lichtjes aan, ik kan er wel mee leven en ik kan er niet "even" voor zorgen dat woorden zoals ombouwen en transsexueel een andere metafoor toegewezen krijgen. Alleen door het te laten lezen dat (ik ga er even zachtjes van uit dat ik niet de enigste ben) deze woorden een behoorlijke lading kunnen hebben en er mij op bepaalde momenten toch wat onprettig bij voel, heb ik ergens de hele kleine hoop dat de mens (de Nederlander) in het algemeen wat meer nadenkt bij het betitellen, hokjes plaatsen of wat dan ook...voor ze het uit hun mond laten vallen.

Nog even over Paul de Leeuw, ik zie geen associatie met hem en travestie, alhoewel hij wel Annie de Rooij en dat andere typetje doet. Ik denk in eerste instantie Nicky Nicole, voor Kelly bekend werd, ook een heel duidelijk plaatje heeft achtergelaten. En zo zijn er wel tal van televisie momenten en momenten in het echt: gay-parades bijvoorbeeld, die ook aan het beeld bijdragen hoe men in het algemeen de travestiet/transgender/trans ziet.
I'm my own special creation !! *Shirley Bassey*
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

De eerste reactie van enkele collega's van me waren: Ga je dan ook naar kinky parties?

Kennelijk is het beeld bij vele medelanders dat T's vooral kinky zijn.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Als zelfs de VPRO, die ooit in hun gids een pleidooi hield voor correct Nederlands taalgebruik, in een artikel over John Wojtowicz de term "omgebouwd" gebruikt, dan is er weinig hoop meer om de "gewone mens" een beter taalgebruik bij te brengen.

Ter toelichting:
John Wojtowicz is de man die in 1972 een bankoverval pleegde om de geslachtsoperatie van zijn vriend te kunnen betalen. De documentaire "Based on a true story"over deze gebeurtenis wordt woensdag 25 mei, 20.25 uur op N3 uitgezonden.
Al eerder is hier een film over gemaakt: "Dog day afternoon".

Afbeelding
Plaats reactie