Nieuw-zeelandse toestanden

Algemeen

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Nieuw-zeelandse toestanden

Bericht door Lisa met een S »

Gisteren hebben wij op onze voorpagina een artikel geplaatst over een bejaarde ex-militair uit New Zealand die op kosten van de staat (EU 18.000) een geslachtsverandering wil ondergaan.

Vandaag stond er het volgende in een New Zeelandse krant:
Sex change op queried

The opposition is using a sex change operation to challenge the Government's priorities in health funding.

A sex change operation for a 73-year-old has set the opposition questioning the Government's priorities with health funding. At the end of this year Vicky Harvey will see a plastic surgeon for a $30,000 operation to make her a woman.

National Party health spokesman Paul Hutchison says there is cause for concern when there are 180,000 New Zealanders waiting for surgery.

Dr Hutchison says when you have tens of thousands of New Zealanders in pain waiting for operations, sex change surgery need to be looked at.

© 2005 NZCity, NewsTalkZB
Merkwaardig dat een arts zo denkt over de pijn van een trans.

Ook hebben wij in september 2003 en oktober 2004 geschreven over Alan Finch, een australier die twee keer toe een SRS heeft ondergaan (M->V en daarna V->M) en een rechtzaak heeft aangespannen tegen het medische team dat de operatie had aangespannen.

In de australische pers is het volgende artikel daarover verschenen:
Court rules in favour of transsexual's legal action
An appeal to try to stop a case involving a Melbourne man who underwent sex change surgery has been denied.

Alan Finch is suing the medical clinic that performed an operation in 1988 to turn him into a woman, alleging he was misdiagnosed.

He now lives as a man.

Mr Finch says he discovered eight years after his sex change that an assessment had found him unsuitable for the procedure.

The Southern Health Clinic and three doctors were appealing against a decision that Mr Finch could take civil action 16 years after the operation.

The Full Bench of Victoria's Court of Appeal has found the legal action can proceed.

Solicitor Anne Shortall says her client is determined to pursue his claim.

"He feels that he's been very poorly treated and that he feels the doctors were negligent in this case," she said.

Ms Shortall says the matter is now listed in the Supreme Court, but is likely to take some time to resolve.
Het beroep van de tegenpartij, dat probeerde de rechtzaak tegen te houden met als argument dat de operatie te lang geleden heeft plaatsgevonden, is verworpen, zodat de rechtzaak door mag gaan.

In ieder geval is men flink bezig op de andere kant van de wereld.

Lisa
Laatst gewijzigd door Lisa met een S op zo aug 21, 2005 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
If all else fails, buy new shoes
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Duidelijk iemand die zich niet in de materie verdiept heeft.
Bovendien zal zij ook de nodige tijd op de operatie hebben moeten wachten.

Er is nog steeds het nodige gebrek aan kennis. Maar zoiets verwacht je toch niet van een arts?
Cyn.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Lisa en Cynthia,

Ook in Nederland heeft de discussie gespeeld: in "Man of vrouw, min of meer" van Tim de Jong (een boek uit 1999) vertelt Louis Gooren:
Louis Gooren schreef:Er zijn nog altijd hoogleraren die het jammer vinden dat er geld naar transseksuelen gaat. Toen een hoogleraar oogheelkunde met pensioen ging, sprak hij me bij de slabak in het ziekenhuisrestaurant aan. Hij wilde weten wat een transseksuele operatie kost. Kort daarna schreef deze hoogleraar bij zijn afscheid: 'Voor één transseksuele operatie kan ik vijfhonderd oudjes met staar behandelen.' Hij dacht kennelijk: een aantal gekken wordt daar behandeld en heel veel oudjes zouden van hetzelfde geld kunnen zien.
't Is dus net als Cynthia zegt: iemand die zich niet in de materie heeft verdiept. Maar dit gebrek aan inlevingsvermogen komt dus, ook in Nederland, ook voor bij artsen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Sorry, maar ik zie dit minder duidelijk. Ik kan me best voorstellen dat je onder bepaalde omstandigheden een sexe-operatie wilt. Maar het is me inderdaad niet automatisch duidelijk waarom de samenleving voor de kosten van zo'n operatie moet opdraaien. En waarom zou b.v. de pijn die een trans zegt te voelen, zwaarder moeten wegen dan het objectieve niet goed kunnen zien van 500 oudere mensen? Zijn transen automatisch zo veel belangrijker dan oudjes? Zo van: Een trans is een verrijking voor de multiculturele samenleving, maar die oudjes staan toch op het einde van hun leven en hebben eigenlijk geen maatschappelijk nut meer. Onzin, toch?

Ik heb indertijd 2 borstprothesen aangeschaft en kreeg toen te horen dat die door mijn verzekering vergoed werden als ik een briefje van de huisarts haalde. Wat moet ik dan zeggen? Dokter, ik ben ziek, helpt u me astublieft aan een paar borstprothesen. Die man vindt dat prima. OK, ik ben ziek. Dat vond hij allang. Een goeie zaak dat ik het nu ook zelf inzie. Die vooruitgang mag best wel wat gemeenschapsgeld kosten. Nou, mooi niet dus. Wel een duur grapje, maar beter dan die ziek zijn onzin.

In ieder geval is het effect van zo'n oude man die met alle geweld een sexe-operatie wil dat er heel veel politieke druk zal komen om aan dit soort 'onzin' een einde te maken.

Kim.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Kim,

Ik vind de of-of-discussie onzinnig. Dit soort operaties zijn dermate duur en het lijden van transen is dermate zwaar dat ik het heel normaal vind dat we dat vanuit een verzekering betalen. En dat vind ik net zo belangrijk als dat behandelingen voor oudjes met staar, gebroken benen, bestralingen voor kankerpatienten enz. enz. enz. ook uit de verzekering betaald worden.

Groetjes,

Frederique
Tara
dagelijks aanwezig

Money, money, money

Bericht door Tara »

Het is eigenlijk heel eenvoudig.
Er is geld zat, maar door chaos en belachelijk hoge salarissen van managers en hun soortgenoten (die de chaos vaak veroorzaken) is er te weinig beschikbaar.
En die lui maar zeuren dat in het buitenland de salarissen nog veel hoger zijn.
Welk buitenland bedoelen ze daarmee?
Dus een manager in b.v. Albanië of Suriname heeft meer dan één in Nederland?
Nee, ze bedoelen het buitenland dat hun het beste uitkomt.
Het lijkt wel "Animal farm" :evil: (vette varkens, dus) of de "bigger piggies" in "Piggies" van The Beatles (What they need is ...) . :x
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Ik denk dat ik het nog minder duidelijk zie dan Kim. De maatschappij maakt telkens keuzen vwb welke behandelingen ze wel of niet willen uitvoeren. Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen wil je op de lijst komen voor een harttransplantatie, bijvoorbeeld. Bepaalde medicijnen worden niet meer vergoed. Soms wel, soms niet terecht. Ik kan mij voorstellen dat er een discussie ontstaat over het wel of niet vergoeden van een SRS; de discussie over het wel of niet vergoeden van ontharingsbehandelingen is inmiddels ook ten nadele van de transen beslecht. Maar voer de discussie met juiste argumenten. Ben je er tegen, dan bestrijd het als je blijft met alle redenatie die je hebt. Er zou misschien mensen zijn die onterecht een SRS vergoed krijgen (bijvoorbeeld Alan Finch), en misschien moet er een beter manier komen om te bepalen wie het wel of niet krijgt vergoed. Als men een SRS laat doen voor de verkeerde redenen, is de kans groot dat ze later zelf in problemen komen, dus wees toch zorgvuldig -- niet alleen uit kostenoverweging, mar ook uit je plicht als zorgverlener. Maar voor een arts zo ongenuanceerd de pijn van een transseksueel te ontkennen lijkt mij geen goede zaak. Ik ben echter in het algemeen niet erg onder de indruk van de medische wereld, dus eigenlijk verbaast het mij niet. Dat mijn leven en welzijn toch in de handen kunt liggen van zulke onbekwame mensen baart mij veel zorgen.

Lisa
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Volgens mij valt de arts in kwestie niet zozeer over de kosten van de SRS alswel over de leeftijd van de betrokkene. Ik zou als arts ook mijn wenkbrauwen optrekken, wanneer een 73-jarige zich ineens bedenkt dat hij/zij transseksueel is.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Coco schreef:Volgens mij valt de arts in kwestie niet zozeer over de kosten van de SRS alswel over de leeftijd van de betrokkene. Ik zou als arts ook mijn wenkbrauwen optrekken, wanneer een 73-jarige zich ineens bedenkt dat hij/zij transseksueel is.
Ik niet: waarom komt de ene trans er op 10-jarige leeftijd achter, een ander op 25-jarige leeftijd, weer een ander op 50-jarige leeftijd? En waarom zou je er wel op die leeftijden achter kunnen komen en niet zo rond je 70e?

Ik denk dat al die verschillen veroorzaakt worden doordat de sociale omstandigheden waarin mensen leven veranderen. En doordat mensen soms zo door andere dingen in beslag genomen worden dat ze dit soort gevoelens zeer effectief kunnen onderdrukken (hoewel ze daar zelden gelukkiger van worden).

Groetjes,

Frederique
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Coco schreef:Volgens mij valt de arts in kwestie niet zozeer over de kosten van de SRS alswel over de leeftijd van de betrokkene. Ik zou als arts ook mijn wenkbrauwen optrekken, wanneer een 73-jarige zich ineens bedenkt dat hij/zij transseksueel is.
Ook ik heb mijn vraagtekens over de keus om zo een ingreep te plegen op iemand van zo een leeftijd. Echter is dit niet wat er in de krant stond:
Lisa met een S schreef:Dr Hutchison says when you have tens of thousands of New Zealanders in pain waiting for operations, sex change surgery need to be looked at.
Volgens de citaat (en, het is waar, wij weten niet of hij juist is geciteerd), wordt de "pijn van 10 duizenden mensen" tegenover SRS in het algemeen gesteld, en niet SRS op bejaarden.

Lisa
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Daar heb je gelijk in, Lisa. Zo had ik het ook wel gelezen. Maar ik denk dat de leeftijd wel degelijk van doorslaggevend belang is geweest bij de uitspraak van de bewuste dokter. En nogmaals: de man heeft gewoon gelijk.

Want je komt er niet op je 73e achter dat je transseksueel bent, Frederique. Net zoals jij er op je tachtigste niet achter komt dat je eigenlijk toch alleen man bent en je je transgendergevoelens al die jaren hebt verbeeld. Of zoals mijn vader die er op zijn zeventigste niet achterkomt dat hij toch liever met een man in bed ligt. Dat je daar dertig, veertig jaar over doet, soit. Maar 73? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

De bedenkingen van de arts zijn in mijn ogen derhalve absoluut te begrijpen.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Coco schreef:Want je komt er niet op je 73e achter dat je transseksueel bent, Frederique. Net zoals jij er op je tachtigste niet achter komt dat je eigenlijk toch alleen man bent en je je transgendergevoelens al die jaren hebt verbeeld. Of zoals mijn vader die er op zijn zeventigste niet achterkomt dat hij toch liever met een man in bed ligt. Dat je daar dertig, veertig jaar over doet, soit. Maar 73? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Ik vind dat die transseksueel gewoon zelf haar keuzes moet kunnen maken. Zonder dat er direkt iemand klaarstaat om haar, vanwege haar leeftijd, te veroordelen.

Want wie ben jij eigenlijk dat je, aan de andere kant van de aardbol, zonder enige kennis van haar achtergrond, op basis van een Telegraaf-bericht denkt te kunnen beoordelen dat het onmogelijk is om op die leeftijd een geslachtsveranderende operatie te willen ondergaan? (Er staat nl wel degelijk in het bericht dat ze zich langere tijd van die gevoelens bewust is).

Groetjes,

Frederique
Joanna_
dagelijks aanwezig

Bericht door Joanna_ »

Frederique_ schreef: ........denkt te kunnen beoordelen dat het onmogelijk is om op die leeftijd een geslachtsveranderende operatie te willen ondergaan?.......

Frederique
Mogelijk is alles (nou ja,..... bijna alles.) Ik kan en wil niet oordelen over een 73-jarige die ik niet ken, maar een SRS staat niet bekend als een eenvoudige ingreep, in tegendeel. De afweging zal dus gemaakt moeten worden of een SRS op deze leeftijd medisch verantwoord is. Onacceptabele gezondheidsrisico's zijn namelijk ALTIJD, ongeacht de leeftijd, een contra-indicatie voor SRS. Er is voor een indicatie dus iets meer nodig dan enkel de wens, in dit geval van een 73-jarige.
Itthi pi hi ekacciya seyya.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Coco,

Hoewel ik ook mijn twijfels heb of zo een keus verstandig is, ben ik helemaal eens met Frederique. Ik vind dat je heel erg kort door de bocht ga. Misschien als je iets meer over Vicki Harvey zou weten, zou je een andere mening ophouden. Lees dan ook haar levensverhaal, voordat je je conclusies trekt.

Ikzelf twijfel niet aan haar oprechte wens om vrouw te worden. Echter vraag ik mij af, of de risico's van zo een operatie op een hoge leeftijd opwegen tegenover de baten voor haar. Daarnaast heb ik geleerd van vele van de transen die hier hebben geschreven, dat een SRS is iets waarvoor je alleen moet kiezen wanneer er geen andere keus is, wanneer het echt onmogelijk is dat je er zonder kunt leven. Ook vanuit de maatschappij kan je stellen, dat ze bewezen heeft dat ze 65 jaar lang heeft kunnen leven zonder de wens om een SRS te ondergaan. Dus met een beperkte budget, is het onverantwoord om een operatie te bekostigen om voor de laatste paar jaar die ze nog te leven heeft, de qualiteit van haar leven op deze manier te verbeteren. Het klinkt hard, en dat is het ook. Het vergt een Salomons oordeel. Ik zeg dus niet dat ik er tegen ben, alleen dat ik twijfels heb. Als ik haar verhaal lees, dan is het erg triest. Ik vind het moeilijk. ik ben blij dat ik niet de verantwoordelijkheid draag voor zo een beslissing.

Lisa
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi,

ik denk dat als men gezond verklaard wordt door een arts om zo een zware ingreep (SRS) te ondergaan en men een bepaalde tijd bij een gender psycholoog heeft gelopen die er ook achter staat, dan speelt leeftijd geen rol, hoelang iemand nog te leven heeft dat weet je niet, geld voor elke leeftijd.

Over het hoe en waarom kunnen wij geen oordeel vellen, net zoals wij zelf ondervinden wanneer anderen over ons oordelen het meestal neerkomt op onbegrip, wat in feite ook weer niet vreemd is.

Begrijp uit het artikel dat ze al sinds 1998 leeft als vrouw, als dat zo is dan heeft ze dus voldoende real life ervaring opgedaan om te weten wat ze wil.

Trouwens de oudste in Nederland M/V transseksueel die een SRS heeft ondergaan was ...75 jaar.... en dit is gebeurd in het VU te Amsterdam. (info van prof. Goorens)

groetjes Adriana
Plaats reactie