Slik .. we zijn het een keer helemaal eens met elkaar ..Frederique_ schreef:Er spelen voor mijn gevoel twee zaken mee:
1) De manier waarop je er uitziet. Mensen reageren op je uiterlijk - en spreken je vervolgens aan als meneer of mevrouw. Daar doe je bij vreemden weinig tegen - mijns inziens is het onderdeel van je proces om daar goed mee om te (leren) gaan.
2) De manier waarop je door bekenden behandeld wilt worden. Daarbij is het een vorm van respectloosheid om bewust een term te gebruiken waarvan je weet dat die ander daar een pest aan heeft - zoals in Joanne's geval waarbij iemand consequent meneer gebruikt terwijl die persoon kan weten dat dit Joanne irriteert. Omgekeerd denk ik ook dat er enig incasseringsvermogen mag zijn bij de T*: ik kan me voorstellen dat niet iedereen in de T* zijn/haar/zhaar/<...> omgeving aan woorden als zhij, zhaar, queer, enz. kan of wil wennen. Het vinden van een goede oplossing vraagt mijns inziens begrip vragen van een ander voor jouw situatie, begrip hebben voor een ander dat die het moeilijk heeft met allerlei veranderingen en samenwerking om er samen uit te komen i.p.v. hard confronteren, regeltjes stellen, definities maken, dingen willen afdwingen...
sekseregistratie
Moderator: Moderators
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
- Chantal C.
- Forumdiva
Dat is een hele lastige. De ander zal het zeer waarschijnlijk een worst wezen. Voor zo iemand is er in zijn/haar belevingswereld niks anders dan een man of een vrouw. Dat vraagt dus van jouw kant voor begrip. Een patstelling is dan gauw bereikt...Frederique_ schreef:Het vinden van een goede oplossing vraagt mijns inziens begrip vragen van een ander voor jouw situatie, begrip hebben voor een ander dat die het moeilijk heeft met allerlei veranderingen en samenwerking om er samen uit te komen i.p.v. hard confronteren, regeltjes stellen, definities maken, dingen willen afdwingen...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Precies en om dan meteen antwoord te geven op Maruscha: Ja het zal in den beginne best lastig zijn mensen hierin mee te krijgen. Maar dat neemt niet weg dat je het toch kunt proberen. Zoiets zou je best bespreekbaar kunnen krijgen in de politiek maar je zal er dan wel het nodige werk voor moeten doen.
Ik had net een heel epistel geschreven maar was er zo lang mee bezig dat mijn cookie overleden was dus jullie hebben geluk het is foetsie
Waar het op neerkwam was dat het in Amerika soms wel voorkomt dat je de mogelijkheid hebt "other" of "decline" in te vullen bij geslacht. Da's al een behoorlijke vooruitgang. Als het zover zou komen dat die derde optie algemeen geaccepteerd wordt (en dat zou best kunnen kijk maar naar die euro, hoewel er natuurlijk steevast mensen in guldens blijven denken hahaha...) dan duurt het één lastige generatie en weet men niet beter meer. Tevens kan je aan een dergelijke status ook wettelijke regeltjes verbinden die bescherming kunnen bieden tegen discriminatie of steun geven in situaties waarin je anders geen poot had om op te staan. Bijvoorbeeld baanverlies tijdens de GAB of iets dergelijks.
Maar om zoiets te realiseren zul je politiek actief moeten worden met een groep. Dat moet in je zitten en je zal het de moeite waard moeten vinden daar tijd in te steken. Tot nu toe is dat hier in Holland kennelijk nog niet nodig geweest en in Amerika wel. Dat is dan misschien ook de reden dat je daar die mogelijkheid hebt om te bedanken bij de vraag naar het geslacht of de mogelijkheid hebt in te kunnen vullen dat je iets anders bent dan man of vrouw. Nu is dit voor velen hier misschien een ver van je bed show maar ik zit met het nieuws van alle dag best eens in de piepzak. Wie zegt mij dat er niet een keer een groep conservatievelingen (wat voor soort dan ook) besluit de boel weer eens strak aan te halen en nog meer rechten en mogelijkheden van ons af besluit te knibbelen omdat ze vinden dat we pervers zijn. Mag je straks ineens NIET meer trouwen of kinderen adopteren. Of worden je hormonen niet meer vergoed terwijl je er nu afhankelijk van bent door je GAB. Ik noem maar een dwarstraat. Dit maakt dat ik me wel eens hard zou willen gaan maken voor mijn eigen minderheid.
Dus windmolens of niet als je niets waagt, blijf je maagd:)
Overigens vind ik een minaret absoluut niet lelijk. Zou best zo'n moskee willen hebben om in te wonen met minaret en al. Compleet met torenkamertje natuurlijk want dan kan ik mijn vlechten omlaag hangen zoals Rapunsel voor haar prins hehehe....
Ik had net een heel epistel geschreven maar was er zo lang mee bezig dat mijn cookie overleden was dus jullie hebben geluk het is foetsie
Waar het op neerkwam was dat het in Amerika soms wel voorkomt dat je de mogelijkheid hebt "other" of "decline" in te vullen bij geslacht. Da's al een behoorlijke vooruitgang. Als het zover zou komen dat die derde optie algemeen geaccepteerd wordt (en dat zou best kunnen kijk maar naar die euro, hoewel er natuurlijk steevast mensen in guldens blijven denken hahaha...) dan duurt het één lastige generatie en weet men niet beter meer. Tevens kan je aan een dergelijke status ook wettelijke regeltjes verbinden die bescherming kunnen bieden tegen discriminatie of steun geven in situaties waarin je anders geen poot had om op te staan. Bijvoorbeeld baanverlies tijdens de GAB of iets dergelijks.
Maar om zoiets te realiseren zul je politiek actief moeten worden met een groep. Dat moet in je zitten en je zal het de moeite waard moeten vinden daar tijd in te steken. Tot nu toe is dat hier in Holland kennelijk nog niet nodig geweest en in Amerika wel. Dat is dan misschien ook de reden dat je daar die mogelijkheid hebt om te bedanken bij de vraag naar het geslacht of de mogelijkheid hebt in te kunnen vullen dat je iets anders bent dan man of vrouw. Nu is dit voor velen hier misschien een ver van je bed show maar ik zit met het nieuws van alle dag best eens in de piepzak. Wie zegt mij dat er niet een keer een groep conservatievelingen (wat voor soort dan ook) besluit de boel weer eens strak aan te halen en nog meer rechten en mogelijkheden van ons af besluit te knibbelen omdat ze vinden dat we pervers zijn. Mag je straks ineens NIET meer trouwen of kinderen adopteren. Of worden je hormonen niet meer vergoed terwijl je er nu afhankelijk van bent door je GAB. Ik noem maar een dwarstraat. Dit maakt dat ik me wel eens hard zou willen gaan maken voor mijn eigen minderheid.
Dus windmolens of niet als je niets waagt, blijf je maagd:)
Overigens vind ik een minaret absoluut niet lelijk. Zou best zo'n moskee willen hebben om in te wonen met minaret en al. Compleet met torenkamertje natuurlijk want dan kan ik mijn vlechten omlaag hangen zoals Rapunsel voor haar prins hehehe....
Dat makkelijke is ook precies waar het om draait en het went met de tijd. Op een gegeven moment heb je het alleen nodig als je een berg shit voor je deur hebt waar je geen raad mee weet. En hoe vaker je het bewust toepast om in hapklare brokken te werken hoe makkelijker het wordt en hoe minder vaak je het nodig hebt.Maruscha schreef:En je uitleg mbt het plaatsen in het binaire stelsel is natuurlijk wel heel erg makkelijk. Ga ik niet eens lopen zeuren over een van je antwoorden (ja, misschien wel -> er is geen misschien in een binair stelsel) maar goed, als het voor jou werkt .. lijkt me wel erg vermoeiend hoor, als je alle duizenden mogelijkheden moet aflopen steeds
Don QuichotJoanne schreef:Dus windmolens (. . . )
Die is erg leukJoanne schreef: (. . .) of niet als je niets waagt, blijf je maagd:)
Klik hier voor meer achtergrondinformatie. Het meisje met de lange vlechten heet ook wel in sommige vertalingen Raponsje. Het gaat om een sprookje van de gebroeders Grimm.Joanne schreef:Overigens vind ik een minaret absoluut niet lelijk. Zou best zo'n moskee willen hebben om in te wonen met minaret en al. Compleet met torenkamertje natuurlijk want dan kan ik mijn vlechten omlaag hangen zoals Rapunsel voor haar prins hehehe....
Misschien worden die minaretten ook wel mode in zelfbouwhuizen. Is een zelfbouwhuisje met een minaret niets voor je op de lange duur?
liefs, Josette
trav.org is ook niet meer wat het geweest is.Maruscha schreef:Slik .. we zijn het een keer helemaal eens met elkaar ..Frederique_ schreef:Er spelen voor mijn gevoel twee zaken mee:
1) De manier waarop je er uitziet. Mensen reageren op je uiterlijk - en spreken je vervolgens aan als meneer of mevrouw. Daar doe je bij vreemden weinig tegen - mijns inziens is het onderdeel van je proces om daar goed mee om te (leren) gaan.
2) De manier waarop je door bekenden behandeld wilt worden. Daarbij is het een vorm van respectloosheid om bewust een term te gebruiken waarvan je weet dat die ander daar een pest aan heeft - zoals in Joanne's geval waarbij iemand consequent meneer gebruikt terwijl die persoon kan weten dat dit Joanne irriteert. Omgekeerd denk ik ook dat er enig incasseringsvermogen mag zijn bij de T*: ik kan me voorstellen dat niet iedereen in de T* zijn/haar/zhaar/<...> omgeving aan woorden als zhij, zhaar, queer, enz. kan of wil wennen. Het vinden van een goede oplossing vraagt mijns inziens begrip vragen van een ander voor jouw situatie, begrip hebben voor een ander dat die het moeilijk heeft met allerlei veranderingen en samenwerking om er samen uit te komen i.p.v. hard confronteren, regeltjes stellen, definities maken, dingen willen afdwingen...
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
-
kim dietrich
- ForumFan
Re: reactie op /m/v/?
Het onnodig vragen naar de sexe op officiele formulieren lijkt me een slechte zaak. En dat wordt in feite ook door de samenleving gedeeld omdat discriminatie op sexe in veel gevallen verboden is en kwalijk wordt gevonden.Joanne schreef:... als ik aangesproken wens te worden met metrans of mevreer en iemand structureel mijnheer blijft zeggen krijgt ie toch echt een keer een hijs met mijn handtas
...
Tsja en dat mensen het moeilijk gaan krijgen de juiste termen te willen of kunnen gebruiken vind ik in ieder geval een verwaarloosbaar punt. Die kunnen gewoon in hun stramientje blijven zitten met oogkleppen voor. Als ik me maar kan aanduiden zoals ik wens en in mijn geval dekt het woord vrouw de lading gewoon niet.
Maar of het nu zo'n goede zaak is om voor mensen die niet goed passen in de M/V indeling een derde categorie te maken, weet ik niet. Ik denk dat dat heel stigmatiserend kan werken, net zo als nu het onderscheid M/V ook al heel onbedoelde vormen van discriminatie oproept.
En aangesproken worden met 'mevreer' lijkt me al helemaal een slechte zaak. Mensen hechten aan gewoonten en je moet niet proberen dat automatische 'mijnheer' of 'mevrouw' te veranderen. Het effect zou alleen zijn dat je bij voorbaat als afwijkend wordt gezien.
En iemand een hengst geven met je handtas omdat hij niet doet, wat jij wilt dat hij doet, lijkt me al een heel slechte zaak. Dan bevestig je niet alleen heel veel vooroordelen, maar je roept ze ook op.
Wat maakt het nu in de praktijk uit, hoe je genoemd wordt? Ik kan me daar niet echt druk over maken. Er zijn echt genoeg dingen die voor mij veel belangrijker zijn.
In mijn persoonlijke geval zijn er 4 mogelijkheden:
1. ik loop als man en wordt aangesproken als mijnheer,
2. ik loop als man en wordt aangesproken als mevrouw,
3. ik loop als vrouw en wordt aangesproken als mevrouw,
4. ik loop als vrouw en wordt aangesproken als mijnheer.
Omdat ik nooit 100% vrouw ben of claim te zijn, vind ik optie 4 niet een probleem. Optie 2 is de meest interessante. Mensen proberen dan te plagen. Laat ze daar rustig hun energie aan verspillen, denk ik dan.
Dit alles neemt overigens niet weg dat jij je zo mag noemen als je wilt. Alleen bij officiele papieren geeft dat problemen, maar verder niet. Wat dan de beste term is, weet ik niet, maar misschien hebben anderen daar goeie ideeen over.
Groetjes, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Ik denk dat ik eens een mailtje stuur naar Maurice de Hond.
Op zijn site, peil.nl, kun je je aanmelden en dan wordt gevraagd naar je geslacht.
Maar als je dat achteraf wil wijzigen moet je een nieuw profiel aanmaken.
Voor de vragen die de Hond stelt lijkt me het biologisch geslacht niet erg relevant. Ik ben eigenlijk meer geïniteresseerd wat andere vrouwen denken, ook al ben ik biologisch man.
Savage :engel: Elve
Op zijn site, peil.nl, kun je je aanmelden en dan wordt gevraagd naar je geslacht.
Maar als je dat achteraf wil wijzigen moet je een nieuw profiel aanmaken.
Voor de vragen die de Hond stelt lijkt me het biologisch geslacht niet erg relevant. Ik ben eigenlijk meer geïniteresseerd wat andere vrouwen denken, ook al ben ik biologisch man.
Savage :engel: Elve
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik heb laatst een forumulier van de SP ingevuld (allemaal vragen over hun website, wel politiek maar totaal niet gender-relevant). Daar werd ook de m/v-vraag gesteld. Het was gelukkig wel mogelijk om het vakje leeg te laten, maar omdat er ook een tekstvak bovenstond waar je je opmerkingen kwijtkon heb ik wel ingevuld dat ik die vraag dus totaal niet relevant vond voor mijn politieke mening. Ik hoop dat ze er over nadenken...Wendy B schreef:Voor de vragen die de Hond stelt lijkt me het biologisch geslacht niet erg relevant. Ik ben eigenlijk meer geïniteresseerd wat andere vrouwen denken, ook al ben ik biologisch man.
Zo doe ik dit eigenlijk bij elke enquete die mij op dit punt niet bevalt: ik vul 't in bij het opmerkingenveld of ik stuur, als dat opmerkingenveld niet bestaat, een mailtje naar de site waar de enquete gehouden wordt. Ik krijg zelden antwoord, maar merk wel dat (bijv. bij de consumentenbond) bij volgende vragenlijsten deze vraag niet meer gesteld wordt. En dat was natuurlijk precies de bedoeling
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Tot ongeveer 30 jaar geleden was het de gewoonte in Amerika, net zoals in Engeland, dat mannen, getrouwd of ongetrouwd, aangesproken worden als "Mr", terwijl getrouwde vrouwen als "Mrs" en ongetrouwd als "Miss" worden aangesproken. De feministen hebben de term "Ms" geintroduceerd zodat ze, net zoals bij de mannen, een aanspreektitel zou hebben dat onafhankelijk is van of ze wel of niet getrouwd zijn. Dat heeft destijds voor veel ophef en weerstand gezorgd, maar wordt steeds meer geaccepteerd, ook al werd het destijds ook als afwijkend gezien. Gewoonten kunnen worden veranderd, maar daar is veel tijd, energie en geduld voor nodig.kim dietrich schreef:En aangesproken worden met 'mevreer' lijkt me al helemaal een slechte zaak. Mensen hechten aan gewoonten en je moet niet proberen dat automatische 'mijnheer' of 'mevrouw' te veranderen. Het effect zou alleen zijn dat je bij voorbaat als afwijkend wordt gezien.
Overigens voor de goede orde, ben ik zelf geen voorstander van een derde geslacht, maar wel een tegenstander van het onnodige vragen naar geslacht.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Ik weet niet wat ik van een derde geslacht vind: ik zie voordelen (m.n. op openbaar toiletgebied: het kunnen kiezen voor een toilet voor een derde sekse waar je niet verplicht moet kiezen tussen man en vrouw lijkt me zalig - maar daar zie ik ook voordelen van een geslachtloos toilet dus 1 toilet voor zowel mannen als vrouwen als mensen die daar op wat-voor-manier-dan-ook tussenin zweven), verder zie ik ook nadelen van een derde sekse (ik ben voorstander van zo weinig mogelijk subvakjes en subgroepjes omdat ik een hekel heb aan definitiegezeur van wanneer je nu wel-of-niet van zo'n aanspreektitel voor zo'n derde geslacht gebruik zou mogen maken).Lisa met een S schreef:Overigens voor de goede orde, ben ik zelf geen voorstander van een derde geslacht, maar wel een tegenstander van het onnodige vragen naar geslacht.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Een voordeel voor mannen van gescheiden toileten is dat je doorgaans niet of niet lang in een rij hoef te wachten voordat je gebruik kan maken van de toilet. Als alle openbare toiletten geslachtloos zouden worden, zou het waarschijnlijk leiden tot een vermindering van de bierconsumptie.
Lisa

Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Chantal C.
- Forumdiva
Meestal staan de rijen voor het damestoilet. Overigens gaan een hoop vriendinnen van me gewoon naar het herentoilet, omdat het volgens hen vaak schoner is dan op het damestoilet.Lisa met een S schreef:Een voordeel voor mannen van gescheiden toileten is dat je doorgaans niet of niet lang in een rij hoef te wachten voordat je gebruik kan maken van de toilet.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer: