Lieve mensen,
Natuurlijk hebben jullie gelijk. Maar ik schreef al: kort door de bocht.
Om het duidelijk te houden.
Baardepilatie is in principe niet opvallend en baardloos is geen specifieke mannelijk kenmerk. Er zijn mannen met minimale lichaamsbeharing.
Hormonen zijn voor mij een grensgeval.
Natuurproducten als Hop t.b.v. borstgroei nou ja, dat gaat nog.
Maar als man dan in je zwembroek in het publiek?
Denk dan goed na wat je doet.
En hormonen valen voor mij wél onder de transitie. Missschien nog wel meer dan de srs.
Omdat de hormonen niet alleen je uiterlijk verandert (huidstruktuur, borstgroei, beharing) maar zeer zeker ook je brein herbedraad (emotioneler,etc).
Je vervrouwelijkt behoorlijk daardoor.
Je kan vaak best nog wel als zeer vrouwelijke man functioneren, maar ook hier zeg ik: denk dan goed na wat je doet.
Je leven als man met de druk van transgenderisme in je is niet leuk, maar als zeer vrouwelijke man leven.....
Ik weet niet wat beter is.
En ja, ik ben géén sombervrouw, maar ik hoor te vaak de kreet: gôh, wat goed meid. Men is blijkbaar bang om als mede-T de discussie aan te gaan van: waar zijn wij mee bezig. Is dit inderdaad de goede weg. Een zware weg, maar uiteindelijk wél met de beloning van beter functioneren in de maatschappij.
Daarom deze link:
www.missfiorella.com
Amerikaans, dus daar is een andere -slechtere- situatie dan bij ons. En het stuk is leesbaar geschreven, dus lees het om de essentie, niet om op elke slak zout te leggen.
Een tekst die boordevol waarheden bevat en geschreven is door iemand die er naar terugkijkt met beide voeten op de grond. Het is echter ook gezien door Amerikaanse ogen, wat betekent dat sommige zaken toch wel serieus verschillend kunnen zijn.
Mijn persoonlijke mening over dit stuk is dat -mits herschreven in het Nederlands en aangepast aan onze situatie- je dit in het bijzijn van de psych hardop zou moeten lezen en ondertekenen. Zodat je duidelijk weet waarmee je als transgender/transseksueel persoon bezig bent.
groetjes,
José
José