Goede raad...

Algemeen

Moderator: Moderators

Franscien
dagelijks aanwezig

Goede raad...

Bericht door Franscien »

In mijn zoektocht naar antwoorden, kwam ik bij toeval de volgende site tegen.

Hoewel er hier ook de nodige tips en goede raad worden gegeven, is ook deze link voor sommigen een goed uitgangspunt.
De site is niet splinter nieuw, maar de inhoud lijkt me nog steeds actueel. Doe er je voordeel mee.

http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0102.htm

groetjes,
Franscien
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Als ik eerlijk ben, vind ik het maar niks.

Je verkleedt je af en toe stiekum in dameskleren omdat je dat opwindend vindt. Meestal smaakt dat naar meer en komt dat dus terug. Je omgeving vindt dat meestal minder tof. Allemaal al lastig genoeg.

Nu kom je op deze site. Een heel verhaal. Je hebt nu opeens een gender-identiteit die je moet ontdekken en waar je recht op hebt. Je moet leren genieten van je transgender ervaringen... Nou, dat is bij mij nooit het probleem geweest. Het probleem is meer dat andere mensen daar niet altijd zo van genieten.

En dan krijg ik ook nog de raad:
Wees in geen geval bang om hulp te zoeken bij een psychiater of psycholoog.
Waarom zou dat verstandig zijn? Lijkt me sterk als je weet hoe verward die mensen doorgaans denken.

Ik denk dat jezelf je problemen moet aanpakken en oplossen. Ongeveer net zo als dat je hebt leren lopen. Vertrouw op jezelf, Franscien.

En al dat gepieker en gefilosofeer leidt in de praktijk tot niets, zegt men en ik ga het steeds meer geloven. Ga je lekker verkleden of ga aan het werk, maar hou op met zeuren en piekeren.

En in plaats van te zeuren over hun gender-identiteit (wat een woord!) zouden veel T's beter eens wat meer tijd aan hun kleding, opmaak en presentatie kunnen besteden. Ze denken zeker dat dat vanzelf gaat nadat je bij een psych geweest bent. Volg liever eens een make-up kursus. Of doe wat echte meiden doen. Sluit je een week op in de badkamer en maak je op en haal het er weer af. Net zo lang tot je denkt dat het wat beter gaat. En doe eens wat langer over het zoeken van de goeie kleren. Kortom, ga aan de slag. Tut je op, ga uit, ga aan de slag, ga actie voeren! Er is nog genoeg te doen.

Groetjes,

Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Kim,

Ben ik niet met je eens.
Ik vind dat er veel waardevols op de site van Ilse staat.
Alleen heb je daar niet zoveel aan wanneer je alleen aan travestie doet.
Wanneer je als TG of TS gaat zoeken naar antwoorden zul je hiermee zeker wat verder kunnen komen.

Maar ze geeft geen recept wat je wel of niet MOET doen, maar tips wat je zou KUNNEN doen in je ontdekkingsreis naar antwoorden. En zo moet je het ook zien. Want iedereen en elke situatie is anders.
Cyn.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Kim,

<En in plaats van te zeuren over hun gender-identiteit (wat een woord!) zouden veel T's beter eens wat meer tijd aan hun kleding, opmaak en presentatie kunnen besteden. Ze denken zeker dat dat vanzelf gaat nadat je bij een psych geweest bent. Volg liever eens een make-up kursus. Of doe wat echte meiden doen>

Daar zit zeker wat in......van wat ik soms zie bij (verse) TS'en......daar lusten de honden geen brood van. Soms denk ik wel eens dat die wansmakelijke wanpresentatie van sommige TS'en, die erbarmelijk slecht gekleed/opgemaakt, al dan niet slecht bepruikt gaan juist zulke reacties oproepen bij mensen in het algemeen, dat nou juist die wanpresentatie DE gender-identiteit vraag gaat oproepen, zeker als je zoveel weerstand en negatief commentaar oproept.
Idd: de goedkeuring van een psych wil nog niet zeggen dat de rest van de mensheid de TS in kwestie ook al een vrouw ziet, integendeel.

Ik noem even een paar voorbeelden:

het restant gitzwart geverfd haar (maakt snoeihard) achterover dragen zodat de wijkende haarlijn en het mannelijke voorhoofd goed zichtbaar zijn, in combinatie met (teveel) make up en vrouwenkleding. Een gewoon kalend hoofd met bv het (restant) haar in een middenscheiding, zodat het te hoge mannenvoorhoofd goed zichtbaar is, word ook vaak gezien.

Een gitzwarte pruik, van een dik pakket nylon waar de Zangeres zonder Naam jaloers van zou worden, of juist een dik pakket hoogblond nylon op het hoofd, dit alles ook in combi met teveel make up.

Knokige, dunne mannenbenen onder een rok, liefst met enkellaarsjes (groter dan maat 41 uiteraard) die de grootte van de voeten accentueert, tevens de dunne, knokige knieen en benen.

Superstrakke broek, die niet alleen het gebrek aan kont/heupen/dijen accentueert, maar tevens de (te) brede schouders boven het geheel.+ borstvullingen uiteraard.

Superstrak truitje, wat de brede schouders/romp/knokige/gespierde mannenarmen accentueert.

En de bijkans voor elke trans verplichte dunne potloodstreepjes wenkbrauwen, die het mannelijke voorhoofd zo goed accentueren, tevens de rest van het gezicht tamelijk grof kunnen maken.

Ik geloof soms dat de gemiddelde TS geheel over het hoofd ziet dat de gemiddelde geboren vrouw altijd wel iets te verdoezelen heeft, maar dat die zich er naar kleedt, voor zover mogelijk. De gemiddelde TS=self proclaimed vrouw, dus op kleding/make up gebied kan&mag dan blijkbaar alles, ongeacht gezichtsstructuur of figuur in het algemeen. Ieder haar meug natuurlijk, maar verbaas je dan niet dat je niet passabel blijkt en problemen oproept of creeërt.

Ik ben en blijf van mening dat bv de Virgin er goed aan zou doen *regelmatig* kleding en make up cursussen te organiseren waarbij vooral het what NOT to wear aspect aan de orde komt.

Ik heb opzettelijk het fenomeen 60 jarige 'meisjes' buiten beschouwing gelaten, dat fenomeen lijkt me meer exhibitionistisch dan per ongeluk wansmakelijk.

Kortom: hoe beter, smaakvoller, overtuigender en realistischer de presentatie, hoe minder problemen in het dagelijks leven, dacht ik zo. Less is more, dat geldt voor iedereen, en met name voor real life TS 'en.

Groetjes Mila.
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Namasté dames

Franscien, lieverd je hebt gelijk. Dit was juist de site die mij inzicht gaf in mijzelf!!! Voor mij was het een duidelijk, uitgebreide uitleg wat er allemaal kan spelen. Vooral als je geheel in verwarring bent geweest zoals ik. :) Wat ben ik, Wie ben ik. Ik had al een tijd gezocht. Je kunt veel lezen maar vaak vond ik het te "klinisch" en van deze site had ik het gevoel dat het met "begrip" geschreven is. En inderdaad iedereen heeft zijn eigen unieke persoonlijke ontwikkeling in dit geheel.

Kim, als ik het zo lees ben jij op eigen kracht tot jouw eigen unieke persoontje gekomen. Geweldig!! Inderdaad moet je zelf je problemen aanpakken en oplossen. Maar kim, sommigen hebben een spiegel nodig om tot het probleem te komen. Vandaar uit kan men verder werken. En als je het geluk hebt om een goede psycholoog te treffen kan dit een verhelderende blik geven doordat men tot de kern doordringt. Er wordt als het ware een lichtstraal gezet op jezelf zodat je kunt zien wie je bent.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Namasté Mila

Oei, dit stukje roept nogal wat gevoelens op :( Ik krijg hier het gevoel van amateurtje versus proffesional. Krijg hier minderwaardigheids gevoelens van doordat hier een beroep gedaan wordt op "proffesionalitet" waar ik in r.l al behoorlijk wat moeite mee heb. (Faalangst)

Zie me in Groningen al binnenkomen voor het eerst met deze beschrijving als ondergrond. :( Let wel, ik woon alleen, probeer op mijn eigen manier iets wat ik leuk vind te dragen waarbij ik al rekening moet houden dat ik niet een ster ben in goede combinatie's te maken bij kleding voor mijn bewoners, com. collega's. Dus op dit moment krijg ik al weinig "feedback" betreft mijn persoonlijke kleding cq pruiken, byoux etc.

En dan deze scherpe analyse van een man in vrouwenkleding :D :(

Maar goed, je laatste regel verzacht het wat :)
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik heb zelf heel veel aan Ilse's site gehad. Het bevestigde mijn gevoel dat er meer mag zijn dan alleen man-of-vrouw en mijn gevoel dat het innerlijk ook heel belangrijk is. Voor mij is dat innerlijk ook belangrijker dan het uiterlijk: ik heb niet zoveel tegen op 60-jarige-meisjes of meisjes-met-een-kalend-hoofd: wie zich daarvoor schaamt doet vooral zichzelf tekort. Durf eens te zeggen "wat een ander van me vindt zal me een zorg zijn - als ik mijzelf er maar mooi uit vind zien"...

Ik beb zelf heel veel aan mijn coach (met psychologische achtergrond). Ze houdt me regelmatig een psychologische spiegel voor, waardoor ik betere keuzes kan maken dan als ze dat niet doet. Waarom zou je wel een fysieke spiegel willen gebruiken om te weten hoe je uiterlijk er uit ziet, maar geen psychologische spiegel willen gebruiken om te weten hoe het met je innerlijk staat?

Een voorbeeld hoe zoiets kan gaan:
mijn dagboek op de vlaamse genderkring schreef:De afgelopen week ben ik weer bij mijn coach geweest. We hebben weer anderhalf uur gepraat. Het lijkt veel op worstelen, letterlijk: alsof ik met haar aan het vechten ben. Aan het eind van het gesprek kwamen we op een spreuk van Seneca: "Verwachting is de grootste hindernis om nu te leven". Ik had er twijfels over: ik merk bij mijzelf dat ik toch ook wel veel kracht haal uit verwachtingen over de toekomst. Een toekomst waarbij ik dichter bij mijzelf zal leven...

Ik had dat nog niet gezegd, of mijn coach reageerde direkt met een opmerking als "het heden is dus niet genoeg"... Dat was wel even slikken: ineens realiseerde ik mij dat dit het grote verschil tussen kinderen en volwassenen is. Kinderen die graag "groot" willen worden en er vertrouwen in hebben dat "als ze groot zijn" gelukkig zullen zijn. En ik - ik ben volwassen en leef toch naar de toekomst toe. Kan ook niet zonder verwachtingen over de toekomst. Die gedachte maakte me intens verdrietig: schijnbaar is mijn leven toch veel "shittiger" dan ik mij wel gerealiseerd had...

Verder hebben we het over mijn "mental constructs" gehad: uitgangspunten voor het leven, uitgezocht door mijn omgeving en door mijzelf. Ik realiseerde me nogmaals hoe sterk die mijn leven in de weg zitten.

Het resultaat van al dat werk was dat ik op dinsdag ineens energie had om een aantal huishoudelijke taken in mijn huis op te pakken. Heerlijk om eindelijk weer energie te hebben! De rest van de week bleef de energie, zowel op mijn werk als thuis merkte ik dat ik beter in mijn vel zat. Het was, alsof ik nu ineens mijn energie ging gebruiken om wel iets uit mijn leven "nu" te halen. Het is goed om een coach te hebben...
Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

De site van Ilse heeft mij wel op sommige punten wel antwoord kunnen geven. Zeker als je nog voor of aan het begin zit van je transitie kun je er wel wat uitvissen wat voor je van belang kan zijn.

Ik geef Cynthia wel gelijk: Als TV zul je er niet zoveel aan hebben.

Liefs, Kitty.
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Ik vind het wel een beetje moeilijk, het is ook eigenlijk wel een grijs gebied voor mij eigenlijk (misschien ook omdat ik mezelf niet echt travestiet voel maar goed)

Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat mensen misschien zich te veel laten leiden door deze zelfhulp sites ? Als je zo'n site bezoekt en de informatie daar leest zou je jezelf wel eens een beetje teveel kunnen laten meevoeren. Begrijp me niet verkeerd hoor, goed dat ze er zijn maar bekijk het nuchter. Het is heel goed mogelijk dat in plaats van dat er een schijnwerper op je wordt gericht het best wel eens zo zou kunnen wezen dat je ergens een verlicht plekje ziet en zelf in het licht gaat staan. zie ook Self-fulfilling prophecy...

Overigens neem ik geen enkele aansprakelijkheid voor m'n huis, tuin en keuke psychologische uitspattingen :wink:
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

mireille schreef:Overigens neem ik geen enkele aansprakelijkheid voor m'n huis, tuin en keuke psychologische uitspattingen :wink:
Die is erg goed :P :D Je verstaat al de kunst van het indekken :)
liefs, Josette
Franscien
dagelijks aanwezig

Bericht door Franscien »

Lieve Kim,

Op zich kan ik me bij je uitspraak wel iets voorstellen. Het komt op mij over `sterk zijn en zonder zeuren doorgaan` Voor hen die dit kunnen is dit denk ik een goede manier om je weerbaar op te stellen in de maatschappij en om je daarbij goed te voelen.
Voor vele anderen is dit helaas niet gegeven en kan hulp van een psygoloog verhelderend werken. Wel moet je je bedemken dat het ´verhaal´ van een psygoloog niet het enige juiste pad is wat je moet bewandelen. Nee, het blijft zaak dat je zelf de controle over je eigen wensen en toekomst voor ogen blijft houden.
Op m´n werk heb ik ook een aantal coaching gesprekken gehad. Ook daarin blijft het heel belangrijk dat je je eigen doelen goed voor ogen houd.
Ik zie een psygoloog dan ook meer als iemand die me ook de andere kant van de zaak laat zien om daar zelf een conclusie uit te trekken.

De link was dan ook bedoeld voor hen die misschien ook na veel zoek pogingen deze hulp wel konden gebruiken.

groetjes,
Franscien
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Hallo Franscien,

je ziet uit de reacties dat er inderdaad genoeg mensen zijn die zich wel aangesproken voelen tot de site van Ilse. Ik heb hem nog eens wat langer bekeken en er zitten ook stukken in die ik wel goed vind of interessant en er zitten ook stukken in waar ik het wel mee eens ben.

Maar de benadering van Ilse is inderdaad niet een benadering waar ik mij bij thuis voel en zoals al opgemerkt werd, vermoedelijk veel meer TV's zullen dat hebben.

Ik ontzeg niemand het recht op een sexe-operatie. Ik denk dat als iemand bij zijn verstand is en daar goed over nagedacht heeft, dat hij/zij dat dan zelf moet weten en moet bepalen. Zo simpel is het eigenlijk, wat mij betreft.

Maar dan kom ik op de site van Ilse. En ik kom terecht in ingewikkelde betogen, er worden dure termen tegenaan gegooid alsof het om een soort heilig geloof gaat.... en dan word ik overvallen -- vermoedelijk niet precies de bedoeling van Ilse -- door een diepe twijfel. Ik vraag niet om een ingewikkeld verhaal. Ik vraag niet om dure termen. Ik vraag alleen een korte, duidelijke verklaring. Mij lijkt het simpel, maar voor Ilse is het dat duidelijk niet.

O.K. het is ook aangrijpend en je zit er zelf middenin. Ik heb wel eens iets geprobeerd uit te leggen over travestie en ook dat was voor mij minder simpel dan ik zou willen.

Er zijn ook passages die ik zo op mezelf kan betrekken. Ik heb (voor een man) een vrouwelijk lichaam. En ook qua gedrag ben ik meer vrouwelijk dan mannelijk. Verder voel ik me geen man. (Trouwen ook geen vrouw). Ik ben dus een van die mensen waarvan heel veel mensen zouden kunnen begrijpen wanneer ik liever als vrouw door het leven zou gaan. Ik heb daar ooit zelfs over nagedacht en toen het idee verworpen. Het leek me geen goed idee en het strookte niet met wat ik graag wilde bereiken. Zo simpel was dat.

Ik zou dan graag willen weten waarom Ilse wel besluit tot een transitie terwijl ik met mijn vrouwelijke lichaam en mijn vrouwelijke gedrag terwijl ik me niet man voel, dat niet doe. En op dat punt wordt het mij niet goed duidelijk.

Nu heeft Ilse geen verplichtingen aan mij. Maar ze neemt wel een ingrijpende beslissing en schrijft een hele website vol over die beslissing en alles daaromheen. Ik zou dan denken dat het wel ergens zou moeten staan. Maar zo simpel ligt het niet. Het is net alsof we op een andere golflengte zitten.

Behalve bij Ilse heb ik dat wel eerder gemerkt bij TS'en. In sommige gevallen heb ik wel gedacht bij mensen op een moment dat ze zich nog niet bewust waren van hun TS zijn: je praat en denkt als een TS.

Het probleem dat ik dan heb met zo'n site, is dat mensen daar op komen en daar bepaalde dingen uitpikken die ze graag willen geloven. En geloven in Nederland staat vrij, maar het vervelende is, dat mensen vervolgens op basis van zo'n geloof soms de meest verstrekkende beslissingen nemen.

Ilse geeft dan wel de raad om eventueel een psycholoog te raadplegen. Maar die zeggen nu juist dat uit onderzoek blijkt dat al dat gepieker en gefilosofeer in de praktijk alleen maar leidt tot ellende. Zij zeggen: ga iets positiefs doen. Een lekker stuk hollen schijnt b.v. fantastisch te werken tegen depressieve gevoelens. Of ga iets nuttigs doen voor andere mensen. Ook dat schijnt heel goed te werken.

Ik ben inderdaad voorstander van een typische TV aanpak. Wij zijn pragmatici. We verkleden ons omdat het leuk is of een fijn gevoel geeft en we proberen de problemen die eraan vast zitten, zo beperkt mogelijk te houden.

Ik zeg dus niet: 'sterk zijn en niet zeuren.' Ik zeg: breng je probleem onder woorden en los het op. En psychologen zeggen dus in feite: doe maar niet, want dat wordt toch niks. Veel te moeilijk voor de doorsnee mens. Ga maar wat doen.

O.K. Genoeg gedaan. Ik ga slapen.

Groetjes,

Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

kim dietrich schreef:Maar dan kom ik op de site van Ilse. En ik kom terecht in ingewikkelde betogen, er worden dure termen tegenaan gegooid alsof het om een soort heilig geloof gaat.... en dan word ik overvallen -- vermoedelijk niet precies de bedoeling van Ilse -- door een diepe twijfel. Ik vraag niet om een ingewikkeld verhaal. Ik vraag niet om dure termen. Ik vraag alleen een korte, duidelijke verklaring. Mij lijkt het simpel, maar voor Ilse is het dat duidelijk niet.
Het klinkt in mijn oren als omgekeerd t.o.v. wat ik in 2004 tegenkwam op TV-sites: enorm uitspattende foto's en verhalen waarvan ik toen iets had van "dit is het niet bij mij: de foto's zijn voor mij te uitdagend en het verhaal te simpel". Inclusief websites waar heel gedetailleerd verteld werd hoe je met je mannenborsten toch een decolete kunt maken en sites zoals travestie.org waar ook de informatiepagina's vrijwel uitsluitend om het "fysieke", het lichaam gaan.

Of TS-sites waarvan ik iets had van "draait het nu echt alleen om die SRS?" - tot en met sites waar de bloederige en de intieme foto's van het scherm spatten - duidelijk teveel voor mij op dat moment. TS-sites richtten zich niet op wat voor mij op dat moment (en ook op dit moment) vele malen belangrijker was dan het fysieke, namelijk op het psychische en/of op de vraag hoe je hier dagelijks mee omgaat. [N.B: er waren ook uitzonderingen op de regel en een aantal van die uitzonderingen volg ik nu nog steeds, waaronder de websites van Chantal en Evelien].

Voor mij was het een zegen om een website tegen te komen waar ik veel vragen tegenkwam die ik mijzelf ook stelde - met daarbij antwoorden waar ik mij heel goed in kon vinden. Ik denk dan ook dat de vraag niet zozeer is "wat is goed of wat is slecht", maar "wat zoek je en is dit wat je zoekt". Voor mij was Ilse's site een site die ik op dat moment zocht (en die ik nog steeds regelmatig be-zoek). Voor jou schijnbaar niet - en dat hoeft ook niet.

Overigens ben ik er niet zo bang voor dat mensen op basis van zo'n website kritiekloos een conclusie trekken en daarna kritiekloos een behandelpad inslaan. Juist op Ilse's website worden kritische vragen aan de lezer gesteld...

Je koppelt ook het naar een psycholoog gaan aan "gepieker en gefilosofeer, dat in de praktijk alleen maar leidt tot ellende". Ik ben zelf onder behandeling bij een soort psycholoog en zoals in een eerder voorbeeld al aangegeven lukt het mijn coach om mij juist uit bepaalde negatieve gedachten te trekken... Ik denk dat als je ervaring hebt met een psycholoog die je meer ellende oplevert dan dat'ie voorkomt dat het tijd wordt voor een andere psycholoog die je beter helpt en die beter past bij wat jij zoekt. Als jij denkt dat je zonder psycholoog beter afbent dan er mee: niemand verplicht je om een psycholoog te nemen en je hebt dan helemaal gelijk als je dat niet doet. Maar erken a.u.b. ook dat er mensen zijn die wel degelijk veel aan een psycholoog hebben...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef: [N.B: er waren ook uitzonderingen op de regel en een aantal van die uitzonderingen volg ik nu nog steeds, waaronder de websites van Chantal en Evelien].
Toch leuk dat ik een uitzondering op de regel ben... :D
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

kim dietrich schreef:Ik zou dan graag willen weten waarom Ilse wel besluit tot een transitie terwijl ik met mijn vrouwelijke lichaam en mijn vrouwelijke gedrag terwijl ik me niet man voel, dat niet doe. En op dat punt wordt het mij niet goed duidelijk.
Ik kan natuurlijk niet voor Ilse antwoorden, maar het is een gevoel. Bij mij was het op een gegeven moment zo ernstig dat ik eigenlijk niet meer verder wilde leven als ik nog langer met een mannelijk lichaam moest leven.

Als je, zoals jij, prima met een dergelijk lichaam kan leven, dan is dat zeker geen probleem. Echter als je in je maatschappelijk functioneren een dusdanige stress gaat ervaren, zoals ik, dan is een transitie de enige oplossing. Zelfmoord is voor mij geen keuze.

Overigens kan ik er aan toevoegen dat sinds ik de transitie in gegaan ben, het stukken beter met me gaat. Volgens de mensen om mij heen straal ik blijdschap uit. En zo voelt het ook. Ik ben onderweg naar een leven wat beter bij me past dan in het verleden.
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie