PETITIE: VN TEGEN GEWELD TRANSGENDER VROUWEN

Algemeen

Moderator: Moderators

Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

PETITIE: VN TEGEN GEWELD TRANSGENDER VROUWEN

Bericht door Frederique_ »

http://www.petitiononline.com/xgender/petition.html

To: The United Nations Violence Against Transgendered Women Is At Critical Levels!

60% of all gender variant people are subjected to hate crimes. 8.3% of visible transwomen in the United States die by murder, versus 0.0055% in the general population. Amnesty International reports ongoing incidents of police brutality against transgendered women around the world. Yet even the United Nations does not recognize gender variant people as deserving of equal human rights.

As citizens of the world, we petition the United Nations to revise the Universal Declaration of Human Rights from "all women and men" to "all people". The United Nations stands for human equality and freedom from discrimination for any reason, including gender. Yet the term "women and men" is exclusionary of all people whose gender cannot be described by either category.

We also urge that you include the term "gender", within Article 2, "Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status." This addition is suggested to protect transgendered people, whose human rights are being violated because of their exhibited gender, not their biologic sex.

The transgender population of the world is emerging, and in doing so, faces grave misunderstanding, prejudice and injustice on a daily basis. In the absence of recognition as a distinct and equal subset of humanity, transgendered people do not receive equal protection under common law or human rights. Many instances can be referenced where transgender people were not afforded equal rights nor freedoms, and have been subjected to atrocious and inhumane treatment at the hands of law makers and society at large. (See links below)

We urge the United Nations to take a leading role in including the transgender population through use of the phrase "all people", rather than excluding them by using the term "all women and men". This simple step would go a long way in setting precidents for the equal recognition and protection of all human beings of the world.

EXISTING TERMINOLOGY

Preamble: "Whereas the peoples of the United Nations have in the Charter reaffirmed their faith in fundamental human rights, in the dignity and worth of the human person and in the equal rights of men and women."

Article 2: "Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status."

Article 16(1): "Men and women of full age, without any limitation due to race, nationality or religion, have the right to marry and to found a family.

PROPOSED TERMINOLOGY:

Preamble: "Whereas the peoples of the United Nations have in the Charter reaffirmed their faith in fundamental human rights, in the dignity and worth of the human person and in the equal rights of all people."

Article 2: "Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, gender, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status."

Article 16(1): "People of full age, without any limitation due to race, nationality or religion, have the right to marry and to found a family.

-----------------------------------------------------
PLEASE TAKE NOTE OF THE FOLLOWING REPORTS OF RECENT HUMAN RIGHTS VIOLATIONS AND HATE-CRIMES AGAINST TRANSGENDERED PEOPLE.

Amnesty Reports of Police Brutality
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGAMR510012006

Police Abuse and Misconduct in U.S.
http://www.amnestyusa.org/news/document ... 0050922002

Deadly Attacks and Murders in Guatemala
http://hrw.org/english/docs/2006/02/21/guatem12696.htm

Frequent Sexual Assult on Transwomen
http://my.execpc.com/~dmmunson/Nov99_7.htm

Denver Teen Attacked by Four Men
http://www.tgcrossroads.org/news/archive.asp?aid=167

Maria Roman Assulted by Miami Police
http://la.indymedia.org/news/2006/03/151130.php

Hijra Woman Face Violence in India
http://ai.eecs.umich.edu/people/conway/ ... eport.html

Gwen Araujo Brutally Killed
http://www.transgenderlawcenter.org/gwen/index.html

Unsolved Murder of Amancio Corrales
http://www.theamancioproject.org/

WE THE PEOPLE STRONGLY URGE THE UNITED NATIONS TO AFFIRM THAT "ALL PEOPLE" ARE DESERVING OF EQUAL RIGHTS AND PROTECTIONS, NOT JUST "MEN AND WOMEN Bron: Gender Action Group
Kijk ook eens op de genderkalender !
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Va dat soort cijfers wordt je ook niet vrolijk. :(

Maar ik kan ook wel weer begrijpen waarom ze voor die formulering hebben gekozen, nl. om te benadrukken dat die rechten in dezelfde mate gelden voor mannen én vrouwen, ipv. alleen voor mannen.

Die nadruk zou met de nieuwe formulering weer wegvallen.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Robinhood
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Robinhood »

I k vond het een moeilijk stuk om te lezen ,durf daarom niet om op het artikel te reageren omdat ik bang ben iets niet begrepen te hebben.
Maar van wat ik wel begrepen heb,kan ik zeggen dat er toch vooruitgang in "De Zaak "is,helaas moeten daarvoor eesrt minder leuke dingen gebeuren,om later iets positiefs te kunnen voortbrengen.

Wanneer je de geschiedenis van de afro amerikaan bekijkt in de VS dan kan je daar van schrikken/misselijk worden maar uiteindelijk ,is er heel veel verandering in de positie van de afro amerikaan gekomen.(Ik laat het verhaal van de oorspronkelijk amerikanen maar even buiten beschouwing ,sorry!)
Mischien helpt het om de positieve ontwikkeling van de afro amerikaan in gedachte te houden .

Wanneer er geleerd is van het verleden dan kunnen we hopen,dat de rechten van de transgender een snellere ontwikkeling mag beleven.
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
anna_r
dagelijks aanwezig

Bericht door anna_r »

En nu graag even in het nederlands.
ik begrijp nog niet wat het verhaaltje inhoud.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

================================
Woord vooraf: ik ben geen beroepsmatige, laat staan beëdigd, vertaler, er kunnen dus kleinere of grotere vertaalfouten in zitten. Het geeft wel de strekking van het verhaal weer. Ik sta open voor iedere verbetering die je in de vertaling kunt vinden! Alvast bedankt voor de moeite.

Aan: de Verenigde Naties: Agressie tegen transgendere vrouwen is op kritiek niveau

60% van alle transgendere mensen heeft last van weerzinwekkend geweld. 8,3% van de zichtbare transvrouwen in de Verenigde Staten overlijdt aan moord, ten opzichte van 0,0055% bij de rest van de inwoners. Amnesty International meldt wereldwijd telkens nieuwe incidenten van politieagenten die bij transgendere vrouwen over de streep gaan. Zelfs de Verenigde Naties benoemt de rechten van transgendere mensen niet expliciet.

Als bewoners van de wereld roepen we de Verenigde Naties op om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aan te passen door over "alle mensen" in plaats van "alle vrouwen en mannen" te spreken. De Verenigde Naties staat voor menselijke gelijkheid en afwezigheid van discriminatie om welke reden dan ook, inclusief gender. Toch sluit het begrip "vrouwen en mannen" mensen uit die niet tot een van deze twee groepen behoren.

We roepen ook op om de term "gender" op te nemen in artikel 2: "Iedereen heeft recht op alle rechten en vrijheden die in deze declaratie benoemd worden, zonder uitzondering op welk gebied dan ook, waaronder ras, kleur, geslacht, taal, religie, politieke of andere meningen, nationale of sociale oorsprong, eigendom, stamboom of andere status". Deze aanvulling wordt voorgesteld om transgendere mensen wiens mensenrechten overtreden worden vanwege hun getoonde geslacht (in tegenstelling tot hun geboortegeslacht) te beschermen.

Het aandeel van transgendere mensen groeit, waardoor ze dagelijks geconfronteerd worden met een behoorlijk onbegrip, vooroordelen en onrechtvaardigheden. Doordat een onderscheidbaar en gelijkwaardig deel van menselijkheid niet onderkend wordt krijgen transgendere mensen geen gelijkwaardige bescherming door de normale wetgeving of door mensenrechten. Er zijn veel voorbeelden waar transgendere mensen geen gelijke rechten of vrijheden kregen, of waar ze gruwelijk en onmenselijk behandeld werden door wettenmakers en de maatschappij (zie de links hieronder).

We roepen de Verenigde Naties op om een voortrekkersrol op te pakken in de acceptatie van transgendere mensen door het gebruik van termen als "alle mensen", in plaats van ze uit te sluiten door termen als "alle vrouwen en mannen". Deze simpele maatregel zou een groot precedent scheppen voor de gelijke erkenning en bescherming van alle mensen in de wereld.

Bestaande tekst

Inleiding: "Waar de mensen van de Verenigde Naties in het handvest hun vertrouwen in fundamentele mensenrechten herbevestigd hebben in de waardigheid en waarde van de mensen en in de gelijke rechten van mannen en vrouwen"

Artikel 2: "Iedereen heeft het recht op alle rechten en vrijheden die in deze declaratie vermeld staan, zonder onderscheid op welk gebied dan ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, religie, politieke of andere mening, nationaal of sociale oorsprong, eigendom, stamboom of andere status".

Artikel 16 (1): "Volwassen mannen en vrouwen, zonder enige terughoudendheid veroorzaakt door ras, nationaliteit of religie, hebben het recht om te trouwen en een familie te stichten".

Voorgestelde tekst:

Inleiding: "Waar de mensen van de Verenigde Naties in het handvest hun vertrouwen in fundamentele mensenrechten herbevestigd hebben in de waardigheid en waarde van de mensen en in de gelijke rechten van alle mensen"

Artikel 2: "Iedereen heeft het recht op alle rechten en vrijheden die in deze declaratie vermeld staan, zonder onderscheid op welk gebied dan ook, zoals ras, kleur, geslacht, gender, taal, religie, politieke of andere mening, nationaal of sociale oorsprong, eigendom, stamboom of andere status".

Artikel 16 (1): "Volwassen mensen, zonder enige terughoudendheid veroorzaakt door ras, nationaliteit of religie, hebben het recht om te trouwen en een familie te stichten".

------------------------
Neem kennis van de volgende rapporten van recente schendingen van mensenrechten en weerzinwekkend geweld tegen transgendere mensen
-----------------------
Amnesty verslagen van misbruik van macht door de politie
http://web.amnesty.org/library/Index/ENGAMR510012006

Politie misbruik en mishandeling in de Verenigde Staten
http://www.amnestyusa.org/news/document ... 0050922002

Dodelijke aanvallen en moorden in Guatemala
http://hrw.org/english/docs/2006/02/21/guatem12696.htm

Regelmatig seksueel geweld op transvrouwen
http://my.execpc.com/~dmmunson/Nov99_7.htm

Tiener uit Denver aangevallen door vier mannen
http://www.tgcrossroads.org/news/archive.asp?aid=167

Maria Roman beschuldigd door de politie van Miami
http://la.indymedia.org/news/2006/03/151130.php

Hijra vrouw ondergaat geweld in India
http://ai.eecs.umich.edu/people/conway/ ... eport.html

Gwen Araujo gewelddadig omgekomen
http://www.transgenderlawcenter.org/gwen/index.html

Niet opgeloste moord op Amancio Corrales
http://www.theamancioproject.org/

----------------------------------------------------------------
Wij, het volk, roepen de Verenigde Naties krachtig op om te bevestigen dat "alle mensen" het recht hebben op gelijke rechten en bescherming, niet alleen "mannen en vrouwen"
-----------------------------------------------------------------
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi,

Goed initiatief. Hopelijk bereikt het ook echt wat. Zojuist getekend, en ik was pas de 1207de. Dat kan beter meiden, dus neem effe vijf minuutjes en zet een electronische handtekening.

Frederique, dank voor de vertaling.

groetjes,

Monica
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:================================
Woord vooraf: ik ben geen beroepsmatige, laat staan beëdigd, vertaler, er kunnen dus kleinere of grotere vertaalfouten in zitten. Het geeft wel de strekking van het verhaal weer. Ik sta open voor iedere verbetering die je in de vertaling kunt vinden! Alvast bedankt voor de moeite.
Okeee, want anders vind ik deze stelling......
Frederique_ schreef:Het aandeel van transgendere mensen groeit
.......vreemd! :wink:

Neem het letterlijk en je zult denken, dat ooit alleen maar trangenders bestaan :D

Frederique, dat is al zo.....iedereen vertoont vrouwlijke en mannelijke aandelen :wink:

Maar ik snap al, dat het hier in deze draad niet erom gaat, vond de zin alleen leuk geschreven en kon niet laten erop te reageren :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Robinhood
ForumFan
Contacteer:

Bericht door Robinhood »

1236
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
Coco
ForumFan

Bericht door Coco »

Complimenten, Frederique! Voor iemand die niet onderlegd is op zo'n moeilijk vakgebied, heb je een puike vertaling afgeleverd. Er zitten wel wat dingetjes in die voor verbetering vatbaar zijn, maar dat zal je niet verbazen.
De wereld maakt plaats voor diegene die weet waarheen hij gaat.
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Bedankt Frederique

Engels ben ik wel redelijk machtig maar soms heb ik geen zin om dit te vertalen en sla het dan ook regelmatig over.

Nu ik dit gewoon kan lezen vind ik het inderdaad maar vreemd dat inderdaad de tekst "alle mensen" niet wordt gebruikt. Ik dacht dat dit wel gebruikt zou worden. Alhoewel toen de tekst opgesteld werd was er eigenlijk nog niet zoveel bekend over transgenderisme. Ik denk dat de tekst door mannen is opgesteld in een periode waarbij de rationele en technische mannelijke kant sterk de boventoon heeft gevoerd.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Maar is het niet zo, dat de mens die zegt, alle vrouwen en mannen, iedere mens bedoelt :roll:

Als je iets voordraagt, zeg je toch ook, mijne damen en heren en bedoel je dus alle....

Als
Frederique schreef:transgendere vrouwen
heb je toch ook de beiden stereotypen als richtlijn, immers neem je toch twee hokjes en daarvan dan eigenschappen, kenmerken of assesoires om jezelf te beschrijven, te beleven.....

Lichamelijk bvb, je bent iemand met een mannelijk geslachtsdeel en borsten.....geestelijk bvb, ben je iemand met een ratio van hier tot Tokio maar jankt bij de film *Titanic*.....tja sorry, iedereen mag bijvoorbeelden zelf invullen....je vind bij iedereen ofwel meer of minder kenmerken van de twee kanten mannelijk of vrouwelijk, er is geen derde geslacht, alleen gradaties tussen man en vrouw......of ben ik nou te rationeel, als ik dat stel.....immers ben ik nog geen geslachtsdelen(lichamelijke kenmerken) of geestelijke eigenschappen tegengekomen, die ik niet bij man nog vrouw kon terugvinden.....

.....en dan rest de vraag, wat is het verschil tussen transgender vrouwen, transgender mannen en transgenders in het algemeen......of wat betekend eigenlijk, als iemand stelt, ik ben geen man nog vrouw, dus geen van beiden, maar wat is die dan.....??? Als die dan zegt, nou ik zit ertussen in, nou dan is die toch weer iets in die trend man of/en vrouw en wordt toch dan ook bedoelt, als iemand zegt/schrijft *dames en heren* :roll:

Ik denk niet, dat iemand niet ieder mens bedoelt, als die zegt/schrijft *dames en heren*, diegene zal echt niet expres un deel mensen willen uitsluiten of daarmee niet willen aanspreken!

.....isn't it :roll:
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Mara,

:-?

No, it isn't.

Want natuurlijk heb je gelijk dat iemand die "beste dames en heren" zegt eigenlijk "beste mensen" bedoelt. Maar als dat zo is - waarom zegt zoiemand dan niet gewoon "beste mensen"?

Oftewel: dat het in westerse landen gebruikelijk is om harde grenzen tussen mannen en vrouwen te trekken wil niet zeggen dat dat een gewenste situatie is en al helemaal niet dat je dat dan zo maar moet accepteren.

Jouw betoog zou ook de reden moeten zijn om iemand nooit meer aan te spreken met meneer of mevrouw.
En daarom ook niet over "dames en heren", want dat suggereert dat er maar twee soorten mensen zijn. En niet al die tussenvarianten die jij in je bericht ook benoemt.

Groetjes,

Frederique
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Frederique_ schreef:Oftewel: dat het in westerse landen gebruikelijk is om harde grenzen tussen mannen en vrouwen te trekken wil niet zeggen dat dat een gewenste situatie is
Nou Frederique, de meeste mensen zullen ermee geen probleem hebben, anders had men dit al aangepast....zou het dat kunnen zijn, ik denk het wel....

.....ergens kan het gros van de mensheid er prima overweg met *beste dames en heren* en voor hun is het symboliek voor het gelijknis tussen man en vrouw zo gelijkwaardig naast elkaar genoemt of aangesproken te worden, immers is het in het algemeen nog steeds erg populair zich door de twee geslachten vrouw en man te onderscheiden....en om er echt te weten, of het een gewenste situatie is, moet je dus eigenlijk een respektievelijke omvraag starten onder alle mensen :roll:

groetjes
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Tsja, eerst willen transsexuelen geaccepteerd worden als vrouw, daarna komt er weer een actie omdat transgenders zch niet aangesproken voelen door dames en heren.

Het wordt er voor de buitenwereld niet overzichtelijker op.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Wendy,

Je zin komt op mij over als: "eerst willen homo's in het roze op een boot door de Amsterdamse grachten varen - dan willen ze ook nog samenwonen in een huis bij ons in de straat! 't Moet toch niet gekker worden!".

In beide gevallen gaat 't om een omslag in het denken. Iets wat altijd heel abnormaal gevonden werd moet je normaal normaal gaan vinden... Dergelijke omslagen in het denken kost tijd, moeite, energie; zowel bij de mensen die het direkt aangaat als bij de mensen in hun omgeving. Het een is een logisch gevolg van het ander.

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie