Hoi Ilona,
Ik vind hetgeen je hier beschrijft heel herkenbaar. Het klinkt absurd, maar inderdaad ebben je gevoelens van ongeluk en onvrede met jezelf weg, en brengt daarmee weer andere (luxe) problemen met zich mee.
Ik heb er reeds lang rekening mee gehouden dat het leven op een gegeven moment weer "normaal" gaat worden. Er komt een moment dat de euforie over de ontdekking van jezelf, de geboorte / het naar buiten treden van je vrouwelijke persoonlijkheid, het gaan leven als vrouw, kortom al die nieuwe dingen, normaal gaan worden. Ondertussen raak je een beetje verslaafd aan de heftigheid van je leven gedurende die maanden van de coming-out. Maar het vlakt af, en je vraagt je op een gegeven moment, omziend naar de afgelopen maanden, af: waar heb ik me in 's hemelsnaam druk over gemaakt? Waarom ben ik ooit ongelukkig geweest?
Dit alles neemt niet weg dat er diep van binnen iets essentiels veranderd is: eindelijk leef je op de manier die bij jou past. Een blijvende kwaliteitsverbetering van je leven is het gevolg. Nare ervaringen worden verdrongen door de vele gelukkige momenten, gelukkig maar.
Een nieuwe fase in je leven is begonnen waarin je het soms van blijdschap wel kunt uitschreeuwen: "ik ben een vrouw". De tranen van je verleden zijn geheeld. Nu kun je als completer mens verder leven.
Liefs,
Jolanda(M)
Verwerken
Nu de mist is veranderd
In een helder blauwe lucht
Nu de wonden zijn gaan helen
Werpt verdriet zijn laatste vrucht
De pijn maakte plaats voor leegte
Die leegte bleef niet lang
Want niet alles dat in het leven is,
Is kil, donker en wrang.
Eenzaamheid werd weggevaagd