Frederique_ schreef:De werkelijke reden dat ik niet op die niet-kloppende aannames reageer is dat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee heb (te grote, lange, dikke discussies waar niemand wat aan heeft en waar wij ons alleen maar bij lopen op te draaien).
Maarja, discussievoeren is hier toch wel gewilt, immers is dit een community, waar iedereen zo wat kan en mag vertellen over zijn/haar trajekt en juist omdat iedereen een ander weg volgt en ander mening heeft, heb je genoeg themas om over te hebben.....een nieuwe discussie was nou geweest, wat er dan niet aan klopt van de aannames, wat ik zei....maar daar komt dan je cut, moet ik dus accepteren.....
Misschien is het wel aardig om wat meer te vertellen over mijn werk. Ik zit in de elektrotechniek, en mag mij na jaren van studie Technicus Sterkstroom Installaties noemen. Toen mijn transitie begon had ik nog geen idee hoe ik mijn werk en transseksualiteit moest combineren. Wat ik doe is nou niet echt een vrouwelijk beroep.
Ik zit samen met mijn vader in een zogeheten v.o.f., vennootschap onder firma. We hebben als klein bedrijf al meer dan 20 jaar een kwekerij elektrotechnisch gezien in onderhoud. Die kwekerij is op haar specifieke gebied de grootste ter wereld. Hoewel mijn transitie en werk indertijd wel tot spanningen heeft geleid (zeker tussen mijn vader en ik), ben ik nu uitbesteed aan die kwekerij. Tuurlijk moet ik mijn werk aanpassen omdat ik fysiek een behoorlijk stapje terug heb moeten doen, maar ik doe het nog steeds met plezier. Wat ik al eerder schreef: het is niet echt 'vrouwelijk' werk. Zo ben ik uberhaupt niet: ik ben niet supervrouwelijk. Ik houd van extreme sporten, en dus is het klimmen in de nok van een kas voor mij niets bijzonders en past gewoon bij me.
Ik heb mijn transseksualiteit kenbaar gemaakt via het personeelsblad van de kwekerij. De basis ervan was het kranteartikel waar ik in stond als "zeemeermin van IJmuiden", hoewel dat geschreven was in 2004 toen ik nog androgyn leefde. Het artikel heeft maandenlang prominent gehangen aan het prikbord in de kantine. Er werken daar zo'n 75 tot 110 mensen. Sindsdien is mijn transitie gespreksonderwerp nummer 1, en wordt ik regelmatig aangeklampt om wat eens meer te vertellen. Nog steeds. Voor allemaal ben ik de eerste trans in hun leven en zij hebben nu eens de mogelijkheid om zo'n transitie van dichtbij te volgen. Wat wel opvallend is dat mannen meer moeite hebben gehad met mijn veranderingen dan vrouwen. Vrouwen leven helemaal mee, en gaven mij nog wel eens tips qua kleding en gedrag om alles wat beter uit te laten komen.
Meer dan waar,je bent een bijzonder mens ik blijf het zeggen!
Jij bent op zo,n natuurlijke wijze jezelf ,een voorbeeld voor velen!!!
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
Zelf heb ik het minder goed getroffen met mijn werkgever. Nadat ik het groene licht had gekregen in november 2005 begonnen de problemen. Tijdens het eerste gesprek was mijn manager (sinds juli 2005 in dienst) positief en verwachtte geen problemen. Tijdens het tweede gesprek was hij radicaal van gedachte veranderd en vertelde mij dat er geen plaats zou zijn voor vrouwen in een "mannenbedrijf". Ik moest er rekening mee houden dat mijn transitie niet geaccepteerd zou worden door mijn collega's. Een outplacementbureau zou voor mij op zoek gaan naar een meer "vrouwvriendelijker" bedrijf, dit geheel tegen mijn wil in. Mijn functie, ik ben software-engineer bij een elektrotechnisch bedrijf, kan zowel door mannen als door vrouwen worden gedaan. Sterker nog, een aantal jaren geleden werd er gezegd dat men meer vrouwen binnen het bedrijf wilde hebben.
Sinds maart 2006 leef ik fulltime als vrouw dus ga ik ook als vrouw naar m'n werk. Daarvoor heb ik iedereen persoonlijk ingelicht over mijn transitie. Vanaf de eerste dag tot op heden heb ik geen enkele negatieve reactie gekregen van mijn collega's. Ik word volledig als vrouw geaccepteerd. Mijn vrouwelijke collega's geven mij advies over kleding en make-up. Mijn mannelijke collega's zijn veel vriendelijker tegen mij geworden en zijn behulpzamer geworden. Toch kreeg ik geheel onverwachts weer een brief van het management. In deze brief komt onder andere het vele verlof dat ik naar het UMCG moest ter sprake. Maar ook werd weer ingegaan over het outplacementtraject. Dit traject zou binnenkort worden opgestart.
Zelf krijg in de indruk dat het bedrijf bang is voor de kosten die de transitie van mij met zich mee brengt. Mijn manager heeft de afgelopen maanden niet met mij gesproken en probeert mij te ontlopen. De directeur was keihard en zei tegen mij dat bij een nieuw leven een nieuwe baan hoort. Inmiddels is de FNV ingelicht over de situatie. En ook het genderteam is op de hoogte. Het genderteam wil graag een gesprek met het management om hen eens duidelijk te maken wat genderdysforie en transseksualiteit precies inhoudt en dat dit geen keuze van mij is.
De werksfeer wordt op deze manier wel verpest. Een praatje maken met een vrouwelijke collega is er op dit moment helaas niet meer bij omdat ik de indruk krijg dat ik nu extra in de gaten wordt gehouden. Het ziekenhuisbezoek vindt nu geheel plaats op mijn rekening. Nu neem ik maar snipperuren op als ik een afspraak heb in het UMCG.
Hopelijk is het management binnenkort van gedachte te veranderen. Want is de enige rotte appel die ik tegenkom in de transitie. Verder word ik door de omgeving volledig geaccepteerd als vrouw en krijg alleen maar positieve reacties.
Wat ik niet begrijp is dat het management jou adviseerd om naar een vrouwvriendelijk bedrijf te vertrekken,terwijl je wel vrouwelijke colega,s hebt.
Je colega,s accepteren het beter dan het management?
Zijn ze dan bang dat je werk er onder lijd?
Of zijn ze bang om voor kosten op te draaien?
Het management zou zich wat opener op mogen stellen,en vanuit alle eerlijkheid aan kunnen geven wat hun probleem is,zodat jij jezelf kunt "verantwoorden" of 'verdedigen".
Ik hoop dat jij een eerlijke kans krijgt of NEEMT,ik wens je heelveel geluk en kracht toe.
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
Klinkt als een smoes Edith... wellicht dat het management niet zo openminded is dan dat je zou willen (ik haal aan "nieuw leven, nieuwe baan" en "Tijdens het tweede gesprek was hij radicaal van gedachte veranderd")
Kan zijn dat ze totaal niks van de materie afwisten en toen iemand hebben geraadpleegd met ouderwetsche ideeen ? een iemand die ook meer continuiteit in het bedrijfsproces zoekt dan continuiteit in het personeel. Ik hoop voor je dat het management het ietsjes reeler gaat zien want dit toch wel een domper.
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Iemand die ziekteverlof neemt is gewoon een kostenpost en dan wordt alles wat ze kunnen bedenken tegen je gebruikt.
Heeft weinig te maken met acceptatie van T*s, meer met algemene mentaliteit.
Even een paar adviezen vanuit mijn rol als werkgever.
Neem nooit vrije dagen op om ziekteverlof te compenseren: dat kan alleen maar tegen je werken. Op een ongelukkig moment een vrije dag nemen komt slechter over dan een dagje ziek zijn (bovendien kan een werkgever zich verzekeren tegen ziekteverzuim, maar niet tegen vrije dagen). Ik ken de situatie in je bedrijf niet zo goed natuurlijk, vandaar dat ik moet gissen naar de motivatie van het management. Mijn ervaring is dat het management welliswaar hard en doel gericht is, maar vaak minder bekrompen dan de werkvloer (kan uiteraard in een individueel geval volkomen anders zijn.)
Indien je functie veel klantencontact inhoud kan er angst bestaan dat klanten minder ruimdenkend zijn (al valt dat in het algemeen ook wel mee). Het kan vanuit het management natuurlijk ook een ideaal handvat zijn om je te lozen.
Als je altijd goed gewaardeerd bent geweest en je zorgt er voor dat je je werk minstens zo goed blijft doen, kan ik me vanuit de werkgevers positie niet zo erg veel problemen voorstellen.