GroetjesBeste Lisa,
Ik ontving uw bericht over een kind dat met de Kindertelefoon gebeld zou hebben over travestie of transsexualiteit. Dit kind zou afgescheept zijn met de opmerking dat het die rare ideeën maar gauw uit het hoofd moest zetten.
Uw opmerking dat dit niet strookt met de doelen van de Kindertelefoon wil ik volmondig bevestigen. Uitgangspunt bij de Kindertelefoon is dat kinderen en hun vragen serieus worden genomen. Medewerkers worden gedegen getraind en begeleid. Ook aan kennis ontbreekt het niet: over onderwerpen als travestie, transsexualiteit of genderdysforie wordt weliswaar niet dagelijks gebeld, maar toch met enige regelmaat. Vrij recent heeft er hier ook nog een artikel gecirculeerd over genderdysfore kinderen. Wel zou ik me voor kunnen stellen dat een medewerker vertelt dat kinderen/jongeren soms experimenteren, of dat een adequate opmerking is hangt af van het verhaal/de vraag van de beller.
Omdat het gesprek waarschijnlijk al geruime tijd geleden heeft plaats gevonden, is het helaas voor ons niet meer goed na te gaan of het gesprek inderdaad met ons gevoerd is (en niet met een andere hulplijn) en wat er in dat gesprek gezegd is.
Ik hoop hiermee uw vraag voldoende te beantwoorden en het vertrouwen in de Kindertelefoon te herstellen.
Lisa