uitlekken Internet naar werk.

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dhiamara
ForumFan

uitlekken Internet naar werk.

Bericht door dhiamara »

Goedemorgen, dit heeft eigenlijk niets met TV -zijn te maken maar ik zit even met een probleem. Het feit is dat in mijn omgeving 2 personen zijn overgeplaatst met als reden dat zij uitlatingen gedaan hebben op de Hyves site (vriendenkring) die in de ogen van het loc. hoofd en p&o niet door de beugel konden. (we zitten eigenlijk in een reorganisatie - fase) Op de één of andere manier is dit bekend gemaakt aan het loc-hoofd en heeft dit gebruikt als middel om twee kritische personen over te plaatsen. Mijn sterke vermoeden is dat dit doorgebriefd is door een collega die, uit angst om gewipt te worden, dit heeft doorgespeeldt naar het loc.-hoofd (indekken).

Persoonlijk heeft dit geheel het effect gekregen dat ik geblokkeerd ben geraakt om iets op hyves te schrijven. Normaal schreef ik regelmatig een blog met mijn overdenkingen maar ik merk dat ik geremd wordt in dat geheel. Ook op mijn andere blog lukt mij dit niet meer.

Ik weet dat dit een redelijk gesloten site is en ik schrijf hier onder mijn vrouwen naam vandaar dat ik hier wel een stukje over durf te schrijven

Het grote feit voor mij is dus dat ik aangetast ben in mijn privé doordat ik door het feit dat via leidinggevende blijkbaar uitingen die gedaan zijn (al dan niet is hier ook een discussie) op het internet en NIET via interne web, gebruikt kunnen worden als pressie middel/ ontslag reden.

Mijn vraag is of iemand hier in de groep die wat meer ervaring heeft met personeelsbeleid weet of dit toegestaan is.
wat ik ongeveer weet zijn het opmerkingen in de trant van rot wijf etc gedaan in een vriendenkring waarbij veel mensen ook werkzaam zijn op het bedrijf. Haar (leidinggevende) vertrouwen is in haar ogen geschaad. Let wel dit zijn opmerkingen die buiten het bedrijf zijn gedaan en je zou het kunnen beschouwen als gesprekken buiten het bedrijf met als ondergrond je ergernissen over die leidinggevende.

Wat is jullie mening hierover?

Verder wil ik dit eigenlijk ook in mijn blog op hyves schrijven onder de titel "De gevaren van het openbare internet / hyves. Ik worstel hier nog mee omdat blijkbaar het risico bestaat dat dit ook gelezen word door leidinggevende en personeelszaken. Wie weet gebruiken ze dit ook om mij persoonlijk te wippen. Op die manier komt er een grote rem op mijn uitingen/meningen waar ik internet wel regelmatig voor gebruik.
With Love and Lightness.

"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Op een weblog wat ik lees is hier een keer wat over geschreven nav een stukje in de Volkskrant:

http://www.miwian.nl/pivot/entry.php?id=1297

Doe er je voordeel mee...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Dorothy
ForumFan

Bericht door Dorothy »

Ik denk dat het nogal simpel is.
Zet niets in je blog of elders, wat je je baas of collega's ook niet recht in het gezicht durft/kan zeggen.
Anonimiseren heeft niet zoveel zin, als er collega's zijn die weten dat jij achter die blog zit.

In mijn vakbondsblaadje heeft pas ook iets gestaan over een dergelijk ontslaggeval van een Engelse vrouw, werkzaam in Frankrijk, bijgenaamd petite anglaise.

Het personeelslid verweert zich met het feit dat ze geen namen heeft genoemd. Maar omdat zij een bekend persoon is, waarvan veel mensen weten, waar ze werkt, vond het bedrijf toch reden voor ontslag. Zij vecht het ontslag aan bij de rechter, aldus het vakbondsblad.

Op haar blog is te lezen dat het met een sisser is afgelopen:
http://www.petiteanglaise.com/archives/ ... spendered/

Dorothy.
A candle loses nothing by lighting another candle.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Als werkgever heb ik wel wat inzicht in deze materie (maar ik ben geen jurist).

Alles wat je in je priveleven doet of zegt kan nooit aanleiding zijn tot ontslag (tenzij het direct het bedrijf schaadt, denk aan bedrijfsgeheimen naar buiten brengen).

Er is nog wel een ander punt dat aandacht verdiend (dit wordt niet duidelijk in je verhaal): Als je gebruik maakt van bedrijfsmateriaal (PC of netwerk) of tijdens werktijden schrijft kan je dat wel degelijk aangerekend worden.

Irene
Kleine stapjes
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Namasté Irene

Nee de betreffende personen hebben totaal niet van het bedrijfsnetwerk gebruik kunnen maken. Wat ik weet dat er wat denigrerende opmerkingen al dan niet gemaakt zijn via www.hyves.nl richting loc. hoofd en een andere collega die vertrokken is en waar vermoedelijk een wedje over gemaakt is hoe lang ze het daar vol houd. Hyves.nl is een site waar je je aanmelden moet als je iemand als vriend wil hebben. Vandaar ook mijn vermoeden dat een andere collega dit doorgebriefd heeft aan het loc.hoofd om in een goed blaadje te komen zodat zij/hij eventueel niet overgeplaats zou kunnen worden.

Dus eigenlijk heeft alles zich in een open privé-sfeer plaats gevonden. Je zou het eigenlijk kunnen beschouwen als een geprek tussen vrienden /collega's na een turbulente vergadering en waar teksten gebruikt worden om je angst, teleurstelling of onzekerheid te ventileren.

Loc.hoofd voelt zich op de staart getrapt en gebruikt dit om hun te kunnen lozen.
With Love and Lightness.

Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Juridisch staat het loc.hoofd waarschijnlijk zwak, maar het lijkt erop dat de roddelmachine de stroom heeft overgenomen. Zo zie je maar weer dat roddelen niet zo'n goed idee is.

Irene
Kleine stapjes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Irene,

Ik ben ook geen jurist, maar in mijn opleiding heb ik een blauwe maandag recht gehad. Vanuit die achtergrond heb ik geleerd dat vrij veel in ons recht draait om "redelijkheid en billijkheid". Ik denk dat er in die zin een verschil bestaat tussen dagelijks op je werkgever kankeren op een blog of eens-een-keertje-iets-negatiefs-op-het-werk-vertelt.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
dhiamara
ForumFan

Bericht door dhiamara »

Naar aanleiding van een link hier gegeven heb ik de journaliste hierover een mailtje geschreven en vandaag keurig haar artikel ontvangen en een verwijzing naar een andere link. Helaas mag het artikel niet op internet gepubliceerd worden (copy-right) maar ik heb de mail door gestuurd naar betreffende collega's.
With Love and Lightness.

Plaats reactie