Gisteren heb ik de film Transamerica gezien (DVD gehuurd via internet).
Ik zal de plot niet verklappen, alhoewel er weinig verrassende wendingen in het verhaal zitten.
De film was een poosje terug een nieuwsitem op travestie.org
http://www.travestie.org/html/index.php ... how&id=524
Aanvankelijk vond ik het een beetje vreemd dat de rol van transeksueel Bree werd vertolkt door een bio-vrouw, de actrice Felicia Hufmann.
Ofschoon zij beweert dat zij een studie heeft gemaakt van transeksuelen, vond ik haar maniertjes en kleding in de film meer lijken op die van een travestiet. Maar ik ken geen transeksuelen IRL (zeker niet uit V.S.) dus ik baseer dit op de interpretatie van wat ik op dit forum lees.
De film is wat fragmentarisch van opzet en traag, zeker in het begin. Gaandeweg komt er meer lijn in het verhaal en komt er ook wat vaart en spanning in.
Verder vond ik het vreemd dat het zolang duurde, voordat de zoon door had, dat hij samenreisde met een "verklede vent" (excusez le mot). Zeer zeker omdat zij een hotelkamer deelden en ook een keer 'onder de blote hemel' overnachtten.
Al met al vond ik het wel een onderhoudende film, vooral ook omdat ik wel houd van het genre roadmovie, dat deze film wel voor een deel in zich had.
Op de DVD staat ook een interview met Felicia Huffman. Ik was wel onder de indruk van de kunsten van de filmgrimeur. Want ik vind het knap om van een IRL best aaantrekkelijke vrouw zo'n niet echt knappe man te maken, die dan weer een vrouw uitbeeldt.
Dorothy
Film Transamerica
Moderator: Moderators
Film Transamerica
A candle loses nothing by lighting another candle.
Zit ik net mijn thuiskapster uit te leggen wat ik bedoel met:
"ik wil een vrouwelijk kapsel" ,. . . .
"waag het niet de puntjes bij mijn oren weg teknippen"
zegt ze . . . .oh daar heb ik van het weekend een film over gezien . . . . . . .
nou da's gauw klaar! ze snapte het meteen, en ik heb een leuke coup! . . . .
"ik wil een vrouwelijk kapsel" ,. . . .
"waag het niet de puntjes bij mijn oren weg teknippen"
zegt ze . . . .oh daar heb ik van het weekend een film over gezien . . . . . . .
nou da's gauw klaar! ze snapte het meteen, en ik heb een leuke coup! . . . .