Nepalees officieel man én vrouw

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Dit moet sommigen wel aanspreken dacht ik zo...
BBC News schreef:The authorities in Nepal have granted a man who dresses and behaves as a woman both male and female citizenship.

The unprecedented legal status was given to 40-year-old Chanda Musalman.

Conservative and religious Nepal, like many Asian countries, has a sizeable community of people who are born male but behave as women.

It is unclear how this unique legal status will play out in practice - for instance, how it will affect Chanda's marriage rights.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6329613.stm
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
X-Laura-X
dagelijks aanwezig

Bericht door X-Laura-X »

Bron: ANP

De autoriteiten in Nepal hebben een man die zich kleedt en gedraagt als een vrouw zowel het mannelijke als vrouwelijke identiteit gegeven. In de officiële papieren van de 40-jarige Chanda Musalman staat sinds kort onder het kopje geslacht 'beide', meldde de Britse omroep BBC zondag.

Het ongekende besluit viel toen een van de overheidsteams, die het land doorreizen om in de aanloop naar verkiezingen identiteitsbewijzen uit te geven, in het dorp van Chanda in West-Nepal aankwam. De ambtenaren stemden in met het verzoek van de man, die geen geslachtsverandering heeft ondergaan, om de woorden man en vrouw te wissen.

Het conservatieve Nepal heeft net als andere Aziatische landen een vrij grote gemeenschap mensen die zijn geboren als man maar door het leven gaan als vrouw. Het is onduidelijk hoe de unieke wettige status in de praktijk uitpakt, bijvoorbeeld als de man wil trouwen.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

DAT wil ik ook!!

lolz! Mila
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik gun iedereen zo'n paspoort...

In deze tijd is een M of V in een paspoort voor mijn gevoel al lang niet meer nodig om iemand te kunnen identificeren. 't Is net zo achterhaald als iemand's geloof.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
tanja-a
ff weer wat posten

Bericht door tanja-a »

Heb hetzelfde artikel vanmorgen ook in de spits of in de metro gelezen. Ik weet niet meer welke van de twee. Het is dus een interessant artikel geweest voor op zijn minst de dagbladpers.
Arike
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Arike »

Interessante ontwikkeling! :D Zie ik ze in Nederland nog niet doen ;-)
BBC News schreef:Chanda, who has had no sex-change surgery, asked the officials to erase the words male and female, listed under gender.

They obliged, and ascribed Chanda's gender as "both".
gender? staat in Nepal je genderidentiteit in je paspoort? :-?
groetjes,
Arike

"But life is too short
Better listen to yourself"
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

hebben ze daar uberhaupt een paspoort :)
tanja-a
ff weer wat posten

Bericht door tanja-a »

Joy schreef:hebben ze daar uberhaupt een paspoort :)
Het ging hier om een identiteitsbewijs. Ik denk dat ze, ook daar, nog steeds M of V zullen gebruiken in een officieel paspoort.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Arike schreef:gender? staat in Nepal je genderidentiteit in je paspoort? :-?
gender niet genderidentiteit -- in officiele Engelstalige documenten wordt onder 'gender' en 'sex' doorgaans hetzelfde bedoeld -- en dus jouw biologische identiteit

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Guest
ForumFan

Bericht door Guest »

Lisa met een S schreef:
Arike schreef:gender? staat in Nepal je genderidentiteit in je paspoort? :-?
gender niet genderidentiteit -- in officiele Engelstalige documenten wordt onder 'gender' en 'sex' doorgaans hetzelfde bedoeld -- en dus jouw biologische identiteit

Lisa
wilde k ook net zeggen ;)

ontopic
lijkt me tog maar raar... zowel M als V in je paspoort.
Ik ben altijd blij als ik een disco of kroeg binnenga dat ze mij nooit vragen voor mijn id-kaart, gelukkig... want dat is wel lullig. Krijg pas nieuw paspoort rond mij 20ste :) met ook de V/F erop
Bea-Smit.
Forumdiva

Bericht door Bea-Smit. »

tanja-a schreef:
Joy schreef:hebben ze daar uberhaupt een paspoort :)
Het ging hier om een identiteitsbewijs. Ik denk dat ze, ook daar, nog steeds M of V zullen gebruiken in een officieel paspoort.
Ik denk dat het hier nog verder terug gaat en dat er soms mensen helemaal niet geregistreerd staan. Dus in dit geval ook dat ze nu wel wettelijk erkend worden. En dat deze persoon nu een wettelijke status heeft gekregen.

Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
paula25
dagelijks aanwezig

Bericht door paula25 »

Dat is wel bijzonder leuk nieuws voor Chanda!

Bij Nepal denk ik aan een spiritueel land. Ze hebben daar dacht ik een aantal goden, waaronder Boeda. Welke andere dat weet ik niet, maar in sommige godsdiensten zien ze god als zowel man als vrouw.. zal de keuze man/vrouw daar ook iets mee temaken kunnen hebben?
Plaats reactie