Wat moet je hier nou weer mee?

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ciska Lacomte
Banned Lid

Wat moet je hier nou weer mee?

Bericht door Ciska Lacomte »

Een artikel uit het regeerakkoord:
11. Overeenkomstig het destijds geformuleerde beleid brengt zorgvuldige omgang met
gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand met zich dat in onderling
overleg in plaats van de gewetensbezwaarde een andere ambtenaar van de burgerlijke
stand een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht voltrekt, mits in elke gemeente
de voltrekking van een dergelijk huwelijk mogelijk blijft. Mochten er in de gemeentelijke
praktijk problemen ontstaan, dan zullen initiatieven worden genomen om de
rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen.
Betekent dit nu dat je als overtuigd homofoob, gewoon een baan bij de overheid kunt hebben, en je dan ook nog eens 'rechten' ontleent aan het principieel discrimineren van mensen ?

Mag dan de brandweer straks transfoob zijn en mij lekker levend laten verbranden als er brand uitbreekt? Voor mij doet dit toch erg eh.. 'doorgeslagen' aan. Het zit me dwars, ik krijg er zweethandjes van.

Iemand een andere uitleg?

Ciska.
Everybody's got something to hide except me and my monkey.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

even kijken of je quote het doet ;)

Love,
Mina
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Cisca,

<Betekent dit nu dat je als overtuigd homofoob, gewoon een baan bij de overheid kunt hebben, en je dan ook nog eens 'rechten' ontleent aan het principieel discrimineren van mensen ?>

Mjah, toen ik dat hoorde over weigerachtige ambtenaren dacht ik ook......hmmmmm......en wat zou de volgende stap zijn? Een zwaar christeljke ambtenaar die eerder getrouwde en gescheiden mensen weigert die hertrouwen?

Die weigerachtige ambtenaren houden zich gewoon niet aan de wet, =werkweigering.

Wellicht dat daar iets aan gedaan kan worden?

Groetjes Mila.
johnn
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Re: Wat moet je hier nou weer mee?

Bericht door johnn »

Ciska Lacomte schreef:Een artikel uit het regeerakkoord:
11. Overeenkomstig het destijds geformuleerde beleid brengt zorgvuldige omgang met
gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand met zich dat in onderling
overleg in plaats van de gewetensbezwaarde een andere ambtenaar van de burgerlijke
stand een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht voltrekt, mits in elke gemeente
de voltrekking van een dergelijk huwelijk mogelijk blijft. Mochten er in de gemeentelijke
praktijk problemen ontstaan, dan zullen initiatieven worden genomen om de
rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen.
Betekent dit nu dat je als overtuigd homofoob, gewoon een baan bij de overheid kunt hebben, en je dan ook nog eens 'rechten' ontleent aan het principieel discrimineren van mensen ?

Mag dan de brandweer straks transfoob zijn en mij lekker levend laten verbranden als er brand uitbreekt? Voor mij doet dit toch erg eh.. 'doorgeslagen' aan. Het zit me dwars, ik krijg er zweethandjes van.

Iemand een andere uitleg?

Ciska.
Even heel kort...Ja, je kunt als 'homofoob' een baan bij de overheid hebben en rechten ontlenen aan 'discrimineren' van mensen (zoals jij dat benoemt).
Echter, er staat ook bij dat e.e.a. in de praktijk niets zal uitmaken.....je kunt gewoon in elke gemeente blijven trouwen.
Je krijgt dan simpel niet ambtenaar A, maar ambtenaar B die het huwelijk voltrekt (terwijl A 'aan de beurt' was).
Dan het brandweer verhaal .....dat zal ook zo'n vaart niet lopen want
de brandweer weet niet of daar een homo(stel), een T* of wat dan ook woont...dus zal gewoon z'n werk doen.
even heel ver doorgetrokken....Mocht het zover komen dan (gelet op dezelfde strekking) wordt er dus voor gezorgd dat er andere brandweerlieden naar jou toekomen.
Kortom, het geeft te denken (ben ik met je eens) maar het zal in de praktijk eigenlijk niets uitmaken.
Groetjes,

Eventuele spel of schrijffouten?? Vertel het mij en ik verbeter deze.
Ondertussen hoop ik dat u mij deze fouten kunt vergeven.......ik ben net een mens
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi John,

Jouw uitleg over het trouwen is een andere uitleg dan die van meneer Deetman (voorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeentes en burgemeester van Den Haag). Hij stelt onomwonden dat een ambtenaar gewoon de wet moet uitvoeren - daar is hij ambtenaar voor. Niet iedere ambtenaar mag mensen trouwen - daar is een speciale aantekening voor burgerlijke stand voor nodig. Van mensen die daar werken wordt verwacht dat ze de wet ook uitvoeren.

Dat dat informeel zo werkt zoals jij beschrijft - natuurlijk, 't zal ongetwijfeld voorkomen. Maar het is op dit moment geen recht om mensen niet te hoeven trouwen als het homo's zijn.

Overigens heeft onder meer Groen Links een campagne opgezet om gemeentes te bewegen om de onwenselijkheid hiervan ook in een motie uit te spreken (zie ook: de website van groen links).
Update: zie ook de site van het COC.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Ciska Lacomte
Banned Lid

Hoi John,

Tot mijn grote droefenis is jouw reaktie precies die waar ik het meest bang voor ben:
"Ach... Ze hebben toch beloofd dat het goed komt... Maak je maar niet druk, meid...."

1)- Als je een functie aanneemt, je tekent een (arbeids)contract, verklaar je je akkoord met alles wat die functie al dan niet behelst. Als je daar niet mee kunt leven, betekent dat gewoonlijk dat je contract wordt ontbonden. Ofwel; je neemt of krijgt je ontslag.

2)- Dit besluit is een stap in een richting die ik zeer kwalijk vindt. Wat is het volgende 'principe bezwaar'? Een 'Ariër' die met een 'negroïde' trouwt?
Mensen die de sharia erkennen en tegelijkertijd de Nederlandse wet erkennen? Een (ex)trans die trouwt?

3)- We leven in een land waar na heel veel, vaak bloedige, strijd verworvenheden als: Scheiding van kerk en staat; Recht op vrijheid van meningsuiting, stemrecht voor vrouwen, erkenning van seksuele minderheden minderheden zijn bewerkstelligd.
Dit alles zou moeten betekenen dat de wet, de wetgever en iedereen die daar beroepshalve direct bij betrokken is, erkent dat zaken als "geweten, geloof, persoonlijke voorkeur", in feite per definitie strijdig zullen zijn met de uitoefening van zijn/haar taak; want de overheid MAG nooit partijdig zijn.

4)- Wie houdt er toezicht op 'de overheid'?
Simpel: Jij en ik. Niet de ministers, niet de regering, niet het koninklijk huis, niet de EG, niet de VS. Dit land is van de Nederlanders; alle Nederlanders en zij die dat graag willen zijn. Het hang niet alleen of van een rode stip op een stembiljet of een druk op een knop. Al die ministers zijn slechts mensen die niet groter zijn dan jij of ik; ze zijn zelf kleiner: Onze afgevaardigden, knechten die ik eropuit stuur om zaken te regelen waar ik geen zin in heb. Maar we moeten heel erg op ze letten, want ze geven er voortdurend blijk van niet te snappen wat hun taak is.

Er zijn vast nog meer argumenten. Misschien kom ik er later op terug.

Ciska.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Volgens mij ligt het probleem op een heel ander vlak en het verbaasd me dat de media daar nog niet over gevallen zijn. Als je principes zwaar genoeg wegen, moet je daar de consequenties uit trekken en een beroep kiezen dat met deze principes in overeenstemming is. Dus de homoseksuele gemeente ambtenaar die weigert om heterohuwlijken te sluiten, moet gewoon een andere job zoeken, als zijn principes zwaar genoeg wegen. Ik ken een aantal zeer principiele mensen die altijd de consequenties van hun principes aanvaarden, daar heb ik dan respect voor.

Irene
Kleine stapjes
Joy
Forumdiva

Bericht door Joy »

Irene schreef:Dus de homoseksuele gemeente ambtenaar die weigert om heterohuwlijken te sluiten, moet gewoon een andere job zoeken, als zijn principes zwaar genoeg wegen. Ik ken een aantal zeer principiele mensen die altijd de consequenties van hun principes aanvaarden, daar heb ik dan respect voor.

Irene
het lijkt mij dat je bedoeld:

de heterosexuele ambtenaar die weigerd homosexuele huwelijken te sluiten:)
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dan ken je me toch weer erg slecht Joy, natuurlijk bedoelde ik dat niet.

:-)

Irene
Kleine stapjes
Ciska Lacomte
Banned Lid

TRRRRRRRIIIIIIIIIIINNNNNNGGGGG......................

Slowchat alert-slowchat alert-slowchat alert-slowchat alert-slowchat alert-slowchat alert-slowchat alert-

Werkt het ? Dit is een test, hoor.... :)

Voelt nogal kinderachtig, he. Als alles waar iemand moeite mee heeft meteen wordt ondergebracht in regels, maatregelen en regelingen help je vooral het goed fatsoen naar de knoppen. Als ik mejuffer I. en Jongedame J. gewoon vriendelijk op hun manier van doen had geattendeerd hadden zij zich beleefd verontschuldigd, nu zijn ze geschrokken en boos.... Voelen misschien wel allerlei gemene woorden over hun tong rollen ?
Effe bijkomen, nog es kijken: "O, een suf grapje van Cis... dûh... Ik kan er niet om lachen...."

Of is dat juist het streven van dit soort maatregelen: Het afbreken van het sociaal besef bij iedereen, zorgen dat de adrenalinestoot die veel mensen vroeger kregen bij dit soort zieke wetjes en regeltjes langzaamaan verdwijnt. Een Pavlov-reactie kweken: "Ik wind me op, dan zal er juist niets loos zijn, verder dutten dus".

Overigens: Grappig gevonden Irene, dat van die homoseksuele ambtenaar. Maar wat wil je er nou eigenlijk mee zeggen?

Ciska.
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Ciska schreef:
Overigens: Grappig gevonden Irene, dat van die homoseksuele ambtenaar. Maar wat wil je er nou eigenlijk mee zeggen?
Wat ik wilde zeggen is dat als mensen hun principes hoog in het vaandel hebben dat ze daar dan wat voor over moeten hebben. En dat je dus geen beroep moet kiezen waar je je niet met je principes kan verenigen.

Irene (die niet geschrokken of boos was vanwege de alert)
Kleine stapjes
Plaats reactie